راهنمای خرید کرم ضد آفتاب؛ تا چه اندازه در مورد محصولات ضد آفتاب می‌دانید؟

۲۹ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
کرم ضد آفتاب

بر اساس تحقیقات بر روی بیش از ۷۰ لوسیون، اسپری و کرم ضد آفتاب نتایج نشان داد که شما نمی‌‌توانید همیشه به عدد SPF (عوامل محافظت از خورشید) نوشته شده ‌روی بسته‌بندی اعتماد کنید. این عدد نشان‌دهنده میزان جلوگیری هر محصول از اشعه های فرابنفش مضر خورشید (UVB, UVA) که دلیل اصلی آفتاب‌ سوختگی، پیری پوست، برنزه شدن رنگ پوست و از عوامل سرطان پوست شناخته‌ شده‌اند، است.

چرا از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

همه جا می‌خوانیم و می‌شنویم که از ضد آفتاب استفاده کنید اما واقعا چرا؟ کرم ضد آفتاب از پوست در برابر چه چیزی محافظت می‌کند؟ هیچ کس دلش نمی‌خواهد تمام تابستان را در سایه بماند و البته ما به نور آفتاب احتیاج داریم. نور آفتاب کمک می‌کند بدن ما ویتامین D بسازد که ما واقعا بهش احتیاج داریم. نور آفتاب خیلی بیشتر از اینکه برای ما مفید است، می‌تواند خطرناک باشد. اشعه‌های فرابنفش خورشید یا UV در ۳ موج فرستاده می‌شود. UVA، UVB و UVC. امواج UVC از لایه اتمسفر زمین عبور نمی‌کند پس ما باید فقط مراقب امواج UVA و UVB باشیم.

امواج UVA رابطه مستقیم با پیری پوست دارد و دلیل عمده پیری پوست است. یو وی ای روی خاصیت کشسانی پوست تاثیر می‌گذارد و چروک‌ها را ایجاد می‌کند. البته به جز چروک علائم دیگر پیری پوست مثل ضمخت شدن پوست که حالت چرمی به پوست می‌دهد و همچنین لکه‌های قهوه‌ای را ایجاد می‌کند. امواج UVA از شیشه هم عبور می‌کند و خیلی بیشتر از امواج UVB به عمق پوست نفوذ می‌کند. محافظ UVA موجود در کرم ضدآفتاب این امواج را دفع می‌کند و از پیری پوست و سرطان جلوگیری می‌کند.

امواج UVB موجود در اشعه‌های خورشید دلیل آفتاب سوختگی و همینطور ایجاد نوعی سرطان پوست می‌شود. یک کرم ضدآفتاب با میزان SPF بالا می‌تواند از پوست در برابر این اشعه محافظت کند و به ما کمک می‌کند که بدون اینکه پوستمان آسیب ببیند از نور آفتاب بهره ببریم.

 کرم ضد آفتاب کرم ضد آفتاب بیودرما کرم ضد آفتاب مای کرم ضد آفتاب درماگور قیمت کرم ضد آفتاب گارنیر کرم ضد آفتاب ellaro کرم ضد آفتاب سینره کرم ضد آفتاب دکتر ژیلا کرم ضد آفتاب اوریاژ

SPF چیست؟

SPF مخفف “sun protection factor” به معنای عوامل محافظت از خورشید است. همچنین معیاری برای اندازه‌گیری مدت زمانی که فاکتورهای موجود در کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند. اینکه شما چه زمانی و چه اندازه کرم ضد آفتاب را روی پوست خود پخش کنید در میزان محافظت آن تاثیر گذار است. با فرض اینکه شما پوست معمولی داشته باشید، بعد از ۲۰ دقیقه در معرض تابش خورشید قرار گرفتن، پوست شما دچار آفتاب سوختگی می‌شود. اما اگر شما روی پوست خود را با یک لایه مناسب از کرم ضد آفتاب بپوشانید، SPF 30 تا حدود ۱۰ ساعت از پوست شما محافظت می‌کند. این عدد حدودی است چراکه هم میزان شدت اشعه ماورای بنفش در طول روز متفاوت است و هم میزان SPF محصولات مختلف.

نکته مهمی که در مورد میزان تاثیرگذاری لوسیون یا کرم ضد آفتاب باید بدانید، هیچ ضد آفتابی صد درصد از امواج UV محافظت نمی‌کند. SPF 30 تا ۹۷درصد ، SPF 50 تا ۹۸درصد و SPF 100 تا ۹۹درصد از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک جلوگیری می‌کند. با توجه به این تحقیقات پزشکان استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF کمتر از ۳۰ را توصیه نمی‌کنند. همچنین کرم ضد آفتاب را انتخاب کنید حتی اگر قرار نیست که شنا کنید. تعریق پوست در مقابل خورشید بسیار بیشتر است و لوسیون و کرم ضد آفتاب ضد آب در مقابل تعریق مقاوم است و شسته نمی‌شود. شما می‌توانید میزان ضد آب بودن را بر روی جعبه پیدا کنید؛ این عدد باید بین ۴۰ تا ۸۰ دقیقه باشد.

اگر اهل آفتاب گرفتن و برنزه شدن هستید، می‌توانید از کرم یا لوسیون ضد آفتاب به جای روغن آفتاب استفاده کنید. این کار باعث می‌شود پوستتان کمتر آسیب ببیند.

بهترین محافظت در برابر آفتاب

تحقیقات نشان داده است کسانی که تنها از کرم ضد آفتاب برای محافظت در زیر نور خورشید استفاده می‌کنند، بیشتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند تا کسانی که در سایه می‌‌مانند و از عینک و لباس آستین بلند استفاده می‌کنند. به همین دلیل در سفر و روزهای آفتابی سعی کنید از ایستادن زیر آفتاب شدید ( از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعداز ظهر) خودداری کنید. همچنین لباس مناسب (لباس نخی روشن) و البته کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

طرز استفاده صحیح از کرم ضدآفتاب

تکانش دهید: شاید روی محصول ننوشته باشد که قبل از مصرف تکان دهید ولی شما با این کار به پخش شدن مواد فعال درون ضد آفتاب کمک می‌کنید.

به اندازه استفاده کنید: همیشه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه، پوست‌تان را به ضد آفتاب آغشته کنید. اگر می‌خواهید بدانید هر روز چقدر ضد آفتاب باید استفاده کرد، پاسخ شما اینجاست: به اندازه یک قاشق چای‌خوری برای هر عضو یا قسمتی از بدن؛ یعنی یک قاشق چای‌خوری از لوسیون ضد آفتاب برای صورت و گردن، یک قاشق چای‌خوری برای هر بازو، یکی برای هر ران پا، یکی برای هر ساعد دست و هر ساق پا و یکی برای قسمت سینه و شکم، یکی برای پشت و پشت گردن. اما برای اسپری ضد آفتاب، باید به اندازه‌ای استفاده کنید تا بتوانید به خوبی با دست آن را پخش کنید. از هر نوع اسپری ضد آفتابی که استفاده می‌کنید باید بعد از هر ۲ ساعت آن را تمدید کنید و البته بعد از هربار شنا کردن.

 کرم ضد آفتاب کرم ضد آفتاب بیودرما کرم ضد آفتاب مای کرم ضد آفتاب درماگور قیمت کرم ضد آفتاب گارنیر کرم ضد آفتاب ellaro کرم ضد آفتاب سینره کرم ضد آفتاب دکتر ژیلا کرم ضد آفتاب اوریاژ

از اسپری ضد آفتاب با احتیاط استفاده کنید: سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده‌ است در حال تحقیق در مورد خطرات تنفس اسپری ضد آفتاب است. تا زمانی که تحقیقات به پایان برسد، متخصصان توصیه می‌کنند که برای کودکان از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنید و هیچوقت محصول را مستقیم روی صورت خود اسپری نکنید. در عوض می‌توانید اسپری را کف دستتان اسپری کنید و بعد روی صورت‌ خودتان و یا بدن بچه‌ها پخش کنید. اسپری‌ها قابل اشتعال هستند، پس قبل از اینکه آن‌ها را نزدیک آتش یا حرارت کنید خشک‌شان کنید.

با توجه به وارد شدن به فصل گرما سفر به شهرهای ساحلی، توصیه می‌کنیم حتما از کرم ضد آفتاب مناسب برای خودتان و اطرافیان استفاده کنید. پوست ما خصوصا در کودکان در برابر آفتاب بسیار آسیب‌پذیر است و استفاده از کرم ضد آفتاب برای بچه‌ها مسئولیت مهم ماست. برای بزرگسالان نیز فراموش نکنید تاثیرات مضر خورشید بر پوست ممکن است بعد از چند سال در پوست ظاهر شود. پس ندیدن علائم ظاهری دلیل بر آسیب ندیدن پوست شما نیست.

نکته آخر اینکه با توجه به موارد گفته شده، از کرم ضدآفتاب با SPF 40 به بالا برای بهره‌مند شدن از حداقل SPF 30 استفاده کنید و فراموش نکنید استفاده از هر نوع کرم ضد آفتابی بهتر از بیرون رفتن بدون کرم ضد آفتاب است اما انتخاب خوب هوشمندی و اهمیت شما را می‌رساند.

 

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه