افسردگی ریشه‌ی ژنتیکی دارد

۲ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

برا اساس نتایجی که اخیرا در نشریه‌ی Nature منتشر شده است، محققان توانسته‌اند برای اولین بار در تاریخ، ژن‌هایی پیدا کنند که باعث ایچاد افسردگی شدید در انسان‌ها می‌شوند.

با اینکه آزمایش‌هایی که محققان برای پیدا کردن این ژن‌ها انجام داده‌اند، روی زن‌های چینی بوده است و می‌تواند نژادهای دیگر را شامل نشود، اما نتایج به‌دست آمده می‌تواند راه جدیدی برای محققان باز کند؛ راهی که می‌تواند آن‌ها را در پیدا کردن ریشه‌های زیستی افسردگی و پیدا کردن داروهای آن‌ها کمک کند.

محققین توانسته‌اند ژن‌هایی را کشف کنند که عامل افسردگی شدید در انسان می‌شوند

«کنث کندلر» (Kenneth Kendler)، روان‌پزشک و متخصص ژنتیک دانشگاه ویرجینیا، درباره‌ی آزمایش‌هایی که انجام داده‌اند می‌گوید: «تحقیقاتی را شروع کرده‌ایم که می‌تواند ما را در پیدا کردن دلایل زیستی افسردگی کمک کند، که در نتیجه می‌تواند به ما در پیدا کردن راه‌های درمانی که تا به امروز غیرممکن بوده‌اند کمک کند.»

افسردگی حاد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیا است. تنها در سال ۲۰۱۲، بیش از ۷ درصد جمعیت امریکا (حدود ۱۶ میلیون نفر)، با این بیماری دست و پنجه نرم کرده بودند. با تمام این اوصاف، دانشمندان در پیدا کردن ریشه‌های ژنتیکی این بیماری ناتوان بوده‌اند.

آزمایشی که در ابتدا محققان انجام داده‌اند روی بیش از ۵ هزار زن چینی بوده است که از بیماری افسردگی شدید رنج می‌برده‌اند. آن‌ها توانستند دو نوع ژن را (که هر دو در کرومزوم ۱۰ جای گرفته‌اند) به افسردگی ربط دهند. سپس آزمایشات‌شان را روی عده‌ی دیگری از زن‌ها انجام دادند، و چنین پدیده‌ای را دوباره مشاهده کردند.

پیدا کردن این ژن‌ها دلیل بر تاثیر بزرگ‌شان روی افسردگی نیست. محققین معتقدند که آن‌ها می‌توانند یک درصد عامل وجود افسردگی در افراد باشند. با این حال، نتایجی که در پس این آزمایش‌ها به دست آمده است ارزش بالایی دارند و می‌توانند پایه‌ای برای اکتشافات جدید شوند.

در حال حاضر، داروهای ضد افسردگی که امروزه تجویز می‌شوند، بر اساس فرضیه‌های زیستی هستند که بیش از ۵۰ سال پیش ارایه شده‌اند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه