شما بگویید؛ سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو

هفته‌ی گذشته اپل و مایکروسافت از آخرین دستاوردهای خود در زمینه‌ی رایانه‌های شخصی قابل‌حمل یا همان لپتاپ‌ها رونمایی کردند. ما هم مطلب «شما بگویید» این هفته را فرصت مناسبی یافتیم تا علاوه بر مقایسه کردن مشخصات و ویژگی‌های مدل‌های ۲۰۱۶ سرفیس بوک (Surface Book) و مک‌بوک پرو (MacBook Pro)، از شما بخواهیم نظر خود را در مورد آن‌ها با ما در میان بگذارید. در نگاه کلی هر دوی این گجت‌ها مشخصات فنی مشابهی دارند. تفاوت اصلی در نحوه‌ی استفاده کردن آن‌ها از ورودی‌هایی مانند صفحه‌نمایش لمسی است. مایکروسافت همچنان بر استفاده از صفحه‌نمایش لمسی و قلم تمرکز دارد ولی اپل تنها به اضافه کردن یک نوار لمسی (Touch Bar) در بالای کیبورد قناعت کرده. البته شاید نوار لمسی مک‌بوک پرو به ظاهر تغییر کوچکی باشد، ولی احتمالا در بهبود دادن شیوه‌ی تعامل کاربر با آن بسیار مهم خواهد بود. شما رویکرد کدام‌یک را می‌پسندید: سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو؟ پیش از پاسخ دادن به این سؤال بیایید ابتدا با هم نگاهی دقیق‌تر به این دو محصول بیندازیم.

مشخصات فنی

مدل‌های جدید مک‌بوک پرو و سرفیس بوک، همگی از پردازنده‌های نسل ششم Core i5 و Core i7 اینتل استفاده می‌کنند. بنابراین در زمینه‌ی سرعت پردازش هیچ‌کدام برتری ویژه‌ای نسبت به دیگری نخواهند داشت. مدل‌های قوی‌تر سرفیس بوک (مجهز به Performance Base) علاوه بر پردازنده‌ی گرافیکی اینتل HD می‌توانند از پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia GTX 965M موجود در بخش کیبورد هم برای پردازش‌های گرافیکی سنگین‌تر استفاده کنند. در سوی مقابل مدل ۱۳ اینچ مک‌بوک پرو تنها به پردازنده‌ی اینتل Iris مجهز است، ولی مدل ۱۵ اینچ با پردازنده‌ی گرافیکی رادئون پرو با اختلاف کمی بالاتر از سرفیس بوک قرار می‌گیرد.

سرفیس بوک مک‌بوک پرو
پردازنده نسل ششم اینتل Core i5 و Core i7 نسل ششم اینتل Core i5 و Core i7
اندازه صفحه‌نمایش ۱۳.۵ اینچ ۱۳.۳ و ۱۵.۴ اینچ
رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل

۲۵۰۰ در ۱۶۰۰ پیکسل (۱۳.۳ اینچ)

۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل (۱۵.۴ اینچ)

کارت گرافیک اینتل HD + انویدیا GTX 965M اینتل Iris + رادئون پرو ۴۵۰ یا ۴۵۵
تاچ صفحه‌نمایش تاچ قابل جدا شدن نوار لمسی + حسگر اثر انگشت تاچ آیدی
پورت‌های USB ۲ پورت USB 3.0 Type-A

۴ پورت تاندربولت USB-C

(۲ پورت در مدل ۱۳ اینچ بدون نوار لمسی)

عمر باتری (طبق ادعای تولیدکننده) ۱۲ تا ۱۶ ساعت ۱۰ ساعت
ضخامت ۲۲.۸۶ میلی‌متر ۱۵.۲۴ میلی‌متر
وزن ۱.۴۹ تا ۱.۶۳ کیلوگرم

۱.۳۶ کیلوگرم (۱۳ اینچ)

۱.۸۱ کیلوگرم (۱۵ اینچ)

در زمینه‌ی دقت و رزولوشن صفحه‌نمایش، سرفیس بوک برنده‌ی بازی است. سرفیس بوک مایکروسافت به یک صفحه‌نمایش ۱۳.۵ اینچی با رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل مجهز است. در سوی مقابل اپل در مدل کوچک‌تر مک‌بوک پرو با صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچی به رزولوشن ۲۵۰۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و در مدل بزرگ‌تر با صفحه‌نمایش ۱۵.۴ اینچی به رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل بسنده کرده است.

اتصالات

اپل همواره در زمینه‌ی حذف پورت‌های قدیمی و جا انداختن پورت‌های جدید نقش مهمی بازی کرده است. در مک‌بوک پرو جدید هم اپل با جایگزین کردن کامل پورت USB Type-A با پورت‌های تاندربولت ۳ که از کانکتور جدید USB Type-C استفاده می‌کنند روحیه‌ی آینده‌نگرانه‌ی خود را نشان داده. مدل‌های ۱۳ اینچی به دو پورت USB-C و مدل‌های ۱۵ اینچی به چهار عدد از آن‌ها مجهز هستند. از تمام این پورت‌ها می‌توانید برای شارژ کردن مک‌بوک پرو استفاده کنید. همچنین این پورت‌ها از استانداردهای DisplayPort، HDMI، VGA و انتقال اطلاعات با سرعت ۴۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. البته مک‌بوک پرو بر خلاف آیفون همچنان جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هم دارد ولی دیگر خبری از شیار کارت‌خوان نیست. در سوی مقابل مایکروسافت در سرفیس بوک جدید روحیه‌ی محافظه‌کارانه‌تری داشته است. روی سرفیس بوک ۲۰۱۶ مجموعه‌ی آشناتری از خروجی‌ها و اتصالات را می‌بینیم که شامل دو پورت USB 3.0 سایز کامل (Type-A)، شیار کارت‌خوان SD، پورت Mini DisplayPort و جک هدفون است.

مک‌بوک پرو یا سرفیس بوک

عمر باتری

ظاهرا امسال مایکروسافت موفق شده اپل را در زمینه‌ی عمر باتری پشت سر بگذارد. مایکروسافت ادعا می‌کند که باتری سرفیس بوک جدید با هر بار شارژ کامل می‌تواند بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت دوام بیاورد. در سوی مقابل اپل می‌گوید مدل‌های جدید مک‌بوک پرو در هر بار شارژ تا ۱۰ ساعت امکان کار مداوم را فراهم می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این اعداد تا زمانی که نتایج تست‌های عملی مشخص نشده باشد تنها روی کاغذ اعتبار خواهند داشت.

سرفیس بوک

قابلیت‌های خاص

در حالی که سیستم‌عامل و محصولات مایکروسافت برای مدت نسبتا زیادی است که از صفحه‌نمایش لمسی پشتیبانی و استفاده می‌کنند، اپل همچنان فاصله‌ی خود را با این حوزه حفظ کرده است. نوار لمسی بالای کیبورد مک‌بوک پرو قطعا نمی‌تواند افرادی را که یک صفحه‌نمایش لمسی کامل می‌خواهند راضی کند ولی در نوع خود ابتکار جالبی است که انعطاف‌پذیری بیشتری را برای برنامه‌نویسان و امکان شخصی‌سازی بیشتری را برای کاربران به همراه خواهد آورد.

مک‌بوک پرو

مایکروسافت قابلیت ویژه‌ی جدیدی را به سرفیس بوک ۲۰۱۶ اضافه نکرده. البته سرفیس بوک از ابزار جدید مایکروسافت یعنی Surface Dial پشتیبانی می‌کند. Surface Dial امکان کنترل راحت تنظیمات و ابزارهای مختلف را در اپلیکیشن‌هایی که با آن سازگار هستند فراهم می‌کند. اما مهم‌ترین قابلیت خاص سرفیس بوک (که البته جدید نیست) امکان جدا کردن صفحه‌نمایش آن از بخش کیبورد است. در واقع سرفیس بوک می‌تواند علاوه بر لپتاپ در نقش یک تبلت بسیار قدرتمند هم ظاهر شود. چیزی که مک‌بوک پرو حتی خواب آن را هم نمی‌تواند ببیند.

سرفیس بوک

اپل همچنین مک‌بوک پرو جدید خود را به حسگر اثر انگشت تاچ‌آیدی نسل دوم هم مجهز کرده. در سوی مقابل سرفیس بوک از چنین قابلیتی بی‌بهره است. در سرفیس بوک می‌توانید از تشخیص چهره‌ی مبتنی بر قابلیت Windows Hello برای ورود به سیستم استفاده کنید؛ البته تنها در صورتی که مدل گران‌تر و قوی‌تر Performance Base را در اختیار داشته باشید.

قیمت

برای ساده‌تر شدن کار، باید مقایسه در زمینه‌ی قیمت را در دو سر طیف یعنی ارزان‌ترین مدل‌ها و گران‌ترین مدل‌ها انجام دهیم. ارزان‌ترین مدل مک‌بوک پرو با قیمت ۱۴۹۹ دلار، یک مدل ۱۳ اینچی است که نوار لمسی را هم ندارد. برای در اختیار داشتن نوار لمسی حداقل باید ۱۷۹۹ دلار بپردازید تا مدل ۱۳ اینچی مجهز به پردازنده‌ی ۲.۹ گیگاهرتزی Core i5، هشت گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD و پردازنده‌ی گرافیکی اینتل آیریس را دریافت کنید. در سوی مقابل قیمت سرفیس بوک از مبلغ پایین‌تر ۱۳۴۹ دلار آغاز می‌شود. این مدل به یک پردازنده‌ی Core i5، هشت گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی SSD و پردازنده‌ی گرافیکی اینتل HD مجهز خواهد بود.

در سمت بالای طیف، می‌توانیم مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی را با سرفیس بوک Performance Base مقایسه کنیم که هر دو قیمت مشابه ۲۳۹۹ دلار را دارند. این مک‌بوک پرو به یک پردازنده‌ی Core i7، شانزده گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD و یک کارت گرافیک رادئون پرو ۴۵۰ با ۲ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی مجهز خواهد بود. سرفیس بوک Performance Base هم از پردازنده‌ی مشابه Core i7، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD و کارت گرافیک Nvidia GTX 965M استفاده می‌کند ولی تنها به هشت گیگابایت رم مجهز است. می‌توان این گونه جمع‌بندی کرد که با قیمتی یکسان، مایکروسافت یک صفحه‌نمایش لمسی کامل با امکان جدا شدن و استفاده به صورت یک تبلت را به شما می‌دهد، در حالی که اپل صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و مقدار رم بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

هم مک‌بوک پرو‌ و هم سرفیس بوک جدید محصولاتی بسیار خوب هستند. اپل و مایکروسافت در لپتاپ‌های امسال خود سخت‌افزار نسبتا مشابهی را ارائه کرده‌اند و همان‌طور که در ابتدای بحث هم گفتیم اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در نحوه‌ی استفاده از ورودی‌هایی مانند صفحه‌نمایش لمسی است. البته مک‌بوک پرو نسبت به نسل‌های قبلی خود تغییرات وسیع‌تر و جدی‌تری نظیر اضافه شده نوار لمسی و استفاده از پورت‌های جدید USB-C را داشته است. در حالی که به نظر می‌رسد مایکروسافت ایجاد تغییرات جدی‌تر را به زمان معرفی نسل بعدی سرفیس بوک‌ها محول کرده.

سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو

در نهایت به نظر می‌رسد این دو گجت بیش از این که از هم بهتر یا بدتر باشند با هم متفاوت هستند. مایکروسافت به تمرکز خود روی صفحه‌نمایش لمسی و استفاده از قلم ادامه می‌دهد و با معرفی Microsoft Dial شیوه‌های جدیدی را برای کنترل ورودی‌ها مهیا کرده. اپل هم با اضافه کردن نوار لمسی، امکان پدید آمدن شیوه‌های تعاملی بسیار متنوعی را به کاربران مک داده است. طبیعتا انتخاب یک فرد از بین این دو محصول تا حد زیادی به این بستگی دارد که پیش از این در چه اکوسیستمی بوده است. با این حال هر کدام از دو شرکت تلاش دارند با ارائه کردن قابلیت‌های جدید مشتریان رقیب را به مهاجرت به اکوسیستم خود ترغیب کنند.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما قابلیت‌های کدام محصول کاربردی‌تر است؟ کدام یک نسبت به نسل قبل بهبود بیشتری داشته؟ هر کدام به درد چه افرادی می‌خورد؟ اساسا شما رویکرد کدام شرکت را بیشتر می‌پسندید؟ در نهایت اگر بخواهید بین این دو محصول یکی را با دلیل انتخاب کنید، دلیل شما چیست و کدام را ترجیح خواهید داد: سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو؟

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۵ دیدگاه
  1. Avatar امیرحسین

    من خودم سرفیس بوک ۲ دارم ازش واقعا راضی هستم
    اما خب ویندوزه دیگه و بدی های خودشو داره و قطعا مکی که مبتنی بر یونیکسه خیلی بهتره
    و البته یه ایراد سخت افزاری هم داره سرفیس بوک
    توی تبلیغا خب خیلی روی این موضوع جدا شدن کیبورد کار می کنن این موضوع توی سرفیس پرو درسته اما توی سرفیس بوک چون کیبورد فلزیه و اتصال اینا فلزیه کیفیت بین اینا خیلی پایینه و من خب روی میز با کیبورد کار می کردم برای فیلم مثلا درمی آوردم می رفتم روی صندلی و … تا اینکه کیبورد دیگه وصل نمی شد و ارتباط اینا قطع شد بعد از ۱ ماه مثلا و کلا ۱۰ بار شاید باز و بست کردن اونم با کلی ناز و ملایمت و بعد با کلی دردسر شناخت سیستم کیبورد رو و دیگه جرئت نکردم دربیارمش

  2. Avatar مهتاب

    سلام
    با تمام این چیزهایی که گفتید
    برای داستان نویسی، کدوم یکی قویتره؟!
    با توجه به اینکه من تمام داستان ها و نوشته هامو تو سیستم ذخیره می کنم، چیزی میخوام که به یکباره هنگ نکنه و تمام اطلاعاتش پاک نشه!
    از نظر تایپ و امنیت کدوم یکی بهتره؟

  3. Avatar xxxx

    سرفیس بوک

  4. Avatar Mehran

    بدون هیچ تعصبی امکانات و نوآوریهای هر دو رو مقایسه کنید امکاناتی که سرفیس ارایه میده صفحه
    لمسی،دیال، قلم ،قابلیت تبدیل پذیری، ویندوز هلو
    امکانات مک تغییر اساسی پس از سالیان سال تاچ بار که بر خلاف سرفیس اصلا به ارگونومی اهمیت نداده که تو کنفرانس اپل هم مجریان برای استفاده ازش نیم خیز میشدن حالا شما بگید کدوم پراید وکدوم پورشه
    از نظر طراحی بله مک بسیار زیباست اما سرفیس هم دست کمی از آن ندارد مک باریکتره چون امکاناتی رو که سرفیس ارایه میده نداره مثلا قابلیت تبدیل پذیری باتری دوم وجود پردازنده در صفحه سرفیس اما مک فقط نمایشگره وباقی قطعات تو بدنه ست
    حالا ببینید کدوم نوآور تره سرفیس که نسل جدیدی از گجتها رو معرفی کرد که بقیه شرکتها از جمله اپل پی رو راه آن هستند( برای مثال آیپد پرو که تقلید ناشیانه وناقص از سرفیس پرو است) سرفیس بوک که تونست بهترین لب تاب سال بشه از نظر کارشناسان ،نه افراد آماتور که فقط از روی تعصب نظر میدن
    شما برو تو یو توب یا سایتای خارجی نظراتو بخون اصلا آمار بازدید سرفیس استدیو رو با مک پرو مقایسه کن اکثر کارشناسا حتی طرفداران اپل دارن کارهای اپل رو مسخره میکنن
    بعضی ها میگن صفحه لمسی برام کارایی نداره خب اون برای طراحهاست وبرای گرافیستها وبرای حرفه ایها ، استفاده از حالت لمسی تو حالت لب تاب کمی سخته اما وقتی به حالت تبلت در آمد بسیار کاربردیه با وجود قلم ودایال ،اپل چرا صفحه لمسی نمیذاره چون سیستم مک او اس بهینه نیست برای کاربرد لمسی برخلاف ویندوز وبرای اینکه از قافله عقب نمونه تاچ بارو اضافه کرد اگه میتونست صفحه لمسی اضافه کنه صد در صد اضافه میکرد
    بعضی ها هم میگن ویندوز هنگ میکنه یا ویروسی میشه خب معلومه وقتی از ویندوز کرک شده استفاده میکنی که دستکاری شده پشتیبانی شرکت رو از دست میدی و از دید شرکت کاربر ویندوز حساب نمیشی وبر نامه های کرک شده هم نصب میکنی که باعث افت سرعت میشه ،با توجه به سهم نود درصدی ویندوز هکر ها بیشتر به ویندوز حمله میکنن تا مک اواس چهار درصدی، به خاطر جامعه کاربری بسیار بیشتر ویندوز
    گویا بعضی ها هم ویندوز را افت شخصیت میدانند وبیشتربه دنبال پز میباشند تا کارایی
    سرفیس بوک چند ایراد جزءی مثل طراحی لولا ،جای نامناسب جک صداو اسپیکر معمولی داره که در آینده ودر مدل بعدی حل خواهد شد
    به نظر بنده نوآوری در تکنولوژی به چیزی میگن که راه های ارتباط انسان با تکنولوژی وفضای مجازی وتعامل آنها رو راحتتر وآسانتر کنه و وسیله های واسطه میان این دو رو برداره تا فرد مستقیما وبدون هیچ واسطه ای با سیستم تعامل داشته باشه مثلا موس وکیبرد که واسطه اند با ورود صفحات لمسی نقششون داره کم رنگتر میشه ودر زمان حال کدام یک از اینها پیشرو هستند اپل یا مایکرو سافت، شرکتی که هر روز با ارایه نو آوری های سخت افزاری وبهبود وتسهیل تعامل انسان با تکنو لوژی و ارایه سیستم عاملی یک پارچه در همه دیواسها وسازگار با هر نوع سخت افزار سعی در پیشرفت بشر داره، یا شرکتی که فقط نظر خودش براش مهمه وپافشاری خاصی به حذف پورتهای اساسی وادامه راه گذشته داره و گهگاهی اضافه نمودن تغییری کوچک که کاربرد آن چنانی نداره وصرفا جنبه سرگرمی داره
    به نظرم که تو زمان حال واقعا مایکرو سافت پیشروتروشجاع تر از اپل میباشد وآینده ی بهتری خواهد داشت، وبا توجه به دلایلی که در بالا گفتم در ازای پولی که میدی امکانات بیشتری سرفیس داره وخرید آن منطقی تر از مک است

    1. Avatar مهران

      دوست عزیز من با هر دوی این لبتاب البته نسخه قبلش کار کردم. خود ویندوز اوریجینال با سخت افزار مایکروسافت باز هم هنگ میکنه و لگ میزنه و تند تند ویندوزش خراب میشه و باید عوضش کنی . شما هیچ وقت پایداری . سرعت ، امنیت ، و …. مک را نمیتونی در ویندوز تجربه کنی. اگه با مک کار کرده باشی متوجه منظور من میشی.

      1. Avatar Mehran

        اگه یه سری به آنچه شما گفتید این بحث بزنی در بخش نظرات دوستان به صورت کامل پاسخ شما رو دادن

    2. Avatar محسن

      دوست عزیز که گفتی : شما برو تو یو توب یا سایتای خارجی نظراتو بخون اصلا آمار بازدید سرفیس استدیو رو با مک پرو مقایسه کن اکثر کارشناسا حتی طرفداران اپل دارن کارهای اپل رو مسخره میکنن
      بدون که نباید سرفیس استودیو رو با مک بوک پرو مقایسه کرد
      باید سرفیس استودیو رو با آیمک اپل مقایسه کرد
      هرچند سرفیس استودیو بهتره ( در بعضی جاها خیر!! ) اما مقایسه شما هم اشتباهه !!!!

      1. Avatar Mehran

        منظور مقایسه دو محصول نبود بلکه مقایسه نوآوریهای هر شرکت بود ومیزان توجه مردم

  5. Avatar MojtabaHere

    فقط فقط سرفیس بوک ????????❤

  6. Avatar مجتبی

    سرفیس بوک

  7. Avatar ***شایان***

    خیلی خلاصه…
    سرفیس امسال کاربردی تره و گزینه بهتریه…

  8. Avatar A.M

    مک بوک بهتره
    اما نمیشه سرفیس رو هم دست کم گرفت. امکانات سرفیس هم جذابه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه