بهترین فیلم‌های ترسناک در ۲۰ سال گذشته

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
بهترین فیلم های ترسناک

در طول بیست سال گذشته، فیلم‌های فوق‌العاده‌ی زیادی در ژانر وحشت داشته‌ایم. ما در دوره‌ی طلایی فیلم‌های مدرن از ژانر وحشت زندگی می‌کنیم. شرکت‌های فیلم‌سازی فیلم‌های به‌یادماندنی از ترکیب ژانر وحشت با دیگر ژانرها می‌سازند و حاصل آن فیلم‌های منحصربه‌فرد و فوق‌العاده مثل Get Out (برو بیرون) است که در باکس آفیس هم موفقیت خوبی داشته است. اکنون نگاهی به بهترین فیلم‌های ترسناک در دو دهه‌ی گذشته می‌اندازیم و بهترین فیلم‌های این ژانر را در هرسال معرفی می‌کنیم. بعضی سال‌ها فیلم‌های بهتری دارند با این حال همه را در لیست آنچه باید ببینید قرار دهید!

۱۹۹۷: Event Horizon

سال ۱۹۹۷ سال خیلی خوبی در فیلم‌های ترسناک نبود. البته فیلم‌هایی مثل Scream 2، I Know What You Did Last Summer  و The Relic فیلم‌هایی به یاد ماندنی بودند. Event Horizon (افق رویداد) که در این سال اکران شد یک فیلم علمی تخیلی ترسناک درباره‌ی یک سفینه فضایی است که به یک حفره‌ی سیاه وارد می‌شود. تیم نجات چیزهای ترسناکی در مورد این سفینه کشف می‌کنند. البته Event Horizon فیلم شگفت‌انگیزی نیست اما به هرحال جالب و سرگرم کننده است و صحنه‌های عجیب و فراموش‌نشدنی زیادی دارد؛ مثل صحنه‌ی دوخته شدن چشم یکی از شخصیت‌ها.

۱۹۹۸: Ringu

Ringu (حلقه) فیلمی بود که آمریکا را به فیلم‌های ترسناک سینمای آسیا علاقه‌مند کرد. یک گزارشگر و شوهر سابقش یک نوار ویدئویی پیدا می‌کنند که بر اساس گزارش‌ها هفت روز بعد از تماشای آن شما را می‌کشد. ممکن است بیشتر مردم فیلم‌های ترسناک پرفروش آمریکایی را بیشتر بشناسند، اما فیلم Ringu اصلی با صحنه‌های ترسناک فوق‌العاده‌اش ماندگار و تاریخی شده است.

۱۹۹۹: The Blair Witch Project

بهتر یا بدتر ، بسته به نوع نگاه شما، وقتی که The Blair Witch Project (پروژه جادوگر بلر) وارد فیلم‌های «found footage» شد، انقلابی را آغاز کرد . این فیلم روایت سه دانشجوی سینماست که در بیابان‌های مریلند به دنبال ساخت یک مستند درباره‌ی افسانه‌ی محلی جادوگر بلر هستند. اما همه چیز آن‌طور که باید پیش نمی‌رود. The Blair Witch Project ژانر جدیدی در فیلم‌های ترسناک است که فضای آن به دنیای واقعی نزدیک‌تر باشد.

۲۰۰۰: American Psycho

در سال ۲۰۰۰ دنیا عاشق شخصیت جامعه‌ستیز پاتریک بتمن شد؛ جوان متشخص و ثروتمند دهه ۸۰ میلادی که در پشت چهره‌اش، شیطانی نهفته است. او در مورد کشتن ولگردها و زنان خیابانی فانتزی‌هایی دارد و قتل‌های زنجیره‌ای ترتیب می‌دهد. American Psycho تنها یک فیلم ترسناک نیست. این فیلم ترکیبی از ژانرها را برای گفتن داستانش همراه کرده است. با این حال حجم خون و خونریزی، بی‌رحمی و خشونت در این فیلم آن را در ژانر مدرنی که چند سال بعد ظهور کرد، پیشگام نشان داد. American Psycho نه‌تنها یک فیلم ترسناک خوب است بلکه می‌توان آن را یک فیلم عالی ساخته شده در سال ۲۰۰۰ دانست.

۲۰۰۱: The Devil’s Backbone

نام گیِرمو دل تورو کارگردان اسپانیایی را بارها در این لیست می‌بینید. او نه تنهاکارگردان خوبی در دنیای فانتزی فیلم‌های ترسناک است بلکه نامش به شکل باورنکردنی پشت فیلم‌های ماندگار به چشم می‌خورد. The Devil’s Backbone (ستون فقرات شیطان) در مورد پسر بچه‌ای است که در جنگ اسپانیا در سال ۱۹۳۹ پدرش را از دست داده و مجبور به زندگی در یک یتیم‌خانه شده، اما در این محیط احساس خوبی ندارد. این ساختمان توسط یک روح تسخیر شده است.

۲۰۰۲: ۲۸ Days Later

در حالی که سال ۱۹۸۵ فیلم Return of the Living Dead اولین فیلم زامبی‌ها به روی پرده رفت، فیلم ۲۸ Days Later ایده‌ی ارواح آلوده به دنبال شکار را گسترش داد. افراد آلوده در این فیلم زامبی‌های معمولی نیستند، بلکه مردگان زنده هستند! این فیلم فانتزی دنی بیلون راهنمایی برای بازگشت دوباره‌ی مدیا و فیلم‌های زامبی است. در سال ۲۰۰۳ سری کمیک Walking Dead شروع شد و در سال ۲۰۰۴ Dawn of the Dead ساخته‌ی زاک اشنایدر به صحنه آمد. طرفداران این ژانر رستاخیزی مدیون این فیلم دنی بویل هستند.

۲۰۰۳: A Tale of Two Sisters

شاید فیلم کره‌ای A Tale of Two Sisters (ماجرای دو خواهر) به اندازه‌ی فیلم ژاپنی حلقه در ژانر فیلم‌های ترسناک آسیایی شناخته شده نباشد. اما مثال خوبی از سبک فیلم‌سازی کره‌ای در ژانر وحشت است؛ ژانر ترکیبی و سیر قوی داستان که بینندگان را لبه‌ی صندلی میخکوب می‌کند. یک دختر نوجوان از یک بیمارستان روانی مرخص شده و به خانه‌ی پدر و نامادری‌اش بازمی‌گردد. او متوجه حضور یک روح در خانه می‌شود. این فیلم به‌خوبی وحشت را با فضای روان‌شناختی ترکیب کرده و داستانی رازآلود ساخته است که سال‌ها یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های ترسناک آمریکا بوده است.

۲۰۰۴: Shaun of the Dead

در فیلم Shaun of the Dead (شان می‌میرد) شان تصمیم می‌گیرد دوست دختر سابقش را برگرداند که ناگهان مردگان از گور برمی‌خیزند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های ژانر وحشت/ کمدی است. باید از سیمون پگ و ادگار رایت برای نوشتن آن متشکر باشیم و البته فراموش نکنید ادیت عالی فیلم آن را به اثری ماندگار تبدیل کرده است. باید بگوییم داستان تمرکز زیادی بر کاراکترها دارد. با این حال چند صحنه ترسناک کلاسیک از به دام افتادن توسط زامبی‌ها در این فیلم وجود دارد که آن را به فیلم فوق‌العاده تبدیل کرده است.

۲۰۰۵: The Descent

اگر کلاستروفوبیا دارید یعنی از فضاهای بسته می‌ترسید، فیلم The Descent (نزول) می‌تواند برای شما یک کابوس تمام‌عیار باشد. یک گروه از زنان ماجراجو وارد غار کشف نشده‌ای می‌شوند. هیولاهای این غار در تاریکی وهم‌آلودش آن‌ها را یک‌به‌یک شکار می‌کنند. جدا از ترس آدم‌خواری، چیزی که این فیلم را از سایر فیلم‌های وحشتناک آن سال جدا کرده، احساس گیر افتادن و نحوه نمایش آن در این فیلم است. باور کنید یا نه تمام صحنه‌ها در یک استودیو خارج لندن فیلم‌برداری شده، چراکه فیلم‌برداری در یک غار وقعی خطرناک بود. اگر به ژانر وحشت علاقه دارید حتما این فیلم را تماشا کنید.

۲۰۰۶: Pan’s Labyrinth

یک بار دیگر گیرمو دل تورو نامش را در لیست بهترین‌های ژانر وحشت ثبت کرده است. فیلم Pan’s Labyrinth (هزارتوی پن) در اسپانیا در اواسط دهه ۱۹۴۰ اتفاق می‌افتد. این فیلم درباره‌ی دختر بچه‌ای است که با مادر باردار و ناپدری‌اش زندگی می‌کند. یک پری او را به هزارتوی اسرارآمیز می‌برد. این فیلم فانتزی به نظر می‌رسد، اما به فیلم‌های رمزآلود نزدیک‌تر است. هزارتوی پن، پر از صحنه‌های ترسناک غیرقابل تصور است. این فیلم با محتوای ضد جنگ جوایز زیادی در جشنواره کن، اسکار و گویا برنده جوایز زیادی شده و از نظر کاربران IMDB یکی از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما بوده است.

۲۰۰۷: The Orphanage

سال ۲۰۰۷ یکی از بهترین سال‌ها در ژانر وحشت است. در این سال فیلم‌هایی مثل The Mist، ۲۸ Weeks Later، ۳۰ Days of Night و ۱۴۰۸ to name a few اکران شدند اما هیچ کدام از آن‌ها به پای فیلم The Orphanage (یتیم‌خانه) نرسید. فیلمی که گیلرمو دل تورو تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشت. در این فیلم لارا و همسرش پسرشان را در خانه‌ای قدیمی که پیش از این یتیم‌خانه بوده، بزرگ می‌کنند. پسر آن‌ها شروع به صحبت با یک دوست نامرئی کرده و بعد ناپدید می‌شود. چیزی که از آن یک فیلم فوق‌العاده ساخته استفاده‌ی خاص از لوکیشن، صدا و تن کار است. گیلرمو دل تورو هم به همین خاطر نامش را بر این فیلم گذاشته است.

۲۰۰۸: Let The Right One In

این فیلم سوئدی یک فیلم عجیب و غریب رمانتیک و ترسناک است.  Let the Right One In (آدم درست را راه بده) داستان پسرک تنهایی از یک خانواده مطلقه است که در مدرسه توسط دوستانش تحقیر می‌شود. او عاشق دخترکی می‌شود که به تازگی همسایه‌شان شده، غافل از این‌که دختر، خون‌آشام است و پیرمرد همراه او هم با کشتن دیگران برایش خون تأمین می‌کند. این فیلم اولین فیلم ترسناکی است که حس وحشت واقعی را به مخاطب می‌دهد که نشات گرفته از ترس‌های واقع‌گرایانه است (هرچند ترس‌ها در فیلم از چیزهایی غیرواقعی است). چیز بیشتری از این فیلم نمی‌گوییم تا لذت دیدن صحنه‌های غافلگیرکننده‌ی آن را از شما نگیریم.

۲۰۰۹: Drag Me To Hell

سم ریمی کارگردان مشهور سه‌گانه‌ی مرد عنکبوتی، سال ۲۰۰۹ با ساخت فیلم Drag Me To Hell (مرا به دوزخ بکشان) وارد ژانر وحشت شد. فیلم داستان یک کارمند بانک است که خانه پیرزنی را به نفع بانک مصادره می‌کند اما این کار او پیرزن مرموز و خطرناک را عصبانی می‌کند. مرد طی سه روز دچار نفرین می‌شود. سم ریمی این فیلم را روی خط مبهمی بین کمدی و ژانر وحشت ساخته است. خیلی از صحنه‌ها نمی‌دانید بخندیم یا بترسیم. متاسفانه ریمی بعد از این فیلم دیگر سراغ این ژانر نرفته. با این حال او یکی از بهترین فیلم‌های ژانر وحشت را در دهه گذشته ساخته است، «نفس نکش».

۲۰۱۰: I Saw The Devil

۲۰۱۰ هم یکی از سال‌های خوش برای دوستداران فیلم‌های ترسناک است. فیلم‌های Tucker & Dale vs. Evil،  Black Swan, Rare Exportsو  The Dead همه در این سال اکران شدند. با این حال فیلم I Saw The Devil (من شیطان را دیدم) با اختلاف بهترین فیلم ترسناک این سال است. این فیلم به صورت هوشمندانه‌ای با ژانر محبوب کره یعنی فیلم‌های رستاخیزی ترکیب شده است. در مورد  I Saw The Devil می‌توان گفت که یک فیلم تریلر روان‌شناسانه است. این فیلم داستان کیم سو هیون، افسر پلیس جوانی است که همسر باردارش توسط یک قاتل روانی تکه تکه می‌شود. او تصمیم می‌گیرد خودش به شخصه وارد عمل شود و انتقام بگیرد. اما خود او کم‌کم تغییر هویت می‌دهد.

۲۰۱۱: You’re Next

You’re Next (تو بعدی هستی) یکی از دو فیلم ترسناک موفق در سال ۲۰۱۱ است. هر دو فیلم فوق‌العاده‌اند. You’re Next یک فیلم اسلشر است. این فیلم با دو داستان پیش می‌رود. فیلم با یک زن و شوهر که در خانه خود هستند شروع می‌شود؛ که یکی از آنان با گلوی بریده دختری و عبارت «تو بعدی هستی» روبه‌رو می‌شود. بعد افرادی با ماسک روباه آن‌ها را به قتل می‌رسانند. یکی از آن‌ها رازی دارد… این ژانر را زیاد دیده‌ایم با این حال این فیلم، داستان جدیدی برای گفتن دارد.

۲۰۱۲: Cabin in the Woods

Cabin in the Woods (کلبه‌ای در جنگل) واقعا فیلم عجیبی است. این فیلم مثل یک فیلم ترسناک تیپیکال شروع می‌شود؛ چند جوان جذاب به یک کلبه در جنگل می‌روند و توسط زامبی‌ها گرفتار می‌شوند. اما اتفاقی که همان اول می‌افتد (قطعا اشاره‌ای به آن اتفاق نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم آن را اسپویل کنیم)، فیلم Cabin in the Woods را از سایر فیلم‌های ترسناک متفاوت کرده است.

۲۰۱۳: The Conjuring

The Conjuring (تسخیر) داستان اد و لورین وارن، دو محققی است که به موضوعات فراطبیعی پرداخته‌اند. کارگردان این فیلم توانسته بدون نشان دادن صحنه‌های خشونت‌آمیز، به‌شدت بیننده را بترساند. باید بگوییم این فیلم پس از فیلم جن‌گیر ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما به‌شمار می‌رود و بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های ژانر وحشت در دهه گذشته است.

۲۰۱۴: The Babadook

فیلم The Babadook (بابادوک) داستان زن بیوه‌ای است که با پسر شش ساله‌اش زندگی می‌کند. پسرش ساموئل شروع به رفتارهایی عجیب مثل ساختن سلاح در برابر هیولای خیالی می‌کند. مادر کتابی به نام آقای بابادوک برای او می‌خواند. داستان هیولایی انسان‌نما. بابادوک هم مثل بیشتر فیلم‌های این لیست ترس و تنش را ذره ذره به مخاطب می‌دهد. البته ترس‌های ناگهانی هم دارد. اما فیلم برای ترساندن مخاطب به آن‌ها تکیه ندارد.

۲۰۱۵: It Follows

It Follows (او تعقیب می‌کند) بهترین تبلیغ برای ریاضت است! گذشته از شوخی، فیلم به‌طور شگفت‌انگیزی مقید به شیوه‌های جدید ایجاد ترس در سینما نیست و راه و روش کلاسیک این ژانر را در پی گرفته است. « او تعقیب می‌کند » به آرامی می‌ترساند و از ترس‌های لحظه‌ای استفاده نمی‌کند که در نوع خودش جالب است. فیلم حول و حوش زنی جوان است که بعد از یک رابطه جنسی نفرین می‌شود. داستان این فیلم بیننده را سر جایش میخکوب می‌کند.

۲۰۱۶: The Witch

The Witch(جادوگر) از سوی منتقدان به‌عنوان بهترین فیلم ترسناک سال ۲۰۱۶ لقب گرفته است. حتی می‌توان گفت این فیلم در این لیست بلندبالا که در ۲۰ سال گذشته ساخته شده یکی از بهترین فیلم‌هاست.  این فیلم خیلی آرام پیش می‌رود. فیلم روایت یک خانواده در قرن ۱۶۰۰ است که معتقدند دخترشان توسط یک جادوگر سحر شده است. چیزی که این فیلم را به فیلمی عالی تبدیل کرده، توجهش به جزئیات است. The Witch ساخته‌ی تازه‌ای در موجی است که هدف اصلی‌اش شوکه کردن مخاطب به هر روش و طریقی نیست، بلکه از مفهوم و چارچوب وحشت برای روایت یک داستان‌ روان‌شناختی، پیچیده‌ و فلسفی استفاده می‌کند.

شما از این لیست چند فیلم را دیده‌اید و چه فیلم‌هایی را به علاقه‌مندان ژانر وحشت توصیه می‌کنید؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۵ دیدگاه
  1. Avatar پیمان

    از نظر من آنابل ترسناک نیست فقط جلوه عروسکی است پیشنهاد من راهبه واحضار روح است ببینید سکته

  2. Avatar الینا باشوکیان

    ممنون .خیلی خوب بودن.ولی جایه چندتا از فیلم ها خالیه.در کل مرسی

  3. Avatar فومنی

    متشکربابت پیشنهادات دوستان. به نظرمن فیلم ژانرتریلریاترسناک بایدبرپایه مفاهیم واقعی باشه وبه شعورمخاطبش احترام بزاره. بااین توضیح فیلمهایی که برپایه تاکیدافراطی به مسایلی مثله روح وآنهم به زورجلوه های ویژه وافکتهای غیرقابل باورساخت وعرضه میشن بیشترفیلم فانتزی به شمارمی روند نه ترسناک…خودم شخصا فیلمهایی مثهVacancy(اتاق خالی۲۰۰۷) راکه ترس وهیجان رابه شکل باورپذیری به انسان انتقال میده رابه فیلمهای روحی وتخیلی ترجیح میدم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه