شما بگویید؛ Canon یا Nikon؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی نوبت به خرید دوربین عکاسی می‌رسد، تقریبا همه‌ی مردم به یاد دو برند مشهور کانن و نیکون می‌افتند. این دو شرکت ژاپنی سال‌هاست که نه بازار ایران، بلکه بازار کل دنیا را تسخیر کرده‌اند. اگر بخواهید دوربین DSLR بخرید، تقریبا جز کانن و نیکون به شما پیشنهاد نمی‌شود و این دو سلطان بلامنازع ساخت DSLR هستند.

در بازار دوربین‌های غیر DSLR، این دو برند ناخواسته فضا را برای سازندگان دیگر مثل سونی، فوجی‌فیلم، سامسونگ و پاناسونیک باز کرده‌اند. مثلا اگر می‌خواهید دوربین بی‌آینه با لنز قابل تعویض بخرید، بهتر است از بین فوجی‌فیلم یا سونی انتخاب کنید. به طور مشخص در بازار دوربین‌های کامپکت، نیکون طرفداران خیلی زیادی ندارد. مردم ترجیح می‌دهند از بین برندهای فوق‌الذکر یا کانن انتخاب کنند.

نیکون شرکتی کاملا قدیمی است و در آستانه‌ی صدمین سالگرد تاسیسش قرار دارد. کانن در سال ۱۹۳۷ تاسیس شد و ابتدا قطعات اپتیکی‌اش را در کارخانه‌های نیکون تولید می‌کرد. این دو نه فقط در زمینه‌ی ساخت دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، بلکه به طور کلی در ساخت کالاهایی مثل پرینتر، میکروسکوپ، دستگاه فتوکپی، تجهیزات اندازه‌گیری آزمایشگاهی و غیره فعال هستند.

کانن و نیکون اکنون سرسخت‌ترین رقبای بازار دوربین‌های دیجیتال هستند. دست کم می‌توان گفت که این رقابت از دهه‌ی ۱۹۸۰ و زمانی که آن‌ها کم کم درحال از رده خارج کردن رقبای اروپایی و ژاپنی خود بودند، شروع شد. در برهه‌هایی از تاریخ، مثل زمانی که در سال ۱۹۸۷ سامانه‌ی EOS کانن معرفی شد، کانن به یکباره از نیکون فاصله گرفت و به نظر رسید می‌تواند رقیبش را از دور خارج کند تا بازار تک قطبی شود. در همین دهه‌ی ۲۰۰۰ شاهد بودیم که چگونه کانن ۵D مارک ۲ توانست با توانایی فیلم‌برداری Full HD کاری کند که نیکون D700 کاملا به حاشیه برود. در دو سه سال اخیر نیکون هرچه توان داشته در معرفی دوربین‌های DSLR جدید با نوآوری‌های مختلف گذاشته تا رقیبش را پشت سر بگذارد. اکنون دست کم در بازار دوربین‌های DSLR، نیکون و کانن شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند و تقریبا برابر هستند. کانن بیشتر روی قابلیت فیلم‌برداری دوربین‌هایش و فوکوس خودکار مداوم آن‌ها در Live View کار کرده و نیکون تمرکزش را روی کیفیت عکس‌ گذاشته است. می‌توان گفت که خیلی اوقات نمی‌توانیم بین انتخاب دو مدل رقیب از دوربین‌های DSLR نیکون و کانن نظر قاطعی بدهیم چرا که درست مثل بنز و BMW، هر دو خیلی خوب هستند. با این حال همیشه بحث‌هایی در بین عکاسان حرفه‌ای وجود داشته که مثلا نیکون برای عکاسی استودیویی یا کانن برای عکاسی ورزشی بهتر است. یا کانن مناسب عکاسی نجومی است و نیکون مناسب نیست. همچنان چنین بحث‌هایی کاملا محل مناقشه هستند.

در بازار دوربین‌های کامپکت و به خصوص کامپکت سطح پیشرفته، واقعیت این است که کانن کاملا عملکرد بهتری دارد و مردم سری G و Gx این شرکت را خیلی دوست دارند. حتی در کامپکت‌های ارزان‌قیمت هم کسی زیاد سراغ دوربین‌های نیکون نمی‌رود. به نظر می‌رسد که نیکون بیشتر تمرکز خود را روی حرفه‌ای‌ترها و کاربران DSLR گذاشته و امید زیادی به بازار رو به افول کامپکت‌ها که دائما از طرف گوشی‌های هوشمند تهدید می‌شود، ندارد.

ولی تجربه‌ی شما از انتخاب بین این دو برند، دست کم در زمینه‌ی خرید دوربین چیست؟ شما کدامیک را می‌پسندید؟ آیا مثل ما آن‌ها را رقبایی خیلی نزدیک می‌دانید که بسته به رده و سری، هرکدام می‌توانند بر دیگری برتری‌هایی داشته باشند یا قاطعانه یکی را بهتر از دیگری می‌دانید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. سينا

    من حدود۶،٧ سال پیش دو تا دوربین نیکون
    p6000 coolpix
    خریدم که جز دوربین های نیمه حرفه ای محسوب میشن.کیفیت عکس هاش هنوز از عکس های بهترین گوشه های بازار ۵ تا١٠ برابر بهتره ،اینو از اونجایی میشه فهمید که عکس رو تو مانیتور یا در یک صفحه نمایش بزرگ ببینیم.
    به شخصه برند نیکون رو خاص تر و با کیفیت تر میدونم، یکی به این دلیل که از محصولات دیگه کنن راضی نبودم، مثل اسکنر و پرینتر، دلیل دیگه اینکه با مقایسه ای که بین دوربین های غیر حرفه ای کنن و نیکون داشتم،تصاویر نیکون برام طبیعی تره، انگار که کنن یک ادیت یا تضاد رنگی رو برای دوربین هاش(حداقل تو اون سطح از دوربینا)به وجود میاره، جوری که من بین دو تا عکس که با دوربین نیکون یا کنن ثبت شده باشه، میتونم تشخیص بدم که کدوم مال کنن هست!!!درسته که تو انتخاب حرفه ای ترین دوربین ها هم بحث سلیقه و دوست داشتنه یک برند خاص مطرحه ولی از دوستان بنده ، اونی که عکاسی مدلینگ میکنه از دوربین کنن استفاده میکنه و اونی که حرفه ای و توی طبیعت و غیره عکاسی میکنه، از دوربین نیکون استفاده میکنه.من بدون شک نیکون رو میپسندم و انتخاب میکنم.

  2. فرزاد

    من نیکون رو ترجیح میدم ( در عکاسی ) حتی با میان رده هاش عکس های خیلی بهتری ثبت کردم در مقایسه با کنون و در کل در عکاسی نیکون رو بهتر میدونم . هر چند که طبق گفته دوستان کنون در فیلم برداری ( اوج گرفتنش با ۵d mark II  )    بهتر هست قطعا .

  3. محسن

    با سلام
    به نظر من Nikon با قیمت کمتر ولی کیفتی برابر و یا حتی بهترم هستش
    من خودم مقایسه Canon 80D با Nikon D7200 دیدم و بااین حال که Nikon ریالدیمی تره ولی در جندمورد بهتره به طور مثال تعداد نقطعه فوکوس و … موارد دیگر.
    یه بحث سلیقه ای هم هست دوستان که قطعاً عکاس هستن باید بدونن که دوربین های Canon عکسهای گرم تری میگیره ولی Nikon عکسهایی با رنگ طبیعی می اندازه
    من نظرم Nikon

  4. سید احمد پژوهنده

    هر کدوم از دوربین ها مزیت ها و نواقص خاص خودشون رو دارن.
    کانن بیشتر ویدیو محور هست در صورتیکه نیکون عکس محور.
    کانن شرکتی هست که به صورت قطره چکانی امکانات رو اضافه میکنه (یا بهتره بگیم حساسیت به خرج میده یا شاید هم خساست)
    مثلا در پایینترین مدل نیکون وای فای دیده میده ولی در کانن خیر !
    عکاسایی که بیشتر مشغول گرفتن عکس هستن (و به ندرت به سمت مود ویدیوی دوربین رجوع میکنن) بهتره که نیکون تهیه کنن. رنگ ها و جزئیات در نیکون از کانن بهتر هست.
    کسی مثل بنده که ویدیو برام اهمیت زیادی داره (و عکاس هم هستم) کانن گزینه بسیار مناسبی هست.
    البته این مواردی که گفتم بیشتر در دوربین های DSLR این شرکت ها هستن.
    ممنونم از مدیریت دیجی کالا مگ

    1. علیرضا فرهی

      ببخشید ولی دیگه ۷۵۰d و۱۳۰۰d که رده مبتدی هستند همwifiداره هم nfc.در مورد نیکون باید بگم که d3300 هیچ کدوم رو نداره.

    2. محمد

      حرف شما رو قبول دارم نرم افزار موبایل نیکون رو که با کنون مقایسه میکنیم خیلی تفاوت دارن

  5. حمیدرضا شعبانی

    بطور کلی نظر من اینه :
    در فیلمبرداری عموما کنون بهتر عمل میکنه
    در تجهیزات جانبی و سیستم های جدید کنون معمولا پیشگام هست
    در ایران از اون جهت که اکثرا کنون دارن ، راحت تر میتونید تجهیزاتی که موقتا نیاز دارید رو تهیه کنید
    در نیکون ایراداتی در یک سری از مدل ها وجود داره که با آپدیت و.. رفع میشن ، ولی تو کنون همچین چیزی خیلی کم پیش میاد
    در عکاسی با نیکون به وضوح داینامیک رنج بالاتر رو میشه حس کرد و از اون جهت که یک عکاس حرفه ای معمولا با فرمت خام عکاسی میکند ، در پردازش این موضوع بسیار با اهمیت خواهد بود .
    در رابط کاربری و تجربه کاربری نیکون بهتر عمل میکنه
    در لنزها معمولا نیکون با تجربه بیشتری که داره قویتر و متنوع تر ه
    در مجموع اختلاف های این دو برند بسیار جزئی هست و با انتخاب هرکدوم چیز زیادی از برند دیگر از دست نخواهید داد …

  6. علیرضا فرهی

    راستش من از ارگونومی نیکون اصلا خوشم نمی یاد مثل اسباب بازی میمونه.برای مثال d5500اندازه یک شبهslr سونی.نو کنون همه ی دکمه سر جای خودشه و درست زیر انگشت.تو نیکون هم که دکمه ها انقدر ریزه که به زحمت میتونستم باهاش کار کنم.البته این سلیقه منه و البته دستای من شاید یخورده بزرگ باشه.فکر می کنم بیشتر برای خانوما مناسب باشه.البته رده بالا های نیکون خیلی عالی اما بازم اگه رزولوشن بالا می خواهید canon 5ds .51mega pixel.قابل توجه نیکونی های عزیز!!!!!!اما با تمام این اوصاف انتخاب یکی از این دو برند کاملا سلیقه ایست.پس به این مشخصات و نوشته های الکی روی کاغذ توجه نکنید و فقط اون چیزی رو بخرید که باهاش موقع عکاسی لذت ببرید و بتونید به موضوع اصلی و عکاسیتون توجه کنید.مثل من که فقط با کنون کیف می کنم.

  7. Reza

    استحکام بدنه حتی تو دوربینای سطح متوسط نیکون داشتن اتو فکوس بدنه که حتی با لنزای قدیمی خیلی فکوس دقیقی داره من به نیکون رای میدم همه ی عکاسای حرفه ای از نیکون استفاده میکنن اینکه میگن کانن فکوس فیلم برداری دقیقی داره به نظر من اهمیت خاصی نداره اگر کسی بخواد فیلم بردای کنه خوب دوربین فیلم برداری می خره نه عکاسی

  8. حسین دهقان

    تو عکاسی چهره و آتلیه ای و حتی خانوادگی نیکون بدون شک برتر از کانن هست ولی در عکاسی طبیعت کانن بهتر عمل میکنه…

  9. پویا

    در مجامعی که صحبت از عکس و عکاس هست گاه گداری این سوالی که دیجیکالا پرسیده ایجاد میشه و گاهی اوقات هم به بحث ویا جنجال کشیده میشه . اما میتوان گفت انتخاب بین این دو برند به نوع کارایی و گزینه هایی است که عکاس نیاز داره برای مثال نیکون از همان ابتدا در منوی خود دست را برای روتوش و کارهایی از این قبیل باز گذاشته بود که این در کنن یافت نمیشد و یا نیکون از بدنه هایی با کیفیت بیشتر و عمر بالا تر استفاده می کند و یا کنن از همان ابتدا از آرگونمی بهتری در دوربین هایش بهره برد و خب نمیتوان از قدرت تصویر برداری دوربین های کنن چشم پوشید .
    انتخاب من از چند سال گذشته کنن بوده و احتمال کاملا زیاد همچنان کنن خواهد بود

  10. رضا

    بنظر میاد گزینش بین این دو برند به لوازم جانبی و لنزهایی داره که ما قبلاً خریدیم.
    براى نمونه عکاسی که چندتا لنزها کنون رو داره باز هم body کنون میخره و همینطور نیکون.

    تجربه ى من میگه عکسهاى نیکون از دیدگاه رنگ به واقعیت نزدیکترن و عکسهاى کنون زیباتر ند.

    در ضمن براى لذت عکاسی ،از میرورلس هاى فوجی هم نباید غافل بود.
    شاد زى مهر افزون

  11. hassanzh

    من خودم به شخضه نیکون d7100 دار م واقعا عالیه از همه نظر ولی بی انصافی کنون خوبی های خودش رو داره به نظر من کنون از نظر فیلم برداری بهتر و نیکون تو عکاسی بهتره بخصوص عکاسی طبیعت. باید دید تو این چندسال چه تغیری میکن دو تا شرکت.

  12. حسین

    Fujifilm

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه