۱۰ چیزی که باید در ویندوز ۱۰ غیرفعال کنید

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در همه‌ی سیستم‌‌های عامل‌ برخی امکانات ضروری نیستند و با غیرفعال‌سازی آن‌ها می‌توان بازدهی یا حتی امنیت حریم شخصی را افزایش داد. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با ۱۰ قابلیت پیش‌فرض ویندوز ۱۰ آشنا شوید که بهتر است غیرفعال شوند.

‌‌

اگر ویندوز ۱۰ را نصب کرده باشید، در فرآیند نصب متوجه بخشی که امکان تغییر تنظیمات و قابلیت‌های پیش‌فرض ویندوز در آن وجود دارد، شده‌اید. در این بخش می‌توانید قبل از نصب کامل و استفاده از ویندوز، نسبت به تغییر برخی موارد و قابلیت‌ها اقدام کنید. مواردی که پس از نصب هم می‌توان آن‌‌ها را اعمال کرد. در این میان امکانات و تنظیماتی هستند که باید برای افزایش سرعت، بازدهی و امنیت و همین‌طور حفاظت بهتر از حریم شخصی‌تان، آن‌ها را در ویندوز ۱۰ غیرفعال کنید.

به‌روزرسانی‌های مربوط به اشتراک فایل

یکی از امکانات جدید ویندوز ۱۰ امکان دریافت آپدیت‌های ویندوز از کامپیوترهای دیگر است. بدین معنی که شما می‌توانید نه‌تنها از سرور مایکروسافت، بلکه از کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ که در اطراف‌تان هستند هم آپدیت‌های جدید را دریافت کنید. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ فعال است. بدین‌ترتیب کامپیوتر شما هم تبدیل به یکی از منابع دریافت به‌روزرسانی برای کامپیوترهای دیگر می‌شود.

1-update-delivery

برای غیرفعال‌سازی این امکان به Settings رفته و در بخش Update & Security در Advanced Option گزینه Choose how updates are delivered را انتخاب کنید.

اخطارهای آزاردهنده

تمامی اخطارها و نوتیفیکیشن‌های ویندوز در اکشن‌سنتر (Action Center) یک‌جا دیده می‌شوند. اخطارهای مربوط به اپلیکیشن‌ها، یادآورها، اپلیکیشن‌های تازه نصب شده و غیره در اینجا قرار دارند. اما بسیاری از اخطارها هم می‌توانند نامربوط و غیرضروری باشند. مثل اخطارهایی که در قالب نکات ویندوز در این بخش دیده می‌شوند یا سوالاتی که بخش بازخوردها در اکشن‌سنتر ویندوز نمایش می‌دهد.

2-notifications

برای اینکه از شر اخطارهای غیرضروری خلاص شوید می‌توانید در بخش تنظیمات به System وارد شوید و از طریق گزینه Notification & actions مواردی همچون نکات ویندوز و اخطارهای اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کنید.

تبلیغات منوی استارت

ویندوز به‌صورت مرتب برخی نرم‌افزارها را از Windows Store در منوی استارت نمایش می‌دهد. این اپلیکیشن‌های پیشنهادی در واقع تبلیغاتی هستند که در منوی استارت دیده می‌شوند!

3-start-menu-ads

برای خاموش کردن این تبلیغ‌های نامربوط، به تنظیمات رفته و در بخش Personalization وارد Start شوید و سپس Occasionally show suggestions in Start را غیرفعال کنید.

تبلیغات هدف‌مند از اپلکیشن‌های جانبی

مایکروسافت اطلاعاتی مانند تنظیمات و عادات مرور وب شما در ویندوز ۱۰ را ذخیره می‌کند. هر کاربر یک کد تبلیغاتی خاص دارد که به حساب مایکروسافتش وصل است. مایکروسافت با توجه به عادات و تنظیماتی که هر کاربر دارد، تبلیغاتی هدف‌مند را بر اساس این شماره‌ی تبلیغاتی خاص در اپلیکیشن‌های جانبی ویندوزی به او نمایش می‌دهد. مگر اینکه شما در تنظیمات، این بخش را که شامل اشتراک‌گذاری عادات و تنظیمات با مایکروسافت است غیرفعال کنید.

4-privacy-options

برای خاموش کردن این بخش به تنظیمات رفته و در بخش Privacy وارد General شوید. سپس گزینه Let my apps use my advertising ID for experiences across apps را خاموش کنید. با خاموش کردن این گزینه، آی‌دی تبلیغاتی‌ای که به حساب مایکروسافت شما متصل شده با یک آی‌دی دیگر جایگزین می‌شود.

امکان Getting to know you

کورتانا (Cortana) دستیار صوتی ویندوز ۱۰ اطلاعاتی شخصی‌ای همچون تن صدا، سابقه تایپ و الگوی دست‌خط شما را ذخیره می‌کند. ممکن است بسیاری از شما به‌خاطر جمع‌آوری و نگهداری این اطلاعات توسط کورتانا احساس نگرانی کنید.

5-getting-to-know-you

برای توقف این روند می‌توانید با مراجعه به تنظیمات، در بخش Privacy گزینه‌ی Stop getting to know me را در قسمت Speech, inking, & typing کلیک کرده و غیرفعالش کنید.

اپلیکیشن‌های در حال اجرا در پس‌زمینه

در ویندوز ۱۰ اغلب اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه در حال اجرا هستند؛ این یعنی حتی زمانی که اپلیکیشنی را اجرا نکرده‌اید، ممکن است خود به خود در پس‌زمینه بیدار و مشغول به کار باشد. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به ارسال و دریافت اطلاعات بپردازند، آپدیت‌ها را دانلود و نصب کنند و بدین‌ترتیب بخشی از پهنای‌ باند و رم را اشغال و عمر باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی را کاهش دهند.

6-background-apps

به هر حال اگر فکر می‌کنید باید جلوی اجرای خودکار اپلیکیشن‌ها را بگیرید، می‌توانید در تنظیمات به Privacy رفته و در بخش Background apps اپلیکیشن‌هایی را که نمی‌خواهید به‌صورت خودکار اجرا شوند نشان کنید.

صفحه قفل

ویندوز ۱۰ سیستم‌ عاملی یکپارچه برای تمامی پلتفرم‌هاست؛ از موبایل تا کامیپوترهای رومیزی. به همین دلیل در ویندوز یک صفحه‌ی قفل وجود دارد و صفحه‌ای مجزا هم برای لاگین در ویندوز تعبیه شده است. این مساله برای کسانی که می‌خواهند به‌سرعت ورود کرده و به کامپیوتر دسترسی داشته باشند مقداری آزاردهنده است. اما امکان حذف صفحه قفل در ویندوز ۱۰ وجود دارد. اما برای این کار باید به بخش Windows Registry بروید.

همگام‌سازی‌ها

بسیاری از بخش‌های ویندوز ۱۰ به همگام‌سازی‌های ویندوز وابسته است. تنظیمات سیستمی، قالب‌ها، رمزهای عبور، تاریخچهٔ جستجوها و غیره همه روی تمامی ابزارهای ویندوزی‌تان همگام و یکپارچه می‌شوند. اما این چیزی نیست که همه‌ی ما بخواهیم. برای مثال شاید همه دوست نداشته باشیم که تاریخچه‌ی جستجوهایمان روی کامپیوتر، در موبایل‌مان هم پیشنهاد شود. برای خاموش کردن این قابلیت می‌توانید به‌صورت زیر عمل کنید.

7-settings-sync

به تنظیمات رفته و در بخش Accounts به Sync your settings بروید. در این بخش می‌توانید به‌راحتی تمامی تنظیمات مربوط به همگام‌سازی‌ها را خاموش کنید یا تنها همگام‌سازی برخی گزینه‌ها را متوقف کنید.

8-cortana-sync

برای خاموش کردن همگام‌سازی‌های مربوط به تاریخچه‌ی جست‌وجوها هم کورتانا را باز کنید و در تنظیمات آن به دنبال My device history و My search history بگردید.

تغییر ظاهر رابط کاربری

9-visual-performance

ویندوز ۱۰ ظاهر چشم‌گیری دارد. اما گاهی ممکن است شما سادگی، سرعت و بازدهی را به افکت‌های بصری ترجیح دهید. در این صورت می‌توانید تمامی این نماهای خاص را خاموش کنید. برای این کار، روی منوی Start کلیک راست کرده و سپس از گزینه‌ی System روی Advanced system settings کلیک کنید. در زیر تب Advanced به بخش Performance رفته و روی Settings کلیک کنید. در این بخش می‌توانید افکت‌های بصری پیش‌فرض ویندوز را غیرفعال کنید.

آپدیت خودکار

ویندوز ۱۰ آپدیت‌ها را به‌صورت خودکار دریافت و نصب می‌کند و واقعیت این است که نمی‌توانید این قابلیت را به‌طور کامل غیرفعال کنید. البته در واقع نباید هم آن را غیرفعال کنید؛ چرا که یک سیستم‌ عامل به‌روز، به‌مراتب امن‌تر از یک سیستم‌ عامل به‌روزرسانی نشده است. اما اگر به هر دلیلی نخواهید ویندوز ۱۰ شما بسته‌های به‌روزرسانی را به‌صورت خودکار دانلود کند یا بخواهید آن‌ها را طبق زمان‌بندی خودتان یا به‌صورت دستی دانلود و نصب کنید، می‌توانید این راهنما را مطالعه کنید  یا با روشی که اینجا توضیح داده شده مصرف ترافیک را در ویندوز ملاحظه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای مختصر و مفید تنظیمات ویندوز ۱۰

منبع: CNET

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۷ دیدگاه
  1. Avatar ilar

    سلام وقت بخیر
    خیلی ممنون بابت این اطلاعات مفیدتون.
    یه لطفی میکنین راهنمایی میکنین برای نصب فیلترشکن مطمِن برای ویندوز ۱۰؟
    قبلا یکی نصب کرده بودم خوب کار کرد یه مدت ولی بعدا لپ تاپو restart میکرد..
    حالا شک دارم کدوم فیلترشکنو و از کجا نصب کنم رو لپ تاپ
    لطفا راهنماییم کنین
    ممنونم

  2. Avatar آریا

    به نظرم باید ویندوز رو حتما آپدیت کنین چون اگه آپدیت کنین و مشکلی پیش بیاد صد در صد مشکل حل میشه الان ببینید من ویندوز ۱۰ با بیلد ۱۹۰۳ داشتم هنگ میکرد بعدش به ۱۹۰۹ آپگرید کردم عالی شد بعدش که به ۲۰۰۴ آپگرید کردم دوباره هنگ میکنه ولی آپدیت بعدی مطمئنم درست میشه

  3. Avatar ali

    اکثر مشکلا برای اینه که کارابرای وین از کرک استفاده میکنن مگر نه من الان وین نصب کردم با یرناهه کی‌ام‌اس اتونت وین رو کرک کردم تا حالا هیچ مشکلی تو هیچ فایل و برنامه‌ای ندیدم و خیلی بهتر قبل شده.

  4. Avatar Amir

    دوستان طبق اطلاعیه مایکروسافت این باگ ها کلا برطرف میشه و اپدیت ها هم رو میشه راحت کنترل کرد یه اپدیت میده اسمش نتقریبا همچین چیزی بود۲۰h1
    تا ۵ سال دیگه ویندورو ببینید از بهترین سیستم‌علمل میشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه