بی‌بی کرم چیست؛ انواع، مزایا و راهنمای خرید

۱۸ دی ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه
بی بی کرم چیست؟

این روزها احتمالا نام بی‌بی کرم (BB Cream) را زیاد می‌شنوید یا در ویدیوهای آموزش آرایش می‌بینید که از آن استفاده می‌کنند. اما بی‌بی کرم چیست و استفاده از آن چه مزیتی دارد؟ BB مخفف Beauty Balm یا Blemish Balm است که در فارسی به آن «بالم زیبایی» یا «کرم زیبایی» می‌گویند. بی‌بی کرم فقط یک کرم صورت که اخیرا مد شده نیست! این محصول تلفیقی از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست مانند کرم ضدآفتاب است که علاوه بر زیباتر کردن شما، از پوست‌تان هم مراقبت می‌کند. امروزه انواع بی‌بی کرم در بازار وجود دارد. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که بتوانید یک محصول مناسب برای پوست خود انتخاب کنید.

بی‌بی کرم چیست؟

این کرم در واقع یک محصول چندمنظوره است، یعنی تلفیقی از کرم مرطوب‌کننده، پرایمر (پایه‌ی آرایش)، ضدآفتاب، کرم پودر و کانسیلر. اولین بی‌بی کرم در سال ۱۹۶۰ در آلمان توسط یک متخصص پوست تولید شد. استفاده‌ی راحت از یک کرم به جای چند محصول مختلف باعث شد که BB Cream خیلی زود به کرم زیبایی مورد علاقه‌ی خانم‌ها در سراسر جهان تبدیل شود، به طوری که امروزه تقریبا همه‌ی شرکت‌های بزرگ آرایشی این محصول را تولید می‌کنند.

تفاوت بی‌بی کرم با سی‌سی کرم در عملکرد اصلی آن‌ها است. CC Cream مخفف Color Correcting است و برای یکدست کردن رنگ پوست استفاده می‌شود. برای برطرف کردن تفاوت رنگ پوست در قسمت‌های مختلف صورت که به‌دلیل لک، آفتاب گرفتن یا عوامل دیگر به وجود آمده است می‌توانید از سی‌سی کرم استفاده کنید. اما بی‌بی کرم در کنار تامین رطوبت پوست، قابلیت پوشانندگی دارد و میزان خوبی SPF برای دفع اشعه‌های خطرناک خورشید فراهم می‌کند.

هر ۲ کرم پایه‌ی بسیار مناسبی برای آرایش هستند و شما را از کرم ضدآفتاب، پرایمر، کانسیلر و کرم پودر، بی‌نیاز می‌کنند و همچنین قدرت نرم‌کنندگی دارند.  اگر تا به حال از بی‌بی کرم استفاده نکرده‌اید، حتما آن را امتحان کنید تا ببینید که چطور در چند ثانیه می‌‌توانید زمان آرایش کردن خود را به نصف برسانید.

مزایای استفاده از بی‌بی کرم چیست؟

در ادامه به سه مورد از مهم‌ترین فواید استفاده از بی‌بی کرم اشاره می‌کنیم.

۱. یک محصول چندکاره است

شما با خرید بی‌بی کرم به‌طور همزمان از مزایای ۲ تا سه محصول مختلف بهره‌مند می‌شوید. بی‌بی کرم‌ها هم یک محصول آرایشی محسوب می‌شوند و هم به مراقبت از پوست کمک می‌کنند. چرا که برای ساخت آن‌ها از مرطوب‌کننده‌های رنگی، مرطوب‌کننده‌های ضدپیری و فیلترهای ضدآفتاب استفاده می‌شود.

از آنجا که بی‌بی کرم‌ها حاوی مجموعه‌ای از ترکیبات مفید از جمله فیلترهای معدنی ضدآفتاب (شامل زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم)، مواد جاذب‌الرطوبه (مانند اسید هیالورونیک)، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، مزایای محصولات پوستی مختلف را به‌طور همزمان ارائه می‌دهند که این به شما کمک می‌کند در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی ‌کنید.

۲. برای یک آرایش سبک و طبیعی مناسب است

یک بی‌بی کرم که مقداری از محتویات آن بیرون ریخته است

پوششی که بی‌بی کرم ایجاد می‌کند بسیار طبیعی به نظر می‌رسد و هرگز باعث احساس سنگینی روی پوست نمی‌شود. به‌علاوه، می‌توانید این کرم را به‌راحتی با انگشت روی صورت بمالید تا جذب پوست شود. اگر به پوشش‌دهی بیشتری نیاز دارید، هنوز هم می‌توانید از بی‌بی کرم استفاده کنید. چون این محصول به‌قدری سبک است که می‌تواند زیر لایه‌ای از کرم فاندیشن قرار بگیرد.

۳. لک‌ها را بدون تحریک پوست می‌پوشاند

اگر پوست مستعد آکنه دارید و می‌خواهید لک‌ها و سایر نقایص صورت خود را بپوشانید، می‌توانید از فواید بی‌بی کرم بهره‌مند شوید. مواد معدنی تسکین‌دهنده‌ای که اغلب در فرمولاسیون این محصولات وجود دارند برای پنهان کردن لک‌ها مفید هستند.

بی‌بی کرم به‌دلیل بافت سبکی که دارد به پوست مستعد آکنه اجازه نفس کشیدن می‌دهد. بی‌بی کرم یک برند معمولی می‌تواند حداکثر ۴۰ ماده‌ی مختلف داشته باشد، در حالی که وقتی از مرطوب‌کننده، کرم پودر و ضدآفتاب به‌طور جداگانه استفاده می‌کنید، بیش از ۷۰ ماده روی پوست شما قرار می‌گیرد.

معایب بی‌بی کرم چیست؟

به‌طور کلی، بی‌بی کرم برای اکثر افرادی که می‌خواهند یک محصول آرایشی و بهداشتی چندکاره داشته باشند گزینه‌ی خوبی است. با این حال، این محصول معایبی هم دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. برای مثال:

  • ممکن است باعث روشن شدن پوست شود. بعضی از انواع بی‌بی کرم باعث روشن شدن پوست می‌شوند، بنابراین باید توضیحات محصول را به‌دقت بخوانید تا متوجه شوید که دقیقا چه کاری برای شما انجام می‌دهد. انتخاب محصول نادرست باعث می‌شود پوست شما رنگ‌پریده به نظر برسد.
  • نمی‌تواند به اندازه‌ی کرم ضدآفتاب از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند. بی‌بی کرم حاوی فیلترهای ضدآفتاب است و به همین دلیل ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. به گفته‌ی کارشناسان، بیشتر زنان از هیچ‌یک از محصولات آرایشی به اندازه‌ی کافی روی صورت خود استفاده نمی‌کنند. درنتیجه، وقتی مقدار کمی بی‌بی کرم روی پوست صورت خود می‌‎زنید که یک آرایش سبک داشته باشید، این محصول نمی‌تواند از شما در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود هنگام بیرون رفتن از منزل از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • خاصیت مرطوب‌کنندگی آن برای پوست خشک کافی نیست. افرادی دارای پوست خشک ممکن است از بی‌بی کرم این انتظار را داشته باشند که پوست آن‌ها را به‌خوبی مرطوب کند. اما بی‌بی کرم معمولا قادر به انجام این کار نیست، بنابراین باید از یک لایه مرطوب‌کننده‌ی مجزا زیر آن استفاده کنید.

 

عوامل موثر در انتخاب بی‌بی کرم

یک زن یک بی‌بی کرم را در دست گرفته است

اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید و هنگام خرید بی‌بی کرم به چه نکاتی توجه داشته باشید، فاکتورهای زیر را بررسی کنید.

فاکتور اول: نوع پوست

انواع پوست نیازهای متفاوتی دارند و وقتی که بی‌بی کرم قرار است زیبایی شما را تکمیل کند، بسیار مهم است که از محصول مناسب پوست خود استفاده کنید. اگر پوست خشک دارید، به‌دنبال بی‌بی کرم تغذیه‌کننده‌ی پوست یا آبرسان بگردید که حاوی هیالورونیک اسید، سرامید و روغن‌های طبیعی باشد. یک بی‌بی کرم خوب می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست شما را در زیر مواد آرایشی حفظ کند و پس از استفاده پوست‌تان را نرم و شفاف نشان دهد.

اگر پوست چرب یا پوست مختلط دارید، باید به‌دنبال کرم پودر مناسب برای پوست مختلط، کرم ضدآفتاب و البته بی‌بی کرم مخصوصی باشید که میزان تولید چربی را در پوست کنترل کند و مات باشد. محصولات بدون چربی (Oil Free) برای پوست شما ایدئال هستند. بی‌بی کرم بدون چربی از براق شدن پوست جلوگیری می‌کند و ظاهری مات به پوست شما می‌دهد. همچنین جوش صورت و منافذ بزرگ پوست را می‌پوشاند و رنگ پوست را یکدست می‌کنند.

در صورتی که پوست‌تان خیلی چرب است، از کرم دارای خاک رس کائولن استفاده کنید که بدون تحریک پوست به جذب چربی اضافی آن کمک می‌کند. علاوه بر این، از خرید محصولات معطر بپرهیزید و برای جلوگیری از تحریک پوست، کرم‌های ضد‌حساسیت را انتخاب کنید.

فاکتور دوم: SPF

اکثر بی‌بی کرم‌ها دارای SPF هستند. این ویژگی مناسب به شما کمک می‌کند که بتوانید آن‌ها را در روتین روزمره‌ی خود قرار دهید. با این کار می‌توانید از کرم ضدآفتاب و لوازم آرایشی به‌طور جداگانه استفاده نکنید، چون بی‌بی کرم یک محصول زیبایی چندمنظوره است، یعنی از پوست شما در برابر نور آفتاب محافظت و از آسیب‌دیدگی سلول‌های آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، نواقص پوست را هم می‌پوشاند. اگر پوست روشن دارید BB Cream SPF 30 به بالا برای شما مناسب است و کسانی که پوست تیره‌تر دارند می‌توانند از BB Cream SPF 15 استفاده کنند تا از پیری پوست به علت تابش نور خورشید جلوگیری شود.

فاکتور سوم: رنگ پوست

بدون شک، شما بر اساس رنگ پوست خود به یک کرم زیبایی نیاز دارید. به همین دلیل، بی‌بی کرم با رنگ‌های مختلف تولید می‌شود تا بتوانید با توجه به پوست خود محصول مناسب را پیدا کنید. ویژگی جالب این نوع کرم میزان پوشانندگی آن است. بی‌بی کرم پوشانندگی خیلی زیادی ندارد و با توجه به بافت نرم خود به‌اصطلاح به‌راحتی روی پوست می‌خوابد، نواقص را می‌پوشاند، با رنگ پوست هماهنگ می‌شود و در نهایت بافت شفاف و یکدستی به پوست شما می‌دهد. کرم مناسب با رنگ پوست خود را پیدا کنید تا مطمئن شوید که رنگ صورت شما با گردن و بدن یکسان است و پوست‌تان یک جلوه‌ی طبیعی دارد.

طرز استفاده از بی‌بی کرم

یک نفر مقداری بی‌بی کرم روی دست خود ریخته است

یکی از ویژگی‌های جالب این کرم پوشش‌دهی یکدست آن است. برای مثال، روزهایی که پوست شما هیچ جوش یا آکنه‌ای ندارد و رنگ آن در تمام قسمت‌های صورت یکسان است، می‌توانید یک لایه بی‌بی کرم روی پوست خود می‌زنید. اما برای روزهایی که صورت شما جوش دارد یا رنگ پیشانی و گونه‌هایتان با هم متفاوت است، بهتر است ابتدا بی‌بی کرم را مشخصا روی آن قسمت از پوست بمالید و بعد آرایش کنید تا پوست درخشان و یکدست شود.

همیشه کرم ضدآفتاب سری بی‌بی یا کرم پودر بی‌بی را با استفاده از برس آرایشی روی پوست خود پخش کنید. البته که می‌توانید از انگشت برای پخش کردن آن روی پوست استفاده کنید و احتمالا در این کار خیلی هم ماهر هستید، اما برای داشتن یک لایه‌ی یکدست روی پوست بهترین راه استفاده از برس آرایشی است.

برس آرایشی کمک می‌کند که کرم به‌خوبی روی پوست پخش شود و مواد آرایشی بعدی خیلی بهتر روی پوست قرار بگیرند. همچنین از انتقال باکتری‌، چربی و آلودگی روی دست و زیر ناخن به پوست شما جلوگیری می‌کند. اما حتما برس آرایشی خود را به‌طور هفتگی تمیز کنید تا آلوده نباشد. این کار تاثیر زیادی در جلوگیری از جوش صورت و چرب شدن پوست دارد.­

در صورتی که پوست شما چرب است، مرطوب‌کننده‌ی موجود در بی‌بی کرم ممکن است برایتان کافی باشد. اما اگر پوست نرمال یا خشکی دارید، می‌توانید قبل از این محصول یک مرطوب‌کننده روی پوست‌ خود بزنید. همچنین اگر می‌دانید که برای مدت طولانی زیر نور خورشید خواهید بود، علاوه بر بی‌بی کرم از یک کرم ضدآفتاب هم استفاده کنید.

۸ بی‌بی کرم پرفروش در دیجی‌کالا

پس از آشنایی با نکات لازم برای خرید بی‌بی کرم، وقت آن است که با بهترین و پرفروش‌ترین محصولات موجود در بازار ایران آشنا شوید. در این بخش به‌سراغ معرفی کرم‌های محبوب در دیجی‌کالا می‌رویم.

کرم پودر BB فارماسی شماره ۰۲ حجم ۵۰ میلی‌لیتر

اگر به‌دنبال محصولی هستید که پوست شما را برای آرایش آماده کند و چین و چروک‌های آن را به حداقل برساند، کرم پودر BB فارماسی می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. این کرم پودر که ساخت کشور ترکیه است، به‌دلیل داشتن SPF15 از پوست شما در برابر اشعه‌ی مضر خورشید محافظت می‌کند. از سوی دیگر، عصاره‌ی جو موجود در آن به ترمیم پوست کمک می‌کند و ویتامین B3 آن باعث افزایش درخشندگی پوست می‌شود.

کرم پودر BB فارماسی شماره ۰۲ حجم ۵۰ میلی لیتر

کرم پودر BB فارماسی شماره ۰۱ حجم ۵۰ میلی‌لیتر

این محصول هم همانند کرم پودر قبلی تولید کشور ترکیه است و به‌دلیل داشتن فیلترهای ضدآفتاب می‌تواند اثرات مضر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید را خنثی کند. تنها تفاوت کرم پودر BB فارماسی شماره ۰۱ با کرم پودر BB فارماسی ۰۲ به رنگ آن‌ها مربوط می‌شود، به طوری که رنگ کرم ۰۱ روشن و رنگ کرم ۰۲ متوسط است. بنابراین، بسته به رنگ پوست خود می‌توانید گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید.

کرم پودر BB فارماسی شماره 01 حجم 50 میلی لیتر

کرم پودر BB کاسمکولوژی مدل lb حجم ۵۰ میلی‌لیتر

با خرید بی بی‌کرم کاسمکولوژی می‌توانید به‌طور همزمان از مزایای کرم پودر، مرطوب‌کننده و آبرسان بهره‌مند شوید. این کرم فاقد چربی است و نه‌تنها جلوه‌ای مات و جذاب به پوست شما می‌بخشد، بلکه به‌دلیل پوشش‌دهی مناسب می‌تواند لک‌ها و سایر نواقص پوست را پنهان کند. فیلترهای ضدآفتاب این محصول از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش A و B محافظت می‌کنند و ترکیبات ضدپیری آن باعث می‌شوند پوست جوان‌تر به نظر برسد.

کرم پودر BB کاسمکولوژی مدل lb حجم 50 میلی لیتر

کرم پودر BB میشا مدل XQM کد C حجم ۶۵ میلی‌لیتر

BB کرم میشا مدل XQM یک محصول چندمنظوره است که می‌توانید از آن به جای مرطوب‌کننده، پرایمر، ضدآفتاب، کرم پودر و کانسیلر استفاده کنید. این کرم بافت سبکی دارد و به‌خوبی روی پوست پخش می‌شود. علاوه بر این، از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. از این‌رو، برای فصول گرم سال انتخاب ایدئالی است.

کرم پودر BB میشا مدل XQM کد C حجم 65 میلی لیتر

کرم پودر BB درماتیپیک مدل S20 حجم ۳۰ میلی‌لیتر

این محصول ترشح چربی را در پوست کنترل می‌کند و باعث کوچک شدن منافذ آن می‌شود. علاوه بر این، به‌دلیل داشتن ترکیبات آبرسان قوی می‌تواند پوست را به‌طور کامل رطوبت‌رسانی کرده و به حفظ نرمی و لطافت آن کمک کند. همچنین دارای SPF20 است و با اثرات مضر نور خورشید مقابله می‌کند.

کرم پودر BB درماتیپیک مدل S20 حجم 30 میلی لیتر

کرم پودر BB کالیستا بیوتی مدل ۰۱ حجم ۵۰ میلی‌لیتر

محصول دیگری که می‌توان از آن به‌عنوان یک بی‌بی کرم پرفروش نام برد، کرم پودر BB کالیستا بیوتی است. این کرم پودر از مواد گیاهی ساخته شده است و بافت بسیار سبکی دارد. دوام و ماندگاری بالا هم از سایر ویژگی‌های BB کرم کالیستات بیوتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

کرم پودر BB کالیستا بیوتی مدل 01 حجم 50 میلی لیتر

کرم پودر BB گلد آنجل شماره ۰۳ حجم ۶۰ میلی‌لیتر

اگر به‌دنبال یک کرم همه‌کاره می‌گردید که یک جلوه‌ی مات به صورت شما بدهد، کرم پودر BB گلد آنجل می‌تواند برایتان گزینه‌ی مناسبی باشد. این کرم پودر دارای بافت مخملی است و ضمن پوششی‌دهی خوب به پوست اجازه‌ی نفس کشیدن می‌دهد. مزیت دیگر این محصول این است که خاصیت ضدلک، ضدچروک و ضدحساسیت دارد.

کرم پودر BB گلد آنجل شماره 03 حجم 60 میلی لیتر

کرم پودر BB ساین اسکین مدل SynBeauty حجم ۴۰ میلی‌لیتر

کرم پودر BB ساین اسکین یک محصول پرطرفدار است که با داشتن هر نوع پوستی می‌توانید از آن استفاده کنید. این کرم پودر باعث افزایش استحکام پوست می‌شود و چین و چروک‌های آن را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، حاوی فاکتورهای مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است و اثرات مخرب نور خورشید را خنثی می‌کند.

کرم پودر BB ساین اسکین مدل SynBeauty حجم 40 میلی لیتر

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که بی‌بی کرم چیست پاسخ دادیم و درباره‌ی مزایا و معایب این محصول صحبت کردیم. اگر به‌دنبال یک آرایش سبک هستید، بی‌بی کرم احتمالا تنها چیزی است که به آن نیاز دارید. این محصول هم لک‌های پوستی را پنهان می‌کند و هم می‌تواند از شما در برابر اشعه‌‌های مضر خورشید محافظت کند.

هنگام خرید بی‌بی کرم به‌دنبال محصولات حاوی هیالورونیک اسید و گلیسیرین باشید که هر ۲ هومکتانت هستند و به آبرسانی پوست کمک می‌کنند. خیار و آلوئه‌ورا هم از ترکیبات محبوب مورد استفاده در بی‌بی کرم هستند که خاصیت تسکین‌دهنده و آبرسانی دارند.

وجود فیلترهای ضدآفتاب ویژگی مهم دیگری است که توصیه می‌شود هنگام خرید بی‌بی کرم به آن توجه کنید. در نهایت، قبل از خرید بی‌بی کرم، مقدار کمی از آن را روی پوست گردن خود بمالید تا مطمئن شوید که محصول انتخابی شما برای رنگ و نوع پوست‌تان مناسب است.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منابع: healthline, webmd

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه