همه‌ی آنچه برای خرید آیفون باید بدانیم

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

عدم حضور نمایندگی‌ معتبر و قابل‌اطمینان که محصولات اپل را به‌صورت رسمی وارد کشور کند، خریداران ایرانی را در خرید آیفون سردرگم کرده است. حرف‌وحدیث‌های فراوان که این روز‌ها از بازار تلفن همراه به گوش می‌رسد، شک خریداران نسبت به انتخابشان را بیشتر می‌کند. در بازار، مسایلی مطرح می‌شوند، که سندیت ندارد و تنها حربه‌هایی برای فروش محصولات معمولی باقیمتی بیشتر هستند. اگر این ادعاها کمی با دقت بیشتر و از مرجع درستی بررسی شوند، می‌توانند خریداران را از سردرگمی خارج کنند.

این روز‌ها صحبت در مورد مباحثی مثل ICCID، «فکتوری آنلاک» (Factory Unlock) و «کریر آنلاک» (Carrier Unlock) آن‌قدر بالا گرفته که انتخاب را برای خریداران با ترس روبه‌رو می‌کند و تجربه‌ی خریدی شیرین را از آن‌ها می‌گیرد. یکی از سیاست‌های بزرگ دیجی‌کالا، ارائه‌ی تجربه‌ای شیرین برای کاربران از خرید آنلاین است. در همین راستا و با توجه به شایعاتی که این روز‌ها از بازار تلفن همراه کشور به گوش می‌رسد، قصد داریم در این راهنمای خرید اطلاعات لازم در مورد هرکدام از تعاریف و تفاوت‌های این محصولات را ارایه کنیم تا علاوه بر روشن شدن موضوع، خیال کاربران را از خریدی باکیفیت و بدون دغدغه‌های ذهنی، راحت کنیم.

کدی به نام ICCID به کابوس خریداران آیفون تبدیل‌شده است. این کد ۱۹ یا ۲۰ رقم دارد که می‌توانید، آن را پشت جعبه آیفون و یا در مسیر

Setting –> General –> About

پیدا کنید.

iPhone 6 Gold - ICCID

باکمی جستجو در اینترنت، متوجه می‌شویم که ICCID به گوشی مربوط نمی‌شود. این کد برای سیم‌کارتی است که همراه گوشی آیفون شما عرضه ‌شده است. هر سیم‌کارت با یک کد بین‌المللی شناخته می‌شود. این کد معمولا کشور صادرکننده‌، شناسه‌ سازنده و شماره‌ سیم‌کارت را مشخص می‌کند.

شرکت اپل برای عرضه‌ی گوشی‌هایش که با سیم‌کارت ارایه می‌شوند معمولا با چهار اپراتور معروف آمریکایی بانام‌های AT&T، Sprint، Verizon و T-Mobile همکاری می‌کند.

معمولا این اپراتورها تعداد زیادی گوشی را از اپل به‌صورت لاک برای سیم‌کارت‌های خود خریداری می‌کنند. اپراتور یک سری از این گوشی‌ها را با قرارداد‌ و همراه با سیم‌کارتش عرضه می‌کند که معمولا از قیمت پایین‌تری در مقایسه باقیمت اصلی برخوردار هستند. این گوشی‌ها همان‌هایی هستند که در اصطلاح بانام «لاک» (Lock for Operator) در بازار عرضه می‌شوند و تنها با سیم‌کارتی که داخل گوشی قرار دارد، قابل‌استفاده هستند. در این نوع گوشی‌ها ICCID سیم‌کارت روی جعبه هک شده است.

اما تعدادی گوشی هم با کسب اجازه‌ی رسمی از سوی اپل به‌صورت آنلاک و باقیمت اصلی، توسط این اپراتورها به فروش می‌رسند. دقت داشته باشید که اپراتور‌ها برای آنلاک این گوشی‌ها تنها IMEI آن‌ها را برای اپل ارسال می‌کند و در فرایندی کاملا ساده این گوشی‌ها توسط اپل از لاک اپراتور خارج‌شده و به‌صورت «آنلاک» (Unlock) قابل‌استفاده می‌شوند. بدین‌ ترتیب بدون آنکه پلمپ اصلی آیفون باز شود، عملیات آنلاک این گوشی‌ها انجام می‌شوند. این گوشی همان‌هایی که در اصطلاح به آن‌ها کریر آنلاک گفته می‌شود. در جعبه‌ی این گوشی‌ها خبری از سوزن باز کردن شیار سیم‌کارت نیست و در شیار سیم‌کارت آن‌ها سیم‌کارت اپراتور موردنظر قرار دارد. این گوشی‌ها در کنار داشتن ICCID، آنلاک هم هستند. به زبان ساده‌تر، وجود یا عدم وجود ICCID، نمی‌تواند دلیل نو یا دست‌دوم بودن گوشی‌های آیفون باشد.

اما تعدادی گوشی هم وجود دارند که از سوی اپل و از ابتدا به‌صورت آنلاک فروخته می‌شوند. این گوشی‌ها همان‌هایی هستند که در اصطلاح با نام فکتوری آنلاک به فروش می‌رسند و در جعبه‌ی خود سیم‌کارت ندارند و سوزنی برای باز کردن شیار سیم‌کارت در بین لوازم همراه با آن‌ها وجود دارد. این گوشی‌ها معمولا فاقد ICCID هستند؛ اما در مواردی نادر این گوشی‌ها هم ICCID دارند.

iPhone 6s Plus Gold in Apple Store

آزمون‌هایی در دیجی‌کالا روی هر دو نوع آیفون آنلاک انجام شد تا خیال کاربران از خریدی که می‌کنند راحت شود. و نتیجه آنکه به جرات می‌توان گفت این دو نوع آیفون آنلاک هیچ تفاوتی با هم ندارند. تمامی سیم‌کارت‌های هر چهار اپراتور ایرانی در هر دو نوع آیفون قابل‌استفاده هستند و هیچ اختلالی در آنتن دهی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. همچنین می‌توان از اینترنت ۳G و ۴G در هر دو آیفون با خیالی آسوده و بدون نگرانی استفاده کرد.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، دقت به این نکته که تمامی محصولات اپل دارای امضای به‌خصوصی روی جعبه و دستگاه هستند، الزامی است. جمله‌ی “Designed by Apple in California Assembled in China” که معمولا روی تمامی دستگاه‌ها مشاهده می‌شود؛ نشان از این دارد که دستگاه شما در کالیفرنیا و توسط اپل ساخته و طراحی شده و مونتاژ آن در کشور چین انجام می‌شود. اصلا این جمله به این معنی نیست که گوشی شما تولید کشور چین است؛ بلکه تنها این معنی از آن استنباط می‌شود که دستگاه اپلی شما در کشور چین مونتاژ شده است. البته گاهی افراد تصور می‌کنند که این دستگاه سفارش کشور چین است که این دیدگاه هم اشتباه است. برای پیگیری اینکه بدانید دستگاه اپلی‌تان سفارش کدام کشور است کافی است به قسمت «پارت نامبر» (Model) که پشت جعبه و همین‌طور در بخش تنظیمات دستگا‌ه‌تان قابل‌مشاهده است؛ رجوع کنید.

iPhone 6S All Colors

البته باید گفت هیچ تفاوتی در بین پارت نامبر‌های مختلف هم وجود ندارند؛ تنها مورد را می‌توان در نوع اتصال شارژر این دستگاه‌ها به پریز برق دانست که بنا به کشور مقصد  متفاوت هستند. پارت نامبری که این روزها زیاد آن را می‌شنویم LL/A است که مربوط به ایالت متحده می‌شود. داشتن پارت نامبر LL/A برای دستگاه شما به‌نوعی جنبه‌ی روانی و حرف‌وحدیث دارد.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴۴ دیدگاه
  1. نوید

    سلام آقای عبادی

    حالا که ما رو آگاه کردین – من قصد خرید یک گوشی IPhpne 6s 128 رو دارم –

    آیا من از دیجی کالا می تونم یه گوشی Factory Unlocked و LLA بخرم ؟ یا نه .

    ممنون می شم اگه جواب بدین و راهنماییم کنید برای این خرید .

  2. محمد سیادت

    با سلام . از دوستان کمک میخواستم . منی که ایفون باز نبودم به چه روشی میتونم تفاوت ایفون اصلی از کپی رو تشخیص بدم . چون قبلا تمام گوشی های کپی ایفون سیستم عامل اندروید داشتن و به راحتی قابل تشخیص بودن ولی جدیدا گوشی کپی ایفون هم اومده که برنامه ای او اس روی اون شبیه سازی شده وتشخیصش حداقل واسه من سخته . میخواستم دوستان منو راهنمایی کنن . ممنون

  3. حمید

    شما می تونید با وارد کردن سریال گوشی تو سایت اپل از اکتیو(روشن شدن دستگاه برای بار اول) خبر دار بشین:

    https://checkcoverage.apple.com/

    و می تونید با چک کردن imei تو سایت زیر هم از بعضی اطلاعات خبردار بشین:

    http://www.imei.info/

    وقتی گوشی برای بار اول روشن میشه وسیم کارت توش می زارن تو سایت اپل ثبت میشه،دو تا تاریخ نشون می ده یکی یک ماه از زمانی که اکتیو شذهو اون یکی یکسال از زمانی که اکتیو شده،وقتی اکتیو نشده باشه گوشی تو سایت می زنه لطفا اکتیو کنین گوشیوplease active iphone
    وقتی گوشی می خرین حتما سریال چک کنین،حتما باید تو سایت بزنه اکتیو کنین گوشیو و نباید تاریحیو نشون بده،بعضی از فروشنده ها گوشی های رفرش یا مشکل دارو بسته بندی می کنن و الکی به خریدار می گن چون لاک بوده و اپراتور انلاک کرده تاریخ داره که کاملا دروغ،برای انلاک کردن گوشی احتیاجی به روشن شدن وسیم کارت خوردن گوشی نیست.
    حتما موقع خرید سریال رو چک کنین،فروشنده ای که جنسش مشکل نداره براحتی اجازه این کارو می ده،بقیه چیزا زیاد مهم نیست(مثل پارت نامبر و …)

    1. محسن

      خیلی خیلی ممنون از راهنمایی های خوبتون و همچنین ممنون از دیجی کالا به خاطر صحت و اطمینان خریدی که به خریدار میده وهمچنین دیجی کالا مگ به خاطر اطلاع رسانی های بسیار عااااااالی.

    2. جم

      من رفتم نوشت Valid Purchase Date
      سایت دومی حافظه داخلیم که ۱۶ ۳۲ نشون داد!!

      1. علی

        سلام دوست من خسته نباشی
        ببین اگر حافظه ای بیان شده در سایت با گوشی شما در تناقظه باید حتما شماره سریال پشت دستگاهتون رو با خود گوشی مقایسه کنید ک خدایی نکرده برد گوشیتون تعویض نشده باشه در ضمن حتما رنگ گوشی رو هم چک کن
        یه چی که من از بازار تجربه دارم بالای گوشی نگاه کنید ببینید بین صفحه و بدنه درزی هست یا نه به اندازه این که یه برگه آچار بره داخلش اگر اره احتمالا باز شده

  4. محسن

    سلام وخسته نباشید خدمت جناب اقای مهندس عبادی ضمن تشکر از مقاله ی بسیار خوبتون اگه میشه یه توضیح هم درباره ی refresh آیفون بدید که بعضی ها میگن گوشی های دسته دوم اپل رو به جای نو میفروشن و در سایت خوده اپل میشه این موضوع رو فهمید ممنون میشم اگه به این موضوع جواب بدید با تشکر فراوان.

  5. سعید ع

    سلام و خسته نباشید
    قضیه ی این ۶s چیه که میگن دو مدل داره ؟ که در ساختار پردازنده باهم تفاوت دارن ! کدوم مدلش بهتره ؟!!!

    1. reza amini

      بله درسته ، ۶ اس با دو پردازنده تولید میشه که یکی سامسونگ با تکنولوژی ١۴ نانومتری میزنه و یکی دیگرو tsmc با تکنولوژی ١۶ نانومتری تولید میکنه ، که بگفته خوده اپل مصرف باطری با پردازنده سامسونگ کمی بیشتره و تولید گرمای بیشتری میکنه، ولی فکر نمیکنم از روی سریال نامبر بشه تشخیص داد که از کدوم بپردازنده استفاده شده ولی با نصب اپ lirum میشه مشخصات پردازنده رو فهمید

  6. محسن

    خدا رو شکر ما که از دیجی کالا گرفتیم راحتو آسوده.و همچنین ممنون از اطلاع رسانی های خوبتون.

  7. sadegh

    اینکه توی تنظیمات گوشی کد iccid هست ولی روی جعبه نه،واینکه سیم کارتی موجود نبود همراه گوشی و سوزن هم داره،به چه معناست؟

    1. حامد

      کد ICCID مربوط به شناسه سیمکارت هست که روش گذاشتید اگر روی جعبه باشه و آنلاک نباشه فقط با همون سیمکارت کار میکنه و بقیه سیمکارت ها رو نمیشناسه

  8. مهدی

    با عرض سلام و تشکر از مقاله ی مفیدتون…و یه در خواستم از نویسنده مطلب آقای عبادی داشتم که اگه براشون مقدوره پاسخ سوالات دوست عزیزمون اقای امیرکیا رو هر چه زودتو بدن چون سولات ایشون هم واسه من پیش اومده….ممنون از دیجی کالا

  9. امیرکیا

    خیلی ممنون، به این نکته ها پی برده بودم امّا خیلی دچار شک بودم. با این حال من یک iPhone 6s از دیجی کالا خریداری کردم که داخلش سیم کارت Verizon بود. بهتره که دیجی کالا در مشخصات اینو عنوان کنه. در ضمن در مورد قیمت گوشی هایی که این اپراتور ها با مجوز اپل آنلاکش کردن چیزی نگفتید. یعنی هم قیمت آنلاک فکتوری هستند؟! خیلی بعیده همچین چیزی واقعاً. این شکی هست که توی ذهن من و خیلی های دیگه وجود داره. من چند ساله از محصولات اپل استفاده می کنم این سؤال هم همیشه منو درگیر می کرده. من فکر می کنم قیمت ارزون تری به نسبت گوشی های آنلاک فکتوری دارند وگرنه بازارهای ایران به این سرعت با قیمت معمول آیفون نمی فروختند چون سود زیادی نداشت واسشون!
    سؤالاتی که پرسیدم و حدس و گمان هایی که زدم صرفاً برای این هست که مشغله ذهنیم از بین بره و در نهایت بازم ممنون از این مقاله ی خیلی خیلی خیلی کابردی.

  10. armin

    دورود به همگی
    با نظر به اینکه من دیروز کلی وقت گذاشتم و از تجربه خریدم از دیجی که یک گوشی آیفون ICCID دار بود نوشتم و ظاهراً دوستان قابل ندونستن و نظر بنده را تأیید نکردن، حالا از تمام اینها گذشته یک سوأل داشتم از مهندس عبادی و اون اینکه چرا داخل گوشی دارای ICCID دار سیم کارت نیست؟! مگر این گوشی ها اینطور که فرمودین آکبند هستن و بدون باز شدن آنلاک میشن نیست؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید
    بدرود

  11. عرفان

    خیلی خوب بود. ممنون از شما

  12. میثم

    در مجموع پس میشه گفت که کد ICCID یعنی گوشی شما مخصوص اپراتورهای خاصی ساخته شده اما لزوما این کد دلیلی بر لاک بودن گوشی نیست! و ممکنه دوباره توسط خود اپل آنلاک شده باشه و کاملا رسمی باش. درسته؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه