دلیل علمی انفجار گلکسی نوت ۷ چیست؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نوت 7

ماجرای انفجار گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت ۷ مدیر عامل این شرکت را حسابی شرمنده مشتریانش کرد. گزارش‌های مختلف مبنی بر انفجار این گوشی، موجب شد تا این شرکت یک فراخوان جمع‌آوری صادر کند. سازمان فدرال هوایی ایالات متحده هم مسافران را از اینکه این دستگاه را در هواپیما با خود داشته باشند، منصرف می‌کند.

اما چرا این گوشی آتش می‌گیرد؟ پاسخ این سوال به باتری لیتیوم یون مربوط می‌شود؛ همان منبع برقی که در گوشی‌ها، کامپیوترها و ابزارهای برقی به کار می‌رود.

لیتیوم، سومین عنصر جدول تناوبی، یک فلز نقره‌ای-سفید است و در معرض اکسیژن یا آب می‌تواند آتش بگیرد.

اما در سال ۱۹۹۱، شرکت سونی روشی را برای استفاده بی‌خطر از این یون‌ها معرفی کرد. در این روش، لیتیوم یون در یک ماده شیمیایی نگه‌داری می‌شود که لیتیوم خالص نیست.

در دستگاه‌های الکترونیکی که با کیفیت بالایی ساخته شده‌اند، اقدامات ایمنی روی باتری‌های لیتیوم یون انجام می‌شوند، اما دستگاه‌های معیوب با مدار الکتریکی ضعیف می‌توانند منجر به آتش‌سوزی شوند.

به عنوان مثال، باتری‌های معیوب، ممکن است بیش از اندازه شارژ شوند. باتری‌های با کیفیت وقتی که پر می‌شوند، به طور اتوماتیک شارژ را متوقف می‌کنند، اما در مورد باتری‌های ضعیف همیشه این‌طور نیست. اگر این باتری‌ها برای مدت‌های طولانی به برق وصل باشند، لیتیوم یون‌ها می‌توانند در یک نقطه جمع‌آوری شوند و به شکل لیتیوم متالیک درون باتری رسوب کنند. گرمای ناشی از شارژ بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد حباب‌های اکسیژن شود، این حباب‌ها هم به شدت با لیتیوم متالیک واکنش‌پذیر هستند.

به همین شکل، باتری‌های لیتیوم یون معیوب، ممکن است بیش از حد هم تخلیه شوند، به این معنی که وقتی شارژ آنها به شدت پایین می‌آید، خاموش نمی‌شوند. این هم می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.

دقیقا مشخص نیست که چه چیزی در دستگاه‌های گلکسی نوت ۷ این مشکل را به بار آورده است.

از روز یک سپتامبر، سامسونگ از ۳۵ مورد نقصان عملکرد در باتری لیتیوم یون در سطح جهان آگاه شد و این موضوع را در بینانیه‌ای اعلام کرد. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «در واکنش به گزارش‌های اخیر مربوط به گلکسی نوت ۷، ما یک بررسی جامع انجام دادیم و مشکلی در سلول باتری پیدا کردیم.» این شرکت اعلام کرد که به طور موقتی فروش این دستگاه را متوقف کرده و گوشی‌های نوت ۷ فعلی را با گوشی‌های جدیدتر و ایمن‌تر عوض خواهد کرد.

در این میان سازمان فدرال هوایی آمریکا هم دست به کار شد و گفت که به مسافران توصیه اکید می‌کند که این دستگاه‌ها را در هواپیما روشن یا شارژ نکنند.

منبع: Live Science

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱۷ دیدگاه
  1. اشکان

    در ضمن باتری نوت ۵ و نوت ۷ و اس ۷ لیتیوم یونی نیست بلکه لیتیوم پلیمر هست

  2. مجتبی

    هم سامسونگ مزخرفه هم اپل . الکی تعریف نکنید ازشون . تازه سونی و اچ تی سی و بقیه هم مزخرفن . گوشی میخوای فقط برند GLX لا مصب رو دستش نیومده

    1. باحال

      Glx!,,,,,,,,,,چی می گی

  3. اشکان

    الان بحث سر سامسونگ هست پس آیفون و ول کنید فعلا
    در کل خرید نوت ۷ اشتباهه چون کاملا شبیه نوت ۵ هست سی پی یو خیلی کم قوی تره جوری که احساس نمیشه
    رام که همونه
    باتری همونه
    کیفیت صفحه نمایشگر همونه
    دوربین ضعیف تره
    فقط یه درگاه داره و ضد آبه که چیز خاصی نیست که بخوای اونقدر گرونتر بخری
    من نوت ۵ خریدم محصول اروپاست و فوق العاده راضی هستم شارژ باتریش استفاده معمولی ۲۷ ساعت میمونه
    دوربینش مخصوصا توی شب و با فلش همه رو شگفت زده میکنه

  4. عادل

    سلام من نظرات رو خوندم و بعضی از دوستان به نکات خیلی خوبی اشاره کردن و تعدادی هم تعصبی نظر دادن
    مورد اول اینکه برند سامسونگ رو با اپل مقایسه نکنید
    برند سامسونگ پرفروش ترین برند گوشی اندرویدی محسوب میشه و رقیب اصلی اپل در فروش محصولات اما یه همچین اشتباه و سهل انگاری بسیار بد باعث میشه تعدادی از مشتریان این برند دلسرد بشن و از ترس منفجر شدن گوشیشون کلا قید محصولات جدید سامسونگ رو بزنن الان شما داخل خیابون هم اسم سامسونگ بیارید مردم میگن بوووم !!
    یه همچین شرکتی نباید نباید همچین اشتباهی کنه اونم توی گوشی رده بالایی مثل سری نوت و بدتر از اون جدیدترین مدلش من خودم سونی دارم گزینه ی بعدیم برای گوشی سامسونگ یا اچ تی سی بود ولی با این اتفاق قید سامسونگ رو احتمالا بزنم به کل
    فقط داره گوشی تولید میکنه این شرکت و از هر ۲۰ گوشی یکی کیفیت ساخت خوبی داره
    و نکته اخر اینکه مطمئن باشید بازار فروش سامسونگ مخصوصا سال و نیمسال اینده میاد پائین و شاهد افزایش فروش بقیه برند ها مثل اچ تی سی ال جی و سونی خواهیم بود

  5. AMIR.H

    من یه j7 سامسونگ دارم
    یه گوشی میان رده ساده
    اما دوستام همه پرچم دار دستشونه
    با همشون مقایسه گردم از نظر ظاهری وزن داغ کردن سرعت اجرای بازی های game loft و….
    هم از lg هم sony هم htc بهتر عملکرد
    اتفاقی که یه بار برای سامسونگ not 7 افتاد
    بعد از ۱۸ ماه برای باتری اپل هم میفته
    IOS فقط از نظر امنیتی از اندروید بهتره
    وگرنه شکل ظاهری رو با اندروید هم میشه ساخت نمونش گوشی های فیک هستش
    سامسونگ خواسته سرعت شارژ شدن و میزان شارژ
    باتری رو زیاد کنه زیاد روی کرده
    اما الان تعقصیر کسایی که note 7 خریدن و حاضر نیست ۱ ماه بدنش سامسونگ تا گوشی سالم بهشون بدن

  6. میلاد

    سلام
    خبر بسیار جذابی بود، این نشون میده که داخل محصولات شرکت های بزرگی مثل سامسونگ هم خطا رخ میده و کاملا طبیعی هستش.
    سپاس گزارم.

  7. مهدی

    تا همینجا هم پیشرفتهای اپل مدیون رقابت با شرکتهایی مثل سامسونگ، الجی و سونیه وگرنه اپل آیفونی با صفحه نمایش بزرگتر از ۴ اینچ و رم بیشتر از ۱ نداشت.

  8. zahra

    من دو تا گوشی سامسونگ مدل نت ۳ خریدم که هردوشون کم تر از یک سال بردشون سوخت با اینکه خودم خیلی سامسونگ رو دوس دارم مخصوصا مدل گلکسی نت هاشو ولی اصلا پیشنهاد نمیکنم کسی بخره

  9. امیرحسین

    من از طرفدارای اپلم با وجود اینکه توی آیفون ۷ اونطور که انتظار داشتم پیشرفت دیده نشد! از طرفیم خودم در حال حاضر گلکسی اس۷ دارم و بدون تعصب ازش استفاده کردم ولی تا اینجا متوجه باگ‌های زیادی شدم که میتونه فقط برای من باشه و توی همه مدلها نباشه. وقتی آب میخوره صداش ضعیف میشه و قژقژ میکنه ولی با خشک شدن آب درست میشه. خب باید دید که آیا آیفون با آب خوردن اینطوری میشه یا نه.
    هممون یادمون هست آیفون ۶ وقتی که اومد، بدنه ضعیف داشت و خم میشد. این قضیه تا انتشار ۶اس ادامه داشت و شرکت اپل با وجود سربلندی‌ها و افتخاراتش و با وجود شعارهاش، تولید ۶ رو مثل نوت۷ متوقف و بازتولید نکرد!
    ایراد متاسفانه همیشه اولا توی تولید (حتی) شرکت‌های بزرگ میتونه وجود داشته باشه و دوما توی یک محصول از صد یا دویست یا‌‌‌… از هرمحصول
    یک طرفه به میدان نریم و تعصب‌هارو کنار بذاریم 🙂
    ممنون از دیجیکالا

  10. مهدی

    مشکل آتش گرفتن باتری یک گوشی پرچمدار برای سامسونگ یک فاجعه بزرگه. اما مدیران سامسونگ خوب تونستند این مشکل را مدیریت کنند نا اعتماد مردم ببیش از این نسبت به محصولات این شرکت از بین نره.

  11. امیر

    سلام،بنده قبلا سونی z2 داشتم خیلی داغ می کرد واقعا ازیت می کرد البته فقط برای من این طور نبود گوشی های سونی این مشکل و دارن.در حال حاضر s6 دارم تو این یک سالی که استفاده می کنم بی تعصب میگم هیچ مشکلی نداشته نه کندی نه هنگ داغ هم نمیشه.قبلا نوت۲ داشتم اونم گوشی عالی بود زمان خودش.این مشکلی که برای سامسونگ افتاده برای اپل هم افتاده بود ممکنه برای هر برند دیگه ای هم پیش بیاد.

    1. بهزاد

      برای برندهای دیگه هم اتفاق میوفته ولی نه به این وسعت

  12. کوشا

    متاسفانه سامسونگ با تبلیغات زیاد توانست بازار پر فروش را بدست بگیرد.اکثر افراد تنها استفاده ای که از گوشی میکنند تماس و عکس و فیلم برداری و ابزار ارتباط اینترنتی هست. ساختار سامسونگ به هیچ عنوان کیفیتی ندارد و این نرم افزار اندروید هست که ابزار و منوی کامل را برای گوشی به وجود آورده.مثالی میزنم : رستوران درجه یکی که چلوکباب عالی دارد را با یک فلافل فروشی مقایسه بکنید، قرار نیست چون جلوی فلافل صف زیادی جمع میشود، پس غذای بهتری دارد.
    اگر آمار کاملی از درصد خرابی سامسونگ ارائه شود، از خرید سامسونگ منصرف میشوید.

    1. مجید

      در جواب آقا کوشا
      شما برعکس مثال زدید ممکنه کیفیت فلافلی که در فلافل فروشی عرضه میشه از کیفیت چلو کبابی که در رستوران درجه یک سرو میشه بهتره باشه
      مثل برند شیائومی که قیمت بسیار پایین داره ولی از نظر کیفیت و امکانات چیزی از سامسونگ و آیفون کم که نداره بلکه سرتر هم هست
      تقریبا حدود ۳ ماه میشه که گمرک ایران سختگیریهای زیادی میکنه جهت ترخیص کالاهایی این برند
      تقریبا ۹۵ درصد از کاربران تلفن همراه شناخت که هیچ حتی اسم گوشیها وکالاهایه شیائومی به گوششان نخورده
      اگربرا این برند هم مثل سامسونگ تبلیغ انجام میشد و شناخته میشد ۹۰ درصد فروش تلفن همراه ایران از آن خود میکرد
      همانند برند هواوی که بخاطر قیمت پاینش بیشترین فروش نصبت به سایر برندها در ایران داره ولی کیفیت و دوام چندانی نداره

    2. مهرداد

      ایول

    3. ذاکدی

      با سلام ، نظر شما اصلا درست نیست . من کارم مدیریت شبکه است و ۲۰ سال سابقه کار در حوضه IT دارم . قبلا از سامسونگ سونی z1 , z2 , z3 و z5 داشتم . ال جی g3 و v10 رو هم تجربه کردم . Iphone 6 رو هم داشتم . تمام این گوشی بیشتر از ۴ ماه دستم نموند . تنها گوشی که راضی کرده s7 edge هست که از تمام قبلی ها واقعا یک سر و گردن بالاتره . من تمام کارهای حرفه ایررو با گوشی ها انجام میدم . به سرورها ریموت میشم . تمام کارها رو با گوشی organize می کنم .برخی از نرم افزارهای it رو اجرا می کنم . Excel و word و …
      پس کار من فقط فیلم و عکس و … نیست . تمام گوشی های قبلی هنگ می کردن یا داغ می شدن یا جایی لگ داشتن . اما تا حالا حتی یک مورد از این موارد در s7 edge خودم مشاهده نکردم . سامسونگ به معنای واقعی در موبایل حرف اول رو می زنه . موفق باشید

    4. کهیار

      واقعا از تحلیل عمیق و علمی شما سپاسگذارم!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه