زندگی در آخر دنیا (نقد و بررسی فال‌آوت شلتر)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

توهم آرامش، ترس از نابودی

علاقه‌مندان به بازی‌های نقش‌آفرینی غربی حتما با مجموعه بازی‌های «فال‌آوت» (Fallout) آشنایی دارند. سناریوی زندگی پساآخرالزمانی برای اولین‌بار به‌شکل هیجان‌انگیزی در این بازی‌ها به‌تصویر کشیده شد. دنیایی که تمدن در آن از بین رفته و بازی‌کننده برای این‌که بتواند شخصیت اصلی بازی را زنده نگه‌ دارد، دست به‌کارهای مختلف‌ و بعضا عجیب و غریبی می‌زند. قسمت‌های اول و دوم این مجموعه بازی‌ها توانستند تحولی بزرگ در دنیای بازی‌های نقش‌آفرینی و بازی‌هایی با سبک آخرالزمانی به وجود بیاورند. شرکت و استودیوهای بازی‌سازی «بتسدا» هم به‌عنوان طراح و سازنده‌ی این مجموعه از بازی‌ها تغییرات منحصر به‌فردی را در قسمت سوم به‌وجود آورد. بازی‌کننده‌ها در این قسمت با دنیای کاملا سه‌بعدی و بسیار بزرگ روبه‌رو بودند که ماجراهای مختلفی در هر گوشه‌ی آن در انتظار بازی‌کننده‌ها بود.

انتظاری که در جریان نمایشگاه E3 امسال به‌ اوج خودش رسیده بود، با معرفی بازی «فال‌آوت ۴» هیجان‌ خاصی را در میان بازی‌کننده‌ها به وجود آورد.

محبوبیت مجموعه بازی‌های فال‌آوت ‌آن‌قدر زیاد است که بازی‌کننده‌های زیادی برای عرضه‌ی قسمت‌های مختلف آن لحظه‌شماری می‌کنند. این انتظار که در جریان نمایشگاه E3 امسال به‌ اوج خودش رسیده بود، با معرفی بازی «فال‌آوت ۴» هیجان‌ خاصی را در میان بازی‌کننده‌ها به وجود آورد. نمایش‌های ‌بی‌نظیر، به‌همراه ویژگی‌های جدیدی که برای این عنوان در نظر گرفته شده بود، نوید تجربه‌ی یک بازی بسیار خوب را به بازی‌کننده‌ها می‌دهد. البته از آن‌جایی که این بازی چند ماه دیگر منتشر می‌شود، شرکت بتسدا در کنار معرفی فال‌آوت ۴ یک بازی دیگر را هم معرفی کرد. این بازی که «فال‌آوت شلتر» (Fallout Shelter) نام دارد، برای پلتفرم‌های iOS عرضه شده و تا مدتی دیگر هم برای سیستم‌های اندرویدی منتشر می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فال‌آوت حمل شونده!

این بازی تجربه جدیدی از دنیای فال‌آوت را روی گوشی‌های موبایل به‌همراه می‌آورد. اگر از بازی‌کننده‌های حرفه‌ای مجموعه بازی‌های فال‌آوت باشید یا حتی برای چندساعت قسمت‌های قبلی آن را بازی کرده‌ باشید، به احتمال بسیار زیاد این بازی می‌تواند نظر شما را به خودش جلب کند.

بازی ‌فال‌اوت شلتر به بزرگی و وسعت قسمت‌های اصلی این مجموعه بازی‌ها نیست و بازی‌کننده‌ها در آن تنها وظیفه‌ی مدیریت یک «والت» (Vault) را برعهده می‌گیرند. والت مکانی است که مردم برای زنده ماندن در دنیای پساآخرالزمانی بازی به آن پناه آورده‌اند. بازی‌کننده‌ها هم وظیفه دارند شرایط والت‌ را برای زندگی افراد در سطح مناسبی حفظ کنند. هر والت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که برای استفاده از آن‌ها باید افراد مختلفی را به‌کار بگیرید. بازی‌کننده برای این‌که بتواند شرایط زندگی را در والت به‌شکل مناسب سروسامان دهد به انرژی، غذا و آب نیاز خواهد داشت. سه موردی که به آن‌ها اشاره شد نیازهای اصلی برای پیشرفت در بازی به‌شمار می‌روند.

برای این‌که بتوانید حداکثر منابع را از قسمت‌های مختلف والت دریافت کنید، باید افرادی را در آن‌ قسمت‌ها به‌کار بگیرید که مهارت لازم برای انجام دادن آن کار را دارند.

برای این‌که بتوانید انرژی، غذا و آب به‌دست بیاورید، باید مکان‌های مختلفی را به والت اضافه کنید. مکان‌هایی که برای احداث آن‌ها باید میزان مشخصی پول پرداخت کنید. پول‌هایی که با انجام کارهای مختلفی که بازی از شما می‌خواهد، به‌دست می‌آورید. برای این‌که بتوانید حداکثر منابع را از قسمت‌های مختلف والت دریافت کنید، باید افرادی را در آن‌ قسمت‌ها به‌کار بگیرید که مهارت لازم برای انجام دادن آن کار را دارند. هر کدام از شخصیت‌های بازی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باعث می‌شود در انجام دادن کاری موفق‌تر از بقیه ظاهر شود. با توجه به این موضوع باید شخصیت‌های مختلف را در مکان‌های درست و مناسب‌شان قرار دهید. به‌طور مثال فردی که در آشپزخانه به‌کار گرفته می‌شود باید بتواند به‌خوبی آشپزی کند. یا در مورد دیگر بازی‌کننده باید از فردی در قسمت تولید انرژی استفاده کند که مهارت فنی بالایی داشته باشد. این موضوع کلیدی‌ترین المان‌ پیشرفت در بازی به‌حساب می‌آید. اگر نتوانید این‌ مکانیک را به‌خوبی پیاده‌سازی کنید، شرایط روحی افرادی که در والت حضور دارند، پایین می‌آید و این موضوع باعث از بین رفتن آن‌ها یا پایین آمدن میزان تولیدشان می‌شود.

1

زمانی که خطری والت را تهدید می‌کند، بهتر است از افرادی با قابلیت‌های مناسب برای محافظت از والت استفاده کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خطر در کمین

البته والتی که در طول بازی وظیفه‌ی مدیریت‌اش را برعهده گرفته‌اید، مدام با خطرات مختلفی مواجه می‌شود. در بعضی مواقع شاهد آتش‌سوزی خواهید بود و در بعضی مواقع هم موجودات مختلف به والت حمله می‌کنند که باید آن‌ها را سریعا از بین ببرید. حتی در برخی مواقع گروهی از دزدان به والت حمله و سعی می‌کنند منابع‌تان را غارت کنند. این دزدان در مواقعی حتی به این هم راضی نمی‌شوند و تلاش می‌کنند تا افراد ساکن والت را از بین ببرند.

افرادی که در والت تحت مدیریت بازی‌کننده زندگی می‌کنند ، شخصیت‌های متفاوتی دارند. این موضوع به‌خوبی در حالت صورت و صحبت‌های‌شان با افراد دیگر مشخص می‌شود. یکی از قسمت‌های بامزه بازی گوش کردن به صحبت افرادی است که در والت زندگی می‌کنند. طراحان بازی دیالوگ‌های جالبی برای این شخصیت‌ها در نظر گرفته‌اند که بد نیست مدتی به آن‌ها دقت کنید و از دقت به‌کار رفته در نگارش بازی‌نامه‌ی فال‌آوت شلتر نهایت لذت را ببرید.

با انجام کارهای مختلف در طول بازی، پاداش‌های متنوعی دریافت می‌کنید که بعضی از آن‌ها شامل آیتم‌هایی مثل سلاح و لباس‌های مخصوص می‌شوند.

حالت گشت‌وگذار در دنیای وسیع فال‌آوت هم به شکل جدیدی در این بازی دیده می‌شود. بازی‌کننده می‌تواند یکی از افراد حاضر در والت را با تجهیزات مناسب و کافی به‌بیرون بفرستد. البته بازی به‌گونه‌ای طراحی شده که این شخصیت بعد از خروج از والت دیگر قابل مشاهده نباشد. اما در هر زمان از بازی با انتخاب این شخصیت و مشاهده وضعیت او می‌توانید در جریان اتفاقاتی که برای‌اش رخ می‌دهد، قرار بگیرید. این فرد ممکن است در این ماجراجویی خارج از والت کشته شده، یا برعکس آیتم‌های مختلفی پیدا کنند که برای مدیریت والت به‌ آن‌ها نیاز خواهید داشت.

با انجام کارهای مختلف در طول بازی، پاداش‌های متنوعی دریافت می‌کنید که بعضی از آن‌ها شامل آیتم‌هایی مثل سلاح و لباس‌های مخصوص می‌شوند. سلاح‌ها برای محافظت از والت و افراد داخل آن بسیار مناسب‌اند. لباس‌ها هم ‌به افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، قدرت‌های بیش‌تری می‌دهند. البته در حالت معمولی این آیتم‌ها به تعداد کم‌ هم در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوانید تعداد بیش‌تری از این آیتم‌ها را در اختیار داشته باشید، باید بسته‌های مخصوصی که برای خرید در بازی وجود دارند را تهیه کنید که مبلغ هرکدام‌شان متفاوت است.

2

دیالوگ‌هایی که شخصیت‌های بازی بیان می‌کنند، می‌تواند نظر شما را به خودشان جلب کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مجانی اما پولی!

درحالت عادی بازی کاملا رایگان است و برای تجربه‌ی آن نیاز به پرداخت هزینه نخواهید داشت. اما پس از مدتی بازی کردن، روند بازی به شکل قابل محسوسی سخت می‌شود به نوعی مجبور خواهید شد برای پیشرفت در بازی محصولاتی را خریداری کنید. هم‌چنین پس از چند ساعت بازی کردن، بازی هیجان و لذت اولیه‌‌اش را از دست می‌دهد و دیگر ویژگی هیجان‌انگیزی را پیش روی بازی‌کننده‌ها قرار نمی‌دهد. هم‌چنین مجبور شدن به خریداری آیتم‌های موجود در بازی باعث شده که عملا معنای رایگان بازی از بین برود و بازی برای آن دسته از بازی‌کننده‌هایی که می‌خواهند آن را رایگان دنبال کنند، بی‌ارزش می‌شود.

بازی‌ فال‌‌اوت شلتر در ظاهر یک بازی فو‌ق‌العاده است. این حس به خوبی در ساعت‌های اولیه بازی احساس می‌شود. اما پس از مدتی این زیبایی و هیجان از بین می‌رود. پس از چند ساعت بازی کردن، تمام اتفاقات بازی وارد روند تکرار می‌شود و بازی‌کننده دیگر چیز جدیدی را مشاهده نخواهد کرد. مدیریت افراد و مبارزه با خطرات مختلف هم در بعضی مواقع بسیار سخت و دردسر ساز می‌شود. اگر نام فال‌آوت از روی این بازی برداشته می‌شد، قطعا مورد توجه قرار نمی‌گرفت. درحالت کلی باید به این موضوع اشاره کنیم که این عنوان تنها یک بازی متوسط است که می‌توانست به شکل بسیار بهتری ساخته شود. ۳/۵

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌Info_Game_Fallout

ناشر: Bethesda Softworks

سازنده: Bethesda Game Studios و Behaviour Interactive

پلتنفرم:iOS و Android

سبک: شبیه‌ساز

امتیاز: ۳ از ۵

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar matt

    سلام
    مرسی

  2. Avatar Ali

    سلام
    بهتر نیست بعد از تایپ کردن متن رو یک بار چک کنید!
    تو قسمت مجانی اما پولی – خط اول

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      سلام. ممنون از توجه شما.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه