فراخوان ایده‌پردازی در بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی ایران

۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دیجی‌کالا، با هدف به‌کارگیری و ترویج «نوآوریِ بــاز» در ایران، ایده‌پردازان خلاق را به چالشی هیجان‌انگیز با عنوان «نگاهی به فردا» فرا می‌خواند.

دیجی‌کالا، همه‌ی افرادی را که می‌توانند از ترکیب تحقیق و تخیل، به ایده‌های خلاقانه‌ای درباره‌ی آینده‌ی این شرکت دست یابند، به مشارکت در فراخوان «نگاهی به فردا» دعوت می‌کند. در این فرصتِ هیجان‌انگیز، از علاقه‌مندان به نوآوری خواسته شده است که جهانِ شش سال بعد را با نگاهی خلاقانه تصویر کنند و شرح دهند که دیجی‌کالا را در سال ۱۴۰۰ چگونه می‌بینند.

شرکت‌کنندگان تا پایان آذرماه ۱۳۹۴ فرصت دارند ایده‌هایشان را برای دیجی‌کالا ارسال کنند. جوایز ارزنده‌ای که در انتظار سه برگزیده‌ی این فراخوان ایده‌پردازی است، از این قرارند:

پاداش جذاب‌تر، عضویت در «گروه نوآوریِ بـــاز» دیجی‌کالاست؛ شبکه‌ای از ایده‌پردازان درون‌سازمانی و بیرونی که به‌روش‌های مختلف در فعالیت‌های نوآورانه‌ی دیجی‌کالا مشارکت می‌کنند.

گفتنی‌ست دریافت ایده‌های گوناگون و اجرای آن‌ها برای خلق ارزش، روشی تازه برای نوآوری است؛ راهکاری که آن‌را «نوآوریِ بــاز» می‌نامند. دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی ایران، قصد دارد با به‌کارگیری و ترویج نوآوریِ بــاز، در این زمینه نیز پیشگام باشد. فراخوان «نگاهی به فردا» نمونه‌ای از این تلاش است.

برای اطلاع از جزئیات فراخوان، معیارهای ارزیابی و شرایط شرکت در این چالش هیجان‌انگیز، به صفحه‌ی «نگاهی به فردا» در دیجی‌کالا مراجعه کنید.

دیدگاه شما

۴۱۲ دیدگاه
  1. سعید

    سلام .یک سوال داشتم.من که میخوام پاورپوینت درست کنم و بفرستم ایل زیبایی اسلاید هم تاثیری دارد یا خیر؟

    1. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

      در بخش «معیارهای ارزیابی» به این نکته اشاره شده که غنای محتواییِ فایل‌های ارسالی، از شکل ظاهری آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.
      بناربراین، پیشنهاد می‌کنیم بیشتر بر محتوا و مفاهیم تمرکز کنید تا قالب و شیوۀ بیان مطلب. گرچه روشن است که انتخاب درست قالب و دقت در تدوین ساختار مطالب، در نتیجه تأثیرگذار است.

  2. محمد

    میشه فایرو به صورت pdf هم فرستاد؟
    و اینکه حد اقل و حداکثر تعداد صفحات برای شما چقدره؟
    اگرم حد اقل یا حد اکثر نداره بین یه بازه شما چند صفحه رو پیشنهاد میدید؟

    1. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

      بله.
      همان‌طور که در متن فراخوان ذکر شده، قالب ارائــۀ مطلب در اختیار شرکت‌کنندگان است.
      همچنین اشاره شده است که همۀ بخش‌های مطلب ارسالی، باید مختصر و واضح باشند. توصیف دقیق و گزیده، ارزش مطالب را دوچندان می‌کند؛ برعکس، پراکنده‌گویی یا کلی‌گویی، مانع انتقال صحیح مفهوم اصلی خواهد بود.

  3. ناصر

    با سلام
    این کار دیجی کالا واقعا خوبه وباید شرکت های دیگه ایرانی هم برای پیشرفت از این فراخوان ها انجام بدن
    ولی خود دیجی کالا هم بد نبود یه نگاهی به نحوه انجام و شرایط فراخوان شرکت های بزرگ دنیا می انداخت ، برای مثال فراخوانی که شرکت هواوی برای طراحی پرچمدار خودش راه انداخت ، اول وقتی پای پیش بینی و ارائه ایده است بهتر بود یک سایت یا ارگان خارج از دیجی کالا بر روی داوری ها نظارت داشته باشه
    دوما حقوق مالکیت معنوی طرح باید برای ارسال کننده (در صورت کپی نبودن ) محفوظ باشه تا اشخاص فکر نکنند که دیجی کالا داره از ساده اندیشی اونها سوء استفاده میکنه
    در آخر دیجی کالا می بایست خودش یک سری اطلاعات اولیه (درباره وضعیت فعلی شرکت و اهداف کلی شرکت ) در اختیار شرکت کنندگان قرار بده نه اینکه بگه خودتون آمار رو از منابع دیگه تامین کنید (کاملا واضحه دیجی کالا میخواد هیچ گونه اطلاعاتی از شرکت به دست رقبا نیافته ).

    1. همتی

      تحقیق و خیالپردازی رو نمیشه با طراحی مفهومی یه گوشی مقایسه کرد. اگه یه کار هنری یا فنی مشخص بود، کاملاً موافقم که مث خیلی از مسابقه ها میشد هیئت داوران و… داشته باشه. اما اینجا موضوع خیلی بازه، ازطرفی هم درباره خود دیجیه، کسایی که بیرون هستن چجوری میتونن درباره مناسب بودن کارها قضاوت کنند ؟
      درباره حقوق مالکیت هم فکر میکنم چاره ای جز این نیس چون مطمئنا یه عالمه آدم میان مثلا از چیزایی حرف میزنن که تو برنامه های شرکت هس همین الان . ینی عملا تکراریه اما موقع عملی شدن هزارتا مدعی پیدا میکنه ! شما باشی چیکار میکنی؟ همین شرط رو میذاری اگه کسی دلش نخواد از همون اول نمیاد راحت .
      بعدشم به نظرم این کلمه ساده اندیشی یه کم توهین آمیزه. کسی که سواد داره و عقل و هوش داره که تا اینجا اومده و حرفی هم واسه گفتن داره ساده اندیش نیست. بحث اعتماده، یا هست یا نیست تمام !
      درباره اطلاعات هم خودتون گفتین، اصن هیچ شرکتی نماید همچین کاری بکنه. اینجا میخوان ببینن طرف چقدر توانایی تحقیق و آنالیز و اینا داره .. اگه اطلاعاتو به همه بدن که دیگه موضوع حل شده س!!

  4. امین

    سلام
    دیجی کالای عزیز لطفا بجز اون سه نفر برنده به حدود ۱۰ الی ۲۰ نفر تقدیرنامه یا جوایز کوچکی اهدا کنین.چون اکثریت شرکت کنندگان وقت می گذارند و تحقیق می کنند و محتوای خود را برای شما ارسال می کنند و این ارزش گذاشتن به این محتوا ها و تقدیر از صاحبان آن موجب رضایتشان را فراهم میکند. سپاس

    1. سعید

      من کاملا با ایشان موافقم.از نظر من از نفر چهارم تا دهم گوشی phone 5 بدید.

  5. محمدرضا

    من با همین ایمیلم یک فایل پاور پوینت براتون ارسال کردم.فقط پاورپوینت من نسخه ۲۰۱۶ هست مشکلی نیست دیگه؟؟؟؟

    پاورپوینت باحالی شد امیدوارم که خوشتون بیاد و جز یکی از جوایز باشم.

  6. رضا

    قالب فایل ارسالی من به صورت یک داستان غیر واقعی بین من و دوست تخیلی من در سال ۱۴۰۰ بود
    امیدوارم این شیوه نگارش از طرف بچه های گروه نوآوری باز دیجی‌کالا موردی نداشته باشه
    و امیدوارم اگر از ایده من استقبال نشد حداقل باعث لبخندشون بشه 🙂
    دوستان موفق باشید

  7. محسن نوری

    اینایی که اینجا صحبت از ایده‌ های ناب و مالکیت و… می کنند تضمین هم میدن اگه با اجرایی شدن ایده دیجی ضرر داد خسارتشو بدن
    چرا انقدر غیر منطقی حرف میزنیدبه قول کامنت۳۸ شما ها که انقدر از خودتون مطمئنید خودتون برید اجرا کنیدش میلیاردر شید 🙂 وقت و هدر ندید زووووووود

    1. احمدرضا

      دوست عزیز ایده های قوی سرمایه های قوی هم می خوان.اگه خیلی ها خودشون می تونستن ممکن باش دست به دامن کسی نمی شدن.
      ولی یک چیزی رو هم بگم:ایده های اقتصادی به این صورت هستن.ولی ایده های علمی درجه ی یک مثل همون نسبیت انیشتین و امثال این ایده ها نیاز به سرمایه ندارن چون بشر باید اون ها رو قبول کنه.

      1. طاهری

        ایده قوی از فکر قوی بیرون میاد . فکر قوی میتونه با خلاقیت از هر فرصتی برای گرفتن سرمایه قوی استفاده کنه. کسی که منتظر بشینه حالت ایده آل براش پیش بیاد و سرمایه قوی بیاد ایده شو حمایت کنه، اساساً قوی نیست!
        آدم خلاق که ایده قوی داره، راه عملی کردنش رو هم پیدا میکنه و گرنه خلاق نیست. اینم یه فرصته که پیش اومده، زرنگ باشه میتونه جوری ازش استفاده که برا همه مفید باشه.
        مشکل ماها اینه که اهل عمل نیستیم و همیشه یه بهانه عالی واسه هیچ کاری نکردن داریم…

  8. احمدرضا

    من ۲۰ ص ورد نوشتم در مباحث مختلف.
    بعد هم ۴ تا فایل ورد دیگه ساختم و محتوایی در پاسخ به ۴ تا سوالتون تنظیم کردم.
    ۲۰ ص مشکلی نداره ارسال کردنش؟

    1. عارف

      فکر کردم فقط منم که قراره زیاد بنویسه 🙂

    2. مسعود

      اتفاقا من فکر میکنم فقط اونایی انتخاب میشن که کامل طبق اون چیزی که خواسته پیش رفتن. تحقیق واقعی تحلیل درست حسابی، ساختار مهندسی شده و … شاید حتی بیست صفحه کم باشه واسه یه کار ترتمیز. احتمالا برنده ها دانشجوهای مدیریت یا کسایی باشن که از این کارا کردن قبلا.

      1. احمد رضا

        ,کاملا صحیح و متین.حرفتون رو کاملا قبول دارم.
        البته باز هم بعضی از ایده های خاص بدون حمایت مالی قابل انجام نیست.خودتون هم ذکر کردید که هر ذهن قوی باید از هر فرصتی استفاده کنه.اما از این فرصت ها زیاد پیش نمیاد (در ایران,دوست خود بنده طرحی داشت که به دانشگاهی در کانادا فرستاد.از اونجا دعوت نامه گرفت و با حقوق و مزایای ویژه مستقیما همونجا مشغول به کار شد).منم منظورم این نبود که اصلا وجود نداره.همین فراخوان دیجی کالا می تونه یک نمونه باشه برای یک فرصت مناسب جهت استفاده ی ایده پردازان خلاق.البته یک سری نقص هایی هم داره.مثلا من فکر نمی کنم ارزش یک ایده که روش کار شده به اندازه ی یک Macbook Air 2015 اون هم مدل ۱۱ اینچی ۱۲۸ گیگ باشه.و مشکل دیگه ای هم که داره و برخی دوستان هم اشاره کردن این هست که دیجی کالا می خواد فقط از ۳ نفر رسما تقدیر به عمل بیاره در حالی که به نظرم افراد زیادی در حال سعی و تلاش هستن که باید به کوچکترین اندازه هم که شده ازشون تقدیر بشه.
        یک مشکل دیگه هم هست,اون هم اینه که دیجی کالا واضح مشخص نکرده که این “گروه نوآوری باز” دقیقا قرار هست به چه کاری مشغول بشه؟ چه مزایایی داره و… .

      2. رسول

        این چیزایی که به عنوان نقص و مشکل گفتی به نظر من به خاطر برداشت غلطه ، چون اولا اون جایزه ها کم هم نیستن ، ما توقعمون همیشه بیشتره ، عادت کردیم ، اگه پژو میذاشتن میگفتیم واقعا که خسیس هستید چرا پورشه ندادید ؟ بعدشم معلومه که اینا بهونه هست بدون شک دیجی یا هر شرکتی اگه استعداد خوبی کشف کنه هواشو داره ، با چشم بسته که نمیشه. شما گفتی ایده ای که روش کار شده، از کجا معلوم نفر اول حتما ایده ای داشته که روش کار شده ؟ شما توی قسمت ارزیابی همچین شرطی میبینی؟؟
        دوما خودت هم میدونی که به جز سه نفر اول گفتن خوب ها رو جدا میکنن واسه گروه نوآوریشون ، پس اینجور نیس که از سه نفر فقط تقدیر کنن و تمام ، به نظر من این تازه اول ماجراس!!
        سوما کسی تا حالا اسم گروه نوآوری باز رو جایی شنیده ؟ نه ! پس یه کار جدیده ، حالا با خوب یا بدش کار ندارم اما جدیده به هر حال ، منم انتظار ندارم بیان تمام زیر و بم کارایی که میخوان بکنن رو با جزییات اعلام بکنن! خودشونم گفتن که جزییاتش رو فقط به منتخب ها میگن ، این به نظر من نقص نیس ، کاملا منطقیه. اگه مزایاش فقط هم همین باشه که آدم با یه عده افراد فهمیده و خوش فکر رفت و آمد داشته باشه و بتونه از تیم دیجی و از اون عده یاد بگیره، خودش فرصتیه که تکرار نمیشه..

  9. محمد نمازی

    با سلام خدمت دوستان و مسوولین دیجی کالا
    باید بگم که با دیدن این مطلب که از سمت دیجی کالا در وبسایت زومیت خوندم، واقعا حیرت زده شدم از این نبوغ دیجی کالا و از این سبک و دیدگاه که نشان از روشنفکری و دید باز مسوولین دیجی کالا داره
    من فایل خودم رو در گوشی گلکسی نوت ۵ با قلم و دست خط خودم نوشتم و الان می خوام در وورد تایپش کنم و بلافاصله برای دوستان خوبم در دیجی کالا ارسال کنم
    حتی اگه اول و دوم و سوم هم نشم باز هم با عشق و علاقه مطلبم رو ارسال می کنم چون می دونم کسانی که می خوننش از هوش و روشنفکری بالایی برخوردارن و مطمین هستم که بیش از اون وقت و انرژی که من گذاشتم، مسوولین دیجی کالا روی ذهنیات و عقاید من وقت و انرژی خواهند گذاشت
    ممنونم از این همه مدیریت قوی و این همه ذهن خلاق که در بین کارمندان و مسوولین دیجی کالا وجود داره

  10. عباس

    سلام
    سوال:
    آیا دیجیکالا علاقه داره از قالب خودش خارج بشه و به عرصه های دیگه هم پا بذاره؟
    مثل آموزش ، تولید ، اینترنت و ارتباطات ، خدمات فنی …

    1. عباس

      هرچند پاسخ روشنه!!!
      صد البته هرجا بشه رشد کرد و تحول ایجاد کرد…

      1. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

        در سؤال شمارۀ ۱ مشخصاً به همین موضوع اشاره شده است. می‌توانید بر اساس تحلیلتان از فرصت‌ها، چالش‌ها و نیازهای آینده، دیدگاهتان را دربارۀ حوزۀ فعالیت دیجی‌کالا در سال‌های آتی بیان فرمایید.

  11. hassan

    سلام به تمام افرادی که نسبت به مالکیت معنوی حساسیت نشون دادید. شما که به ایده هاتون اطمینان دارید تا این حد که از همین الان در مور د مالکیت اون صحبت میکنید این فراخوان همون ابتدا اب پاکی رو ریخته پس ایدتون رو نگه دارید و خودتون عملی کنید و اجباری برای شرکت کردن نیست .ما تا دیروز گله میکردیم هیچ کس نیست حتی به نظرات ما که شاید مفید باشه گوش کنه اما حالا که به صورت مسابقه در اومده .. . پس میشه به رایگان اینجا خودمون رو محک بزنیم ویک جایزه و یه امیدواری نسیبمون بشه یک ایده پرداز همیشه میتونه ایده بده .از این اتفاق خوشحالم اما کمی با نگرانی نسبت به نتیجه اون برای دیجی کالا نگاه میکنم چون در صورت این که برنده داشته باشه خیلی خوب میشد که از یک موقعیت شغلی صحبت میشد چون هم فرد برنده شاید از دست بره والبته شاید هم برنده مهمی به دست نیاد . من هم با برگزاری چنین فراخوانی موافق بودم تا قبل از اینکه با نحوه جذب در گوگل اشنا شدم ولی اون گوگل
    خداحافظ از تعامل با دیجی کالا بسیار لذت میبرم… .

    1. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

      همان‌طور که در صفحۀ «فرصت‌های شغلی» مشاهده می‌شود، معمولاً موقعیت‌های مناسبی برای اشتغال افراد مستعد در دیجی‌کالا وجود دارد.
      گذشته از شرایط و نیازمندی‌های تعریف‌شده برای هر فرصت شغلی که احراز آن‌ها ضروری است، حضور موفق در فعالیت‌هایی مانند این فراخوان می‌تواند گام مثبتی برای اثبات توانمندی و همکاری با دیجی‌کالا باشد.

  12. مهدی

    منم با این دوستانی که با این بند مشکل داشتن موافقم

    چرا تمام حقوق برای دیجی کالا محفوظه ؟

    یعنی اگر من ایده بدم و شما استفاده کنید و بعد من بخوام در جای دیگه همون ایده رو استفاده کنم

    به مشکل میخورم ؟

    اینطوری راه شکایت از خود ایده دهنده هم بازه

    اگر عوضش میکتید حتما شرکت میکنم

    1. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

      همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دربارۀ موضوع مالکیت معنوی، در کشور ما قوانین صریحی وجود دارد و بدیهی است دیجی‌کالا هم در همۀ فعالیت‌هایش خود را متعهد به رعایت مقررات می‌داند.

      1. Hamid

        دی جی جان خیلی شرکت ها بودن که فقط با یک ایده ی ساده متحول شدن و این ایده ارزشش خیلی بیشتر از یه مک بوک هست. وقتی نوشتین کلیه حقوق متعلق به شماس یعنی انگار نه انگار شخصی اون ایده رو داده ! قوانین موجود در کشور هم این مسئله رو پوشش نمیده چون این مدل ایده پردازی رواج نداره در مملکت . حالا این وسط میمونه احترام شما نسبت به دوستان که ایده ی ارزون می خواین. چون موضوع برنده با ایده ی مورد استفاده ی شما در آینده دو موضوع مجزا هست . ممنون که نظرم رو گذاشتین.

      2. محمد

        حمید جان، دقیقاً کدام ایده؟!!!
        چند تا سؤال پرسیدن، گفتن تحقیق کنین و نظرتونو بگین. عجیبه برام وقتی هنوز حرفی زده نشده، اتفاقی نیفتاده، حرف از ارزش و اینا میزنی.
        اون گروه نوآوری رو خوندی؟ اگه یه نفر واقعا اینجور که شما میگی فکرش ارزشمند باشه، فک میکنی به نفعشونه که بهش احترام نذارن؟!!! خیلی واضحه، اگه کسی واااقعا اینکاره باشه و به قول شما بتونه شرکتو متحول کنه، صددرصد باهاش همکاری میکنن، به نفع همه س. به نفع شرکته چون یه نیروی قوی داره، به نفع خود طرفه چون با یه شرکت قوی کار میکنه، به نفع مردمه چون شرکته کارش بهتر شده.

      3. کوروش

        حرف حساب…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه