ماموریت اگزومارس کلید خورد؛ اروپا و روسیه به مریخ می‌روند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

ماموریت فضایی اروپا و روسیه، یعنی «اگزومارس» (ExoMars) به آغاز کار خود نزدیک شده است. هدف این ماموریت، ارسال یک مریخ‌نورد پیشرفته روی سطح مریخ است ولی در اولین مرحله، ماهواره‌ای به مریخ فرستاده می‌شود تا بر روی گازهایی مثل متان در اتمسفر این سیاره تحقیق کند.

مسوولان هر دو سازمان فضایی اروپا و روسیه (ESA و Roscosmos) بررسی ماهواره و مریخ‌نوردی که قرار است در ماموریت‌های ExoMars استفاده شوند را دیروز به پایان رساندند.

مدارگردی که به مریخ فرستاده می‌شود، یک کاوشگر آزمایشی را هم به سطح سیاره‌ی سرخ ارسال خواهد کرد. این کاوشگر، تکنولوژی‌هایی که برای فرود یک مریخ‌نورد لازم خواهد بود را مورد بررسی قرار خواهد داد. فرستادن یک مریخ‌نورد توسط برنامه‌ی ExoMars برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است.

ماموریت ExoMars تا به امروز چند باری دچار تغییرات بزرگ شده است. این برنامه را آژانس فضایی اروپا برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به راه انداخت. در ابتدا این برنامه به بزرگی امروز نبود، اما برنامه ExoMars به‌قدری بزرگ شده است که در حال حاضر ۱٫۳ میلیارد یورو هزینه برای آن برآورد شده است. آژانس فضایی روسیه یعنی Roscosmos هم به برنامه‌ی ExoMars پیوسته است.

Schiaparelli itself will not operate for long - perhaps only a few days on the surface of Mars

کاوشگری که به مریخ فرستاده می‌شود، Schiparelli نام دارد.

آژانس فضایی اروپا، در ابتدا قرار بود تا با امریکا برای برنامه‌ی ExoMars همکاری کند، اما ایالات متحده این برنامه را از اولویت‌های کاری‌اش حذف کرد؛ طوری که می‌توان گفت آژانس فضایی روسیه برنامه‌ی فضایی ExoMars را نجات داده است. روسیه قرار است وسایل مورد نیاز و کلیدی هر دو ماموریت را ارایه کند. وظیفه‌ی ارایه‌ی موشک‌های Proton هم برای فرستادن ماهواره‌ها و کاوشگرها به مریخ هم به روسیه محول شده است.

ExoMarsROVER

رندر سه بعدی از مریخ نورد پروژه‌ی ExoMars

مسوولان هر دو سازمان ESA و Roscosmos بررسی ماهواره و مریخ‌نوردی که قرار است در ماموریت‌های ExoMars استفاده شوند را دیروز به پایان رساندند. این بررسی‌ها در شرکت «تالس آلنیا اسپیس» در کن فرانسه انجام شدند.

مدارگردی که قرار است به مریخ فرستاده شود، Trace Gas Orbiter نام دارد و با استفاده از تجهیزاتی که دارد، می‌تواند از گازهای اتمسفر مریخ، اطلاعات زیادی کسب کند. یکی از اهداف اصلی ماموریت، بررسی گاز متان در مریخ است. میزان غلظت این گاز در مریخ، بسیار کم گزارش شده است، اما کشف این گاز به‌طور کلی، موضوعی حائز اهمیت است.

All up, the launch mass of the fuelled satellite and the lander is 4.3 tonnes

ماهواره به همراه سوخت‌اش و مریخ‌نورد وزنی ۴.۳ تنی خواهد داشت.

مولکول‌های متان، نباید توانایی زنده ماندن در محیط مریخ را داشته باشند، در نتیجه احتمالا یک منبع گازی روی این سیاره وجود دارد.

«خورخه واگو»، از دانشمندان سازمان ESA و پروژه‌ی ExoMars می‌گوید: “بسیار از این که می‌خواهیم وجود گاز متان، و شاید ریشه‌ی آن را روی مریخ کشف کنیم، هیجان زده هستیم.”

قرار است موشک Proton برای فروردین ماه سال آینده، آماده‌ی پرتاب باشد. ماهواره‌ی TGO در اواخر مهر ماه به مریخ خواهد رسید.

منبع: Space News

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه