ایران خودرو جون عزیزت به من ماشین بفروش!

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

کمی بیشتر از دو ماه پیش، پول‌هایم را جمع کردم و تصمیم گرفتم خودرویی تهیه کنم. بعد از کلی تحقیق و پرس وجو از دوست و آشنا، دست عیال را گرفتم و رفتم به یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو تا ماشین مورد نظرم را سفارش دهم. پس از ثبت نام، برگه‌ای تحویل گرفتم که رویش نوشته شده بود: زمان تحویل ۳۰ روز کاری. بعد ۲۵ روز با نمایندگی تماس گرفتم تا زمان تحویل را جویا شوم. اما خانمی که پشت تلفن نشسته بودند، با حالت خاصی گفتند که منظورشان ۳۰ روز کاری بوده و قبل از اینکه من ادامه سوالم را بپرسم، ادامه دادند که به غیر از جمعه‌ها، پنجشنبه هم جز روزهای تعطیل ایران خودرو محسوب می‌شود و به طبع، روزکاری نیست. من که تا فرق سر قانع شده بودم، تلفن را قطع کردم. بعد از ۳۸ روز (دقیقا بعد از ۳۸ روز) تماس گرفتم و با جوابی عجیب‌تر از جواب قبل روبرو شدم: “آقای محترم! ما یک هفته تعطیلات تابستانی داشتیم که باز هم جز روزهای کاری محسوب نمی‌شود! در ادامه تاریخی را از توی سیستم برایم خواندند و گفتند “زمان تعیین شده برای تحویل خودروی شما، این تاریخ است”. تاریخی که با احتساب روزهای تعطیل رسمی و غیر رسمی و تعطیلات تابستانی و چه و چه، باز هم بیشتر از چیزی بود که باید می‌بود. حسابی کفری شده‌بودم؛ پول ماشین را تمام و کمال پرداخته بودم و حالا باید چنین جوابی می‌شنیدم. از این طرف و آن‌طرف نصیحت می‌شنیدم که مبادا با مسئولان فروش بدرفتاری کنی و خدای نکرده حرف ناسزایی بزنی که احتمال دارد لج کنند و ماشین ناقص یا معیوب تحویلت بدهند! بگذریم… باز هم قطع کردم. در موعد تحویل رسمی اعلام شده از طرف آن خانم، مجددا تماس گرفتم:

  • خانوم این ماشین ما رو نمیخواین تحویل بدین؟ دیگه وقتش شده‌ها!
  • تحویل ماشین شما تاخیر خورده آقای محترم!
  • چی؟ تاخیر واسه چی؟ مگه خودتون نگفتین تو تاریخ فلان تحویل می‌دین؟
  • این تاخیر از طرف شرکته و ما توش نقشی نداریم. شرکت برای این تاخیر به شما خسارت پرداخت میکنه!
  • خانوم من خسارت نمی‌خوام. ماشینو کی تحویل می‌دین؟

این خانم وقتی با اصرار من روبرو شد و دید زیادی دارم پاپِی می‌شوم، آخرین راهکاری که یاد گرفته بود را رو کرد:

  • شما اگه زیاد اصرار دارین و می‌خواین زودتر ماشینو تحویل بگیرید، می‌تونید شخصا برین کارخونه پیش آقای فلانی و بگید که ماشین رو براتون فاکتور کنه. توی حالت عادی امکان داره خیلی طول بکشه!
  • چی؟! خودم برم در کارخونه؟ مگه بی‌کارم؟ شما پس واسه چی اونجا نشستین؟ مگه من ماشینمو از شما نخریدم؟ شما چیکاره‌این پس؟

این دفعه تلفن را با قدرت بیشتری قطع کردم. چند روز منتظر نشستم و دیدم واقعا انگار نه انگار! ایران خودرویی‌ها اصلا به روی خودشان هم نمی‌آورند که روی قول‌شان نمانده‌اند و دارند بر خلاف ساده‌ترین اصل مشتری‌مداری رفتار می‌کنند. برایم واقعا عجیب بود که آیا سیاست‌های مثل “مشتری همیشه در اولویت است” و “باید مشتری را به هر قیمتی راضی نگه داشت” و مواردی از این دست، واقعا در شاکله‌ی ایران‌ خودرو جایی ندارند؟ پس این کسب و کار چطور این همه سال سرپا مانده؟ چطور است که قانون اگر مشتری ناراضی باشد، بیزینس شما محکوم به شکست است به همین سادگی در ایران نقض می‌شود و در عین حال، هر روز بر داغی تنور کسب و کار ایران خودرو افزوده می‌شود؟ واقعا چطور ممکن است؟

به قول معروف حسابی کاردی بودم و واقعا نمی‌دانستم دیگر چکار باید بکنم. دل را به دریا زدم و یک نصفه روز مرخصی گرفتم تا بروم از خود کارخانه پیگیری کنم و ببینم کجای کار مشکل دارد. صحنه‌ای که در واحد فروش و بازاریابی ایران‌خودرو با آن مواجه شدم، برق از سرم پراند: تعداد افرادی که دقیقا مشکل من را داشتند و با بدقولی‌های چندماهه‌ی ایران خودرو مواجه شده‌بودند، بسیار زیاد بود. خیلی‌ها بودند که نه فقط از تهران و حومه، که از جای جای این مملکت به کارخانه‌ی اصلی ایران خودرو مراجعه کرده‌بودند. این همه بی‌نظمی مگر یک‌جا جمع می‌شود؟! باز بگذریم… گیرِ کار اینجا بود که باید کاغذی را از آقای x می‌گرفتی و به آقای y می‌دادی و دوباره و سه‌باره برعکس این روال را تکرار می‌کردی. پنج شش باری که بین دو باجه‌ی ثابت پاس‌کاری‌ می‌شدی، اگر برگه‌ها را به درستی جابجا کرده بودی به واحد تخصیص خودرو ارجاعت می‌دادند. در همین حال که به سمت واحد تخصیص می‌رفتم، یک مسئول حاضر در کارخانه از فرد شاکی می‌پرسید: “ماشینت از همین دنا تاخیری هاست؟!”

در واحد تخصیص، یک آقای متصدی نشسته بود که با چند کلیک، یکی از ماشین‌های پارک‌شده در انبار ایران خودرو را به ردیف قراردادتان اختصاص می‌داد و می‌گفت برو حسابداری! کارمندان داخل کارخانه در تمام این مدت مثل کارمندان بی‌حوصله‌ی بانک‌ها رفتار می‌کردند و به سختی جواب می‌دادند؛ گویا برای کاری به غیر از این پشت میز نشسته بودند و رغبتی به انجام این کار نداشتند. خلاصه رفتم حسابداری و پس از مشخص شدن اینکه بدهی و معوقه و از این چیزها ندارم، گفتند کار شما تمام شده و می‌توانید فردا ماشین را از نمایندگی تحویل بگیرید. من هم خوشحال از اینکه توانسته‌ام به سرپنجه‌ی تدبیر خودم گره از این مشکل بازکنم، برگشتم و راهی محل کار شدم.

فردا که تماس گرفتم تا ماشینم را تحویل بگیرم، همان خانم متصدی قبلی با حالتی شاکی گفتند: “آقای محترم! هر وقت ماشین‌تون اومد، خودمون باهاتون تماس می‌گیریم!” یعنی لطفا دیگه تماس نگیرید! تا حالا کلاه به این گشادی سرم نرفته بود و تا به حال برای دریافت چیزی که نقدا پولش را داده بودم، تا این اندازه منت سرم نگذاشته بودند. سرتان را درد نیاورم؛ فردا و پس فردای آن روز هم تماس گرفتم و باز خبری از ماشین نبود که نبود. دیگر بی‌خیال شدم. مسافرتی را برنامه‌ریزی کرده‌بودم و ساده‌لوحانه انتظار داشتم بتوانم سفرم را با ماشین جدید انجام دهم! بی‌خیال شدم و با اتوبوس به مسافرت رفتیم. روز دوم سفر بود که زحمت کشیدند و از نمایندگی تماس گرفتند تا اعلام کنند ماشین‌مان رسیده و می‌توانیم برای تحویل گرفتن مراجعه کنیم. اما هنوز دو روز دیگر از سفرمان باقی مانده بود. هنگامی که از سفر برگشتیم و برای تحویل گرفتن ماشین به نمایندگی ایران خودرو رفتیم، گفتند ماشین شما دو شب در پارکینگ نمایندگی مانده و باید به ازای هر شب، ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید! واقعا تا این حد؟ خانم من تلفن نمایندگی شما را بس که تماس گرفتم سوزانده‌ام! حالا باید دو شب پول پارکینگ هم بدهم؟ بله!

در هیچ جای دنیا، این اندازه ول‌انگاری و بی‌توجهی را تحمل نمی‌کنند. آقایان محترم! از متانت و صبوری مردم ما سواستفاده نکنید. اگر واقعا نمی‌توانید روی قول‌تان بمانید، خب… چه می‌دانم… قولی بدهید که بتوانید سرش بمانید! باور کنید مردم ما با این تفکر که “جون مادرت به من ماشین بفروش” به نمایندگی‌های فروش شما سر نمی‌زنند. تو را به خدا نگویید خسارت تاخیر را می‌دهیم. همه‌چیز با پول جبران نمی‌شود؛ چیز مهم‌تری به نام وقت هم وجود دارد.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۵۱ دیدگاه
  1. رضا

    من مطمئنم کسی که این ماجرا براش پیش اومده ایرانی نبوده!
    ینی غیر ممکنه یه ایرانی از شنیدن این داستان ساده و روتین اینقدر تعجب کنه!

  2. علی

    واقعا که. ماشینی که هنوز نساخته رو فروخته و بعدش هم اینطوری ادعا می کنه! تازه کیفیت هم نداره که! دو روز دیگه پیچو مهرش وا میشه. بعد تویوتا به خاطر یک نقص کوچیک مدیر عاملش میاد جلو مردم خم میشه و میگه که لطفا ببخشنش! دست گل ایران خودرو درد نکنه

  3. شهریار

    دلیل اینکه ایران خودرو راست راست میچرخه و این بلاها رو سر مردم میاره اینه که بازار ماشین انحصاریه . شما دیگه از هیچ جای دیگه نمیتونی ماشین صفر بخری پس اینکارا رو سرت میارن . اگه بازار انحصاری نبود و چند تا شرکت با هم رقابت میکردن هیچوقت این اتفاق نمیوفتاد . مثال دیگه ش اینترنت مخابراته که سرعت کمتر میده و انحصار فیبر نوری هم برای خودش نگه داشته . شما خونه ت فیبر نوری باشه مجبوری از مخابرات اینترنت بگیری .

  4. سعید

    درود به شما که این مقاله رو نوشتی این فقط یکی از بدیهای خودرو سازهای ایرانی هست امیدوارم خیلی زود شرکتهای خودرو ساز خارجی در ایران نمایندگی فروش بزنن تا شرکتهایی مثل ایران خودرو با التماس هم نتونه حتی یک دونه از این ماشینهای بی کیفیت رو بفروش و مدیرانش برای برخورد با مشتری مجبور بشن حداقل یک دوره پیش این خارجیها آموزش مشتری مداری ببینن با تشکر از دیجی مگ

  5. حمیدرضا

    بسیار ممنون از این مقاله امیدوارم مجله دیجی کالا بیشتر به موضوعات ایران خودرو و سایپا و معضلات وحشتناکی که با درصد بالای گمرکی و انحصار بازار به وجود آمده بپردازد

  6. عابر پیاده

    دقیقا برای بنده هم چنین اتفاقی افتاده است. با این تفاوت ه امروز بعد از ۴۰ روز از زمان پرداخت وجه، هنوز هیچ خبری از تحویل یا تاریخ تحویل وجود ندارد. البته این مورد بارها و بارها برای بنده در انواع نمایندگی های سایپا و ایران خودرو افتاده است و هر بار با اتفاقات محیر العقولی (!) به پایان رسیده است. یک مرتبه که حتی متصدی فروش نمایندگی ایران خودرو، خودرویی که بنده نوشته بودم و از طرف کارخانه به من اختصاص داده شده بود را فروخته بود (!!!!) و مجددا به نام من خودرویی دیگر ثبت نام کرده بود که صرفا به این خاطر که در مرحله دوم آن مدل خودرو به خاطر تحریم ها مدتی تولید نمی شد متوجه شدیم که چنین شده است وگرنه به هیچ عنوان امکان متوجه شدن وجود نداشت، از آن بدتر یکی از نمایندگی های سایپا بود که دستگاه کارتخوان مستقر در نمایندگی به جای اینکه به حساب سایپا متصل باشد، به حساب شخصی صاحب امتیاز نمایندگی متصل بود و ما خوشحال از اینکه پول نقد نداده ایم که فردا حرف تویش در بیاید، کارت کشیدیم و تازه یک ماه بعد متوجه شدیم که اصلا از آن تاریخ تا ۳۰ روز بعد این پول کلا در حساب دوست گرامی نماینده بوده و تازه بعد از تهدید به شکایت و کلی دعوا، حاضر شدند پول را به حساب سایپا واریز کنند. جالبترین نکته اینکه سایپا به بنده پاسخ می داد که می خواستی حواست را جمع کنی و پول را به نماینده ندهی ! مثل اینکه شما برای پرداخت قبل یا فیش بانکی به بانک بروی و بعد که ببینی پول به حسابت نرفته، مسئول بانک بگوید می خواستی خودت پول را در صندوق بگذاری ، ما به نماینده امان اعتماد نداریم !

    القصه اینکه تجربه زیاد بنده (شاید بیش از ۱۰ معامله با خودروسازان محترم ) به این نکته رسیده است که تنها راه مقابله با این روش در مرحله اول استناد به قانون و شکایت به سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده است، بعد تکمیل فرم های شکایت در سایت بازرسی ریاست جمهوری و در نهایت اگرجواب نداد تنظیم شکایت رسمی و صرفا باطل کردن تمبر دادگستری. نیازی به انجام مراحل شکایت نیست. صرف اینکه متوجه شوند شما در شکایتتان پابرجا هستید و جدی جدی دارید می روید شکایت کنید خودرو را در اسرع وقت تحویل می دهند علاوه بر اینکه در یک فقره (همان فروش خودروی بنده به غیر که ذکر شد) ایران خودرو برای منصرف کردن من از شکایت مقداری وجه نقد به علاوه تحویل فوری خودرویی که دو ماه بود تولید نمی شد به علاوه درج قیمت ۵ ماه قبل برای خودرو در نظر گرفت و کارمند خاطی را هم اخراج کرد !
    توصیه دوم هم اینکه تجربه نشان داده که حضور در نمایندگی به هیچ عنوان ضامن حقوق شما نیست و صرفا ریسک خطر معامله را بیشتر می کند. حتما خودتان اینترنتی خرید کنید و صرفا یک نمایندگی معتبر را برای تحویل مدارک انتخاب نمایید.
    توصیه سوم و آخرین توصیه اینکه نظام بازرسی ایران خودرو به مراتب و شدیدا به مراتب از سایپا بهتر است. تا می توانید مواظب مکانیزم سایپایی ها باشید که این کارخانه حتی از شکایت هم ترسی ندارد هرچند نظام جریمه و سود تاخیر و البته کمتر بدقولی کردن در تحویل خودرو در سایپا بهتر از ایران خودرو است.
    ایران خودرو = تحویل با تاخیر ، پرداخت سود تاخیر بسیار کم و البته با فاصله زیاد، نظام بازرسی قوی تر
    سایپا = تحویل با تاخیر کمتر، پرداخت سود تاخیر مناسب و در زمان مناسب، نظام بازرسی افتضاح
    خرید مستقیم از بازار = امکان فروش خودروی مشکل دار، هزینه های بیشتر ، امکان کلاهبرداری و ریسک سند و انتقال سند

    در نهایت این نوشتار حاصل تجربه مندر ۱۰ سال گذشته بوده است، می تواند امروز یا هر زمان دیگری تغییر کند و امیدوارم که همین طور هم باشد، البته تغییر به سمت مثبت نه ترقی معکوس !

  7. saeed

    چرا اینکارو نکنن؟ مگه ندیدن مردم برا ماشین ۳۰ سال پیش با اقساط ۴ ساله صف میبندن و دعوا میکنن؟؟ خب پس منت هم باید بزارن رو سر همین مردم

    همین شما تو بهترین حالت سمند بزک کرده چند سال پیش ( دنا ) رو به قیمت اکسنت ( ۲۰۱۶ ) خریدی حالا ماشین های ۲۰ سال پیش پژو بماند

  8. رها

    خدا نگذره ازشون سایپا هم سر من همین بلا رو آورد . ماشینم به خرج افتاده بود رفتم ثبت نام کردم تحویل دوماهه.دوماه شده سه ماه و نیم یعنی ۴۵ روز تاخیر.بابتش ۲۲ هزارتومن دیرکرد دادن و دویست تومن هم سود پیش پرداخت. از موقعی که این مبلغ رو از پول ماشین کم کردن تا الان ۲۵۰ خرج ماشین بخرج افتادم کردم و هنوز خبری ازون نیست.اینقدر به زور این مبلغ ناچیز رو میدن که اصلا برکت نداره.

  9. پویا

    من بعد از کلی پس انداز و مکافات و وام … پول برای یک ماشین ایران خودرو جمع کردم. روزی که رفتم نمایندگی و این شرایط رو فهمیدم، ترجیح دادم پولم رو توی حسابم نگه دارم و خودم رو عذاب ندم که با این قیمت، یک ماشین بی کیفیت با این شرایط بخرم. کاش از شرکتهای خارجی یاد بگیریم که ماشینهاشون رو اقساطی و بدون بهره میفروشن. این تحریمها باعث شد همچین شرکتهایی که رغیب برای خودشون ندیدند، برای خودشون بتازند. چقدر مردم به خاطر بی کیفیتی و نا امنی این ماشینها جونشون رو از دست دادند؟؟ همون بهتر همچین شرکتهایی فروششون متوقف بشه و شرکتهای خارجی بیان جایگزینشون بشن. تولید ملی به چه قیمتی آخه؟

  10. Amin

    متاسفم و متاسفم و متاسفم و متاسفم ….
    هیچی دیگه نمیشه گفت برای این همه بدبختی و فلاکتی که داره سرمون میاد !

  11. مجید

    با سلام
    متاسفانه پاسخگو تیستند
    و ماشین های بیکیفیت رو میفروشند
    خرید از ایران خودرو اشتباه است

  12. علی

    صددرصد درسته.ایران خودرو هم دیگه شورشودر آورده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه