ربات جراح عمل چشم انجام داد

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

برای اولین‌بار در دنیا گروهی از جراحان چشم با استفاده از ربات توانستند داروی ترومبولیتیک به رگ شبکیه بیماری که دچار لخته خودن شده بود، تزریق کنند. باید به این موضوع اشاره کنیم که رگ شبکیه چشم از تار مو هم باریک‌تر است.

خوشبختانه رباتی که دانشگاه کاتولیک لون ساخته بود توانست این کار را با موفقیت انجام دهد. بیمار دچار لخته خون در این قسمت از چشم شده بود که در آینده می‌توانست او را کم بینا و سرانجام نابینا کند. البته خطر تزریق دارو به این رگ هم بسیار بالا بود چرا که ضخامت رگ کمتر از ۰.۱ میلی‌متر بود.

پروفسور «پیتر ستالمنز»‌(Peter Stalmans)  یکی از جراحان چشم دانشگاه کاتولیک لون است گفت:” در روش‌های معمول هزینه درمان لخته خون برای هر چشم نزدیک به ۳۲ هزار یورو خواهد بود. البته این روش عوارض خاص خودش را هم دارد. رباتی که برای درمان این بیماری ساخته شده خیلی دقیق عمل می‌کند و توانسته داروی ضد ترومبولیتیک را به چشم تزریق کند. اگر این روش موفقیت آمیز باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که افراد نابینا، بینایی خودشان را به دست بیاورند.”

این ربات می‌تواند سوزنی به ضخامت ۰.۰۳ میلی‌متر را به کوچک‌ترین رگ‌های چشم هم وارد کند. براساس اطلاعات منتشر شده، این روش توانسته لخته خون را از بین ببرد و شرایط بیمار هم بسیار خوب است.

retinal-vein-robot02

منبع: Engadget

‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه