شما بگویید؛ FIFA یا PES؟

وحید پولادی سوینی ۲۷ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۴۵ ۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

حتی اگر از طرفداران پروپاقرص بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی و ذات بازی کردن نباشید، احتمالا برای یکی دو بار هم که شده، یکی از عناوین سبک شبیه‌ساز فوتبال را تجربه کرده‌اید. حتما بهتر از ما می‌دانید که این ژانر در حال حاضر در میان گیمرها از چه محبوبیتی برخوردار است و چطور بازی‌کننده‌ها برای‌اش سرودست می‌شکنند. حتما از خودتان می‌پرسید “چه شد که شبیه‌سازهای فوتبال در میان گیمرها به محبوبیتی این‌چنینی دست پیدا کردند؟” بررسی این موضوع زمان و حوصله‌ی زیادی می‌طلبد و شاید در آینده به آن هم پرداختیم. اما مساله‌ی مهم این‌جاست که از سال ۲۰۰۵ میلادی به بعد، ژانر شبیه‌ساز فوتبال کاملا وضعیتی دو قطبی به‌خودش گرفته است. شرکت‌ها و استودیوهای بازی‌سازی شرقی و غربی پیش‌روی هم قرار گرفتند تا ثابت کنند کدام یک از آن‌ها می‌تواند شبیه‌ساز بهتری را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار بدهد.

درست حدس زدید. درباره‌ی مجموعه بازی‌های «فیفا» (FIFA) و Pro Evolution Soccer صحبت می‌کنیم. مجموعه بازی‌های فیفا را استودیوی ورزشی‌ساز شعبه‌ی کانادای «الکترونیک‌آرتز» می‌سازد. مجموعه‌ی PES را هم شرکت و استودیوهای بازی‌سازی «کونامی» که در چند وقت اخیر حرف و حدیث درباره‌اش بسیار بوده، طراحی و در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار می‌دهد.

FIFA-Vs-PES

بیایید حدود یک دهه، به‌ گذشته برگردیم. می‌دانید که ژاپنی‌ها سابقه‌ای طولانی در ساخت بازی‌های ویدیویی دارند و اکثر کنسول‌های نسل‌های دوم و سوم هم در این کشور طراحی و ساخته شده‌اند. دانش کافی ژاپنی‌ها درخصوص ماهیت هنر-صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی باعث شده بود تا فرمول‌هایی را کشف کنند که استفاده‌ از همان فرمول‌ها برای بازی‌سازهای غربی، بی‌نهایت دشوار باشد. برای نمونه، ژاپنی‌ها ذات مکانیک‌های آرکیدی را درک کرده بودند. به‌همین خاطر هم می‌توانستند بازی‌هایی بسازند که با وجود مکانیک‌های ساده‌شان، گیمرها را حسابی سرگرم می‌کردند. همین فرمول به ژاپنی‌ها کمک کرد تا در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ مجموعه‌ای از بهترین و در عین حال آرکیدی‌ترین بازی‌های فوتبال تاریخ را بسازند. در این بین غربی‌ها مشغول آزمون و خطا بودند؛ آزمون و خطایی که حدودا از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ میلادی به‌طول انجامید و باعث شد بارها از رقیب قدرتمند ژاپنی‌شان عقب بمانند.

اما با عرضه‌ی کنسول‌های نسل هفتمی یا همان ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳، ورق برگشت. دومین کنسول مایکروسافت حسابی در میان بازی‌کننده‌ها محبوب شد. از طرفی کنسول را غربی‌ها ساخته بودند و به همین خاطر هم سردرآوردن از معماری سخت‌افزاری‌اش برای استودیوی ورزشی‌ساز الکترونیک‌آرتز ابدا کار پیچیده‌ای نبود. تمام این‌‌ها باعث شد تا الکترونیک‌آرتز با تلاش فراوان بتواند در سال ۲۰۰۸ تعریف جدیدی از فوتبال ارایه بدهد که حرف‌های زیادی هم برای گفتن داشت. البته نسخه‌ای که برای کنسول‌های نسل هفتمی ساخته شده بود، کاملا با نسخه‌ی مخصوص رایانه‌های شخصی متفاوت بود و همین هم باعث شد تعداد زیادی از بازی‌کننده‌های این پلتفرم، تجربه‌ی PES را ترجیح بدهند.

از سال ۲۰۱۰ به بعد فیفا توانست خودش را به‌طور کامل از زیر سایه‌ی PESای که ساخت کونامی بود، بیرون بکشد و عبارت «شبیه‌ساز فوتبال» را باب کند. الکترونیک‌آرتز ادعا کرد بازی‌ای که ساخته آن‌قدر حساب شده و دقیق طراحی شده که دیگر یک عنوان ورزشی صرف نیست و می‌توان از آن به‌عنوان یک شبیه‌ساز یاد کرد. هر سال که می‌گذشت، فیفا پیش‌رفت می‌کرد و بهتر می‌شد، اما این‌بار کونامی و PES درجا می‌زدند. اما عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتمی تلنگری جدی برای ژاپنی‌ها بود. آن‌ها می‌دانستند که به هیچ عنوان نباید در این نسل در برابر غربی‌ها کم بیاورند. به‌همین خاطر هم برای ساخت بازی‌های جدیدشان از یکی از قوی‌ترین موتورهای پایه‌ی ساخت ژاپن استفاده کردند؛ موتور پایه‌ی «فاکس انجین» که برای ساخت مجموعه بازی‌های «متال‌گیر سالید» هم از آن استفاده شده است. مدتی طول کشید تا ژاپنی‌ها نحوه‌ی ساخت بازی خوب با این موتور را بیاموزند که البته در همین مدت از ارزش و اعتبارشان در ساخت بازی فوتبال به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته شد.

اما کونامی بالاخره امسال موفق شد عنوانی را عرضه کند که درخور عناوین خوش‌ساخت قبلی‌اش بود و می‌توانست جلوی فیفا قد علم کند. حالا در سال ۲۰۱۵ می‌توان امیدوار بود که از سال آینده شاهد PES و فیفایی باشیم که شانه به شانه‌ی هم حرکت کنند و رقابت نزدیکی با هم داشته باشند. خصوصا که مسوولان کونامی تصمیم گرفته‌اند از سال آینده، PES را به گونه‌ای در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار بدهند که تعداد زیادی از ویژگی‌های‌اش بصورت رایگان باشد و گیمرها برای استفاده از قابلیت‌های تکمیلی، نسخه‌ی کامل بازی را تهیه کنند.

FIFA-Vs-PES

تمام این‌ها بهانه‌ای شد تا نظر شما را در مورد این دو بازی جویا بشویم. به‌نظر شما مجموعه بازی‌های فیفا با توجه به رشد شگفت‌انگیز چند سال گذشته و بازار جهانی‌ای که دارد، شبیه‌ساز فوتبالی بهتری است؛ یا مجموعه‌ی PES که با وجود تجربه‌ی آرکیدسازان ژاپنی دوره‌ی رکود طولانی را پشت‌سر گذاشته و حالا می‌خواهد به روز‌های موفق قبلی برگرد، می‌تواند بهترین تجربه‌ی بازی فوتبال را پیش روی گیمرها قرار بدهد؟ شما بگویید؛ FIFA یا PES؟ البته اگر از طرفداران پروپاقرص این دو بازی هستید، هرچه مستندتر درباره‌شان بگویید، مطمئنا برای روشن‌تر شدن سایر خواننده‌ها بهتر است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۰۶ دیدگاه
  1. Avatar احمد رضا یوسفی

    این چه حرفیه زمانی باید دوتا چیز با مقایسه بشه در شرایت کاملا مساوی نه این که با لابی بازی خیلی کارا بشه درضمن ps همیشه خوب بوده هست فیفا بصری خوب تری داره ولی پی اس گیم پلی خوب لذت بخش شما تو فیفا جهت x بزنی هر طرف توپ به بازیکنات میرسه ولی پی اس این نیست هوش مصنوعی فیفا واقعا خیلی کار داره که به خودشون بگن بی عیب ولی مطمعا باشید ژاپنی ها تو این چیزا کم نمیارن طولی نمیکشه که از این که هست بهتر میشه لازم هست اینم بگم فیفا اینقد گیم پلی پیچیده میکنه طرف زده میشه از فوتبال r2مربع پشت محوطه رد خور نداره گله جوی استیک دوتا بالا یه چپ این اینا چی اخه خدای .

  2. Avatar MJM7

    من خودم از بچگی pes بازی میکردم و ازطرفداراش بودم تا جایی که تو مدرسه با یکی از دوستام که فیفا بازی میکرد بحث میکردیم که کدوم بهتره.
    این بحثمون باعث شد که من به این فکر بیفتم که فیفا رو هم امتحان کنم.در یکی دو بازی اول واقعا حالم بهم خورد چون سرعت این دو بازی کاملا باهم متفاوته.چند باری که بازی کردم واقعا متوجه شدم که فیفا خیلی بهتر و طبیعی تره و برای گل زدن واقعا باید تلاش کرد و همین باعث شیرینی بازی میشه.از اون روز بود که من دیگه فیفا باز شدم.
    بنظرم فیفا رو کسانی میتونن بازی کنن که حداقل درکی از فوتبال داشته باشن.چون بازی فیفا واقعا بر اساس واقعیت ساخته شده و شما نمیتونید به راحتی pes به گل برسین.وتلاش و تمرکز بیشتری میطلبه.

  3. Avatar Aryan

    هر دو عالین،هر دو در سطح بالایی قرار دارن،و مقایسه بین این دو قول دنیایه گیم کار اشتباهیه،هر دو جزابیت های خودشون رو دارن.