خودروی آینده‌ی تویوتا مقصد شما را پیش‌بینی می‌کند

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تویوتا

فرقی نمی‌کند که خودروهای آینده سوخت الکتریکی، هیدروژنی یا بنزینی داشته باشند. در هر صورت این خودروها چون هوشمند هستند، میلیاردها بایت داده تولید می‌کنند. این داده‌ها خیلی مهم هستند و می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری زیادی کرد. بنابراین شرکت‌های زیادی از هم اکنون برای استفاده از این داده‌ها رقابت می‌کنند.

روز دوشنبه، تویوتا یک شرکت زیرمجموعه‌ی جدید به نام تویوتا کانکتد (Toyota Connected) تاسیس کرد. این شرکت داده‌های خودروها را جمع‌آوری و مدیریت خواهد کرد. مسوولان تویوتا گفته‌اند که با مایکروسافت هم همکاری خواهند کرد. این داده‌های جمع‌آوری شده ممکن است شامل داده‌های نقشه‌‌ی مسیرها، آمار مربوط به عملکرد موتور خودرو و سوابق رفتار راننده بشود. ابتدایی‌ترین هدف این شرکت به‌روزرسانی امکانات خودرو و رفع ایرادات نرم‌افزاری از راه دور است. اما هدف اصلی این است که انواع مختلفی از رابط کاربری را توسعه دهند که بتواند هدف راننده را پیش‌بینی کند.

طی دهه‌ی گذشته، بسیاری از خودروها کامپیوتری و هوشمند شده‌اند. تسلا از طریق اینترنت ۳G به‌روزرسان‌های نرم‌افزاری را به مشتریان خودروهایش ارایه می‌دهد تا رابط کاربری نرم‌افزار خودرویشان را به‌روز کنند، اپلیکیشن‌های جدیدی اضافه کنند و حتی تغییرات کوچکی در عملکرد موتور و ترمزها به وجود بیاورند.

«زک هیکس» (Zach Hicks)، مدیر عامل تویوتا کانکتد در مراسم معرفی شرکت جدید گفت که امروزه «تکنولوژی مصرفی اولویت‌های مصرف‌کنندگان را تعیین می‌کند. آنها در خودروهایشان همان چیزی را می‌خواهند که در دستگاه‌های موبایل‌شان تجربه می‌کنند. بنابراین، وظیفه‌ی ماست که نیازهای آنها را برآورده کنیم.»

تویوتا فاش نکرد که دقیقا چه داده‌هایی را می‌خواهد جمع‌آوری کند یا اینکه این کار را چگونه انجام خواهد داد.

البته این تکنولوژی می‌تواند مشکلات و تهدیدات امنیتی هم به همراه داشته باشد و رانندگان ممکن است که از جمع‌آوری داده‌های شخصی‌شان ناراضی باشند. هیکس می‌گوید این داده‌ها هرگز بدون اجازه‌ی راننده‌ها جمع‌آوری نخواهند شد. او همچنین گفت که شرکت جدید می‌خواهد اولین سرویس‌هایش را در سال میلادی جاری راه‌اندازی کند.

تویوتا در آزمایشگاه تحقیقات و توسعه‌اش نشان داده که با ردیابی مکان راننده و رفتار او می‌توانند مقصد او را پیش‌بینی کنند. هیکس می‌گوید: «وقتی مردم خارج از محدوده‌ی رانندگی همیشگی‌شان حرکت می‌کنند، می‌توانیم با ۸۰ درصد دقت حدس بزنیم که کجا می‌خواهند بروند.»

این یعنی خودرو می‌تواند بفهمد که راننده‌اش چه زمانی می‌خواهد به مسابقه‌ی فوتبال برود و سپس به طور اتوماتیک مسیر رفت را برای راننده مشخص کند. هیکس می‌گوید: «ما در حال حاضر در واحد تحقیق و توسعه‌مان روی این نوع سرویس‌ها کار می‌کنیم.»

هرچه خودروها داده‌های بیشتری تولید کنند، رقابت میان تویوتا و دیگر شرکت‌های خودروسازی برای استفاده از این داده‌ها بیشتر می‌شود. شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل منتظر فرصتی بوده‌اند که به داده‌های خودروها دسترسی پیدا کنند و از همین حالا هم برای خودروها رابط کاربری طراحی کرده‌اند

که اندکی شبیه به رابط کاربری آیفون و اندروید هستند.

مثلا سرویس Google Now از طریق اندروید اتو (Android Auto) می‌تواند مقصد یک راننده را براساس پیام‌های دریافتی جی‌میل یا جست و جوهای اخیر گوگل پیش‌بینی کند و سپس به طور اتوماتیک جهت را نشان دهد.

منبع: MIT Technology Review

 

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar رایان

    با عرض سلام و تشکر بابت مطلب خوبی که منتشر کردید
    انشالله همه مردم جهان بتوانند استفاده کنند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه