تصویر مریخ‌نورد کنجکاوی از زمین و زهره در آسمان غبارآلود مریخ

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مریخ‌نورد کنجکاوی

مریخ‌نورد کنجکاوی که از سال ۲۰۱۲ تا کنون در سطح مریخ مشغول کاوش این سیاره است به تازگی تصویری جالب از سیارات زمین و زهره در آسمان غبارآلود مریخ ثبت کرده است.

این تصویر ۷۵ دقیقه پس از غروب خورشید در مریخ و در روز ۱۶ خرداد ثبت شده است. سیارات زمین و زهره در این عکس کمی بالاتر از افق و در آسمان غبارآلود مریخ قابل مشاهده‌اند.

این عکس در واقع یک تصویر موزاییکی و حاصل اتصال دو فریم به یک‌دیگر است. زمین و زهره در شرایط عادی در آسمان مریخ همچون ستاره‌هایی درخشان دیده می‌شوند. با این حال فاصله زیاد زمین و زهره از مریخ در بازه زمانی کنونی و وجود غبار در جو مریخ در زمان ثبت این عکس از درخشش این دو سیاره کاسته است.

تصویر مریخ‌نورد کنجکاوی از سیارات زمین و زهره در آسمان مریخ.
Credit: NASA/JPL-Caltech

در نیمکره جنوبی سیاره مریخ، جایی که مریخ‌نورد کنجکاوی در آن قرار دارد، آخرین روزهای فصل بهار در حال سپری شدن هستند. در این فصل گرد و عبار نسبتا زیادی در آسمان مریخ وجود دارد. در نتیجه ذرات غبار با بازتاب نور خورشید باعث روشن شدن آسمان می‌شوند. مشابه این اتفاق در زمین و در زمان فوران آتشفشان‌های بزرگ نیز رخ می‌دهد.

به گفته Mark Lemmon، ‌پژوهشگر موسسه علوم فضایی کلرادو، «در زمان ثبت این تصویر از سیاره زهره حتی ستاره‌های نسبتا پرنور نیز (در آسمان مریخ) دیده نمی‌شدند».

مریخ‌نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۲ در سیاره مریخ فرود آمد و از آن زمان مشغول کاوش این سیاره است. مریخ‌نورد بعدی ناسا که پشتکار (Perseverance) نام دارد نیز اکنون آخرین مراحل پرتاب را پشت سر می‌گذارد و طبق برنامه ماه آینده به فضا پرتاب خواهد شد.

مریخ‌نورد پشتکار ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ در دهانه جزرو (Jezero Crater) فرود خواهد آمد و احتمال زیست‌پذیری سیاره مریخ در گذشته را با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد.

مریخ‌نورد پشتکار در طول ماموریت خود از سطح مریخ نمونه‌برداری نیز خواهد کرد. نمونه‌هایی که ذخیره خواهند شد تا در ماموریت‌های آینده برای بررسی‌های بیشتر به زمین انتقال داده شوند. ماموریت انتقال نمونه‌های مریخ به زمین پروژه‌ای بزرگ و طولانی‌مدت است که ناسا و سازمان فضایی اروپا در همکاری با یک‌دیگر آن را انجام خواهند داد.

در ماموریت مریخ‌نورد پشتکار برای اولین بار یک بالگرد کوچک نیز به مریخ اعزام خواهد شد تا با پرواز در آسمان این سیاره منظره‌ای جدید از سیاره سرخ منظومه شمسی برای‌مان به ارمغان بیاورد.

Cover image credits: NASA/JPL-Caltech/MSSS

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه