آنچه شما گفتید: بازی کردن با کنسول دستی یا موبایل

۶ آبان ۱۴۰۲

هفته‌ی گذشته در قالب مجموعه مقالات «شما بگویید»، از شما خواستیم تا به ما بگویید که برای بازی کردن، از بین کنسول دستی و موبایل، کدام دستگاه را انتخاب می‌کنید. این سوال را در وب‌سایت دیجی‌کالامگ و هم‌چنین در شبکه‌های اجتماعی خود مطرح کردیم و با پاسخ‌های جالبی مواجه شدیم؛ پاسخ‌هایی که دیدگاه‌های متفاوت شما نسبت به بازی کردن بیرون از خانه را نشان می‌دادند.

بخوانید: بهترین کنسول‌های دستی تاریخ؛ با ۲۰ کنسول دستی برتر آشنا شوید

این پادکست «آنچه شما گفتید» به بررسی پاسخ‌های شما، و البته بررسی سوال پرسیده شده، از پایه و اساس، می‌پردازد. اینکه اصلا چرا باید با کنسول دستی یا موبایل بازی کنیم و نیم نگاهی به جامعه‌ی گیمر، بخشی از بحث‌های این پادکست است.

از شما دعوت می‌کنیم این پادکست را ببینید و از دیدگاه‌های خود برای ما و دیگران در بخش نظرات همین مطلب، بگویید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۰ دیدگاه
  1. Dr_Alef007

    باسلام و خسته نباشید و اینکه مرسی از پادستای خوبتون
    ببینید تعداد زیادی از عکاسان حرفه ای دنیا از ورود اسمارت فون ها به عرصۀ عکاسی گله مندن و حرفشون اینه که با این کار تعداد بسیار بالایی عکس بی ارزش تولید شده… همونطور که میبینید مثلا اسمارت فون های جدید که عرضه میشن کلی روی دوربینشون مانور میدن ولی کسی که عکاسه و میخواد عکاسی کنه نمیره موبایل بخره… میره یه DSLR خوب میخره و درست عکاسی میکنه… اصلا همین روند یادگرفتن کار با یه دوربین DSLR باعث میشه که با عکاسی هم آشنا بشه… عین همین مسئله توی گیمینگ داره اتفاق میفته… یعنی همونطور که با ورود اسمارت فون هایی با دوربین های (به زعم خودشون خوب) باعث شد عدۀ زیادی ناعکاس اسم عکاس و آرتیست رو روی خودشون بزارن… دقیقا این اتفاق توی گیمینگ هم افتاده و عدۀ زیادی ناگیمر که با موبایل هاشون بازی میکنن اسم گیمر رو روی خودشون گذاشتن و اصولا اگه بخوایم به معنای واقعی کلمه “بازی کنیم” و “گیم رو تجربه کنیم” صد درصد سراغ کنسول همراه میریم… تو خونه ام که وقتی pc هست کنسول نمیخریم دیگه 🙂
    مرسی از برنامۀ خوبتون

    1. سهراب

      سلام
      حرفت دقیقا درسته
      اگه بگیم کسی که با گوشی بازی میکنه گیمر هست کلمه گیمر رو فقط از نطر لغوی بررسی کردیم و باید از نطر مفهومی بررسی بشه

  2. عادل قربانی

    سلام خدمت آقایان نوردوست و میرزایی ، از این همه زحمتی که میکشید ممنونم . انرژی که برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صنعت بازی صرف میکنید قابل ستایشه

  3. Bigby

    یه پادکست باید که واسه عید چی بازی کنیم.

  4. نیما

    پس موبایل گیمینگ ریزر چیه؟؟؟؟؟؟

  5. shayan

    واقعا کنسول دستی .شما بازی zelda ocarina of time روی ۳ds را بازی موبایل مقایسه کنید. یه سوال هم داشتم که فرق بین ۲ds و ۳ds چیه؟

  6. نوید

    واقعا موبایل رو وسیله بازی دونستن مسخرس حتی اگه بازی های کنسول روش اجرا کنن اصلا قابل استفاده نیست

  7. sepehrtabriz

    این سوال و کلا مقایسه اشتباهه شما زمانی میتونید قیاس کنید که کارکرد اصلی هردو دستگاه یکی باشه.این سوال فقط تو یه صورت درسته اونم زمانیکه جامعه اماری شما بچه های زیر ۶ سال باشه چون واسه اونا کارکرد اصلی هر دو دستگاه میشه بازی.

  8. 8834121

    در جواب دوست عزیزم (علی) بله درسته به مار و پله و جدول و پو و بقول دوستمون حکم آنلاین و ………… میگن بازی ولی اصلا تو دسته ی video game قرار نمیگیرند.اصلا هم ربطی به پیچیدگی نداره .چرا چون فقط دیجیتالی شده ؟؟؟!!!!!! اگه اینجوریه که نهنگ آبی هم video game محسوب میشه .شعر یادت نره هم ویدئو گیمه piano tiles هم ویدئو گیمه .خواننده شو هم ویدئو گیمه و خیلی بازی دیگه میتونم مثال بزنم که میشه ویدئو گیم حساب کرد با پیچیدگی کمتر که واقعا ویدئو گیم نیستن !فقط نرم افزارن برای سرگرمی همین

  9. Cp.Mahdi Cp.Mahdi

    تا حدودی با هر دو تون موافقم.
    بازی های کنسول دستی واقعا خیلی بالاترن از نظر کیفیت و عمیق بودن اما بازم میشه به اونایی که از بازیای موبایلی لذت میبرن گفت گیمر در مقیاس کوچیکتر چون از یه چیز دیجیتالی که هدفش سرگرم کردنه لذت میبرن. درسته به اندازه گیمرای واقعی اهمیت نمیدن اما در کل دار لذت میبرن. در نتیجه بهشون میگیم گیمر موبایل که مکس لول گیمر بودنشون lvl.5 ئه درحالیکه گیمرای واقعی مکسشون lvl.100 ئه! XD
    آقای نوردوست از شما بعید بود که اینفینیتی بلید رو با گاد او وار psp مقایسه کنید؛ به خاطر گرافیک!!! رسالت صنعت گیم گرافیک خفن نیست. ما خواستار عذر خواهی رسمی شما هستیم! XD
    _______________
    آقای میرزایی دمت گرم که منو شناختی! XD

  10. میثم

    اصلا پاتکس خوبی نبود…
    شما به یه فیلم بد چی مگین فیلم دیگه بازی بد هم بازی حالا باید بشنیم ببینم شما از بازی چی میخوای رو ببینیم
    به هر حال همه افرادی که بازی میکنن روی موبایل هم گیمر هستن و یه حال خوبی در اخر بهشون انتقال پیدا میکنه به وصیله بازی
    لطفا دیگدگاه های اشتباه خودتونو وارد دنیا نکنین یکم مطالعه کنید چون شما یه رسانه هستین و اشتباه حرفای شما سال ها طول میکشه درست بشه

  11. حمیدرضا کاردان

    بحث جالب شد اما باید بگم شما جفتتون دارین اشتباه میزنید!
    سوال اصلی اینه: با وجود کنسول های پرتابل، شما از گوشی که همیشه باهاتونه واسه بازی استفاده میکنید یا میرید یک کنسول جدا میخرید؟! (همه اقشار جامعه)
    چیزی که امیرحسین میگه درسته چیزی که مجید هم میگه درسته!
    یعنی شما دارید سر واقعیت هایی که وجود داره بحث میکنید که هر کدوم هم به نوع خودشون درست هستن و نمیشه گفت این درسته و این یکی غلط!
    ما چند نوع گیمر داریم:
    گیمر های فوق حرفه ای: “کلا توی دنیای گیم زندگی میکنن و از هر چیزی واسه گیم زدن استفاده میکنن. همچنین اینکه دیدگاهشون نسبت به گیم یک چیزه و اون هنره. اخبار گیم رو به شدت دنبال میکنن و عقشون گیمه”

    گیمر های حرفه ای: “این نوع گیمرها معمولا از یک دستگاه برای گیم زدن استفاده میکنن (کنسول یا PC) و نسبت به فوق حرفه ای ها کمتر وقتشون صرف گیم میشه. میشه گفت همون گیمر فوق حرفه ای هستن که یکم محدود تر عمل میکنن.”

    گیمر های سطح متوسط: “این نوع گیمر ها وقتشون کمتر صرف گیم میشه اما گیم میزنن و تا حدی دنیای گیمینگ رو هم دنبال میکنن. با خرید یک کنسول قضیه و ختم میکنن و با چند تا بازی بزرگ اما عمومی تر (فوتبال یا GTA) وقتشون رو میگذرونن.

    گیمر های سطح پایین: “این نوع آدمها معمولا دستگاه تخصصی واسه گیم زدن ندارن. از گوشی یا کامپیوتر توی خونه برای گیم زدن استفاده میکنن و تنها واسه وقت گذروندن گیم میزنن.”

    آدم های معمولی و غیر گیمر: “این نوع آدمها اسمشون گیمر نیست اما گیم میزنن و اولین و آخرین دستگاهی که باهاش گیم میزنن گوشی توی دستشونه! و البته هدف اصلی شرکت هایی مثل سوپرسل. اینها طوری هستن که اگه واسه گوشی اصلا گیم نیاد واسشون مهم نیست اما باشه بازی میکنن.”

    با تفاسیر بالا، متوجه میشیم که مجید داره همه اقشار جامعه رو توی بحث راه میده اما امیرحسین داره با تعصب اون گیمر حرفه ای و فوق حرفه ای رو تصور میکنه.
    چیزی که اینجا مشخصه اینه که از گوشی هم میشه واسه گیم زدن استفاده کرد و چرا که نه؟! وقتی میشه گیم زد و لذت برد چرا نباید بازی کنیم باهاش؟
    مثل این میمونه بگیم من به عکاسی علاقه دارم اما چون دوربین DSLR ندارم عکاسی نمیکنم! خیلی ها هستن عکاس حرفه ای هستن و در کنار دوربین اصلی، از گوشی هم استفاده میکنن.
    من خودم خیلی هارو دیدم فقط از گوشی استفاده میکنن و دلایل خودشون رو دارن.
    مثالش هم دوستی بود که با یک گوشی ۷۰۰ تومنی فقط گیم میزد و میگفت عاشق گیمه. بهش گفتم خب برو PS4 بخر انحصاری بزن کف کن. گفت به دلیل خرج بالا کنسول نمیخرم. (مثل اینترنت قوی، بازی های گرون و نیاز به یک نمایشگر جدا از تلویزون توی پذیرایی)
    امیدوارم قانع کرده باشم که هم مجید درست میشه و هم امیرحسین.

    1. Cp.Mahdi Cp.Mahdi

      “اینها طوری هستن که اگه واسه گوشی اصلا گیم نیاد واسشون مهم نیست اما باشه بازی میکنن.”
      اینها همون هایی هستن که ۱۰ سال پیش کامپیوتر میخریدن برای igi و nfs2se!
      حرفتاتو دوست داشتم و از دسته بندیت خوشم اومد. ????

    2. Hideo

      نه داری اشتباه میگی!گیمر بودن ربطی به وسیله داشتن نیست.به نوع نگاه و تفکره.شخصا نسل هایی بوده که به خاطر شرایط مالیم نتونستم کنسول تهیه کنم ولی هر روز مقاله ها و اخبار این حوزه رو با همون علاقه و اشتیاق سابق(حتی شاید خیلی بیشتر!)میخوندم جوری که انگار کنسول رو داشتم .هر دفعه فرصتی پیش میومد خونه یکی از دوستان که کنسول داشت میرفتم ویه دلی از عزا در می آوردم.
      مثال خودت رو استفاده میکنم.هر کی یه دوربین(حالا دوربین گوشی،DSLRو…)دستش بگیره عکاسه؟یا عکاسی در نگاه و تفکر خود اون شخصه؟
      متاسفانه صنعت گیم(که البته موبایل شاملش نمیشه) جوریه که شما موقع انجامش تو خونه اید وجامعه شما رو در حال بازی کردن نمیبینه.بر خلاف عکاسی!ااین مساله باعث میشه که برداشت مردم از گیم به بازی موبایل و وسیله سرگرمی بچه محدود بشه!تابویی که امیدوارم توسط nintendo switch شکسته بشه!

      1. حمیدرضا کاردان

        حرف شمارو قبول دارم و اون دسته بندی اقشار جامعه رو هم برپایه همون طرز تفکر انجام دادم.
        خودمم به خاطر وضعیت مالی نامناسب هنوز نتونستم بازی های جدید رو بازی کنم و جزو گیمر های قدیمی حساب میشم.
        حرف من اینه که چه با موبایل بازی کنیم، چه با PC و چه با کنسول، بستگی داره که ما چه نوع گیمری هستیم!
        امیرحسین به شدت بر این عقیده هست که گیمر حرفه ای اصن بازی موبایل رو حساب نمیکنه.
        مجید هم میگه خیلی ها هستن گیم موبایل میزنن و میشه بهشون گفت گیمر.
        دقیقا حرف جفتشون درسته و فقط باید با دسته بندی نوع گیمر مشخص کرد این داستان رو.

  12. reza

    یعنی اون قسمت نابودم کردی گفتی گیمر موبایل دلش نمیخواد پول بده چقدر پولمو سر کلش رویال به گند زدم ولی قبول دارم ارزشو نداره

    1. Cp.Mahdi Cp.Mahdi

      پرداخت برای جم باکس های کلش رویال برای قوی شدن توی یه بازی پوچ (خودم قبلا چند ساعتی بازی کردم و بازیه خوبیه اما پوچه) یه چیزه و پرداخت برای هنر یه چیز دیگه.
      فقط کاپ هد رو با کلش رویال مقایسه کن.

    2. Mr. Mohamad

      پول دادن برای بازی های مثل کلاش رویال حماقت محضه
      در واقع داری پولت الکی هدر میدی هر روز کارای قبلی هی تکرار میکنی آخر هم به هیج جای نمیرسی
      درسته بازی کلش رویال پرداخت درون برنامه ای داره و این اصلا خوب نیست که پول بدی قوی بشی اما اگه از این هم بگذریم بازی کلاش رویال از یه نظر دیگه بازی بدی هست چون بازی اعصاب خورد کنی هست و این مورد در طولانی مدت باعث آسیب دیدن خودمون میشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه