ماموریت سفر به مریخ اسپیس ایکس ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اسپیس ایکس

طبق برآوردهای انجام شده، ماموریت «رد دراگون» (Red Dragon) اسپیس ایکس (برنامه این شرکت برای ارسال یکی از کپسول‌های دراگون به مریخ در سال ۲۰۱۸) حدود ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد. «جیم رویتر»، نماینده ناسا روز گذشته در هیئت مشاوره ناسا این موضوع را اعلام کرد. این هزینه نسبتا ارزان است، چرا که ماموریت‌های مریخ اخیر ناسا چند میلیارد دلار هزینه داشته‌اند (هرچند که مقیاس این ماموریت‌ها بسیار متفاوت است).

رویتر هنگام صحبت از نقش ناسا در ماموریت رد دراگون گفت که این سازمان فضایی ۳۲ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. ناسا موافقت کرد که مشاوره دهد و برای اسپیس ایکس پشتیبانی فنی ارایه دهد، در مقابل هم این شرکت داده‌هایی را برای ناسا جمع‌آوری می‌کند. اما هیچ‌گونه وجه مالی بین این دو منتقل نمی‌شود. رویتر گفته این ۳۲ میلیون دلار حقوق کارمندانی است که پشتیبانی لازم را برای اسپیس ایکس فراهم می‌کنند.

سپس از رویتر پرسیده شد که اسپیس ایکس چقدر برای این پروژه هزینه می‌کند و او پاسخ داد این شرکت ۱۰ برابر مبلغ ناسا پرداخت می‌کند، یعنی ۳۲۰ میلیون دلار. اسپیس ایکس حاضر نشد درباره این برآورد چیزی بگوید. این شرکت هنوز جزییات مربوط به هزینه ماموریت رد دراگون و نحوه تامین مالی آن را منتشر نکرده است.

هدف اصلی اسپیس ایکس از ماموریت رد دراگون این است که می‌خواهد ببیند آیا این شرکت می‌تواند محموله‌های سنگین را روی مریخ فرود بیاورد یا خیر (این کار به شدت سخت است). اتمسفر این سیاره بسیار رقیق بوده و فشار آن تنها یک صدم فشار زمین است، بنابراین میزان اصطکاک و مقاومت هوا برای کاهش سرعت فضاپیما بسیار سخت می‌شود. در نتیجه وسایل نقلیه سنگین بسیار به سختی می‌توانند روی سطح مریخ بنشینند و ممکن است آسیب ببینند. مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا که کمتر از یک تن وزن دارد، سنگین‌ترین وسیله‌ای که روی مریخ فرود آمده. اما اگر بخواهیم روی مریخ یک مستعمره بنا نهیم (کاری که ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس می‌خواهد انجام دهد) باید بتوانیم محموله‌های بسیار سنگین‌تری را بنشانیم. یک مستعمره به تجهیزات بسیاری نیاز دارد و ابزار لازم برای تاسیس آن قطعا بسیار بیشتر از یک تن وزن خواهند داشت.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه