نقد و بررسی LG K10؛ پرفروش‌ترین گوشی ال‌جی

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
نقد و بررسی ال جی K10

سال‌هاست که ال‌جی توانسته با گوشی‌های پرچم‌دارش، نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد و در بین چند سازنده‌ی برتر گوشی‌های هوشمند قرار بگیرد. اما ازآنجاکه گوشی‌های هوشمند تنها به پرچم‌داران محدود نیستند و همه‌ی کاربران قدرت خرید بهترین گوشی‌های هوشمند بازار را ندارند، گوشی‌های اقتصادی یا به‌اصطلاح میان‌رده بیشتر مورد توجه قشر متوسط جامعه قرار می‌گیرند. ال‌جی برای از دست ندادن این دسته از کاربران و افزایش فروش‌اش، در سال ۲۰۱۶ میلادی توجه بیشتری به این دسته از محصولات کرده است. گوشی‌های سری K جدیدترین نسل از گوشی‌های میان‌رده‌ی ال‌جی هستند که تاکنون در چهار مدل K8، K7، K4 و K10 تولید و روانه‌ی بازار شده‌اند. ال‌جی در K10 سعی کرده تا همه‌چیز را در حد اعتدال رعایت کند. این گوشی از سخت‌افزار کارآمد و سیستم ‌عامل بروزی برخوردار است و ال‌جی مرز خوش‌دستی و نمایشگر بزرگ را در آن به‌خوبی رعایت کرده است. دیگر ویژگی K10 که در فروش آن تاثیرگذار است، پشتیانی آن از دو سیم‌کارت به‌طور همزمان و شبکه‌ی مخابراتی ۴G است. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی ال‌جی K10 همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌         ‌

طراحی و ساخت

زبان طراحی این گوشی میان‌رده ال‌جی تا حد زیادی از پرچم‌داران سال ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این شرکت یعنی G3، G2 و G4 پیروی می‌کند. شبیه‌ترین قسمت طراحی K10 با پرچم‌داران گذشته‌ای ال‌جی، کلیدهای پاور و تنظیم صدای آن است. این کلیدها در K10 بر قاب پشتی و در پایین حسگر دوربین اصلی قرار گرفته‌اند و دسترسی راحتی دارند. شاید برایتان کمی عجیب باشد، ولی طراحان ال‌جی که روزگاری بر این باور بودند که بهترین مکان برای تعبیه کلیدهای تنظیم صدا، قاب پشتی است، در سال ۲۰۱۶ دیدگاه خود را تغییر دادند و این کلیدها را در G5 به لبه‌ی سمت چپ دستگاه انتقال داده‌اند.

ال‌جی K10

مهم‌ترین نکته‌ای که در طراحی این گوشی توجه ما را به خود جلب کرد، نبود خطوط تیز در بدنه‌ی آن بود. ال‌جی از انحناهای زیادی در قاب پشتی K10 استفاده کرده است. همچنین لبه‌های این گوشی به‌صورت خمیده طراحی شده‌اند. این دو عامل سبب شده‌اند تا K10 برخلاف جثه‌ی نسبتا بزرگش، ارگونومیک باشد و راحت در کف دست قرار بگیرد. این محصول ال‌جی ابعادی به طول ۱۴۶ و عرض ۷۴.۸ میلی‌متر دارد.

04

اگر بخواهیم K10 را از نظر وزن و ضخامت با محصولات هم‌رده و هم قیمت خود مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که این محصول ال‌جی چندان گوشی ضخیم یا سنگینی نیست. با وزن ۴۲۰ گرمی و ضخامت ۸.۸ میلی‌متری که K10 دارد، باید آن را جزو گوشی‌های ظریف ارزان‌قیمت بدانیم. نکته‌ی مثبت دیگری که در طراحی این گوشی به چشم می‌خورد، قاب پشت قابل تعویض آن است. در این صورت اگر زمانی مشکلی برای باتری دستگاه پیش بیاید و نیاز به تعویض داشته باشد، می‌توانید به‌راحتی این کار را خودتان انجام دهید. ال‌جی برای تمایز و برتری K10 نسبت به دیگر گوشی‌های اقتصادی بازار، یک کاور هوشمند برایش در نظر گرفته که در بسته‌بندی محصول نیست و باید جداگانه خریداری شود.

K10

این کاور مانند کاورهای معمولی از قاب پشتی و نمایشگر گوشی محافظ می‌کند. اما هوشمندی آن مربوط به نوار پلاستیکی و شفاف آن است که روی نمایشگر قرار می‌گیرد. با بستن کاور، قسمتی از نمایشگر که زیر این قسمت شفاف قرار گرفته، روشن ‌می‌ماند و می‌توانید از این طریق تماس‌ها را پاسخ دهید یا نوتیفیکیشن‌ها را ببینید. روی‌هم‌رفته ما طراحی و کیفیت ساخت K10 را نسبت به قیمتی که دارد کاملا قابل‌قبول ارزیابی می‌کنیم. از نظر ما K10 یکی از بهترین طراحی‌ها در میان گوشی‌های میان‌رده را دارد. این گوشی در سه رنگ سفید، سرمه‌ای و طلایی عرضه شده است.

نمایشگر

ال‌جی K10 نمایشگری بزرگ و با کیفیت متوسط دارد.

ال‌جی از رزولوشن ۷۲۰× ۱۲۸۰ پیکسل برای نمایشگر ۵.۳ اینچی K10 استفاده کرده است. این اندازه‌ی نمایشگر برای کسانی که بر این باورند که نمایشگرهای ۵ اینچی کمی کوچک و نمایشگرهای ۵.۵ اینچی کمی بزرگ و دست‌وپا گیر هستند، بسیار مناسب است. اما برخلاف اندازه‌ی منطقی‌ای که این گوشی دارد، ما از دقت تصویر آن چندان هیجان‌زده نشدیم. رزولوشن HD این گوشی تراکم پیکسلی معمول ۲۷۷ppi را به همراه دارد. اما در عمل نمایشگر K10 تصاویر و نوشته‌ها را شفاف و باکیفیت نشان می‌دهد.

02

نمایشگر این گوشی رنگ‌ها را بسیار طبیعی نشان می‌دهد که این موضوع می‌تواند در تجربه‌ی فیلم دیدن شما یا خواندن کتاب‌های الکترونیکی و PDF به شما کمک کند. تماشای نمایشگر این گوشی از زوایای دید مختلف، کاملا رضایت‌بخش است و رنگ‌ها کیفیت‌شان را از دست نمی‌دهند. این کار به لطف فناوری IPS در نمایشگر K10 انجام می‌شود. ال‌جی از لایه‌ی ضد چربی Oleophobic Coating در K10 استفاده کرده که سبب می‌شود تا نمایشگر گوشی لک و اثرانگشت کمی به خود جذب کند. همچنین وجود لایه‌ی گوریلا گلس ۳ در نمایشگر این گوشی کمک می‌کند تا خط و خش‌های جزئی رو آن باقی نماند.

سخت‌افزار و باتری

K10، گوشی‌ای است که می‌تواند به‌راحتی از پس اجرای اکثر کارها بربیاید.

ال‌جی K10 به تراشه‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک MT6753 مجهز شده که روی آن پردازنده‌ی هشت هسته‌ای Cortex-A53 قرار دارد. این پردازنده عملکردی ۶۴ بیتی دارد و می‌تواند با حداکثر فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز دستورات را پردازش کند. پردازنده‌ی K10 به‌‌قدری قدرتمند است که می‌تواند با وجود باز بودن ۱۰ برنامه در بک‌گراند، بدون تأخیر بین برنامه‌ها جابجا شود. اما K10 آن‌قدرها هم قدرتمند نیست که بتواند بازی‌های حجیم گرافیکی را بدون دردسر اجرا کند. نتایج بدست آمده از گوشی K10 در بنچ‌مارک‌ها هم مهر تاییدی بر گفته‌های ماست. این گوشی امتیاز ۳۵۵۹۷ را در نسخه‌ی ۶ آزمون AnTuTu بدست آورد و در جایگاهی مشابه با دیگر گوشی‌های میان‌رده قرار گرفت.

05

ال‌جی از دو گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای K10 به‌کار برده که حافظه‌ی داخلی آن به‌وسیله‌ی کارت حافظه‌ی microSD قابل ارتقا است. همچنین K10 مجهز به دو شیار سیم‌کارت است و از جدیدترین شبکه‌های ارتباطی کشورمان یعنی ۳G و ۴G پشتیبانی می‌کند. حتی تصور استفاده از یک باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای یک گوشی ۵.۳ اینچی می‌تواند سبب نگرانی برای کاربران شود. اما به دلیل رزولوشن نسبتا پایین و مصرف بهینه‌ای که پردازنده‌ی K10 دارد، این گوشی می‌تواند به‌طور متوسط تا یک روز شارژ نگه دارد. گرچه این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از نگرانی کاربران کم کند، اما باز ما انتظار داشتیم تا K10 با توجه به ابعاد بزرگش، ظرفیت باتری بیشتری داشت.

سیستم‌عامل و دوربین

در دورانی که هنوز تعداد زیادی از گوشی‌های میان‌رده از اندروید قدیمی کیت‌کت یا نسخه‌ی کمی جدیدتر آن یعنی لالی‌پاپ بهره می‌برند، ال‌جی جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل حال حاضر شرکت گوگل یعنی مارشملو (نسخه‌ی ۶.۰) را برای K10 در نظر گرفته است.  در این صورت باید K10 را جزو نخستین گوشی‌های میان‌رده‌ای بدانیم که اندروید ۶ در آن اجرا می‌شود.

گوشی ال جی K10

مانند گذشته، ال‌جی از رابط‌ کاربری اختصاصی خود به نام UX 4.0 در کنار این نسخه از اندروید استفاده کرده است. گرچه این رابط ‌کاربری خیلی زیبا به نظر نمی‌رسد، اما با ویژگی‌ها و شخصی‌سازی‌های زیادی همراه است. برای مثال می‌توانید اپلیکیشن‌ها را در منوی برنامه‌ها (App Drawer) ببینید و چیدمان آن‌ها را تغییر دهید و از تم‌های مختلف استفاده کنید. حتی می‌توانید با استفاده از تم‌های مختلف، آیکون برنامه‌ها را تغییر دهید. علاوه بر این، ال‌جی از یک رابط‌ کاربری ویژه با آیکون‌های بزرگ در این گوشی استفاده کرده است. این رابط کاربری برای کسانی که برای نخستین بار از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند یا افرادی که به‌خوبی نمی‌توانند نوشته‌های کوچک را ببینند، مناسب است.

دوربین

دوربین K10 در محیط‌هایی با نور مناسب عملکرد خوبی دارد.

حسگر ۱۳ مگاپیکسلی ال‌جی K10 بسیار سریع است و عملکرد خوبی در محیط‌های با نور طبیعی و مناسب دارد. این دوربین تصاویری روشن، با رنگ‌های طبیعی و جزییات بالا ثبت می‌کند. اما نباید انتظار عکس‌هایی بی‌نقص از K10 داشت. با اندکی زوم روی تصاویر گرفته شده، شاهد نویز خواهید بود.

از دیگر ویژگی‌های دوربین اصلی این گوشی می‌توان به فوکوس خودکار، فلش LED، ژست حرکتی و فیلم‌برداری با کیفیت Full HD اشاره کرد. دوربین دوم آن هم کیفیتی معادل با ۵ مگاپیکسل دارد و برای مکالمات ویدیویی و عکاسی سلفی مناسب است. اما بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف دوربین اصلی این گوشی مربوط به نورسنجی آن است. در شرایطی که یک سوژه‌ی بسیار روشن در کنار یک قسمت نیمه‌روشن قرار داشته باشد، دوربین K10 نمی‌تواند به‌طور صحیحی نور هر قسمت را تشخیص دهد. در این صورت تصویر گرفته شده از قسمت نیمه‌روشن، کمی تاریک خواهد بود.

ارزشمند در برابر قیمت

در مجموع باید ال‌جی K10 را یک گوشی میان‌رده با ظاهری زیبا و کیفیت ساخت خوب بدانیم. این گوشی از سیستم‌عامل بروز اندروید مارشملو، دوربین‌های راضی‌کننده و اندازه‌ی نمایشگر منطقی بهره می‌برد. علاوه بر این K10 از پرسرعت‌ترین شبکه‌ی اینترنتی کشور یعنی ۴G پشتیبانی می‌کند و قیمتی بسیار رقابتی دارد. از خوبی‌های این گوشی که بگذریم به نقاط ضعف آن می‌رسیم. به‌طور خلاصه باید بگوییم که K10 نقطه‌ضعف بزرگی ندارد. ولی بهتر بود تا کمی دقت نمایشگر آن بیشتر و پردازنده‌ای قدرتمندتر ‌داشت تا درمجموع تجربه‌ی کاربری بهتری منتقل می‌کرد.

از مهم‌ترین رقبای این گوشی در بازار می‌توان به سامسونگ گلکسی J5 و سونی اکسپریا M4 اشاره کرد. به‌طورکلی J5 در مقایسه با K10، گوشی‌ کوچک‌تر و خوش‌دست‌تری است، اما از امکانات کمتر و سخت‌افزار ضعیف‌تری برخوردار است. اما نماینده‌ی سونی تقریبا مشخصاتی مشابه با K10 دارد. برگ برنده‌ی M4 نسبت به K10 مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار است.

Pros

  • اندروید مارشملو
  • طراحی ارگونومیک و خوش‌دست بودن گوشی
  • دوربین‌های باکیفیت
  • ارزش خرید بالا نسبت به قیمت

Cons

  • کیفیت متوسط نمایشگر
  • ظرفیت نسبتا پایین باتری

خرید محصول دیجیکالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۷ دیدگاه
  1. Avatar مسعود

    سلام
    تا حالا نمیدونستم نمیشه براش صدای زنگ دلخواه تنظیم کرد
    فقط همونایی که تو حافظه داخلی هست رو میشه انتخاب کرد

    1. Avatar ar

      برای اینکار باید بری تو قسمت انتخاب صدای زنگ و علامت بعلاوه که در گوشه بالای صفحه قرار داره رو انتخاب کنی بعد تو رو به فایلهای حافظه میبره و باید از اونجا اهنگ یا صدای زنگ مورد نظر رو انتخاب کنی.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه