تحریریه‌ دیجی‌کالامگ درباره‌ی آیفون SE چه می‌گوید؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

شب گذشته و در جریان اولین مراسم اپل در سال ۲۰۱۶ میلادی، رسما از جدیدترین گوشی هوشمند این شرکت با نام آیفون SE رونمایی شد. درباره‌ی این گوشی و این‌که اپل چه نقشه‌هایی برای‌اش در سر دارد، از هفته‌ها قبل رای و نظر فراوان بوده. به‌همین خاطر از تعدادی از اعضای تحریریه‌ی دیجی‌کالامگ خواستیم تا نظرات‌شان را در خصوص گوشی جدید و ۴ اینچی اپل برای‌تان بنویسند. در ادامه این نظرات را مطالعه می‌کنید:

‌‌‌‌‌‌‌‌

برگشت به بهترین سایز

فرهنگ حشمتی؛ سردبیر

بعضی مواقع یک محصول، یک کالا، یک داستان، یک فیلم، یک موسیقی و حتی یک اتفاق، آن‌قدر خوب است که هر چقدر هم سعی شود تا مدل یا نسخه‌ی جدیدی از آن را خلق کرد، نمی‌توان حس خوب‌اش را دوباره زنده کرد.

نتیجه‌ی این موضوع، بازگشت به عقب و تولید مجدد همان محصول با در نظر گرفتن شرایط روز است. معمولا شماره‌های دوم و سوم فیلم‌های معروف، هیچ‌گاه به محبوبیت شماره‌های اول نمی‌رسند. همین موضوع را می‌توان در آلبوم‌های موسیقی کلاسیک هم پیدا کرد.

فرهنگی که می‌گفت: «بهترین سایز گوشی موبایل برای کار کردن با یک دست، ۴ اینچی است.»

دقیقا یک همچین داستانی برای اپل هم اتفاق افتاد. دو سال از تولید آیفون‌های ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی می‌گذرد؛ ولی هنوز هم یک سوم تمام کسانی که گوشی آیفون دارند، از مدل‌های ۴ اینچی ۵ و ۵s استفاده می‌کنند. هنوز هم بیش‌تر طرفداران اپل اعتقاد که لذت و حس خوشایند کار کردن با گوشی‌هایی مثل آیفون ۴s و ۵ را نمی‌توان در آیفون‌های ۶ و ۶s پیدا کرد.

در چنین شرایطی، اپل «مجبور» می‌شود که فرهنگی را که دو سال است سعی می‌کند در ذهن کاربران‌اش جای دهد، کنار گذاشته و به فرهنگ قبلی‌اش رجوع کند. همان فرهنگی که می‌گفت: «بهترین سایز گوشی موبایل برای کار کردن با یک دست، ۴ اینچی است.»

اینجا دقیقا نقطه‌ای است که اپل خودرای، برای اولین بار نتوانست به کاربران بگوید که چه چیزی خوب است. اپل با ساخت آیفون SE کاربرانی را که به خاطر عدم رضایت از طراحی جدید آیفون‌های ۶ و ۶s به سمت گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی رفته بودند را فرا خواند و گفت که بالاخره محصولی را که خواسته بودند، ساخته است.

Apple_iPhone_SE_Intro_Main_1

بازی جدید اپل، جذابیتی ندارد

وحید پولادی؛ دبیر ارشد خبر و سرگرمی

در چند هفته‌ی گذشته آن‌قدر خبر و شایعه درباره‌ی آیفون ۴ اینچی جدید اپل منتشر شده بود که وقتی Greg Joswiak روی سن رفت و رسما از آیفون SE رونمایی کرد، هیچ هیجان‌زده نشدم. البته که این رونمایی به‌خودی خود اتفاق هیجان‌انگیزی است. حالا آیفونی داریم که بدنه‌اش شبیه ۵s است و سخت‌افزارش با ۶s مو نمی‌زند. از همه مهم‌تر آیفون جدید و البته یک جورهایی قدیمی(!) پایین‌‌ترین قیمت را در میان تمام گوشی‌های هوشمند اپل در زمان عرضه خواهد داشت. در مقام مقایسه حتی آیفون ۵c هم در زمان عرضه‌اش ۵۴۹ دلار قیمت داشت. اما SE در روز عرضه ۳۹۹ دلار قیمت دارد تا پاسخی محکم به تولیدکننده‌های چینی باشد که گوشی‌های به‌ظاهر قدرتمند را با قیمت‌های نازل عرضه می‌کنند.

اما هدف اصلی اپل از این بازی جدید چیست؟ خودش می‌گوید چون تعداد زیادی از کاربران و طرفداران اپل، مدل ۴ اینچی دوست داشتند، این فرصت را برای‌شان فراهم کردیم تا دوباره ابعاد محبوب‌شان را که به سخت‌افزاری قدرتمند مجهز شده، در دست بگیرند. اما تحلیل‌گران می‌گویند اپل با این حرکت تصمیم دارد تا بازار کشورهای بزرگ و پرجمعیتی مثل چین و هند را به‌طور کامل در اختیارش بگیرد. کشورهایی که تعداد زیادی از مردمان‌اش به‌سختی می‌توانند حتی همان ۴۰۰ دلار را برای تهیه‌ی گوشی هوشمند، هزینه کنند. به بیان ساده‌تر اپل می‌خواهد تا می‌تواند کاربران گوشی‌های هوشمند را وارد بازی iOS کند و آن‌ها را به‌هر ترفندی مجبور کند تا حداقل یکی از گوشی‌های‌شان از پلتفرم iOS باشد.

برای منی که هیچ از تجربه‌ی آیفون ۴ اینچی و این‌که چقدر می‌تواند حس و حال باحال و خفنی داشته باشد نمی‌دانم، عقب‌نشینی در طراحی معنایی ندارد.

از این قسمت متن به بعد کاملا نظر شخصی و از زبان یک کاربر اندرویدی است که تا این لحظه از هیچ دستگاه iOSای استفاده نکرده. اگر حتی بخشی از این نقشه‌ی جدید-قدیمی، دعوت از کاربران اندرویدی به تهیه‌ی حداقل یک دستگاه iOSای، آن‌هم با قیمت کم باشد (که حتما هم هست)، این بازی جذابیتی ندارد. برای منی که هیچ از تجربه‌ی آیفون ۴ اینچی و این‌که چقدر می‌تواند حس و حال باحال و خفنی داشته باشد نمی‌دانم، عقب‌نشینی در طراحی معنایی ندارد. آن‌چه اپل دیشب رو کرد برای من شبیه به این می‌ماند که چون خیلی‌ها پلی‌استیشن۲ و خصوصا طراحی بدنه‌ و دسته‌اش را دوست داشتند، پس حالا قطعات پلی‌استیشن۴ را در قاب پلی‌استیشن۲ عرضه کنیم تا حال‌ آن خیلی‌ها، دوباره با پلی‌استیشن خوب بشود!

البته در این‌که حرکت اپل بی‌نهایت هوشمندانه بود و از شناخت روانی صحیح از کاربران‌اش و نیازهای‌شان ناشی می‌شد، کم‌ترین شکی نیست. اما این بازی جدید برای من و احتمالا تعداد بسیار زیادی از کاربران گوشی‌های هوشمند که تابحال از هیچ دستگاه iOSای استفاده نکرده‌اند، کم‌ترین جذابیتی ندارد. من اپل را زمانی دوست خواهم داشت که با نقشه‌ها و سلاح‌های جدید و حساب‌شده به جنگ اندروید بیاید؛ نه این اپلی که نقشه‌های امتحان پس داده‌اش را چندین و چند بار تکرار می‌کند.

Apple_iPhone_SE_Intro_Main_2

آیفون جدید؛ سیاست یا اجبار؟

سعید عبادی؛ کارشناس ارشد موبایل

اپل، دیشب در جریان مراسمی که رنگ و بوی همیشگی را نداشت و البته بین هیاهوی‌های دادگاه این شرکت و دولت ایالات متحده، از دو محصول جدیدش رونمایی کرد. اولین محصول آیپد پرو جدید ۹.۷ اینچی که جای بحث زیادی ندارد؛ پس ترجیح می‌دهم در مورد آیفون ۴ اینچی جدید بنویسم. آیفونی که در سایز، طراحی، وزن، ابعاد، نمایشگر، حتی تعداد پیکسل و دوربین سلفی هیچ تفاوتی با آیفون سه سال پیش ندارد. تنها رنگ رزگلد به آن اضافه شده تا خریدش، بهانه‌ای برای کسانی باشد که می‌خواهند متفاوت بودن آیفون‌شان را به رخ بقیه بکشند.

آیفون SE، اگر در ظاهر فرق آن‌چنانی در مقایسه با نسل قبلی‌اش، آیفون ۵s ندارد؛ اما ماجرایی که زیر قاب این گوشی اتفاق افتاده، کاملا متفاوت‌ است. جدیدترین تراشه‌ی اختصاصی اپل با کد A9، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با تمام ویژگی‌ها و امکانات محبوب‌اش در آیفون ۶s و حتی باتری بهتر تغییراتی هستند که شاید بتوانند علاقه‌مندان به آیفون‌های ۴ اینچی را متقاعد به تعویض آیفون‌های‌شان کنند. البته خبری از فناوری جدید لمس سه‌بعدی در این گوشی نیست. شاید اپل هم بعد از شش ماه به کم‌کاربرد بودن فناوری جدیدش پی برده باشد.

در این میان، موردی که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، طرز تفکر و اندیشه‌ی «استیو جابز» در مورد گوشی‌های موبایل است.

این‌که کنفرانس دیشب با اشاره به سهم ۴۰ درصدی افرادی که هنوز از آیفون‌های ۴ اینچی استفاده می‌کنند، شروع شد، یا این‌که آیفون SE از همان طراحی قدیمی سود می‌برد؛ می‌توانند دلایلی بر ناامیدی اپل از پروژه‌ آیفون‌های بزرگ‌ترش باشند؟ یا فقط اپل برای راضی نگه‌داشتن تمام مشتری‌‌هایش دست به این دوباره‌کاری زده است؟ آمار فروش آیفون SE حتما پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها خواهد بود.

اما در این میان، موردی که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، طرز تفکر و اندیشه‌ی «استیو جابز» در مورد گوشی‌های موبایل است، که با این حرکت اپل، می‌توان گفت این شرکت هنوز به آن اعتقاد دارد و آن را به‌کار می‌ببند؛ یا کمی بدبینانه‌تر مجبور شده تا مجددا از آن استفاده کند.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۴ دیدگاه
  1. محین

    سلام به دوستان من هنوز فایو اس خودم و نگه میدارم ؛درست عاشق ایفون چهار اینچی هستم ؛اما به نظر من اپل خیلی کارای بهتری میتونست انجام بده :کسایی که از این برند خرید میکنن قیمت براشوون مهم نیست مهم کیفیت ؛ چرا ما که چهار اینچی دوس داریم باید ایفونی کم کیفیت تر از گوشی های بزرگ تر داشته باشیم؟ به نظر من اینکه دیگران گوشی و در دست من ببینند و فکر کنن مال دوسال پیش مهم نیست من باید با گوشی حال کنم ؛ فقط کاش چیزی بود که ادم و قانع میکرد برای خریدش

  2. حسین

    با درود به شما دوستان و عید شما مبارک امیدوارم که سال خوبی برای همه باشد.
    اینکه گفته می شود که هنوز هم یک سوم کسانیکه از آیفون استفاده می کنند از گوشی های ۳.۵ و ۴ اینچی است حتماً به علت محبوب بودن این سایز از گوشی نمی باشد بلکه مخصوصاً و مخصوصاً به دلیل قیمت بسیار بالا و کاذب آیفون در ایران است.من به نقاط دیگر دنیا کاری ندارم اما اگر در همین ایران این قیمتهای کهکشانی برای آیفون نبود خیلی ها از آیفون های ۶s و ۶s plus استفاده می کردند اما متاسفانه قیمت آنها بالای ۳ میلیون تومان است؟؟!!! آخه چه خبره این قیمتها!!!خودم من یکی از اون دسته افرادی هستم که خیلی دوست دارم یکی از آیفون های ۴.۷ و یا ۵.۵ اینچی بگیرم اما اینقدر قیمتها بالا است که توان خرید نیست و بایستی با گوشی ۳G که برای ۷ سال پیشه سر کنم.
    شما تصور کنید که اگر قیمت آیفون در ایران بین ۸۰۰ تا ۱ میلیون بود چند درصد گوشی های دیگه شانس فروش داشتند؟

    1. امين

      دوست عزیز مگه قیمّت آیفون ۶ و ۶ اس تو کشور های دیگه چنده؟ اونایی که با اوپراتور و قرارداد ٢ ساله عرضه میشن رو کاری نداریم قیمّت فری سیم رو عرض کردم
      به ترتیب برای مدل ١۶ ۶۴ و ١٢٨ گیگ آیفون ۶ اس ۶۵٠ ٧۵٠ و ٨۵٠ دلار آمریکا قیمّت گذاری شده حالا خود شما با دلار ٣۶۴٠ تؤمنّی تبدیل کن
      چقدر میشه ؟
      از أفکار پوسیده و اوام وار دوری کنین که اپل تو فلان کشور این قیمته همش دروغه اونور آب هم فیری سیم همینه نهایت ٢٠٠ تومن ارزونتر اونم هزینه اوردن و سود تاجره

  3. آرماد اکبری

    بنظر من نیاز بود که یه آیفون ۴ اینچی بیاد بازار من هرچند با سایز بزرگحال میکنم و از ایفون ۶ راضیم

  4. حميد الف

    با سلام خدمت منتقدان با نظرهاى دوست داشتنیشون (منظورم نویسندگان مقاله نیست ول یه سلام هم به اون ها میکنم)
    نظرات مختلف رو تو مقاله های مختلف دیجی مگ از دیشب تا حالا خوندم، خیلی جالبه برام! شاید بزرگترین اشتباه اپل با توجه به نظرات دوستان انتخاب اسم این محصوله! که البته حتما سیاست خودش رو داشته مه ترجیح داده عنوان آیفون رو فارغ از هر نسل و عددی روش بذاره ولی با انتقادات شدید دوستان شاید اگر با همان عنوان ۵se که پیش تر عنوان شده بود،شاهد این اعتراضها نبودیم! چرا که توجیهی بود بر توقف تولید ۵s محبوب و جایگزین شدنش با نسخه ای قوی تر از نظر سخت افزار ! و از همه مهمتر با همان قیمت قبلی
    به نظر شخصی بنده اپل از اینکه این گوشی رو به عنوان ادامه راه ۵s معرفی کنه اکراه داشته و به نوعی براش سنگین بوده با این سخاوتی که تو سخت افزارش به خرج داده این محصول رو نسل ۵ بدونه، از طرفی عناوینی مثل ۶c یا ۶e یا … به نظرش نامرتبط با دو محصول دیگر نسل ۶ بوده پس با تصمیمی عجیب عنوان se خالی رو براش انتخاب کردن!
    در مورد تکرار طراحی ۵s اون هم بدون کوچکترین تغیر باید عرض کنم خود من قبل از رونمایی نهایی با پیگیری شایعات آرزو میکردم طراحی خشک ۵ رو تکرار کنن و به سبک ۶ نباشه! به نظرم بهترین طراحی گوشی دنیا حداقل تو ۵ سال اخیر مربوط به ۵s بوده! ولی قسمت بدبین مغزم بهم میگه یا قاب اضافه ۵s داشتن یا از اون جالب تر قطعات جانبی مربوط به ۵s خیلی زیاد تر از فروش و استفاده خود گوشی تولید شده بودند و شرکت های تولید کننده از اپل خواستن این بدنه رو تکرار کنه !

  5. امين

    آقای أمیر حسین مگه نکسوز ۵ ایکس اومد کسی چیزی گفت؟
    قیمتش باید ارزونتر باشه چون اپل شهریور آیفون ٧ رو معرفی میکنه و این میشه قدیمی پس باید مقرون به صرفه باشه
    طراحی ٧ و امکانات منحصر به فردش وقت زیادی میگیره و دیگه جایی برای طراحی یه ۴ اینچی جدید نیست
    و البته واسه اون دسته از دوستان که میگن تاچ ٣بعدی حذف شده کاملاً حذف نشده و لایو فوتو رو داره

  6. امیر

    با آقای وحید پولادی کاملا موافقم , مثالی که زدن بی نظیر بود , آیفون SE کاملا هم مثل ۶s نیست و دوربین دومش ۱.۲ مگاپیکسله و تاچ ۳d نداره و حسگر اثر انگشت نسل ۲ رو داره که همه ی اینا باعث پایین اومدن قیمتش شده که بازم ۳۹۹ دلار برای ۱۶ گیگ هست که از همونم ۱۱ گیگ فقط در دسترسه پس خیلی خوشحال نباشید , بنده ضد اپل نیستم و هم با ایفون و هم اندروید کار کردم , این کنفرانس اپل کاملا نشون داد این شرکت نواوری نداره و فقط میتونه سایز صفحه نمایش رو تغییر بده (چه ایفون چه آیپد)

  7. امیرحسین

    فکر کنم از مدل ۵S بدنه اضافی داشتن گفتن چیکار کنیم چیکار نکنیم بیایم گوشی “جدید” بسازیم! این که گوشی سایز کوچیک طرفدارای خودشو داره جای بحث نداره ولی چرا دقیقا همون شکل گوشی ۳ سال پیش؟؟ حداقل میشد شکل ۶ میساخت. اینکه قیمتش هم اینقدر پایینه جالبه چون صفحه بزرگتر همین محصول نباید اینقدر گرون باشه. یعنی خیلی وقته دارن گرون میندازن به مردم. در آخر هم باید گفت اگه یه شرکت اندرویدی این کارو میکرد همین طرفدارای اپل که الان دارن طرفداری میکنن چی میگفتن؟ 🙂 جوابش با خودتون

  8. Soheilever

    با سلام
    ممنون از مقالات عالیتون
    ولی لطفا در مقالات مربوط به اپل و ios از کسانی در مجموعه دیجیکالا استفاده کنید که حداقل یکبار با ios کار کرده باشند نه کسی که خودش میگه “من کاربر اندرویدم و تاحالا ios کار نکردم و هیچ جذابیتی نداره و…”
    کسی که با اپل کار نکرده دلیلی هم بر نظر دادن در موردش نداره و بالعکس کسی که با اندروید کار نکرده

  9. میثم

    به نظر من بزرگترین اشتباه اپل ارزون کردن قیمت این ورژنه !
    دلیل اصلی خیلی ها برای خریدن اپل قیمت بالا و لوکس حساب شدن اونه !
    وقتی قیمت بیاد پایین تعداد بیشتری میتونند اون رو خرید کنند و ب اصطلاح اپل هم خز میشه !

    1. امیرحسین

      تو کل عمرتون فکرتون رو فقط صرف این میکنید که چی داشته باشید که خز نباشه و چیزایی که دارید خز نشه!

    2. محمد سلطانی مجد

      میثم جان سلام و عرض ادب. بحث گرونیه اپل یه زمانی درست بود. ولی الان تقریبا گوشی های سامسونگ هم توی همین قیمت هاست. به نظرم فقط توی ایران بعضی از مردم اپل رو برای کلاس گذاشتن میخرن. و بلد نیستن باهاش کار کنند

      1. ‌مراد

        چین را هم اضافه کن به ایران…..

  10. محمد حسين چهري

    “من اپل را زمانی دوست خواهم داشت که با نقشه‌ها و سلاح‌های جدید و حساب‌شده به جنگ اندروید بیاید؛ نه این اپلی که نقشه‌های امتحان پس داده‌اش را چندین و چند بار تکرار می‌کند.”

    سلام؛
    آقای پولادی عزیز، جمله ی شما جای تأمل داره.

    اول اینکه شما مجبور نیستید که اپل رو دوست داشته باشید.
    دوم اینکه اپل به جنگ اندورید بیاد ؟ مگه اندروید چی داره که اپل با سیستم عامل iOSـش بخواد به جنگش بیاد ؟ اصلاً این دو قابل مقایسه نیستن. اندروید توی مسائل جزئی که انگشت شمار هستن، ((شاید)) بهتر باشه.

    خب وقتی اپل، نقشه هاش، چندین بار امتحان پس دادن به چه معناس ؟ این یعنی حتی اپل با سیاست های قدیمیش باز هم برنده اس.

    و آقای عبادی عزیز ؛

    “البته خبری از فناوری جدید لمس سه‌بعدی در این گوشی نیست. شاید اپل هم بعد از شش ماه به کم‌کاربرد بودن فناوری جدیدش پی برده باشد.”

    کم کاربرد ؟ واسه خیلی ها کاربرد داره.
    هیچ چیز کامل نیست.
    اگه کامل باشه برای محصولات بعدی باید بیشتر وقت بزارن. نباید یه چیزی باشه که سال آینده محصولشون رو ارتقا بدن ؟

    جای بحث روی صحبت های تیم تحریریه زیاد هست، ولی خب، اینجا نمیشه.
    با تشکر.

  11. محمد سلطانی مجد

    از نوع بیان متن معلومه که شما کاربر اندروید هستید. و کاملا مغرضانه نوشتید.
    این حرکت اپل بسیار عالی بود و واقعا شهامت میخواد که یه کمپانی بزرگ مدل سه سال قبلش رو با تغییرات سخت افزاری عرضه بازار کنه. چیزی که هیچ وقت اندرویدی ها جراتش رو نداشتن. البته شاید اونا هم به تقلید از اپل این کار رو بکنن.

  12. حسین

    یه سوال ram این گوشی ۲هست یا ۱

    1. کیمیا

      دو هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه