شما بگویید؛ پیام‌رسان داخلی یا خارجی؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
پیام‌رسان

بعد از کش و قوس‌های فراوان، تلگرام سرانجام فیلتر شد. با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد فیلترینگ این سرویس پیام‌رسان دائمی باشد. در حال حاضر بسیاری از افراد به تلاش برای استفاده از تلگرام ادامه می‌دهند. ولی تجربه نشان داده کاربران رفته رفته این اپلیکیشن را ترک خواهند کرد و به سراغ گزینه‌های جایگزین خواهند رفت.

در این شرایط بسیاری از کاربران با این سوال روبرو خواهند شد که چه پیام‌رسانی می‌تواند بهترین جایگزین برای تلگرام باشد. به صورت سنتی ایرانی‌ها رابطه چندان خوبی با پیام‌رسان‌های داخلی نداشته‌اند، ولی حالا با حمایت‌های گسترده‌ای که از آن‌ها می‌شود، ممکن است اوضاع تغییر کند. اما همچنان امکان استفاده از سایر پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد.

در کل پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی هر کدام طرفداران خود را دارند. هر کدام از این دو گروه هم دلایل خاص خود را مطرح می‌کنند. به همین دلیل فرصت را مناسب دیدیم تا در شما بگویید این هفته، نظر شما را در این مورد جویا شویم؛ شما ترجیح می‌دهید به جای تلگرام به سراغ کدام گزینه بروید: پیام‌رسان داخلی یا پیام‌رسان خارجی؟

پیام‌رسان داخلی

از پیام‌رسان‌های داخلی مشهور می‌توان به سروش، بیسفون، بله، گپ، آی‌گپ اشاره کرد. بعد از مسدود شدن تلگرام، پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر سر زبان‌ها افتادند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تلگرام که آن را از سایر پیام‌رسان‌های خارجی متمایز می‌کرد، کانال بود. تقریبا تمام پیام‌رسان‌های داخلی با ارائه کردن این ویژگی تلاش دارند به عنوان جایگزین تلگرام نظر کاربران ایرانی را به خود جلب کنند.

دولت برای تقویت و رونق پیام‌رسان‌های داخلی مزایای مختلفی را هم در نظر گرفته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تامین زیرساخت‌ها و اینترنت رایگان اشاره کرد. یکی از دغدغه‌های حال حاضر این است که با فیلتر شدن تلگرام، عملا مصرف پهنای باند اینترنتی کشور بیشتر شده است. از آن‌جا که سرور پیام‌رسان‌های داخلی در داخل کشور است، رونق گرفتن آن‌ها مصرف پهنای باند اینترنت کشور را هم کاهش می‌دهد و در نتیجه ارز کم‌تری از کشور خارج خواهد شد.

پیام‌رسان‌های خارجی

تلگرام، واتساپ، وایبر، گوگل الو و وی‌چت از پیام‌رسان‌های مشهور خارجی هستند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در خصوص پیام‌رسان‌های خارجی به بحث امنیت و حریم خصوصی برمی‌گردد. در این زمینه نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند رمزنگاری سرتاسری را دلیلی بر امنیت این سرویس‌ها می‌دانند، و برخی هم معتقد هستند به دلیل ذخیره شدن اطلاعات کاربران در خارج از کشور نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

نکته دیگر این که تقریبا هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌های مشهور خارجی از کانال پشتیبانی نمی‌کنند. این در حالیست که پس از فراگیر شدن تلگرام، استفاده از کانال به یکی از نیازهای کاربران ایرانی و یکی از راه‌های کسب درآمد در ایران تبدیل شده است. علاوه بر این، سابقه‌ی فیلتر شدن یا ممانعت از عملکرد خوب پیام‌رسان‌های خارجی در ایران به قبل از تلگرام برمی‌گردد. شاید بعضی از شما اتفاقی که در گذشته برای وایبر یا وی‌چت افتاد را به خاطر دارید. احتمالا تلگرام هم آخرین پیام‌رسان خارجی نخواهد بود که در ایران فیلتر می‌شود. بنابراین کاربران نمی‌توانند با خیال راحت به یک پیام‌رسان خارجی جایگزین تکیه کنند.

جمع‌بندی

انتخاب یک پیام‌رسان جایگزین برای کاربران ایران، کار دشواری به نظر می‌رسد. آن دسته از پیام‌رسان‌های خارجی که فیلتر نیستند، از کانال پشتیبانی نمی‌کنند. از طرفی امکان مسدود شدن آن‌ها هم وجود دارد. از طرف دیگر پیام‌رسان‌های داخلی هنوز مورد اعتماد عموم مردم نیستند و اغلب باگ‌های زیادی هم دارند. هم‌چنین در این مدت تعداد زیادی از پیام‌رسان‌های داخلی معرفی شده‌اند و هنوز یک اپلیکیشن به طور مشخص جایگزین تلگرام نشده است. حالا نوبت شماست تا در کامنت‌ها نظرتان را به ما بگویید؛ پیام‌رسان داخلی یا خارجی؟ کدام‌یک جایگزین خوبی برای تلگرام است؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۴ دیدگاه
  1. امین

    کل دنیا دارن از واتساپ استفاده میکنن، ما گیر دادیم به تلگرامی که همه جای دنیا به تروریسم و نقض کپی رایت فقط شناخته میشه.
    جالب اینه که الان امن ترین پیام رسان جهان واتسپه نه تلگرامی که اطلاعات کاربر رو روی فضای ابری نگه میداره، با یه verification کل چت هاتو میاره رو یه دستگاه دیگه. بعد ملت میان میگن تلگرام خیلیییییی امنه 🙂

  2. سایه

    هر چیزی غیر از ملی
    فکر کردن اینم مثل پرایده که به زور بهمون بندازن
    فیلتر شکن میزنم فقط هم از خارجی استفاده میکنم تا چشاشون در بیاد

  3. Parsa Bastami

    خارجی…(پیام رسان های داخلی پر از ایراد)

  4. پویا صبرآموز

    به هویت آزاد انسان احترام گذاشته و حق انتخاب را به خود فرد بدهیم.

  5. فهیمه

    به هیچ وجه پیام رسان داخلی نصب نمی‌کنم و این پروژه اجباری و ضد حقوق مردم با شکست مواجه خواهد شد.

  6. مهندس

    فقط یه سوال بعد از هر خدمت رسانی اینچنینی مسئولین برام پیش میاد، نمیدونم چرا هر تصمیمی این نمایندگان مردم می گیرن اکثریت قریب به اتفاق همون مردم باهاش مخالفن؟؟؟؟
    ۱-سوال اشتباه است؟
    ۲-حال سوال کننده خوب نیست؟
    ۳-مورد ۱ و ۲
    ۴-هیچکدام.
    به نظر ما چراااا؟؟

  7. ساسان

    بدون شک خارجی !
    دلایلشم دیگه همه می دونیم !

  8. گلی

    عشق من آزادیه ، دوست دارم هرجا و هرچی که بخوام توی نت بچرخم و ببینم ، ولی بعد از این که واسه یکی از دوستام اتفاقی توی تلگرام افتاد و رفت پیگیر شد، به جایی نرسید ، شکایت کرد به جایی نرسید و گفتند از مدیر تلگرام درخواست نمایندگی شده تو ی ایران و در صورت شکایت افراد حقیقی ، موارد لازم را در اختیار پلیس قرار دهند ولی قبول نکرده اند و دست ما خالی موند و شکایت از اون آدم نامرد بی نتیجه موند. تلگرام مزایای عالی داره ولی معایب بسیاری هم داره . حالا که مدیر تلگرام نمی خواد همکاری کنه باید محتاط تر و هم به فکر جایگزین باشیم. ولی تا کی باید به پیام رسان خارجی اعتماد کنم و تا کی باید از این اتفاقات برای دوستام بیوفته ، مگه می خواهیم توی پیام رسان ها چه کارهایی رو انجام بدیم که این همه از پیام رسان های داخلی ترس داریم، پیام رسان های داخلی معایب داره اگه رفع بشه آیا به عنوان یک ایرانی از آن استفاده می کنیم یا خیر؟

  9. صادق

    چون آدم لجبازی نیستم از هر چیزی استفاده می کنم که دستریش برام راحت تر باشه و ترجیح می دهم ایرانی باشه!
    و با این بحث های الکی، مواظب بودم حواسم رو از گران شدن دلار و مشکلات اقتصادی و … پرت نکنند!

  10. ph

    در اینکه پیام رسان های داخلی هنوز ایراداتی دارن شکی نیست
    ولی شما یادتون نمیاد همین تلگرام چقدر اوایلش ایراد داشت
    کسی نکوبیدش تا رشدکرد
    اگر دنبال رشد کردن و خارج نشدن ارز از کشور هستید به ایرانی ها هم بها بدید و نکوبید
    من با پیامرسان « بله » کارکردم واقعا از بقیه اشون حرفه ای تره
    هنوزم ندیدم کسی بتونه اسنیف بکنه اون رو

  11. محمد

    مهم اینه که مردم حق انتخاب داشته باشن . پیام رسان داخلی و خارجی هردو توسط افراد خصوصی اداره میشن و حق دسترسی به اطلاعات کاربران رو دارن .
    تقریبا اولین پیام رسان فیلتر شده توییتر بود و جالبه همه سیاسیون کشور ما که ادعای استفاده از پیام رسان داخلی رو دارن دایما در حال توییت کردن احوال کشور و سیاست های پیش رو هستن .
    اگر بده شما چرا میرید اگر خوبه چرا فکر میکنید مردم خیر و صلاح خودشونو نمیدونن . شخصا پیام رسان داخلی رو قبول ندارم شاید ۱۰ سال اینده !

  12. jh

    فقط خارجی چون مردم حق انتخاب و زندگی دارند و کسی نمیتونه اونا رو از حقشون محروم کنه و تا این حد تحت فشار بزارشون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه