شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵۰ دیدگاه
  1. A.A

    مورتال کمبت . مورتال کمبت شخصیت های جذاب تری داره. شما اسکورپین و ساب زیرو رو ببیندی که یک تعادل رو حفظ کرده. شخصیت های تیکن قالبا یکی هستن ولی شخصیت های کامبت شما سریع تر جذبشون میشین. خشونت بعضی اوقات لازمه و تو فایتنگ لازمه ولی بعضی جاها مثل فیلم های اره خوب نیست. خشونت مورتال کمبت لذت بخشه. استودیو ندرلم کارشو بلده و بازی های خوبی می سازه که اینجاستیس هم جزوشونه

  2. علی

    عشق فقط کامبت تیکن حرفشم وسط نیست ۸ شخصیت تا از قویترین شخصیت های کامبت از قویترین تا پایین تر کونگ لائو لیو کانگ ساب زیرو اسکورپیون جانی کیج رپتایل باراکا کیتانا

  3. علی

    مورتال کمبت فقط عشقه تیکن حرفشم وسط نیست ۸ شخصیت قوی از نظر من از قدرتمندترین تا پایین ترش رو دارم میگم کونگ لائو لیو کانگ ساب زیرو اسکورپیون جانی کیج رپتایل باراک کیتانا

  4. amir

    معلومه که مورتال بهتره از همه لحاظ مث ایکس ری فیتالیتی بروتالیتی کاراکترها و البته گرافیک

  5. parsa

    فقط مورتال کمبت

  6. M

    هردو خوبن ولی کینگ و آرمور کینگ یکی بهتربن کاراکتر های این بازی هستند

  7. کینگ

    عزیزان من اگه هرکی میتونه فن های سخت کینگ رو انجام بده مورتال اگه توضیح بده راحت میشه فهمید که چیه و چجوریه
    ولی در تیکن باید فهمید که چه زمان و موقعیتی باید فن رو رفت

    1. سروش.ص83

      سلام واقعا راست گفتی بهترین کامنت و دیدگاهی بود که تو بین دیدگاه ها خوندم. فقط یه کسی که تیکن رو درک کرده و واقعا بازیش کرده اینو می فهمه مرسی که حداقل بین این ها یه دیدگاه درست و حسابی دادی ????????

  8. M

    ببخشید تیکن خیلی بهتر از مورتال کمبات بهتره چون مثل مورتال علمی تخیلی نیست یک چیزی بگم وقتی شخصیت بازی دست یا پایش میشکنه باز دوباره خوب میشه و خیلی خون ریزی های الکی داره میدونی تیکن ضربه میخوری مثل کمبات باز خوب نمیشی
    و اینم بگم که کمبات تا الان به کمبات ۱۱ رسیده و تیکن هم به ۷ فک کنید اگه تیکن ۱۱ میبود چی میشد

    1. amir

      تیکن به ۱۱ نرسید چون اینده و(بازخورد مثبتی} نداشت نداره و نخواهد داشت

  9. آرمین

    انصافا هرکی میدونه بگه سیستم من به کمبت ۱۱ میخوره
    i5 7200U
    Ram 8
    Gpu: NVIDIA GeFocre 920m

    1. M

      حداقل مثل کمبت الکی نیستدست و پا بشکنه عرض سیم ثانیه خوب میشخ خخخخ

  10. آرمین

    درود بر شرفت

  11. آرمین

    قابل مقایسه نیستن اصلا
    تو تیکن همش مشت و لگد های مزخرفه ولی تو کمبات هزار تو حرکت و فن مختلفه از ایکس ری بگیر تا فکشن کیل و فرندشیپ دوما آدم موقعی کمبات بازی میکنه اینقد گرافیکش خوبه که آدم فک میکنه وسط جنگه!

  12. Asal Keshvari

    خوب شد گفتی سگم تیکن بازی نمی کنه
    مورتال کومبت عشقه عشق

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه