بالاخره جبر وجود دارد یا اختیار؟ [ویدیوهای آموزشی]

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

جبر وجود دارد یا اختیار؟ کارهایی که در زندگی می‌کنیم و تصمیم‌هایی که می‌گیریم، از روی اراده و اختیار خودمان هستند یا از ابتدا مقدر بوده که آن‌‌ها را انجام دهیم؟ این سوال احتمالا قدمتی به سن اولین فلاسفه‌ی جهان دارد. هزاران سال است که به این سوال می‌اندیشیم و تا به حال به پاسخی که همه روی آن اتفاق نظر داشته باشند نرسیده‌ایم. علم تجربی هم پاسخ روشنی برای آن ندارد. ولی خالی از لطف نیست که ویدیوی بالا را ببینید یا آن را دانلود کنید. این‌طوری درباره‌ی این سوال و جواب‌هایی که تا به حال داده شده اطلاعات خوبی بدست می‌آورید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۷ دیدگاه
  1. فرهاد

    به عقیده ی بنده اختیار وجود داره اما با تعریف خاص خودش.
    خیلی ها متوجه این موضوع نیستن که بنابر تعریف اختیار (توانایی گزینش) هر سیستمی که دارای این مورد باشه یه جورایی اختیار داره
    یعنی از هوش مصنوعی گرفته تا تمام حیوانات؛ اما دلیلی که باعث میشه ما اون ها رو فاقد اختیار بدونیم اینه که میدونیم اونها یا بر اساس غریزه تصمیم میگیرند و یا بر اساس صفر و یک ، که جبری بودن این ها کاملا واضحه.
    اما در مورد مایی که بر اساس عقل و تجزیه و تحلیل اطلاعات و یا احساسات تصمیم میگیریم قضیه از چه قراره؟
    اینکه حدس زدن تصمیمات انسان های دیگه کار سختیه و یا غیر ممکنیه درسته ، اما به نظر من احساسات و داده ها هم مانند صفر و یک هوش مصنوعی و غریزه حیوانات باعث تصمیمات جبری میشند نه چیز دیگه.
    به عبارتی هم اختیاری هست و هم جبری که بر تصمیم های اختیار حاکم هست

  2. shahabmp

    اینشتین گفته که هر عملی در گذشته در آینده تاثیر میذاره یعنی اتفاقاتی که برای ما میوفته بخاطر اتفاقاتیه که در گذشته افتاده نه تصمیماتی که ما میگیریم، تصمیماتی که ما میگیریم خودش در اتفاقاتی در آینده خودمون و دیگران دخیله، در مورد اون آزمایش اول گفتید هم زمان یک ماهیت نسبیه و همچین نتیجه گیری از اون آزمایش کاملا غلطه چون دیدش به زمان اشتباهه!!! به نظر من تصمیمات و اعمال ما کاملا اختیاریه، درمورد به قول اون دوستان که گفتند فلسفه اسلامی این موضوع، اگه بشه اسمشو گذاشت فلسفه، همونقدر اشتباهه که فلسفه صاف بودن زمین اشتباه بود. اگر واقعا به دنبالش رفته بودید و بی طرفانه بررسیش میکردید میفهمید پر از اشتباه و مثال نقضه

  3. آرمین

    به نظرم اختیار توهمی بیش نیست …ما هر کاری که انجام میدیم تحت تاثیر محیطه و ما از زمان تولد ساخته شده ی دست محیطیم …کسی که قاتل و دزد میشه اگه زندگیشو ببینیم متوجه میشیم که محیط باعث شده اینطوری بشه و اگه دقیق تر به قضیه نگاه کنیم میبینیم همه ی ادما بی گناهن و همین جبر هم باعث به وجود اومدن مجازات شده که خود مجازات و دستگاه قضایی هم دوباره اشخاصو مجبور میکنه که مرتکب جرم نشن … خلاصه اینکه کسی که رییس جمهور میشه کسی که پولدار میشه و و و …. همگی بخاطر شرایطین که محیط واسشون فراهم کرده و شانسشون بوده که اینطوری شن …به نظرم با در نظر گرفتن ذرات کوانتوم هم نمیشه به اختیار رسید چون ما رو ذرات بدنمون کنترل نداریم(و خودمون به تنهایی ذره ی کوانتوم نیستیم بلکه از مجموعه ای از اون ذرات هستیم) و حتی اگه رفتار ذرات کوانتومی غیر قابل پیش بینی هستند باز هم ما تحت جبر رفتار غیر قابل پیش بینی ذرات هستیم … هرچند این تفکر خیلی ازار دهنده هست ولی فکر میکنم واقعیت همینه و نمیشه ادم خودشو گول بزنه … ما ادما دوست داریم اختیارو قبول داشته باشیم چون ارامش میده

    1. محمد

      کاملا باهات موافقم

    2. سعید

      تنها راه اینه که ما چیزی فراتر از جهان ماده باشیم و چیزی مثل روح داشته باشیم یعنی عاملی خارج از این جهان بر تصمیمات ما اثر گذار باشه

  4. عبدالله

    تصمیم واراده مربوط به روح میباشدوآثار آن باتاخیر برمغز ظاهر میشود بنابراین ما مسٸول اعمال خود میباشیم.

    1. بنیامین

      اینجا یه بحث علمیه نه مذهبی شما اول باید روح رو ثابت کنی بعد اراده رو به روح رفرنس بدی

      1. سعید

        تنها در صورتی میتوان اختیار داشت که عاملی خارج از قوانین این حهان مادی بر تصمیمات ما اثر بزاره

  5. سید محمد

    گر کار تو نیکست به تدبیر تو نیست ور نیز بدست هم ز تقصیر تو نیست
    تسلیم و رضا پیشه کن و شاد بزی چون نیک و بد جهان به تقدیر تو نیست

    ابوالسعید ابوالخیر

    1. رضا

      دمت گرم حال کردم با این بیت

  6. خخخخخ

    من به اختیار خودم میگم نظریه موزخرفیه ولی خب بعضی چیز ها به اختیار ما نیست جنسیتمون قیافه و وضعیت جسمانی مون و این که کجای این کره ی زمین به دنیا میایم و تو چه خانواده ای ولی به اختیار خودمون کارهای خوب و بد رو انجام میدیم وگرنه بهشت و جهنم برا چیه

  7. رضا

    به ساختار پیچیده یک اتم نگاه کنید هر چه بخواهید عناصر تشکیل دهنده آن را پیدا کنید با همان عنصر و ریز اتم از یک ساختار ساخته شده است و این نشانگر دست خالق بسیار قدرتمندی هست که شکی در آن نیست و یا به این تصور کنید دست ما چگونه در یک فاصله بی نهایت حرکت می کند چون فی مابین یک فاصله بی نهایت فاصله وجود دارد پس شک نکنید خداوند از ایجاد این جهان یک هدفی داشته است و این جهان بیهوده آفریده نشده است و همه مار آزمایش می شویم و بازخواست

  8. احمد

    با سلام
    اگر قدرت اختیار نمی بود فلسفه آفرینش زیر سوال می رفت چون خداوند بی نیاز است و احتیاج به خلق موجوداتی بدون اختیار ندارد و اگر می خواست موجوداتی بدون اختیار بیافریند موجوداتی خلق می کرد که فقط او را پرستش کنند پس به انسان اختیار داد تا خود او انتخاب کند و راه درست و خوب را تشخیص بدهد

  9. آرین

    آقا دستتون درد نکنه یه ربعه دارم به این کامنتا می خندم،مرسی که هستین :)))))))))

    1. گژدم

      منم همینطور

  10. محمد رضا

    ویدئوی جالبی بود بهتره از این دست ویدئو ها بیشتر بذارید. دوستان به جمله آخر توجه کنید : “فکر کردن رو هرگز فراموش نکنید” نه اینکه ساده لوحانه مسائل رو بپذیرید.

  11. محمد

    به نظرم فقط جبر وجود داره هر تصمیمی که می گیریم برآورد شرایط محیط و تجربیاتی هست که کسب کردیم البته هوش افراد هم تأثیر داره که اون هم دست ما نیست و مادرزادی هست اینکه ما تصمیم بگیریم دروغ بگیم یا راست بگیم به این بستگی داره که کدوم طرف زورش بیشتره مثلا ممکنه به خاطر منافع مادی مون دروغ بگیم اما اگر از لحاظ اخلاقی طوری تربیت شده باشیم که از دروغ گفتن بدمون بیاد و همچنین به خاطر آبرو داری و … راستش بگیم در ضمن احکام قضایی هم حکم بازدارنده دارند مثلا ممکنه کسی دوست داشته باشه کسی رو بکشه اما چون از عاقبت کار که همون اعدام هست می ترسه این کار انجام نده و همین هم جز همون عوامل محیطی هست که ما تصمیم بگیریم در نهایت چیکار کنیم
    مرسی از کلیپ خوبتون

  12. سید رائف

    به نظر من انسان در مباحثی محدود و کار هایی جزیی حق انتخاب و اختیار دارد مانند انتخاب یک کیف دستی یا انتخاب یک موبایل اما در مسائلی که تغغیر در آن ها سرنوشت فرد یا یک جامعه را عوض میکند اختیار وجود ندارد وکاملا جبری است مانند این که چه کسی برای پیامبری مبعوث شود و یا چرا بعضی ها مشکلاتی مادر زادی دارند.این نوع جبر را خداوند با توجه به علم و عقل محدود انسان ها و عدم آینده نگری انسان ها برای انسان انتخاب میکند چون خداوند دلسوز و مهربان است پس معلول این رحم و مهربانی انتخاب بهترین سرنوشت برای انسان است یا همان تقدیر الهی(چه بسا چیزى را خوش ندارید و آن براى شما خیر است ، و چه بسا چیزى را دوست دارید و آن براى شما بد است )سوره ی بقره آیه ی ۲۱۶

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه