نزدیک‌ترین سیاره‌ی فراخورشیدی قابل زیست کشف شد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره‌ی فراخورشیدی

بیشتر سیاره‌های فراخورشیدی قابل حیات، حداقل صدها سال نوری با زمین فاصله دارند، اما Wolf1061c خیلی‌ نزدیک‌تر است.

این سیاره که اندازه‌ی آن چند برابر زمین است و بنابراین به آن «ابر زمین» (super-earth) می‌گویند، یکی از سه سیاره‌ای است که بر مدار یک ستاره‌ی کوتوله‌ی قرمز به نام Wolf1061 می‌چرخد.

برای ده‌ها سال ما فقط ستاره‌ها و سیاره‌های نزدیک به خودمان را می‌توانستیم ببینیم. بیست سال پیش، بشر سیاره‌های فراخورشیدی و سپس سیاره‌های فراخورشیدی قابل زیست را کشف کرد. حالا ستاره‌شناسان نزدیک‌ترین سیاره‌ی فراخورشیدی قابل زیست را پیدا کرده‌اند.

این سیاره که یک «ابر زمین» (super-earth) دانسته می‌شود، یکی از سه سیاره‌ای است که بر مدار  یک ستاره‌ی کوتوله‌ی قرمز به نام Wolf1061 می‌چرخد که تنها ۱۴ سال نوری با زمین فاصله دارد.

«دانکن رایت» (Duncan Wright) از دانشگاه New South Wales در استرالیا می‌گوید: “گرچه چند سیاره‌ی دیگر هم پیدا شده که به دور ستاره‌ای نزدیک‌تر از Wolf 1061 می‌چرخند، اما آن سیاره‌های قابل زیست نیستند.” رایت نویسنده‌ی اصلی تحقیق این اکتشاف است.

سیاره‌ی فراخورشیدی

رایت می‌گوید سیاره‌ی وسطی به نام Wolf 1061c است که در منطقه قابل زیست اطراف این ستاره می‌چرخد.  دمای آن منطقه برای آب در حالت مایع کاملا مناسب است. این باعث می‌شود که به طور تئوریک، وجود حیات در آن سیاره ممکن باشد.

البته “نزدیک” یک واژه‌ی نسبی است. مطابق دانش فعلی بشر از محدودیت‌های فیزیکی، حداقل ۱۴ سال طول می‌کشد که به Wolf1061c سفر کرد. مشروط به اینکه بشر به سرعتی معادل نور دست یابد. با این وجود این سیاره، از دیگر سیاره‌ها‌ی فراخورشیدی قابل زیست که صدها یا هزاران سال نوری با زمین فاصله دارند، خیلی نزدیک‌تر است.

این تیم تحقیقاتی امیدوار هستند که اتمسفر این سیاره‌ را در آینده مورد بررسی‌های بیشتری قرار دهند. همچنین Wolf1061c موضوع مناسبی برای تلسکوپ‌های قدرتمند نسل بعدی مثل تلسکوپ جیمز وب، خواهد بود. البته تا آن موقع، ممکن است دانشمندان بتوانند سیاره‌های قابل حیات دیگری پیدا کنند که حتی نزدیک‌تر هم هستند.

منبع: CNET

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar محسن

    سلام.ممنونم از اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار میدید بسیاررررررررررررررررررررررررر عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییی .

  2. Avatar محمد

    به نظر من در اینده نچندان دور که سفر های فضایی اسان تر شد حتی با سرعت بسیار پایین تر از نور هم انسان های جسور فضا را به امید
    کشف سرزمین قابل زیست درخواهد نوردید حتی اگر به اندازه تغییر چندین نسل هم طول بکشد.

  3. Avatar سروش

    فاصله این سیاره به کلیومتر چیزی در حدود

    ۰۰۰ ۰۰۰ ۲۰۰ ۴۵۱ ۱۳۲ کیلومتره (البته کاملا صحیح نیست بر حسب ۱۴ سال …)
    وبا سرعت فعلی ویجر۱ ک حدود ۱۵ کیلومتر برثانیه (یا احتمالا بیشتر) چیزی حدود ۲۸۰,۰۰۰ سال طول میکشه تا انسان به این سیاره برسه 🙂

    1. Avatar soheil

      اگر دقت کنید در ادامه نوشته :مشروط بر اینکه بشر به سرعتی معادل نور دست یابد ?

    2. Avatar احمد

      بسیار متشکر از اطلاعاتتون به نظر بنده در آینده شاهد تحول عظیمی درمورد سرعت و انرژی خواهیم بو د و این بحران فضا و زمان به کلی حل خواهد شد .

      1. Avatar امیرعلی

        به امید آن روز شگفت انگیز. امیدوارم به عمر ما برسه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه