شما بگویید: آیا ارسال کالا با ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا ممکن می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

فقط یک لحظه در ذهن خود تصور کنید… چشمان‌تان را ببندید و تصور کنید کالایی را از دیجی‌کالا سفارش داده‌اید. پس از گذشت ۴۵ دقیقه، ساعت هوشمندتان خبر از رسیدن آن سفارش به درب منزل می‌دهد. درب خانه را باز می‌کنید و بجای مواجهه با پیک موتوری آشنای دیجی‌کالا، با یک ربات پرنده که در هوا معلق ایستاده روبرو می‌شوید. ربات پرنده که کاملا اتوماتیک پرواز می‌کند، هشت پروانه‌ی چرخان دارد، روی بدنه‌اش لوگوی دیجی‌کالا دیده می‌شود و در قسمت زیرینش بسته‌ی سفارش شما قفل شده است. ربات کمی پایین می‌آید و از طریق اسکن عنبیه‌ی چشم، هویت شما را شناسایی می‌کند. بعد از اینکه مطمئن شد فرد سفارش دهنده قطعا خود شما هستید، اجازه می‌دهد از غلاف زیرین، کالای خود را بردارید. در حالی که هنوز به داخل خانه برنگشته‌اید، ربات خیلی سریع ارتفاع می‌گیرد، پرواز می‌کند و در افق محو می‌شود…

این آینده‌ایست که دیگر خیلی دور به نظر نمی‌رسد. بیش از یک سال است که دیجی‌کالا روی آن کار می‌کند. دیجی‌کالا جمعی از گروه‌های مختلف رباتیک سراسر کشور را گرد هم آورده تا در مسابقه‌ای، توانایی‌های خود را برای ساخت ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا محک بزنند. آن‌ها باید رباتی بسازند که بتواند کالایی با وزنی مشخص را بردارد، آن را تا ارتفاعی خاص بالا ببرد، مسافتی معین را بپیماید و پس از پشت سر گذاشتن چند مانع، بسته را به دست مشتری فرضی برساند. هر تیمی موفق شود، شانس این را خواهد داشت که در ساخت اولین ربات پرنده‌ی واقعی برای دیجی‌کالا سهیم باشد.

بعد از ساختن ربات، نوبت به گرفتن مجوزهای قانونی برای پرواز در آسمان شهرهای کشور می‌رسد. مشکل مجوز که حل بشود، در آسمان شهرمان ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا را می‌بینیم که هرکدام به سویی می‌روند. چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، چقدر از حجم ترافیک کاسته می‌شود، چقدر از آلودگی شهر کم می‌شود و چقدر سفارش‌ها زود به دستمان می‌رسد. این‌ها دقیقا همان هدف‌هایی است که دیجی‌کالا از بدو پیدایش به دنبال‌شان بوده و حالا با استفاده از ربات‌های پرنده، قدم بزرگ دیگری در حل این مشکلات بر می‌دارد.

در دیجی‌کالا کست بشنوید: ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا، از رویا تا واقعیت

در دیجی‌کالا کست بشنوید: مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا چگونه برگزار می‌شود؟

اما به نظر شما آیا این آینده به واقعیت تبدیل می‌شود؟ آیا روزی می‌توانیم ربات‌های پرنده‌ی حمل کالای دیجی‌کالا را در آسمان شهرهای‌مان ببینیم؟ شما بگویید: «آیا روزی دیجی‌کالا صاحب ناوگانی از ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا می‌شود؟»

Drone_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶۱ دیدگاه
  1. مهدی

    ایده بسیار خوبیه ولی به نظر من تا عملی شدن فاصله زیادی داره و نیاز به بررسی های بسیار بیشتری داره. مثلاً ممکنه یکی از این پهپادها سقوط کنه و خسارتهای مالی و جانی به بار بیاره و یا به سیم برق و موانع دیگه ای برخورد کنه.به هر حال پرواز بر فراز یک شهر شلوغ اونهم در حال حمل یک بسته کار بسیار پیچیده و دشواریه.

  2. محمد سیفی

    این واقعیت دور نیست و طی چند سال آینده مسلما همینطور خواهد شد

    اما فکر نکنم بتون مجوز بدن خخخخ

    در کل این آرزو که دیگر نمیتوان گت آرزو انجام بشه و ما به این شکل از دیجی کالا خرید کنیم

  3. علی

    حتی بعد از رسیدن به این تکنولوژی، با توجه به مسایل امنیتی سنگین موجود در کشور محال است مجوز این کار داده شود

  4. محمد

    بچه ها اونجا رو نگا یه بسته دیجی کالا ، دوربین دوچشمی رو بیار ببینم چیه ، آخ جون آیفون ۷ سفارش داده. پسر اون تیر کمون رو بیار می خوام ایفون شکار کنم!

  5. محمد رضا

    با سلام.به نظرم ایده خوبیه و با استقبال روبرو میشه البته نیاز به فرهنگ سازی داره

  6. هادیان

    سلام در آیند ایی نزدیک امکان دارد چرا که ربات ها در زندگی روز مره حضور دا ند کم کم در اجتماع با مردم عجین شده روزی خواهد رسید البته سالیان دراز به طول انجام خواهد گرفت(البته در ایران) قوانین دست وپاگیر ۰۰۰ سرقت ربات ها سرقت کالا ۰۰ مالیت های هنگفت …بیمه کالا…..البته متصدیان این امر می توانند مکانهای را از قبل برای این رباط ها در نظر بگیرند ودر نزدیکترین مکان محموله را از طریق یک تلفن همراه اعلام بدارد ..مثلا در نزدیک ترین مر کز تجاری کالا تحویل دهد ،،همین تهران درندشت باساختمانهای ناموزون مشکلاتی را برای هدایت گر به وجود می آورد شاید روزی برسه انشالله انجام بشه شهری بدون موتورسیکلت بدون خودرو۰۰ هوای تازه..

  7. فرخ

    هیچ وقت این ایده عملی نمیشه
    به هزاران دلیل
    از کار نکردن زیر ساخت های اینترنتی در سطح شهر و دقیق نبودن مکان یابی بگیر
    تا
    تازه محصول که رسید دست مشتری میخوات کلی با رباط پرنده بازی کنه ، اصلا شاید پسندید پهباد رو همینطوری برداشت واسه بچش
    زوووده آقا زووووده هنوز
    بره تو آسمون با سنگ میزننش

  8. احمد

    داداش گلم. انشاالله که میبینیم

  9. حمید

    ممکنه, فقط بعد از ارسال مرسوله توسط ربات باید همون پیک موتوری آشنا رو بفرستید ربات رو از طرف پس بگیرید????

  10. پویان

    هرچند مشکلات زیادی در پیش خواهد داشت اما قطعا نشدنی نیست. کنترل ترافیک هوایی و امنیت پرواز کالا و جلوگیری از دزدی های احتمالی مهم ترین مسایل هستند.حرکت بسیار زیبا و جذابی ست. پایدار و استوار باشید.

  11. فرهاد رزاقی

    خیر – امکان پذیر نیست – اول بخاطر اینکه قوانینی وضع میشود که جلوی این کار را میگیرد – دوم اینکه با وجود اینهمه تیر چراغ و سیم کشی برق و غیره هر روز باید منتظر حوادث ناگوار باشید – سوم اینکه آش رو با جاش میبرن- سرمایه گذاری رو تو بخش دیگه انجام بدید که هم ایجاد شغل کنید و هم محصول تولیدی با برند خودتون رو داشتع باشی.

  12. علیرضا

    همیشه زمان غیر ممکن ها رو ممکن کرده، باز هم چنین خواهد شد، اما بر اساس یک برنامه ی درست. من خیلی خوشحالم ک دوستان عزیزم در دیجیکالا استراتژی نواوری را انتخاب کرده اند و پیش میروند. اما انتخاب چنین استراتژی نباید ب جایگاه اصلی دیجیکالا در قیمت گذاری بهینه اسیب بزند، شخصا ب عنوان مشتری دیجیکالا احساس میکنم هزینه های بالای فرایند های دیجکالا ب سمت مشتریان تحمیل میشود و کم کم جایگاه رهبری هزینه دیجیکالا رو به فراموشی میرود، چنانکه اکنون بسیاری از اجناس از بازار هم گران تر عرضه میگردد.
    در صورتی ک هدف اصلی دیجیکالا کاستن زمان تحویل کالا و کاهش الودگی هوا باشد میتوان با بهینه سازی فرایند های اماده سازی و توزیع کالا ب این هدف رسید. بکارگیری ناوگان پهباد ها اتفاقی بسیار جالب و رسانه ای است، اما مباحث زیادی پشت پرده ی خود دارد از جمله؛
    ۱-امنیت اجتماعی و ملی: ایا ما با پرواز یک پهباد در بالای سر خود احساس امنیت میکنیم؟ ایا پرواز پهباد ها در حریم شخصی ما مزاحمت ایجاد نمیکند؟ و مهمتر ایا پهپاد ها اجازه پرواز بر سطح شهری ک پر از مکان های امنیتی و نظامی است، امکان پذیر است؟
    ۲- با توجه ب محدودیت های حمل بار پهپاد ها و ظرفیت محدود انها، این ناوگان باید چه اندازه ای داشته باشد؟
    ۳- دیجیکالا بخشه عظیمی از برند خود را مدیون پیک های خوش اخلاقش است، پیک هایی ک رضایتشان در درضایت من به عنوان مشتری بسیار موثر بوده، ایا حذف انها اسیبی ب برند دیجیکالا نخواهد زد؟
    تمام اینها و خیلی موارد دیگر جز مسایلی هستند ک باید مد نظر قرار گیرند، البته نه لزوما ب عنوان مانع یا تهدید، هدف نگاه سیستمی ب تمام ابعاد است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه