مغلطه‌ی اطمینان ساختگی (Alleged Certainty) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۱۱)

۱۲ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
#11 Alleged Certainity

تعریف: مغلطه اطمینان ساختگی موقعی اتفاق می‌افتد که گوینده، بدون ارائه‌ی مدرک یا در نظر داشتن پیش‌فرض خاصی، طوری نتیجه‌گیری کند که انگار نتیجه‌اش حقیقتی بی‌چون‌وچراست، ولی در حقیقت اینطور نباشد.

معادل انگلیسی:‌ Alleged Certainty

معادل لاتین: ندارد

معادل‌های جایگزین: فرض کردن نتیجه

الگوی منطقی:

همه می‌دانند X صحیح است.

بنابراین X صحیح است.

مثال ۱:

همه‌ی مردم دنیا می‌دونن که کمک کردن به کودکان گرسنه اوجب واجباته.

توضیح: همه‌ی مردم دنیا چنین چیزی را نمی‌دانند. شاید برای شخص ادعاکننده و شنوندگان او، چنین ادعایی نمونه‌ی بارز عقل سلیم باشد، ولی انسان‌های زیادی سرتاسر کره‌ی زمین هستند که با این دیدگاه موافق نیستند و اول باید متقاعدشان کرد.

مثال ۲:

همه می‌دونن که بدون فرهنگ مذهبی، ما عملاً با گوسفند بی‌چوپون فرقی نداریم.

توضیح: نه، همه این را نمی‌دانند. افرادی که دوست ندارند از حلقه‌ی اجتماعی خود پا فراتر بگذارند، اغلب متوجه نیستند آنچه که در حلقه‌ی اجتماعی‌شان به‌عنوان حقیقت جهان‌شمول پذیرفته شده، در خارج از آن حلقه شاید هیچ خریداری نداشته باشد. کلاً بهتر است نسبت به «حقایق جهان‌شمول» تردید داشته باشید.

استثنا: اگر حقیقتی آنقدر واضح و روشن است که رد کردنش احمقانه به نظر برسد، می‌توان آن را پیش‌فرض در نظر گرفت. ولی باید همیشه آماده باشید تا از هر پیش‌فرضی دفاع کنید، مهم نیست چقدر از صحت آن اطمینان دارید.

مثال: همه می‌دانیم که بدون آب زنده نمی‌مانیم.

راهنمایی: سعی کنید در زندگی‌تان واژه‌ی «مسلماً» یا «بدون‌شک» را به کار نبرید. به جایش بگویید «به احتمال زیاد» یا «من فکر می‌کنم که…».

منابع:

 Yoos, G. E. (2007). Deceptions, blunders, and confusions. In Reframing Rhetoric (pp. 245–۲۵۵). Palgrave Macmillan US. https://doi.org/10.1057/9780230607514_25

 

ترجمه‌ای از:

Logically Fallacious

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه