سومین موشک جف بزوس هم با موفقیت فرود آمد

۴ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
بلو اوریجین و نیو شپرد

«بلو اوریجین» (Blue Origin)، شرکت حمل و نقل فضایی جف بزوس (Jeff Bezos) برای سومین بار و با موفقیت موشکی را به فضا پرتاب کرد و آن را به سلامت فرود آورد. این موشک ظرفیت حمل ۶ نفر را دارد و از نوع زیرمداری است. یعنی تا ارتفاع کمی بالا می‌رود و سپس به زمین برمی‌گردد. این نوع موشک‌ها به دور زمین نمی‌چرخند.

 موشک «نیو شپرد» (New Shepard) روز شنبه از سکوی پرتابی در غرب تگزاس پرتاب شد و چند دقیقه بعد بازگشت و روی سکوی فرود نشست. کپسول آن که از موشک جدا شده بود، با چتر در نزدیکی سکو فرود آمد.

بزوس در صفحه‌ی توییترش نوشت فرود موشک بی‌نقص بود. بلو اوریجین درباره‌ی این آزمایش هیچ نظری نداد، فقط در صفحه‌ی توییتر این شرکت نوشته شده بود که: «تبریک به تیم بلو برای (پرواز موفقیت‌آمیز) امروز.»

این سومین بار است که شرکت بلو اوریجین موشکی را با موفقیت به فضا پرتاب می‌کند و به زمین می‌نشاند. ماموریت‌های مشابهی هم در ماه‌های ژانویه و نوامبر انجام شده بود.

بزوس، بنیان‌گذار فروشگاه اینترنتی آمازون، می‌گوید به زودی پروازهای آزمایشی سرنشین‌دار نیوشپرد را آغاز خواهد کرد. این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸ با اهداف تجاری مردم عادی را به سفرهای فضایی ببرد. موشک‌های آن پیچیدگی خاصی ندارند و فقط تا ارتفاع کمی از سطح زمین، حدود ۱۰۰ کیلومتر، بالا می‌روند و دوباره به زمین بازمی‌گردند.

«اسپیس ایکس» (Space X) با مدیریت ایلان ماسک هم شرکتی خصوصی است که در زمینه‌ی ساخت موشک‌ها و پرتاب آنها به فضا فعالیت می‌کند. اما هدف این شرکت عمدتا این است که با سازمان‌های فضایی مثل ناسا همکاری کند؛ مثلا با استفاده از موشک‌هایش به ایستگاه فضایی بین‌المللی تجهیزات بفرستد یا اینکه ماهواره‌هایی را به فضا پرتاب کند. موشک‌های اسپیس ایکس پیچیده‌تر هستند و ساخت آنها هزینه‌ی بیشتری دارد.

مسوولان شرکت بلو اوریجین گفتند که موشک نیو شپرد تا ارتفاع حدود ۱۰۳کیلومتری بالا رفت. به هنگام فرود موشک، در ارتفاع حدود یک کیلومتری موتور فرود آن روشن شد و موشک به آرامی روی زمین فرود آمد.

download-(2)

قسمت کپسول موشک که از آن جدا شده و با چتر به زمین فرود آمده بود.

download-(1)

لحظه‌ی پرتاب موشک

منبع: Reuters

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه