روزتا پیکر بی‌جان فیله را پیدا کرد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
روزتا

روزتا، فضاپیمای سازمان فضایی اروپا بالاخره دو سال پس از اینکه سطح‌نشین فیله روی یک دنباله‌دار فرود آمد، آن را پیدا کرد. اعضای تیم این ماموریت از زمان فرود تاریخی این سطح‌نشین نتواسته‌اند مکان آن را پیدا کنند و ارتباطات با فیله هم بسیار پراکنده بوده و اکثر مواقع هم ارتباطی وجود نداشته است. اما کمتر از یک ماه قبل از اینکه ماموریت روزتا به پایان برسد، فضاپیمای روزتا بالاخره توانست تصویری از این سطح‌نشین کوچک روی سطح این دنباله‌دار بگیرد.

«پاتریک مارتین»، مدیر ماموریت روزتا در بیانیه‌ای گفته: «این اکتشاف فوق‌العاده در پایان یک جستجوی درازمدت و طاقت‌فرسا ممکن شد. ما دیگر کم کم فکر می‌کردیم فیله را برای همیشه از دست داده‌ایم. بنابراین واقعا شگفت‌انگیز است که در لحظات آخر این تصویر را ثبت کردیم.»

 حالا سازمان فضایی اروپا می‌داند که چرا برقراری ارتباط با فیله این‌قدر سخت بود. تصاویر روزتا نشان می‌دهد که این سطح‌نشین در قسمت‌های صخره‌ای این دنباله‌دار و در سایه یک تخته سنگ بزرگ قرار دارد. این توضیح می‌دهد که چرا فیله نمی‌توانست خوب کار کند. نیروی این سطح‌نشین را پنل‌های خورشیدی تامین می‌کند، اما احتمالا در این منطقه سایه‌دار نور زیادی دریافت نکرد.

علاوه بر این، فیله در یک جهت عجیب قرار دارد. به نظر می‌رسد این سطح‌نشین از بغل روی سطح قرار دارد و یکی از پایه‌هایش در یک شکاف گیر کرده است. این یعنی آنتن این دستگاه به سمت صخره اشاره دارد نه فضا. با توجه به این موقعیت، تعجبی ندارد که فضاپیمای روزتا نمی‌توانست از آن سیگنالی بگیرد. این توضیح می‌دهد که چرا سگینال‌هایی که روزتا دریافت کرده به اندازه کافی قوی نبوده‌اند.

در هر صورت، دانستن مکان دقیق فیله همچنان خبر خوبی است. حالا محققان سازمان فضایی اروپا می‌توانند مشاهدات علمی فیله را با توجه به محیط اطراف این سطح‌‌نشین در نظر بگیرد. این به تقویت یافته‌های این تیم کمک می‌کند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه