نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس پرو ۴

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

در سال ۲۰۱۲ میلادی، مایکروسافت توانست با رونمایی از نخستین تبلت خانواده‌ی سرفیس، فصل جدیدی از دنیای تبلت‌ها را به روی کاربران بگشاید. شاید در ابتدا ایده‌ی این نوع تبلت‌ها ناپخته به نظر می‌رسید، اما سال‌به‌سال و نسل‌به‌نسل، سرفیس‌ها پیشرفت کردند و به الگویی برای تمام سازندگان تبلت‌ها تبدیل شدند. این شرکت آمریکایی در ادامه‌ی راهی که خود به راه انداخته، امسال تبلت سرفیس پرو ۴ را رونمایی کرد. پرو ۴ نسبت به نسل قبلی، باریک‌تر، سبک‌تر و سریع‌تر شده است. این تبلت را نمی‌توان محصولی انقلابی دانست، بلکه تنها با بهبودهای قابل‌توجهی نسبت به سرفیس پرو ۳ همراه شده است. در ادامه با نقد و بررسی سرفیس پرو ۴ با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌    ‌‌‌‌‌‌    ‌‌

باریک‌ترین و سبک‌ترین سرفیس پروی تولیدشده

چه ازلحاظ ظاهری و چه ازلحاظ طراحی، سرفیس پرو ۴ بسیار شبیه نسل گذشته‌ی خود است. بدنه‌ی سرفیس پرو ۴ مانند پرو ۳ از آلیاژ منیزیوم ساخته ‌شده و بسیار مرغوب و خوش‌ساخت است. علاوه‌بر‌این، همانند پرو ۳، بر قاب پشتی پرو ۴ هم یک پایه‌ی نگهدارنده تعبیه‌شده که می‌تواند حدودا در ۱۶۰ زاویه‌ی مختلف قرار بگیرد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۴

شباهت‌های این دو تبلت به‌قدری زیاد هستند که تنها چشمان نکته‌سنج می‌توانند از پس تشخیص آن‌ها برآیند. پرو ۴ اندکی از پرو ۳ سبک‌تر و به‌طور محسوسی از نسل گذشته‌ی خود باریک‌تر است. این تبلت تنها ۸٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد و باید عنوان باریک‌ترین سرفیس پروی تولیدشده تاکنون را به آن اعطا کرد.

ضخامت سرفیس پرو ۴

سرفیس پرو ۴ بسته به پردازنده‌ای که دارد، دارای وزن متفاوتی است. نسخه‌ی همراه با پردازنده‌ی Core M، وزنی برابر با ۷۶۶ گرم دارد و نسخه‌های با پردازنده‌ی Core i5 و i7 بیست گرم سنگین‌ترند.

اوج هنر مایکروسافت در طراحی سرفیس پرو ۴ را باید در اندازه‌ی کم حاشیه‌ی نمایشگر آن بدانیم. باوجودآنکه نمایشگر سرفیس پرو ۴، ۰٫۳ اینچ بزرگ‌تر از سرفیس پرو ۳ شده؛ اما همچنان اندازه‌ی این تبلت با نسل گذشته‌ی خود یکسان است. همچنین مایکروسافت در یک اقدام منطقی و حساب‌شده، کلید لمسی خازنی ویندوز را از حاشیه‌ی نمایشگر پرو ۴ حذف کرد؛ کلیدی که با توجه به ماهیت سیستم‌عامل ویندوز ۱۰، از ضرورت و اهمیت چندانی برخوردار نیست.

کلیدهای کم‌وزیاد کردن صدا در پرو ۴ از لبه‌ی سمت چپ به لبه‌ی بالایی مهاجرت کرده‌اند. این کلیدها درست در کنار دکمه‌ی پاور قرار گرفته‌اند. در زمینه‌ی درگاه‌های ارتباطی، سرفیس پرو ۴ با نسل گذشته‌ی خود تفاوتی پیدا نکرده و از همان تک درگاه USB 3.0 و Mini DisplayPort بهره می‌برد.

‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌‌‌

تکامل‌یافته‌ترین نمایشگر خانواده‌ی سرفیس‌ها

یکی از ویژگی‌های کلیدی یک تبلت موفق، کیفیت و نوآوری‌های به‌کاررفته در نمایشگر آن است. نمایشگر پرو ۴ نسبت به نمایشگر سرفیس پرو ۳، ارتقا و بهبود بزرگی داشته است. نخست به سراغ اندازه‌ی آن می‌رویم. پرو ۴ نمایشگری ۱۲٫۳ اینچی دارد که از عموم تبلت‌ها بزرگ‌تر است.

نمایشگر سرفیس پرو ۴

مایکروسافت در قبال نسبت تصویر نمایشگر پرو ۴، محافظه‌کارانه عمل کرده و نسبت تصویر ۳ به ۲ را به‌کار برده. ازاین‌رو باید گفت که تماشای محتواهای ویدیویی در نمایشگر پرو ۴ به‌خوبی نمایشگرهای با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ نیست. وضوح تصویر نمایشگر پرو ۴ نسبت به پرو ۳، ۲۴ درصد بیشتر شده و به ۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل رسیده است. همچنین تعداد پیکسل‌های نمایشگر پرو ۴ نسبت به پرو ۳، به‌طور چشمگیری ارتقا یافته و از ۳٫۱ میلیون به ۵ میلیون پیکسل افزایش پیدا کرده است.

از دیگر ویژگی‌های مثبت نمایشگر پرو ۴، حداکثر میزان روشنایی آن است. نمایشگر پرو ۴ حتی در زیر تابش نور مستقیم آفتاب هم بسیار روشن است. همچنین مایکروسافت برای محافظت نمایشگر پرو ۴، از شیشه‌ی گوریلا گلس ۴ استفاده کرده. به سبب استفاده از همین محافظ نمایش، مقداری انعکاس نور در نمایشگر پرو ۴ وجود دارد.

‌‌

قلمرویی جدید با قلم سرفیس

مایکروسافت تغییرات بزرگ و مهمی را در قلم نسل جدید سرفیس‌ها به وجود آورده است. شاید مهم‌ترین تغییر قلم سرفیس پرو ۴ را باید در تشخیص سطح فشار بالای آن بدانیم. این قلم می‌تواند تا ۱۰۲۴ سطح فشار را تشخیص دهد که در مقایسه با ۲۵۶ سطح فشار سرفیس پرو ۳، حساس‌تر و دقیق‌تر است.

قلم سرفیس پرو ۴

بر لبه‌ی بالایی این قلم، یک پاک‌کن تعبیه‌شده که کاربرد زیادی دارد. همچنین این قلم به‌صورت آهنربایی به بدنه‌ی دستگاه متصل می‌شود. باید گفت که این نوع حالت اتصال در مقایسه با حالتی که پیش‌ازاین در سرفیس پرو ۳ وجود داشت، راحت‌تر است، اما از همه مهم‌تر، قلم سرفیس پرو ۴ هنگام نوشتن، حس خیلی خوبی به کاربر می‌دهد.

‌‌‌‌ ‌‌

عملکرد سخت‌افزاری بی‌نظیر و شارژدهی متوسط

مایکروسافت در سخت‌افزار نسخه‌ی جدید تبلت سرفیس خود، بهبودهایی زیادی ایجاد کرده است. سرفیس پرو ۴ در سه مدل و با پردازنده‌های m3، i5 و i7 راهی بازارهای جهانی شده است. این سه پردازنده همگی از خانواده‌ی نسل ششم پردازنده‌ی Core شرکت اینتل هستند.

همچنین مایکروسافت برای نخستین بار از حافظه‌ی داخلی یک ترابایتی و حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی در تبلت‌های سرفیس خود استفاده کرده است. علاوه بر این، پرو ۴ در حافظه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و حافظه‌ی رم ۴ و ۸ گیگابایتی هم تولید شده است.

سخت افزار سرفیس پرو ۴

حال بیایید به بررسی ‌این سه مدل پردازنده بپردازیم. ضعیف‌ترین نسخه‌ی پرو ۴، مدلی است که با پردازنده‌ی m3 همراه شده است. این نسخه از پرو ۴ می‌تواند مانند یک لپ‌تاپ، اکثر برنامه‌های ویندوز را به‌راحتی اجرا کند. مسلما نسخه‌ی با پردازنده‌ی i5 نسبت به پردازنده‌ی m3 عملکرد بهتری دارد و برای انجام کارهای حرفه‌ای‌تر نظیر ویرایش عکس و فیلم، ایده‌آل به نظر می‌رسد. نسخه‌ی همراه با پردازنده‌ی i7 این تبلت، همه‌فن‌حریف است و می‌تواند از پس اجرای برنامه‌های سنگین سیستم‌عامل ویندوز بر‌آید. درمجموع باید بگوییم که ما در استفاده‌ی روزانه با این تبلت که شامل وب‌گردی، تماشای فیلم و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی بود، به مشکلی برنخوردیم.

مایکروسافت درست همان ادعایی را که در مورد شارژدهی سرفیس پرو ۳ داشت، در مورد پرو ۴ هم به‌کار برده است. پرو ۴ می‌تواند در کاربری‌های ترکیبی و مداوم، حداکثر تا ۹ ساعت شارژ نگه‌دارد؛ اما همان‌گونه که انتظار داشتیم، میزان شارژدهی واقعی این محصول کمتر از آن چیزی است که سایت مرجع اعلام کرده است. پرو ۴ با استفاده‌ی نرمال می‌تواند حداکثر ۵ تا ۶ ساعت شارژ نگه‌دارد که تاحدی کم به نظر می‌رسد.

‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌

کیبوردی به مثابه لپ‌تاپ‌ها

مایکروسافت در مورد کیبورد پرو ۴ کاملا تجدیدنظر کرده و آن را بزرگ‌تر و کارآمدتر از گذشته طراحی کرده است. کیبورد این تبلت بسیار شبیه به کیبورد کامل لپ‌تاپ‌هاست و حس بسیار خوبی به کاربر می‌دهد. این کیبورد به‌صورت جزیره‌ای است و کلیدها کمکی از هم فاصله‌ دارند.

کیبورد سرفیس پرو ۴

همچنین کلیدهای این کیبورد دارای نور پس‌زمینه هستند. کیبورد سرفیس پرو ۴ می‌تواند برترین کیبورد تولیدشده در تمام تبلت‌ها باشد. همچنین تاچ‌پد کیبورد این تبلت از پرو ۳ بزرگ‌تر شده؛ ازاین‌رو کار با آن راحت‌تر از گذشته صورت می‌گیرد.

‌‌   ‌‌

ویندوز ۱۰؛ اندکی فاصله تا ایده‌آل

همان‌طور که می‌دانید، مایکروسافت معمار سخت‌افزار و نرم‌افزار تبلت‌های سرفیس است. در حقیقت این موضوع می‌تواند یک مزیت بزرگ برای این دستگاه‌ها به‌حساب آید؛ چراکه سخت‌افزار و نرم‌افزار این دستگاه‌ها کاملا یکپارچه و در هم تنیده‌اند و نقص و خلل کمی در آن‌ها وجود دارد. پرو ۴ به‌طور پیش‌فرض با ویندوز ۱۰ پرو عرضه شده است. این نسخه از ویندوز اجرای روان و کم‌نقصی در پرو ۴ دارد؛ گویی مایکروسافت ویندوز ۱۰ را تنها برای پرو ۴ طراحی و شخصی‌سازی کرده است!

ویندوز ۱۰

البته همه‌چیز در سرفیس پرو ۴ ایده‌آل نیست. باوجودآنکه ویندوز ۱۰ در ابتدای تابستان ۹۴ معرفی شد؛ اما همچنان مایکروسافت در حال کار روی این سیستم‌عامل و برطرف کردن باگ‌ها و مشکلات آن است.

مایکروسافت یک حسگر ۵ مگاپیکسلی را برای دوربین دوم پرو ۴ در نظر گرفته که با قابلیت جدید «Windows Hello» سازگاری دارد. «ویندوز هِلو» که یک فناوری بیومتریک به‌حساب می‌آید، می‌تواند راه تعامل شما با این تبلت را به‌کلی تغییر دهد. این ویژگی به‌قدری در پرو ۴ خوب کار می‌کند که به‌سختی می‌توان آن را شکست داد. در قاب پشتی پرو ۴، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی قرار گرفته که می‌تواند با حداکثر کیفیت Full HD فیلم‌برداری کند.

‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌   ‌‌

کاملی که کامل‌تر شد

سرفیس پرو ۴ در اکثر زمینه‌ها نسبت به پرو ۳ پیشرفت داشته است؛ از طراحی بدنه و کیبورد گرفته تا سخت‌افزار. با همه‌ی این حرف‌ها، باید سرفیس پرو ۴ را یک دستگاه تکامل‌یافته نسبت به نسل گذشته‌ی خود بدانیم، نه یک محصول انقلابی. سرفیس پرو ۴ می‌تواند یک دستگاه فوق‌العاده برای کسانی باشد که به دنبال یک کامپیوتر قدرتمند، باریک و با قابلیت حمل‌ونقل بالا هستند.

خرید سرفیس

مایکروسافت سرفیس پرو ۴

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar رامبد كلارستاغي نژاد

    دیجی جان، ما بی صبرانه منتظر نقد ویدئویی این محصول هستیم. ببینیم چه میکنی….. تا این جا که گل کاشتید. ممنون

  2. Avatar Yas

    یعنی جز این از مایکروسافت انتظار نداشتم، واقعا فوق العادست.
    به نظر من هیچ کدوم از تبلت های هیبریدی به گرد پای پرو ۴ هم نمی رسند. حتی پرو ۴ از سرفیس بوک هم برتر است.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه