سرنوشت نوت ۷؛ از فاجعه تا پاسخ صریح سامسونگ

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

بالاخره بعد از ماه‌‌ها تحقیق و تفحص، شرکت سامسونگ دلیل انفجار‌های پیاپی در گوشی‌های گلکسی نوت ۷ را اعلام کرد. البته پاسخ این تحقیقات همان‌طور که انتظار می‌رفت، مشکلاتی در باتری عنوان شد. برای توضیحات بیشتر، در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

داستان از کجا شروع شد؟

در تاریخ ۱۹ آگوست ۲۰۱۶، سامسونگ پرچم‌دار خود یعنی «گلکسی نوت ۷» (Galaxy Note 7) را معرفی کرد. این گوشی که قرار بود یکی از بهترین محصولات سامسونگ باشد، بلای جان این شرکت شد. بعد از آن‌که تعداد گوشی‌هایی که منفجر می‌شدند از حد انتظار فراتر رفت، در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶ سامسونگ اعلام کرد که تمام گوشی‌های نوت ۷ جمع‌آوری بشوند. سامسونگ سپس تصمیم گرفت این گوشی‌ها را با باتری‌های جدیدی روانه بازار کند. اما تا اکتبر ۲۰۱۶، تعداد زیادی از این گوشی‌های جدید هم به دلیل حرارت زیاد باتری منفجر ‌شدند.

note7-exploded

در ۱۱ اکتبر، سامسونگ رسما خط تولید این گوشی را متوقف و اعلام کرد تمام گوشی‌های نوت ۷ باز دوباره جمع‌آوری بشوند. درنهایت در دسامبر ۲۰۱۶، سامسونگ به‌روز‌رسانی را برای کشورهای کانادا و آمریکا منتشر کرد که این گوشی‌ها دیگر به اینترنت متصل نشده و همچنین شارژ نشوند. این حوادث ضربه‌ی سختی را به سامسونگ وارد کرد، به‌طوری‌که سود کوتاه‌مدت این شرکت را به یک‌سوم مبلغ پیش‌بینی‌شده کاهش داد. طبق گزارش‌های رسمی سامسونگ، حدود ۹۶ درصد از دارندگان نوت ۷، گوشی خود را تحویل داده‌اند. البته طبق اظهارات یکی از مقام‌های سامسونگ این آمار نزدیک به ۹۹ درصد است.

علت اصلی انفجار به روایت سامسونگ

بالاخره بعد از ماه‌ها تحقیق مفصل توسط سامسونگ، این شرکت اعلام کرد که دو نوع مشکل مجزا در این دو سری از باتری‌ها، علت حرارت زیاد آن‌ها و سپس انفجار بوده است. طبق اظهارات این شرکت، باتری‌های سری اول، دچار مشکل در بخش بالای آن بودند. این مشکل به همراه طراحی نامناسب قاب بیرونی باتری‌ها و ظرفیت زیاد آن باعث می‌شد که به‌سرعت داغ شوند. همچنین مشکل دیگر این باتری‌ها، نداشتن ظرفیت کافی برای تمام الکترود‌های داخل آن بود که درنهایت باعث اتصال کوتاه می‌شد. به همین دلیل سامسونگ تصمیم گرفته در باتری‌های جدید خود فضای بیشتری را در داخل باتری اختصاص بدهد. اما مشکل باتری‌ گوشی‌های تعویض شده، طبق اظهارات سامسونگ بیشتر به عجله‌ی سازنده‌ی باتری‌ها بازمی‌گشت. بر اساس گزارش‌ها بعد از حوادثی که در باتری‌های سری اول پیش آمد، سامسونگ فشار بیشتری برای تولید باتری نسل دوم بر شرکت سازنده وارد آورد. به دلیل همین فشار بود که مشخص شد بیشتر آن‌ها در جوش مشکل داشتند و البته تعدادی هم نوار عایق چندان مناسبی نداشتند.

samsung-mobile-manager

«دی. جی. کوه» (D.J. Koh)، رییس سامسونگ موبایل در مورد دلایل انفجار نوت ۷ توضیح می‌دهد

سامسونگ برای یافتن دلیل این انفجار‌ها،۷۰۰ مهندس خود را در ۴ مکان مختلف، به بررسی بیش از ۲۰۰ هزار گوشی و بیش از ۳۰ هزار باتری واداشت. این مهندسان تقریبا تک‌تک اجزای موبایل را بررسی ‌کردند. از اسکنر چشم گرفته تا نرم‌افزار گوشی که شاید در حرارت باتری دست داشته باشند. درنهایت مشخص شد که مشکل اصلی از هیچ‌کدام از این موارد نیست و همان‌طور که انتظارش می‌رفت، مشکل اصلی از باتری‌ها است.

حالا سامسونگ چه می‌کند

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که مصرف‌کنندگان از سامسونگ داشتند این بود که چطور در مراحل آزمایش محصول متوجه این مشکل نشده‌اند. سامسونگ معمولا آزمایش‌هایی مانند اشعه‌ی X بر محصولات خود انجام می‌دهد. اما مشکلات این باتری‌ها به‌خصوص سری دوم آن، فقط با باز کردن آن مشخص می‌شد. به همین دلیل، این شرکت قصد دارد نحوه‌‌ی آزمایش‌های اجزای کلیدی موبایل‌های خود را تغییر دهد. مخصوصا برای باتری‌های موبایل، سامسونگ ازاین‌پس دست به آزمایش‌های ۸ مرحله‌ای خواهد زد. بعضی از این آزمایش‌ها پیش‌ازاین توسط سازندگان باتری انجام می‌شد ولی بعضی از مراحل جدید هستند. علاوه بر این مراحل، سامسونگ اعلام کرده است که از متخصصان باتری درزمینه‌ی آزمایش‌های خود کمک خواهد گرفت.

sam-info

یکی از آزمایش‌ها، بررسی باتری در زمانی است که تحت حرارت قرار بگیرد یا بیش‌ازحد شارژ بشود. سامسونگ با استفاده از اشعه X تمام باتری‌ها را موردبررسی قرار خواهد داد. در این آزمایش‌ها، باتری را تحت شارژ سریع و خالی شدن آن قرار می‌دهند تا کیفیت کلی آن را بررسی کنند. گوشی گلکسی اس ۸ (Galaxy S8) که پرچم‌دار جدید سامسونگ است، انتظار می‌رود در بهار سال آینده وارد بازار شود. قرار است تمام این آزمایش‌ها برای بررسی باتری‌ها در این گوشی جدید انجام گیرد.

بازیابی اعتماد ازدست‌رفته

سامسونگ امیدوار است با شرح مشکلات و ارائه‌ی راه‌حل برای آن‌ها، اعتماد ازدست‌رفته‌ی خود را بازگرداند. سامسونگ با گروه‌های استاندارد در سرتاسر جهان مکاتبه می‌کند تا این آزمایش‌ها به یک عرف همگانی تبدیل شوند و ازاین‌گونه حوادث پیش‌گیری بشود. این شرکت اعلام کرده است که تمام فرایند‌ بررسی ایمنی باتری‌های خود را به‌طور رایگان در دسترس همگان قرار خواهد داد.

samsung-battery-tests

در ضمن قرار است یک کمپین تبلیغاتی مفصل توسط سامسونگ انجام گیرد که به خریداران درزمینه‌ی امنیت محصولات خود اطمینان ببخشند. آن‌ها درنهایت امیدوارند که با استفاده از این کارهای پیش‌گیرانه، علاوه بر خلاقیت در نوآوری، بتوانند اعتماد کاربران خود را به‌دست آورند؛ هدفی که به رسیدن آن بسیار خوش‌بین هستند.

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar سینا فرامرزیان

    سامسونگ نباید این گوشی رو توقف تولید می کرد!چون می توانست مشکل باطری آنرا حل کند!می توانست باطری ان را با یک مدل که ظرفیت کمتری داشت و مشکلی نداشت تعویض کند.چون این گوشی امکانات ویژه ای داشت

  2. Avatar ///mahdispd

    حیف که به خاطر وجود باتری مشکل دار مجبور شدیم در فقدان چنین گوشی ای که بهت ین گوشی همراه بود زندگی کنیم
    کاش همچین اتفاقی برا یکی از میان رده ها می افتاد نه این گوشی

  3. Avatar محمد

    درود
    بنظرم بهترین گوشی سال ۲۰۱۶ نوت۷ بود و میتونست خیلی از رکوردها رو بشکنه (اگر باتری درستی داشت )
    حتی خرابی در این گوشی بنظرم خیلی به نفع سامسونگ بود و گوشی های بعدی آن بی رقیبتر میشود .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه