شما بگویید: PS4 یا Xbox One؟

۲۳ مرداد ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پلی‌استیشن بهتر است یا ایکس‌باکس؟

این سوال یکی دو نسل است ذهن بسیاری از گیمرها را مشغول نگه داشته. مطمئنا شما هم هنگامی که به دنبال خرید یک کنسول بازی بوده‌اید، تمام ویژگی‌های مثبت کنسول‌ها را در کنار کم و کاستی‌های‌شان بالا و پایین کرده و سپس برای خرید دستگاه بازی‌تان هزینه کرده‌اید.

حدود سه سال است که از عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتم بازی‌های ویدیویی می‌گذرد. با این حال، هنوز هم این سوال باقی است: «پلی‌استیشن۴ بهتر است یا ایکس‌باکس وان؟» پاسخ به این سوال، با توجه به تغییرات زیادی که دو شرکت مایکروسافت و سونی در کنسول‌های بازی‌شان اعمال کرده‌اند، روز به روز سخت‌تر می‌شود. قابلیت‌هایی به کنسول‌های ایکس‌باکس وان (XBOX One) و پلی‌استیشن۴ (PS4) اضافه شده یا در شرف اضافه شدن هستند که امکانات آن‌ها را تغییر می‌دهند.

‌‌‌‌

قابلیت‌ها

بیایید در ادامه، نگاهی کوتاه به قابلیت‌های اصلی دو کنسول ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ بیندازیم:

پلی‌استیشن۴ در اجرای بازی‌هایی که روی پلتفرم‌های مختلف عرضه می‌شوند بهتر عمل می‌کند. از سوی دیگر، ایکس‌باکس وان توانایی اجرای بازی‌های ایکس‌باکس۳۶۰ را هم دارد. البته این موضوع فقط برای دیسک‌های اصل ایکس‌باکس۳۶۰  و بازی‌هایی که دیجیتال خریده‌اید، صدق خواهد کرد. برای افزایش هارد دیسک پلی‌استیشن۴ باید یک هارد داخلی بخرید و آن را با هارد اصلی‌اش عوض کنید (که البته کار چندان سختی هم نیست)، یا اینکه یک هارد اکسترنال با اتصال USB به کنسول متصل کنید. ایکس‌باکس وان می‌تواند به صورت پیش فرض از هاردهای اکسترنال به عنوان حافظه‌ی اصلی استفاده کند.

‌‌‌‌‌‌

دسته‌های بازی

دسته‌های این دو کنسول هم مزیت‌های خاص خود را دارند:

با تمام این اوصاف، این بازی‌ها هستند که یک کنسول را جذاب می‌کنند. پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان هر کدام بازی‌های انحصاری خاص خود را دارند. ایکس‌باکس وان تعداد بازی‌های انحصاری بیشتری دارد، اما از سوی دیگر، امکان عرضه‌ی برخی از این بازی‌ها تا یکی دو سال آینده روی پلی‌استیشن۴ هم وجود دارد. (خرید بازی PS4 و XBOX)

‌‌‌‌‌‌‌

بازی‌های پلی استیشن و ایکس باکس

ما این بستر را برای‌تان فراهم کرده‌ایم، تا بعد از دفاع از کنسول‌های محبوب‌تان نتیجه‌ی نهایی را مشخص کنید. مطمئنا بحث و تبادل نظر شما می‌تواند برای کسانی که قصد خرید یک کنسول بازی جدید دارند، مفید باشد و اطلاعات کافی و لازم را به آن‌ها بدهد. بالاخره، پلی‌استیشن۴ بهتر است یا ایکس‌باکس وان؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹۴۷ دیدگاه
  1. مهدی زارع

    به عنوان یک کاربر PS4 بایستی که برخی مسائل رو براتون روشن کنم:

    خصوصیات فیزیکی
    خوب PS4 کوچکتر، سبکتر و بی نیاز به آداپتور است.درحالیکه XONE دو تا آجر آداپتور دارد که باید پشت تلویزیون جا بدید. البته همین مساله باعث میشه که PS4 بیشتر داغ بشه و توی بازی فن با حداکثر توان کار میکنه که غیر از استهلاک آن، صدایش هم می تونه آزار دهنده باشه. لذا مجبورید کنسول را ایستاده بذارید که خیلی بهتر خنک میشه و مشکل حل میشه. البته اینکار را با XONE نمیشه کرد! جدا بودن آداپتور برای کاربر ایرانی که هیچ خدماتی را دریافت نمیکند البته مایه آسودگی هم هست که اگر روزگاری آداپتور سوخت تعویض و تعمیر آن راحت تر است.
    اینکه کدام زیبا تر است، صرفا نظر شخصی است.

    کنترلر ها
    دسته های XONE بهتر در دست جا می گیرد و جای جوی استیک هایش هم مناسب تر است.همچنین دکمه های تریگر لرزش دارند که آن هم به جذابیت بازی کمک می کند.
    از آن طرف دسته سونی امکانات جالبی از جمله صفحه لمسی، نور، اسپیکر و حسگرهای ژیروسکوپ و شتاب سنج دارد. منتها، بازی ها استفاده مناسبی برای صفحه لمسی آن پیدا نکرده اند. هر چه باشد تاچ پد باید بجای موس استفاده شود (که جوی استیک سمت راست وظیفه آن را انجام می دهد) و حالا تقریبا بلا استفاده است. شاید در آینده بازی ساز ها کارکردی برایش پیدا کنند. همین وضعیت در مورد حسگر های حرکتی دسته ps4 وجود دارد. هرچند که این حسگرها در بازی های موبایلی خیلی کاربرد داره و همین کارکرد هم می تواند در PS4 داشته باشد، اما شاید چون بازی ساز ها برای هر دو کنسول می خواهند بازی بسازند، به خودشان زحمت نمی دهند تا کارکرد های حرکتی را برای PS4 توسعه دهند. در حال حاضر کاربرد عمده اش فقط در ماشین سواری است.
    اسپیکر دسته PS4 البته کارکرد های جالبی دارد. مثلا وقتی تلفن بازیکن زنگ می خورد صدایش بجای تلویزیون از داخل دسته می آید که این احساس را به شما می دهد که واقعا موبایل خودتان زنگ زده است! کارکردهای دیگر جالبی مثل صدای بیسیم، صدای برخورد گلوله در اطراف شما و … برای آن در نظر گرفته شده که خیلی جذاب است.
    دسته های PS4 را (همانند XONE) با روش خاصی که آموزش آن در اینترنت هست می توان در کامپیوتر استفاده کرد.
    در آخر باید گفت که چون اینجا ایران است، داشتن باتری قلمی برای دسته XONE خیلی خوب است زیرا از هر بقالی می توان باتری شارژِی خرید ولی برای تعویض باتری لیتیومی دسته های PS4 (در صورت خرابی) باید زحمت و پول زیادی را هزینه کنید و در آخر هم معلوم نیست که باتری تقلبی به شما نفروشند!
    من به دسته XONE رای می دهم

    سخت افزار
    دیگر احتیاج به گفتن ندارد که سخت افزار سونی قوی تر است. چه رم DDR5 و چه هسته گرافیکی قوی تر با پهنای باند بیشتر. البته بهتر بودن کیفیت بازی های PS4 آنچنان مشهود نیست. مگر اینکه دوتا تلویزیون را کنار هم بگذارید و با دو کنسول همزمان بازی کنید. وگرنه اگر پسرخاله XONE باز شما به خانه تان بیاید تا با PS4 شما بازی کند، متوجه بهتر یا بدتر بودن کیفیت آن نخواهد شد.
    PS4 هارد قابل تعویض دارد که با توجه به کاهش روزافزون قیمت هارد می توانید آن را با یک هارد ۲ ترابایتی تعویض و بسیار خوشحال شوید. این تعویض پذیری هارد می تواند خطرناک هم باشد خصوصا اگر کنسول خود را چند ساعت نزد فروشندگان بازی به امانت گذارید تا برایتان بازی بریزند و البته هارد مستعمل خود را با هارد نوی شما تعویض کنند! از طرفی XONE می تواند بازی ها را روی هارد اکسترنال نصب کند که خیلی خوب است.

    Kinect و Camera
    دوربین سونی کارکرد چندانی ندارد. چندتا بازی هست (بازی رقص، حمله خرگوش ها و جراحی ) که می توان از دوربین آن استفاده کرد و فرمان های صوتی هم خیلی سریع و دقیق نیستند. (مگر اینکه مدرک تافل انگلیسی داشته باشید)
    کینکت هزینه سنگینی دارد و البته کارکرد های بیشتری نسبت به دوربین سونی دارد. در عین حال بازی های کینکتی هم مثل PS4 محدود هستند (sport rival، dance و…) و بیشتر بدرد کوچکترها می خورند.
    در مجموع هیچکدام ارزش هزینه کردن را ندارند و حداکثر از هفته دوم متوجه می شوید که کار کردن با دسته دقیق تر و راحتتر از تکان دادن دست و پا و فرمان صوتی است. ولی خوب اگر از پس ۷۰۰ ۸۰۰ تومن هزینه (کینکت و دو تا بازی حرکتی) بر می آیید می تواند برای پز دادن به بچه همسایه و متعجب کردن عمه و خاله تان خوب باشد.

    بازی ها
    هر دو کنسول بازی های انحصاری خوبی دارند و همه بازی های تاپ هم برای هر دو کنسول ارائه می شوند. تنوع به اندازه کافی هست که حسرت بازی Halo یا Uncharted را نخورید. پس بخاطر بازی های انحصاری هیچوقت خرید نکنید!
    البته هر دو کنسول یکسری بازی های رایگان دارند که ۷ ۸ تای آن خیلی خوب است و در این گرانی می تواند کارگشا باشد. البته اگر هزینه دانلود کردن ۱۰ ۲۰ گیگ برای هر بازی را در نظر نگیریم! در کل بازی های مجانی PS4 بهتر و بیشتر هستند (از جمله PES 16)
    xone می تواند بازی های ۳۶۰ را اجرا کند. البته اگر بازی اورجینالش را داشته باشید نه کپی! با این سرعت و قیمت اینترنت هم بیخیال stream کردن بازی های ps3 باشید!
    *** اگر می خواهید با برادر کوچکتر خود بازی کنید، قبل از خریدهر بازی، از دو نفره بودن آن پرس و جو کنید. این روز ها تقریبا بیشتر بازی ها فقط بصورت آنلاین می توان چند نفره بازی کرد. (حتی need for speed !) ***

    هزینه ها
    خوب وارد قسمت سرنوشت ساز می شویم! اگر کینکت نگیرید هزینه خرید xone می تواند تا ۷۰ ۸۰ تومن کمتر شود. از طرفی بازی های فیزیکی XONE بطور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد گران تر از PS4 است که این نسبت در بازی های دیجیتالی بیشتر هم هست. سیستم شیرینگ بازی های سونی قیمت را تا نصف قیمت همتای مایکروسافتی خود پایین می آورد. بطوری که بعضی مغازه ها بازی های PS4 را به قیمت ۲۰ تومن هم نصب می کنند.
    یک راه حل خرید و فروش بازی های کارکرده است که ضرر کمی دارد ولی در آنصورت در XONE حق انتخاب کمی دارید. برای مثال در مغازه های توپخانه نسبت بازی های کارکرده PS4 به اکس باکس ۳به ۱ است. این نسبت در آگهی های دیوار و شیپور به ۱۰به ۱می رسد!

    جمع بندی
    اول و آخر انتخاب با خودتان است. هر کنسولی بخرید، اشتباه بزرگی مرتکب نشده اید و لذت خاصی را از دست نداده اید. ولی اگر مثل من با محدودیت بودجه برای خرید بازی مواجه اید، بهتر است دنبال PS4 بروید. چرا که بازی های دست دوم آن فراوان و قیمت آن کمتر است. همچنین فروشگاه های زیادی به خرید و فروش بازی هایش (چه فیزیکی و چه دیجیتالی ) می پردازند.و البته دوستان و همسایگان که می توانند بازی های خود را به شما قرض دهند هم بیشتر PS4 دارند.

    1. arian

      واقعا ممنونم ازت
      زحمت کشیدی

    2. ALIREZA GHORBANI

      واقعا ممنون از راهنماییت آقا مهدی

    3. arian

      از آقا مهدی و بقیه ps4 باز ها سوال دارم لطفا جواب بدید.
      توی ps4 بازی fifa16. gta v. drive club صدا و گرما اونقدر زیاد هست که اعصاب آدم رو خورد کنه؟
      ترو خدا برادرانه جواب بدید
      اگه xbox1 گرفتم میتونم هارد اکسترنالمو ببرم بیرون بازی بریزم و روش نصب کنم؟ خراب نمیشه؟ اجرا میشه؟ دستگاه بن نمیشه؟
      ممنونم لطفا جواب بدید خدا خیرتون بده

    4. َAmirreza

      سلام خدمت دوست عزیز و از راهنماییتان متشکرم ولی با توجه به توضیحتتان تا آخر بازی ها نظرم روی xbox one بود اما وقتی به جمع بندی رسیدید نظرتان روی ps4 بود و زدید تو خال چون همه ی اقوام من ps4 دارند ولی باتوجه به این که من الان xbox 360 دارم کدام رو بخرم؟!
      xbox 360 را بفروشم xbox one بخرم یا ps4 بخرم یا در کنار آن یک کنسول جدید بخرم.
      لطفا با دلیل به من توضیح دهید که دقیقا ps4 را بخرم یا xbox one

    5. شهریار

      بسیار عالی،فصیح و گویا بود.ممنون.

  2. arian

    فقطx1

  3. کیوان

    قابل توجه ps4 ها

  4. کیوان

    دوستان عزیز من تا حالا ۴ تا دسته تعویض کردم فقط خواستم بگم دسته خواستین بگیرین فقط مشکی چون از لحاظ کیفیتی از رنگی ها از کیفیت بالاتر ی برخورد دار است دلیلشم اینکه دسته رنگی تقلبی زیاد شده با اصل مو نمیزنه از روی تجربه میگم

  5. mortaza nalbandi

    سلام ببخشید . من قراره یک تلوزیون ۳۲ اینچ ( شاید هم ۲۱ اینچ ) بخرم چون میگن تو تلوزیون کمتر از ۴۲ اینچ به رزلوشن (۷۲۰ p یا ۱۰۸۰ p ) زیاد فرق نمی کنه به نظرتون کدومو بخرم ؟در ضمن بازی انچارتد برام اهمیت زیادی نداره

  6. mortaza

    سلام
    ps 4 ی ها اینقدر بهunccharted 4 تون خوش نباشیدxbox one یه ris of tomb rider دارم کل بازی های ps4 رو حریفه (البته تو unccharted 4 یکم زجر میکشه اما حریفه و البته بدون بقیه انحصاری ) بعدشم این همه میگین unccharted 4یه مدت دیگه که تمومش کردین میگینبریم سمت cod و nfsو بقیه پس هی از انحصاریها حرف نزنین

  7. amir

    فقط یه چیز بهم بگید.اگه خواستم بخرم کدومو بخرم؟

  8. روزبه

    اقا این حرفا رو داره که

    بازی های انحاری ایکس باکس وان برای PC هم میاد :)))

    این ایکس باکسیا باید حسرت PS4 داشته باشند

  9. ALI

    آقا هم ps4 عالیه هم xbox one فقط۴ بازیهای دست دومش بیشتر گیر میاد حتا چون کرک شده با ۱۰یا۲۰ تومن میتونی دیتا واکانت بازیا شوبریزی روی کنسول آنلاینم میشه بازی کرد مثل pc نیست که متوستش ۵میلیون پات آب بخوره انحصاریم نداشته باشه مشکل کرک داشته باشه آنلاینم نشه بازی کرد هرسالم مجبور باشیارتقاش بدی بابا ps4 وxbox one سرورتمام پلتفرمها

  10. مازیار

    خودتونو گول نزنید.PS4قطعا بهتره یه قابلیت جالب داره قبل از دانلود بازی میتونید بازی کنید اگه دوس داشتین دانلود کنی یا وقتی دانلود بازی رو شروع کردی نمیخاد منتظر بمونی کامل شه دانلودو که شروع کردی میتونی وارد بازی بشی بازی کنی این برا من خیلی جالبه و من قطعا PS4میخرم.به ژابنی ها اعتماد کنید.

    1. amir

      راست می گه
      ps4 از x box oneبهتره
      دمت گرم

  11. مسعود

    با همه این حرفا …کودم بهتره. !!! !!!!!!!

  12. amir mes2

    ببخشید میشه تو ایران با X1 آنلاین بازی کرد بعضی ها میگن ساپورت نمیکنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه