آمریکا برای توسعه شبکه ۵G از شرکت‌های غربی رقیب هواوی کمک می‌گیرد

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
هواوی

در حال حاضر شرکت هواوی عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی را در اختیار دارد و بسیاری از کشورهای برای راه‌اندازی و توسعه شبکه ۵G از این شرکت چینی کمک گرفته‌اند. اما داستان درباره آمریکا کمی متفاوت است؛ پس از جنگ تجاری آمریکا و چین و به تبع آن متهم شدن هواوی به یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا، دولت ترامپ همواره سعی کرد از شرکت‌های غربی رقیب در توسعه شبکه ۵G ایالات متحده کمک بگیرد.

تجهیزات شبکه هواوی با کیفیت بالا و قیمت مناسب خود در سطح جهان شناخته شده هستند، اما این شرکت به روابط نزدیک با دولت کمونیستی چین نیز مشهور است و همین موضوع باعث شده تا مقامات آمریکایی درباره استفاده از تجهیزات و محصولاتش نگران باشند. آن‌گونه که مقامات دولت ترامپ در سال گذشته میلادی مدعی شدند، تولیدات هواوی به در پشتی مهجز هستند که امکان نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران و ارسال آن‌ها به پکن را فراهم می‌کند. البته کمپانی چینی همواره این اتهام را رد کرده است.

در ماه نوامبر، FFC که مدیریت صندوق خدمات جهانی (USF) را برعهده دارد، هواوی را از دریافت پول از این صندوق منع کرد. این صندوق هر سال مبلغی معادل ۸.۵ میلیارد دلار را برای تامین اینترنت در مناطق روستایی و کم‌درآمد آمریکا صرف می‌کند. اگرچه این نهاد در نام خود از عنوان جهانی استفاده کرده است، اما منبع مالی آن هزینه‌ای است که به‌صورت ماهانه در قبض مشترکان آمریکایی محاسبه می‌شود. همچنین، FCC در نظر دارد تا اپراتورهای محلی را ملزم کند هرگونه تجهیزات و تولیدات هواوی را از شبکه‌های ۳G و ۴G خود حذف کنند. طبق محاسبات این نهاد، انجام این کار به دو سال زمان و حدود ۱.۸۹ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

هواوی

اما آمریکا به ممنوعیت فعالیت هواوی در خاک خود راضی نشده و از متحدانش نیز درخواست کرده است تا در توسعه شبکه‌های نسل پنجم خود از تجهیزات این شرکت استفاده نکنند. با وجود این‌که کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن از هشدار آمریکا تبعیت کردند، اما آلمان و بریتانیا از همکاری خود با هواوی در توسعه شبکه‌های ۵G خبر می‌دهند. پیش از این‌، بوریس جانسون (نخست وزیر بریتانیا) پس از اعلام هشدار از سوی آمریکا، این پرسش را مطرح کرد: «راه‌حل‌های جایگزین چیست؟»

در سوی دیگر، فرانسه اعلام کرده می‌تواند نسل بعدی شبکه‌های خود را با کمک نوکیا و اریکسون توسعه دهد و از این دو شرکت اروپایی به عنوان جانشین هواوی نام برده است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، اکنون ایالات متحده نیز فهرستی از چند شرکت را تهیه کرده است که می‌توانند به عنوان جایگزین هواوی به این کشور در تامین تجهیزات شبکه نسل پنجم کمک کنند.

بیشتر بخوانید: چرا فناوری ۵G در حال حاضر ما را شگفت‌زده نمی‌کند؟

برنامه راهبردی دولت ترامپ این است که سازمان‌های مخابراتی و شرکت‌های فناوری آمریکا در همکاری با یکدیگر از استانداردهای مهندسی جدیدی رونمایی کنند که به توسعه دهندگان بخش نرم افزاری شبکه‌های ۵G اجازه دهد تا کدهای خود را روی سخت افزار تولید شده توسط هر شرکتی اجرا کنند. این اقدام می‌تواند تا حد زیادی استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه‌های ۵G آمریکا را کاهش دهد. لارنس کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، از شرکت‌های مایکروسافت، دل و AT&T به عنوان شرکای دولت در این طرح نام برده است. او درباره این طرح می‌گوید:

طرح بزرگ این است که تمامی معماری و زیرساخت شبکه ۵G آمریکا توسط شرکت‌های آمریکایی اجرا شود. این (طرح) می‌تواند شامل حضور نوکیا و اریکسون هم باشد، زیرا آن‌ها در آمریکا حضور پررنگی دارند.

در ماه اکتبر و چند ماه پس از اعلام قرار گرفتن هواوی در فهرست وزارت بازرگانی آمریکا، دولت ترامپ متوجه شد که هیچ‌یک از تولید کنندگان آمریکایی تجهیزات رادیویی به انتقال سیگنال از گوشی‌های تلفن همراه و برج‌های مخابراتی نیاز نداشتند. مقامات دولت آمریکا در جلسات متعدد با کمپانی‌هایی آمریکایی سیسکو و اوراکل، از این دو شرکت درخواست کردند تا به جمع شرکت‌هایی بپیوندند که در زمینه توسعه ۵G با دولت همکاری دارند؛ اما هر دو شرکت اعلام کردند که زمان و سرمایه کافی برای این کار را ندارند. با کنار رفتن این دو شرکت بزرگ و عدم اعتماد ایالات متحده به هواوی به دلیل نگرانی از روابطش با دولت چین، آمریکایی‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در نوکیا و اریکسون بودند تا از این‌ طریق بتوانند آن‌ها را به همکاری ترغیب کنند.

طبق اعلام آقای کودلو، به‌نظر می‌رسد اکنون این برنامه گسترده‌تر شده است:

شرکت‌های مایکروسافت و دل به سرعت در حال توسعه نرم افزار و سرویس‌های ابری هستند که جایگزین بسیاری از تجهیزات می‌شوند.

او در ادامه و به نقل از مایکل دل، بنیان‌گذار کمپانی دل، گفت:

نرم افزار در حال خوردن سخت افزار در (شبکه‌های) ۵G است.

اما این طرح آمریکا باز هم نمی‌تواند با همان قدرت و کیفیت هواوی به پیش برود؛ زیرا گفته می‌شود شرکت‌های اریکسون و نوکیا حداقل یک سال از هواوی عقب‌تر هستند. با توجه به سرعت رشد و نفوذ شبکه‌های ۵G در عصر حاضر، این عقب ماندگی چندان برای آمریکا جالب نخواهد بود. اولین کشورهایی که بتوانند به شبکه‌های پر سرعت ۵G دسترسی پیدا کنند، در واقع به سرعت دانلود بالاتر (حداقل ۱۰ برابر بیشتر از سرعت شبکه‌های ۴G) دست پیدا کرده‌اند و می‌توانند تکنولوژی‌ها و صنایع جدید را راه‌اندازی کنند.

اندی پرودی، مدیر امنیتی ارشد هواوی در آمریکا، درباره این موضوع ایده‌ای را مطرح کرده و گفته است:

اگر ایالات متحده می‌خواهد سخت افزار و نرم افزار ۵G توسط شرکت‌های آمریکایی یا اروپایی توسعه یابد، دولت باید کمپانی‌ها را تشویق کند تا مذاکرات با هواوی برای دریافت گواهی تکنولوژی ۵G ما را شروع کنند.

پرودی معتقد است که بدون حق مالکیت معنوی هواوی، محصولات تولید شده در آمریکا از نظر عملکرد و اطمینان، یک تا دو سال از نمونه‌های تولید شده توسط هواوی عقب‌تر خواهند بود.

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه