نقد و بررسی Cars 3؛ پرفروش‌ترین فیلم باکس‌آفیس هفته

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

فیلم سینمایی ماشین‌های ۳ (Cars 3) که یک انیمیشن سه‌بعدی است و در فضایی کمدی می‌گذرد این هفته توانست با فروش ۵۳.۵ میلیون دلار در صدر جدول باکس‌آفیس قرار بگیرد و از رقیب سرسختی مثل Wonder Woman جلو بزند.

ماشین‌ها مجموعه فیلم‌هایی هستند که پیکسار از سال ۲۰۰۶ شروع به ساخت‌شان کرد. فیلم اول از سه فیلمی که تا به حال توسط پیکسار تولید شده در سال ۲۰۰۶ توسط جان لستر (John Lasseter) ساخته شد. لستر کارگردان و انیماتوری صاحب‌نام است که کارگردانی آثاری مثل داستان اسباب‌بازی (Toy Story)، داستان اسباب‌بازی ۲ (Toy Story 2)، زندگی یک حشره (A Bug’s Life) و قسمت‌های اول و دوم Cars را بر عهده داشته. او در کارنامه‌اش دو جایزه اسکار را هم به ثبت رسانده است.

اولین فیلم از پروژه Cars در عمل آخرین فیلمی بود که پیکسار قبل از خریداری شدن توسط دیزنی در سال ۲۰۰۶، مستقلا تولید کرد. جهان Cars را ماشین‌‌هایی می‌ساختند که شمایل و خصلت‌های انسانی داشتند و با همین ویژگی‌ها هم طرح داستانی فیلم را پیش می‌بردند. منتقد مجله Slant در توضیح کلیت این مجموعه فیلم‌ها می‌گوید: Cars تلاش عظیمی بود برای جمع‌آوری کردن یک قرن فرهنگ خودروهای آمریکایی درون یک انیمیشن که مخاطبانش کودکان بودند.

Cars 3 را Brian Fee کارگردانی کرده است. Fee طراح استوری بورد قسمت‌های دیگر Cars و انیمیشن‌های معروفی مثل Ratatouille و WALL-E بوده و قسمت سوم مجموعه ماشین‌ها، اولین تجربه کارگردانی‌اش به حساب می‌آید.

داستان Cars 3 از طریق ورود Jackson Storm پیش می‌رود. Jackson Storm یک ماشین مسابقه مغرور و قدرتمند است که از تکنولوژی نسل جدید استفاده می‌کند. قدرت و توانایی‌های Storm، بر کارکرد McQueen (یکی از ماشین‌‎های محبوب این مجموعه) و سایر ماشین‌ها اثر می‌گذارد و آن‌ها را در معرض بازنشستگی قرار می‌دهد. در واقع بحران قصه هم از همینجا آغاز می‌شود.

بررسی نظرات منتقدان درباره Cars 3  نشان می‌دهد این فیلم با نمره متای ۵۹ از نظر آن‌ها در جایگاهی نزدیک به Cars 2 (با نمره متای ۵۷) قرار می‌گیرد. با این وجود محبوبیت قسمت سوم در نگاه منتقدان اصلا به پای قسمت اول (با نمره متای ۷۳) نمی‌رسد.

صحنه‌های زیادی که فیلم از تمرین‌های ورزشی ماشین‌ها و موضوع تفاوت بین نسلی میان ماشین‌های مسابقه (پیر شدن یک ورزشکار و آمدن یک ورزشکار جدید) در خود جای داده آن را در عمل به نوعی فیلم با درون‌مایه ورزشی و مسابقه‌ای تبدیل کرده. از این نظر انیمیشن پیکسار چیزی شبیه به فیلم Rocky Balboa ساخته سال ۲۰۰۶ از آب درآمده است. با وجود اینکه Cars 3 از نظر فروش در مجموع موفق عمل کرده و دچار فرسایش مجموعه فیلم‌های معمول هالیوود نشده اما اولین آخر هفته این فیلم نسبت به دو قسمت دیگر فروش کمتر داشته است. Cars 3 در اولین آخر هفته خود توانسته ۵۳.۵ میلیون دلار بفروشد؛ این در حالی است که Cars 2 حدود ۶۶ میلیون و قسمت اول حدود ۶۰ میلیون دلار در اولین آخر هفته‌های‌شان فروش داشتند.

Glenn Kenny منتقد نیویورک تایمز که فیلم را هم دوست داشته و به آن نمره ۸۰ داده، Cars 3 را سرگرم‌کننده دانسته و معتقد است خط داستانی می‌تواند بسیار راحت و روان پیش برود. این منتقد معتقد است داستان ما را به نقطه‌ اوجی کاملا رضایت‌بخش می‌رساند.

برای دیدن نظرات مخالف هم بد نیست به نقد Keith Watson در مجله آنلاین Slant اشاره کنیم. این منتقد فیلم را لایق نمره ۵۰ دانسته و معتقد است گرچه تلاش‌هایی برای بهتر کردن قصه‌گویی در این فیلم انجام شده اما فیلم نهایتا هرگز نمی‌تواند به نقاط اوج فیلم‌هایی مثل Up یا Toy Story 3 نزدیک شود.

نهایتا منفی‌ترین نقد نسبت به این فیلم را Roger Moore در سایت rogersmovienation منتشر کرده. مور فیلم را که ظاهرا باید فضایی کمیک داشته باشد فاقد هرگونه شوخی یا لحظه خنده‌آوری ارزیابی کرده. او می‌گوید حتی یک لحظه هم نمی‌شود با دیدن فیلم لبخند به لب آورد، هیچ لحظه‌ سرگرم‌کننده‌ای در آن وجود ندارد و تنها کاری که می‌شود کرد تحمل فیلم است.

در ادامه می‌توانید تریلری مربوط به Cars 3 را تماشا کنید:

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar Ashkan

    بهترین کارتون عمرم خیلی عالیه و دوستش دارم از ابتدایی بودم که یکش بود و تا الان که شماره سه از همه بهتره

  2. Avatar محمد مهدی

    انصافا هیچی یک نمی شه خیلی عالی بود یک مخصوصا آخرش

  3. Avatar محمد

    جالبه اما یکش یه چیزدیگه ای بود جالبه بدونید صدای ماشین زرده لوییس همیلتون معروف پر درامد ترین وبهترین راننده ی فرمول ۱ است

  4. Avatar رشید نوری

    من خودم به شخصه جزو علاقه مندان به انیمیشن و فیلم های افکتیو هستم… ولی توی این سری از انیمیشن های cars با اینکه جالب و سرگرم کننده بوده، یه حفره ای احساس میکنم که برام قابل هضم نیست… اونم اینه که چجوری یه دنیایی خلق میشه که همه ی کاراکتر های اون ماشین هستند و حتی دست هم ندارن!!! :))) مثلا توی همین تریلر cars3 یه سکانس اسپری های براق کننده رو نشون داد!!! ماشینا چجوری میخوان ازش استفاده کنن؟! :)))) خلاصه که بعید میدونم هیچ کودک و نوجوانی به این مسائل حتی فکر کنه…! اما در مجموع اگر این به اصطلاح باگ های داستانی رو حذف کنیم، کارشون خوب بوده… و میشه گفت حد اقل برای ساعتی مارو سرگرم کردند و کارشون واقعا شایسه تقدیره

    1. Avatar محمد عطایی

      اصلا منظورتون و نمی فهمم توی دنیای کارتون این مساعل مطرح نیست مثلا من بیام بگم توی باب اسفنجی اسفنج که حرف نمیزنه یا چشم نداره یا حتی اسفنج دست هم نداره یا توی داستان اسباب بازی ها عروسک که فکر نمیکنه یا توی انگری بردز کدوم پرنده ای دایره ای خواهشا یکم هوشمندانه نقد کنین

    2. Avatar Ashkan

      خخ درسته دوست عزیز منم بیشتر موقع ها به خودم میگم این ساختمونا و اینارو چه جوری ساختن خخ ولی خب اون ماشین کوچولو که چرخارو سریع عوض میکنن و کارای دیگه اونا بیشتر اینارو انجام میدن:-)

    3. Avatar Ashkan

      منم بیشتر موقع ها این کارتونو میبینم میگم اینا چطور مثلا این ساختمونارو ساختن اون ماشینای کوچیک تو کارتون که عوض کردن چرخ انجام میدن احتمالا اونا این کارا رو میکنن مثلا ساخت و ساز و غیره چون یه جورایی اینا دست دارن مثلا…وچیزای دیگه و اون مثال اسپری که زدین خب این یه قابلیتیه که دارن مثلا میتونن وسایلارو بلند کنن..کلا چون زندگی ماشین ها هستش فقط یه جورایی پیشرفته تر هستن مثلا نسبت به حالت عادی ..یه سری دم و دستگاه اضافی دارن که میتونن این کارا رو به عنوان دست انجام بدن از اسپری و اینا استفاده کنن کارتونه و همین چیزای جالب ماشین ها قشنگه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه