آقای کوک، گرفتی ما رو؟

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یکی دو ماه پیش و در اوج پخش شایعات معرفی آیفون‌های جدید بود که تیم کوک (مدیرعامل اپل) در جریان مصاحبه‌ای رسمی، حرف خیلی جالبی زد: “آیفون بعدی، قابلیت‌هایی دارد که به خودتان می‌گویید من چطور تابحال بدون این قابلیت‌ها زندگی می‌کردم؟” این حرف برای من هم مثل خیلی‌های دیگر، یک جور هیجان خاص ایجاد کرد. به خودم گفتم: “ایول، اپل امسال احتمالا می‌خواد یه جهش بزرگ تو گوشی‌های هوشمند ایجاد کنه!” پیش خودم فکر کردم اپل این ایده‌هایی که در طرح‌های مفهومی تولید می‌شوند را به مرحله‌ی عمل می‌رساند. شاید هم توانسته راهی پیدا کند که طول عمر باتری را حسابی افزایش بدهد. نمی‌دانم، خلاصه به خودم گفتم وقتش رسیده تا دوباره از اندروید خداحافظی کنم. چند ماهی آیفون نسل ششم را داشتم؛ ولی هیچ‌وقت حال خوبی با گوشی و کلا اکوسیستم iOS پیدا نکردم و این گوشی نتوانست نظرم را به خودش جلب کند. به همین دلیل هم سراغ این گوشی‌های به اصطلاح «پرچم‌دار» اندرویدی رفتم و تا الان هم انصافا نکته‌ی منفی خاصی در آن‌ها ندیده‌ام.

ولی دیشب برای من خیلی خاص بود؛ با هزار ذوق و شوق نشستم پای مراسم اپل تا ببینم این آیفون جدید که چند ماهی می‌شود با شایعات رنگارنگ‌اش پدرمان را درآورده، بالاخره قرار است چه قابلیت‌های خاصی داشته باشد که از این به بعد بخشی از زندگی رومزه‌ی من را به خودش اختصاص بدهد. مراسم اپل شروع شد و طبق معمول نیم ساعتی زمان در مورد اینکه اپل بهترین است و فلان کار را کرده و بهمان کار را می‌خواهد انجام بدهد و چقدر کارشان درست است، پیش رفت. بعد از آن هم که آقای کوک، ساعت جدیدش را برای غواص‌ها و شناگرا معرفی کرد. می‌دانستم که به نیمه‌ی دوم مراسم نزدیک می‌شویم و وقتش رسیده که حداقل دو تا آیفون جدید با یک سری قابلیت و امکان باحال معرفی بشود. آقای شیلر بانمک روی سن آمد و بعد از کلی نمک ریختن در مورد آیفون، بالاخره دو تا آیفون ۷ را معرفی کرد.

خیلی منتظر ماندم تا شیلر چیزی بگوید که من با خودم بگویم «وای خدای من، این همون اپلی که با آیفون اولش همه‌ی دنیا رو تکون داد!” ولی مثل بچه‌ای که اسکوپ‌های بستنی قیفی‌اش رو زمین افتاده و با حالی افسرده‌‌طور پدرش را نگاه می‌کند، به مانیتورم خیره شده بودم. حداقل ۲۰ درصد از زمان معرفی آیفون جدید به این گذشت که «گوشی جدیدمون، رنگ مشکی هم داره!». بعد رفتند سراغ دوربین و یک سری اصطلاحاتی مثل بدنه‌ی ضدآب و دیافراگم f/1.8 به میان آمد که من را برد به اوایل اسفند پارسال و یاد آقای کره‌ای که دقیقا همین حرف‌ها را گفته بود. بلندگوهای بالا و پایین استریو هم که من را یاد گوشی‌ای انداخت که در اسم‌اش عدد «۱۰» دارد!

آقای کوک، مدیرعامل محترم اپل، برادر من، گرفتی ما رو؟! یک جوری گفتی با امکانات آیفون ۷ زندگی‌مان را تغییر خواهی داد که فکر کردم قرار است در طول روز برام چای هم بریزد! در دوره‌ای که رقیب‌ها، گوشی‌های‌شان را منفجر می‌‌کنند یا دیگری اسباب‌بازی‌ای تولید می‌کند که طراحی ماژولار دارد، خیلی راحت است که همان مدل سال قبل را کمی بهتر کنی و به عنوان یک مدل کاملا جدید پیش روی مخاطبان‌ات قرار بدهی. اوکی! قبول‍! ولی حداقل نیا بگو که این گوشی قرار است روی زندگی روازنه‌ی من تاثیر بگذارد. شرمنده آقای کوک، من امسال هم می‌چسبم به اندروید؛ امیدوارم سال بعد بتوانی نظرم را عوض کنی.

Birthday_Footer

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸۰ دیدگاه
  1. میثم احمدی

    آقای کوک، از وقتی تکنولوژی رو شناختم و یکم حرفه ای شدم، از اپل حالم به هم می خورد ولی الان بر خلاف خودت از آیفون ۷ خوشم اومده!!!!
    ولی حرف خوبی زدی دمت گرم!

  2. محمد حسين چهري

    نکته منفی تو گوشی های اندروید وجود نداره. سیستم عامل با کرش فراوان، ریست شدن ناگهانی، استور بی کیفیت، نامقاوم در مقابل بدافزار، بدون امنیت، باگ های متعدد، نداشتن پشتیبانی و یا آپدیت شدن دیر به دیر و … ؛ اگه اینارو حساب نکنیم اندروید خیلی چیز خوبیه. دشواری نداریم ما !
    و اما آیفون و اپل و iOS !
    کاری به حرف تیم کوک ندارم، شاید اونطور که باید به حرفش عمل نکرده، ولی همین Siri چنان تحولی تو زندگی خود من ایجاد کرده که بعید میدونم ٠/٠١ هم Google Now بتونه انجام بده.

    یعنی شما این مطلب رو نوشتی واقعا انتظار داری اون طفل معصوم برات چای بریزه ؟ خب میگیم شوخی کردی، انتظار نداری که برات بره خرید یا … ؟
    دقیقا از گوشی چه انتظاری داری ؟

    همه ما میدونیم که حرف تبلیغاتی خیلی زیاده و خیلی هاش واقعی نیست و شاید فعلا ناممکن باشه عملی کردنشون.
    خود گوگل ده ها و صد ها پروژه داشت ه و کلی مانور داده روش ولی کم کم همشو لغو کرده. باید بگیم مارو گرفتن ؟

    از نویسنده خواهش میکنم برتری های اندروید نسبت به iOS رو برا من توضیح بده، ببینم چطوری نظرش جلب شده به سمت این سیستم عامل !

    1. پارسا

      جواب سوال شما خیلی خیلی سادست: انتخاب.
      انتخاب این موضوع که اگه خواستم به فایل هام دسترسی داشته باشم مجبور نشم هی به کامپیوتر وصل شم. انتخاب اینکه اگه نخواستم از سیستم عامل باگ دار ( که طی دو سال اخیر کرش هاش از اندروید بیشتر بوده و حتی سعی نکنید که رد کنید چون از آی اوس ۵ به بعد تک به تک نسخه ها رو داشتم و آی اوس ۸.۱.۳ رو به خوبی به خاطر می آرم و الان هم ۹ دارم) شرکت استفاده کنم بتونم خودم با سورس کد ور برم و یه چیز دیگه بسازم. و این انتخاب که هر وقت اپل دلش خواست به من ارور ۱۰۰۴ نده و جلوی دسترسیم به اپ استور رو نگیره. انتخاب اینکه اگه از رابط کاربری خوشم نمی آد تم یا حتی یه لانچر دیگه نصب کنم. انتخاب این که برای دولوپ یه اپ ساده مجبور نشم ۱۰۰ دلار پول اکانت دولوپر بدم. انتخاب اینکه ویجت داشته باشم. یا تاگل اینترنت دیتا که مجبورم نکنه تا داخل تنظیمات برم برای یه چیز ساده. یا یه بلوتوث یا وای فای دایرکت یا ان اف سی یا …. باز هم در مورد برتری اندروید به آی او اس شک دارید؟

      1. BisMark

        بله، هرکسی حق انتخاب داره.
        ولی راجع به اینایی که شما گفتین حرف زیاده.
        باید ببینی چرا کرش کرده ؟ از برنامه های آنتراستد استقاده کرده و یا استور های غیرمجاز ؟
        راجع به ارور ١٠٠۴ گفتی؛ این حل میشه با یه وی پی ان ساده.
        ولی نظرت راجع به برنامه هایی که توی گوگل از بنیان برای ایران دسترسیشون بسته شده چی میگی ؟ نظرت راجع به این جمله چیه ؟ : this item isn’t available in your country.

        تم و لانچر بر میگرده به همون انتخاب ! خود من اصلا خوشم نمیاد.

        دولپ و دولپر و … بحثشون جداست؛ ما راجع به مواردی بحث میکنیم که مربوط به مصرف کننده نهایی میشه.

        تاگل !
        میتونم AssistiveTouch و Control Center رو بهت پیشنهاد کنم یه نگاهی بندازی، شما مطمئنی iOS ورژن ٩ استفاده میکنی ؟؟
        ویجت هم به شکل دیگه ای توی نوتیفیکیشن سنتر هست.

        برتری دیگه ای نبود ؟ 😐

      2. Uni kode

        دمت گرم

      3. Uni kode

        من که شک ندارم تنفر دارم

    2. یک های تک من

      اول گوگل نو و اندروید خالص رو روی نکسوس ها تجربه کن بعد بیا شعار بده فلان وبهمان تمام ذره ذره این گوشی تقلید از فناوری های بقیه است و بدون که خودت تنها آیفون دار دنیا نیستی برای اطلاعات بیشتر بهتره بدونی بیشترین آلودگی بد افزار وویروس به ios مربوط میسه

      1. BisMark

        همین Google Now که میگی یه نوع تقلید از Siri هستش.
        توی نکسوس شاید روانتر باشه ولی چیزی رو تغییر نمیده.
        بیشترین ویروس رو iOS داره ؟؟؟؟؟
        اینو دیگه خود اندرویدی ها هم میدونن که iOS آلوده نمیشه.

    3. شهاب

      میدونم نمیخونی این پیام منو ولی کدوم گوشی اندروید دستت بوده ؟! یه گوشی ۳۰۰ هزار تومنی یا ۵۰۰ هزار تومنی ؟یه پرچمدارو با یه پرچمدار مقایسه کن !
      ۱ ساله استفاده از نوت ۵ حتی یک کرش یا گرم یا خاموش شدن از گوشی ندیدم ! هر برنامه ای هم بخوام تو استور است !
      دیگه حرف از اپل و برنامه هاش نزن که برای هر کاری باس پول بدین !

      1. محمد حسين چهري

        اتفاقا من هم پرچمدار htc داشتم ، هم LG ، هم سامسونگ.
        کند شدن گوشی که به کنار، همشون به جز آیفون توی دست من کند شدن و کم آوردن.
        اول اینکه هر برنامه ای بخوای هست، ولی خیلی از برنامه ها فقط انحصاری برای iOS عرضه شده.
        استور گوگل پلی خیلی از برناامه هارو اصلا از آی پی ایران نشون نمیده و دردسرهای اکانت گوگل هم به کنار !

  3. واقعیت مجازی

    ایول مطلب بسیار جذابی بود. حرف دل ما رو زدی

  4. رامین نیری

    برادر فرهنگ حرف دل بنده رو زدی . خسته نباشید خدا قوت

  5. علی

    نوت ۷ نسبت به محصول سال گذشته اپل سرعتش پایین تره.
    بعد شما میگین …

  6. ابوالفضل عظیمی

    با سلام.من طرفدار برند الجی هستم و میخوام به صورت واقع بینانه و بدون تعصب نشون بدم که ایفون بعد از ایفون ۵sمرده و الان دلیل پرفروشیش اعتبار گذشتش و و یک سری انسانهایی که پوا اضافه دارن . و تنها ایفونو به خاطر اون سیب گاز زدش میخرن.
    اول:دوربین ایفون۶ اس هیچ حرفی در برابر اس۷ یا جی۵ نداره او الان هم که کارایی دوربین ایفون۷ یه کپی از کارایی دوربین جی۵ هستش نه نواوری!
    دوم:کیفیت صفحه نمایش و تراکم پیکسلی که همه میدونن بهترین کیفیت مال سامسونگ بعدش مال الجی هستش و باز هم اپل هیچی در مقابل اینها نیست.
    سوم:امکانات نرم افزاری اپل در ایران هیچ کاربرد انچنانی نداره و ادم باید بره ایفون جیلبرینگ بکنه که بتونه دوتا برنامه از تو اینترنت دانلود که و یا… که با این وضع باز هم هیچ حرفی در مقابل جی۵ و اس۷ نداره.
    چهارم:درضمینه سخت افزار اوضاع فرق میکنه و باید بگم هیچ گوشی اندرودی به پای ایفون نمیرسه ولی در بعضی از موارد مثل سرعت بازکردن دوربین و سرعت فوکوس و عکس گیری اس۷ سریع تر از ایفون هستش.
    پنجم:در ضمینه نواوری شرکت الجی که گل کاشته و شرکت سامسونگ همدست کمی از اون نداره ولی تنها نواوری ایفون همون رنگ مشکیش هستش و ایفون هرسال یه رنگ جدیدیو با یه گجت مسخره که از دیگر گوشیها کپیش کرده به عنوان نواوری معرفی میکنه مثل کپی برداری دوربین ایفون۷ از عملکرد دوربین جی۵ و پی۹ ویا کپی برداری قابلیت لمس سه بعدی از هواوی میت اس که اپل این قابلیت لمس سه بعدی رو یه جوری تبلیغ کرد که همه میگن این نواری اپله ولی در حقیقت کپی بیش نیست.
    حالا با همه این تفاسیر ایا ایفون بهتر از گوشیهای اندرویدی هستش؟ اگر اندکی واقع بین باشیم قطعا جواب ما منفی خواهد بود.
    ودر نهایت با تشکر از اقای حشمت عزیز که اولین کسی بودن که حقایقی رو درمورد اپل روشن کردند و اونهارو به صراحت بیان کردند.

    1. Keihan great

      اقای محترم چی میگی من خودم ایفون۶دارم و هیچ مشکلی تو دانللود کردن نداشتم خیلی راحت اندروید مشکل داره که دان میکنی از ناکجا اباد ویروس میاد تو گوشی اپلو من الان تجربه سال ها کارو با هاش دارم هیچ کودوم از گوشی هایی که از اپل گرفتم مشکلی نداشته من یه بار اندرویدو امتحان کردم از عصبانیت گوشیه هی پرت میکردم اون گوشی هم سامسونگ بود الان مثلا سامسونگ گوشی جدید معرفی میکنه چه چیز جدیدی میاد توش فوقش ۲ تا عه اون بدبختا چیکار کنن حتما دوتا موشک کنار گوشی باید بزارن که ببرتون هوا عه بابا اونا هم ادم هستندن چیه دوربین عالی که اومده رنگ های جذاب شیک تر شدنش سخت افزار بهتر خودتونم میدونید اپل فقط به سخت افزار بیشتر گیر میده
      منظور اقای مدیر کوک این بوده که با این سخت افزار من بدونش چطوری کار میکردم الان دیگه به وسایل اپل میگن سوپر کامپیوتر

    2. سعید

      مشکل اساسی که من با بسیاری از کاربران اندروید دارم همینه ( این نکته رو بگم که خودم گوشیم اندرویده ولی از وقتی تبلت ios خریدم فهمیدم چرا همه میگن اپل خوبه) بگذریم – چرا خیلی از کاربرهای اندروید میگن اپل تو ایران کاربرد نداره؟! – شما به من بگو کدوم نرم افزارها مورد نیازت هست که تو اپل پولی هستن؟! تازه اگر هم باشن فکر کردی تو گوگل نیستن؟! هستن ولی نسخه ی کرک شدش رو نصب میکنن و همین کار رو توی اپل هم میشه کرد تازه ۸۰ درصد یا شاید هم بیشتر نرم افزارهایی که همه نیاز دارن رایگان هستن – مشکل من اندروید نیست بلخره هر فردی از یه چیز هر شرکتی خوشش میاد اما اینکه بگیم اپل تو ایران کارایی نداره یه حرف غیر منطقی و غیر علمی و غیر مستند هستش

    3. BisMark

      راجع به خیلی صحبت هات نظری نمیدم و بحث نمیکنم.
      فقط دو مورد رو اشاره میکنم :

      اول اینکه کنفرانس هردو توی ماه سپتامبر بوده و با این فاصله کم نمیشه گفت کسی تقلید کرده !

      دوم اینکه جیلبرینگ نه و جیلبریک !

      بهتره سوادتون رو راجع به چیزی که میخواین درموردش صحبت کنین بالا ببرین.

  7. آرین

    اینکه اپل کمپانی خیلی خیلی خوب و آیند نگر و با ایده ست، توش هیچ شکی نیست!
    ولی دلیل هم نمیشه تا ابد همه محصولاتش برترین های جهان باشه! توی تبلت هیچ کمپانی ای به پای ipad نمیرسید ولی الان surfarce به نظرم خیلی قوی تر و شاخ تره! توی موبایل هم همینه؛ زمان آیفون ۵ و ۵s هیچی موبایلی به اندازه این دوتا خوب نبود در همه قسمت ها، دوربین، رابطه کاربری و… ولی الان اندروید بهتر نباشه ولی کم هم نمیاره!
    پس دیدیم اپل هم میتونه هم کپی کنه هم طراحی تکراری داشته باشه! گوشی ضدآب و دوربین دوتایی! حالا اگر قبل از سامسونگ و الجی، اپل گوشی ضد آب یا دوربین دوتایی میزد، همه میگفتن سامسونگ و الجی کپی کارن!! زمان معرفی galaxy s7 همه گیر داده بودن که سامسونگ طراحیش تکراریه اینم مثل همون s6 هستش. خب اپل هم سه ساله که طراحیش تکراریه! بین ۶ ، ۶s و ۷ تفاوت خیلی خاصی در طراحی دیده نشد! ولی هیچکی به اپل گیر نمیده!:)
    بگذریم!

  8. عبداله رضوی

    جناب حشمتی عزیز ممنون بابت ریز بینی شما…
    راستی بلندگوهای بالا و پایین نیست، بلکه راست و چپ هستش…!!!
    بهر حال نه اپل کمپانی من هستش نه سامسونگ و رفقا…
    ولی بهر حال به عنوان کسی که هر دوسیستم عامل رو امتحان کردم چند تا مزیت و معایب هر کدام رو میگم:

    مزایای آیفون و آی او اس:
    دیزاین و متریال عالی آیفون، به نحوی که از در دست گرفتنش لذت میبری
    آپدیت های جهانی و مستمر(تا وقتی سخت افزار جواب بده)
    بالاترین هماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار و در نتیجه جوابدهی عالی در اجرای برنامه های سنگین

    معایب آیفون و آی او اس:
    لزوم اجرای میان افزار آیتونز برای ورود و خروج دیتا در گوشی(که خداییش برخی مواقع رو اعصابه)
    قیمت بالای گوشی و لوازم جانبی

    مزایای گوشی های اندرویدی وسیستم عامل اندروید:
    راحتی ورود و خروج دیتا در گوشی ها
    قیمت پایین گوشی و لوازم اندرویدی ها

    معایب گوشی های اندرویدی وسیستم عامل اندروید:
    دیزاین و متریال نچندان عالی اندرویدی ها
    عدم ارائه آپدیت های جهانی و مستمر(یه جورایی توهین به خریدار هستش)
    هماهنگی کم بین سخت افزار و نرم افزار و در نتیجه گاهاً جوابدهی ضعیف در اجرای برنامه های سنگین

    – البته عدم ارتباط بلوتوثی بین دیوایس های غیر آی او اس ی هم قبلاً جزو معایب آیفون ها بوده که الان با وجود نرم افزارهایی نظیر شییرایت و زاپیا حل شده و الان مشکل به حساب نمیاد

    بهرحال لزومی نداره کسی عاشق و کشته مرده گوشی خاصی باشد…
    و مطمئناً هیچ کمپانی به محصول خودش نمیگه بده…

  9. علیرضا

    اصلا سامسونگ در حد و اندازه اپل نیست.به شخصیت اپل توهین میکنین اگه با سامسونگ مقایسش کنین:D

  10. رضا

    متنی که نویسنده گذاشته نقد حرفه ای نسیت و صرفا یه سلیقه و از روی احساساته (که محترمه)
    محصولات اپل با همه ی نقاط ضعفش همیشه تو عمل یه سروگردن بالاتر بوده و این محصولش هم این طور خواهد بود

  11. مهدی

    سلام . مقاله ی شما دو قسمت بود . یک قسمت انتقاد از جمله ی نه چندان با پشتوانه تیم کوک ، که بسیار عالی بود . و قسمت بعد بیان این که اندروید بهتره و….. چرا که اپل پیشرفت خاصی نداشته ،
    یک سوال : خب مگه بقیه برند ها به چه دست آورده فوق العاده ای رسیدن
    حالا که هیچکس به هیچ دستاورده حیرت انگیزی نرسیده چگونه تنیجه گیری میکنید

    1. AhmadReza

      با درود خدمت شما دوست عزیزم
      در جواب شما میتونم بگک، اگر به متن مقاله دقت بکنید، میبینید تکنولوژی های جدید اپل در گوشی های کمپانی های دیگر به کار رفته بود
      مثل قابلیت زد آب (SONY)
      مثل قابلیت اسپیکر استریو (SONY – HTC)
      مثل قابلیت دوربین ۲گانه (LG)
      مثل رنگ مشکی (همه برند ها جز Apple)
      از طرفی هم میرسیم به مانور سخت افزار ارتقا یافتش که خیـــــــلی قبل تر اندرویدی ها سخت افزاری قویتر اراعه میدادن…

      1. Uni kode

        آره سخت افزار اندروید خیلی بالاس cpu ٨ هسته ای ١۶ هسته ای و بالاتر خخخخخخ
        ولی در عمل چی فکر میکنی بالاتر از cpu ۴ هسته ای اپلن؟

  12. AMIR

    بابا چرا نظر منفی میاین میدین اول مطلبو بگیرین بعد نقد کنین منظور تیم کوک این بود ک در سری بعدی (اینده) گوشی خای جالبی رو راهی بازار میکنیم مثل ایفون SE با این اندازه ۴ اینچی واقعا چ گوشی بهش میرسه
    هیچ درسته؟
    خب الان منظور تیم کوک دقیقا همین بوده که قدمی بزرگ در اینده بر خواهیم داشت
    یا مثل اپل واچ ۲ چ جهش بزرگی ایجاد کرد لطفا خوب برسی کنید بعد نظر بزارین
    یاعلی ممنون

    1. محمد مهدی

      خداوکیلی اپل واچ ۲ جهشش چی بوده من که به جز gps چیزی ندیدم
      اگه اپل میومد سر و سنگین میگفت ما همون نسل قبل ساعتمون رو قبول داریم بعض این سری ۲ بود .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه