هرآنچه از کنفرانس گوگل I/O امسال انتظار داریم

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
کنفرانس گوگل I/O 2018

گوگل هرساله با برگزاری کنفرانس گوگل I/O، از جدیدترین تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های خود رونمایی می‌کند. هرچند مخاطب اصلی این کنفرانس عمدتا توسعه‌دهندگان هستند، اما گوگل همواره خبرهای متعددی را در مورد برنامه‌های آینده‌ی این شرکت اعلام می‌کند. کنفرانس گوگل I/O 2018 امسال از تاریخ ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) آغاز می‌شود و در تاریخ ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) به پایان می‌رسد. مانند کنفرانس‌ها و رونمایی‌های دیگر، درباره‌ی موارد مورد انتظار این کنفرانس نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد، اما با توجه به گزارش‌ها و خبرهای متعدد، می‌توانیم احتمالات زیادی را مطرح کنیم. در ادامه، نگاهی به خبرهای مورد انتظار کنفرانس گوگل I/O 2018 می‌اندازیم.

نسخه‌ی جدید پیش‌نمایش اندروید P

اندروید پی

از آنجایی که گوگل هرسال نسخه‌ی جدید پیش‌نمایش اندروید را در کنفرانس گوگل I/O عرضه می‌کند و طبق برنامه‌های این شرکت در ماه مه می‌توانیم انتظار عرضه‌ی این نسخه را داشته باشیم، پس به احتمال خیلی زیاد شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی جدید پیش‌نمایش اندروید P خواهیم بود. البته اگر انتظار دارید که در کنفرانس گوگل I/O 2018 نام این اندروید اعلام شود، باید بگوییم که احتمال وقوع این موضوع نزدیک به صفر است.

معرفی متریال دیزاین نوین

در اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید P که چند ماه پیش عرضه شد، شاهد تغییر و تحولات زیادی در رابط کاربری بودیم. همچنین در طی چند ماه گذشته، رابط کاربری تعداد زیادی از محصولات و سرویس‌های گوگل، مانند کروم، جیمیل و دیگر موارد، دست‌خوش تغییرات زیادی شده‌اند. بنا به برخی از اخبار، به نظر می‌رسد گوگل تغییر و تحولات گسترده‌ای را در اصول طراحی «متریال دیزاین» اعمال کرده و این تغییرات رابط کاربری سرویس‌ها و برنامه‌ها هم در راستای همین موضوع است. در مورد نام این اصول طراحی جدید خبر چندانی نداریم اما به احتمال زیاد در کنفرانس گوگل I/O 2018 اطلاعات زیادی را در مورد ویژگی‌های نسخه‌ی جدید متریال دیزاین منتشر خواهد شد.

پشتیبانی از فرمان‌های حرکتی (Gestures)

اندروید در طی این سال‌ها در موارد مختلف از iOS الگوبرداری کرده است. در نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید P دیدیم که گوگل تصمیم به پشتیبانی از بریدگی نمایشگر گرفته و حالا به نظر می‌رسد که در این نسخه از اندروید، شاهد پشتیبانی از فرمان‌های حرکتی هم خواهیم بود. گوگل چندی پیش تصادفا عکسی را منتشر کرد که در آن یک نوار ناوبری جدید به تصویر کشیده بود. گویا گوگل می‌خواهد فرمان‌های حرکتی را در اندروید P تعبیه کند. اما شاید این قابلیت‌ها تا زمان عرضه‌ی نسخه‌ی دوم پیش‌نمایش اندروید P آماده نشوند.

بخش Slices در گوگل اسیستنت

گوگل اسیستنت

نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید P حاوی یک API تحت عنوان Slices بود. در مورد عملکرد این API نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد اما بنا به بررسی یکی از کارشناسان، به نظر می‌رسد این API به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های خود را با گوگل اسیستنت یکپارچه کنند. این یعنی اگر کسی از گوگل اسیستنت در مورد یک فیلم در حال اکران سوال بپرسد، گوگل اسیستنت بدون اینکه از محیط خود خارج می‌شود، می‌تواند برای کاربر بلیط رزرو کند. از آنجایی که موفقیت این قابلیت بستگی به همکاری توسعه‌دهندگان دارد، احتمالا در کنفرانس گوگل I/O 2018 اطلاعات بیشتری در مورد این مشخصه اعلام می‌شود.

پلتفرم Flutter و سیستم‌عامل Fuchsia

پلتفرم Flutter

گوگل در چند سال گذشته مشغول توسعه‌ی یک پلتفرم چندمنظوره به نام Flutter بوده است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که یک اپلیکیشن را برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS توسعه دهند. همچنین این پلتفرم از فریم‌ورک‌های رابط کاربری مختص اندروید و iOS هم بهره می‌برد تا این اپلیکیشن‌ها در این دو سیستم‌عامل ظاهر یکسانی نداشته باشند. اولین نسخه‌ی آزمایشی SDK پلتفرم Flutter در ماه فوریه عرضه می‌شود. در کنفرانس گوگل I/O، این شرکت در ۶ جلسه‌ی مختلف به ارائه‌ی توضیحات مربوط به این پلتفرم می‌پردازد.

در همین زمینه باید به سیستم‌عامل جدید Fuchsia هم اشاره کنیم که گوگل در حال توسعه‌ی آن برای گوشی‌ها و کامپیوترها است. برخلاف اندروید، این سیستم‌عامل بر پایه‌ی لینوکس نیست و مبنای آن یک «کرنل» ساخت گوگل به نام Zircon است. این سیستم‌عامل که دو سال از توسعه‌ی آن می‌گذرد، در حال حاضر مناسب استفاده‌ی تجاری نیست و احتمالا آمادگی کامل آن حداقل تا سال ۲۰۲۰ به طول می‌انجامد.

نسخه‌ی رسمی Android Things

سیستم‌عامل Android Things

روزبه‌روز به اهمیت «اینترنت اشیاء» (Internet of Things) افزوده می‌شود و گوگل هم نمی‌خواهد از این روند عقب بماند. اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش سیستم‌عامل Android Things در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و در حال حاضر هشتمین نسخه‌ی پیش‌نمایش آن در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. احتمالا در کنفرانس گوگل I/O 2018 شاهد ارائه‌ی اولین نسخه‌ی رسمی این سیستم‌عامل خواهیم بود. سیستم‌عاملی که بنا به گفته‌ی گوگل، بر پایه‌ی اندروید اوریو توسعه یافته و سازندگان گجت‌ها برای استفاده از آن، حق دست‌کاری در آن ندارند تا گوگل بتواند به‌راحتی به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای گجت‌های مبتنی بر آن ارسال کند.

دیگر خبرهای احتمالی کنفرانس گوگل I/O 2018

اندروید مختص اتومبیل: بر اساس نام یکی از جلسات گوگل I/O، می‌توانیم انتظار دریافت اطلاعات بیشتر در مورد Android Automotive را داشته باشیم. این نسخه از اندروید مختص اتومبیل‌ها است و به سازندگان اتومبیل‌ها اجازه می‌دهد که اندروید را با نرم‌افزار داخلی اتومبیل‌های خود یکپارچه کنند. البته در کنفرانس I/O سال گذشته هم گوگل در مورد این نسخه از اندروید توضیحاتی را ارائه داد، اما شاید در کنفرانس امسال تاریخ عرضه‌ی رسمی این اندروید اعلام شود.

گوگل فتوز: یکی دیگر از جلسات گوگل I/O امسال در مورد ویژگی‌های جدید گوگل فوتوز است. در کنفرانس سال گذشته، گوگل به تعبیه‌ی قابلیت حذف اشیاء در گوگل فوتوز اشاره کرد که هیچ‌وقت عرضه نشد. شاید امسال این قابلیت یا دیگر قابلیت‌های جدید گوگل فوتوز معرفی و عرضه شوند.

موارد نه‌چندان مورد انتظار

نمایشگرهای هوشمند

گوگل پروژه‌های مختلفی را در دست دارد که احتمالا خبری در مورد آن‌ها در گوگل I/O امسال اعلام نمی‌شود. در ادامه به تعدادی از این پروژه‌ها اشاره می‌کنیم.

نمایشگرهای هوشمند: در CES 2018، گوگل نمایشگرهای هوشمند مبتنی بر گوگل اسیستنت را معرفی کرد. این گجت‌ها در حقیقت اسپیکرهای هوشمند مجهز به نمایشگر هستند. شرکت‌هایی همچون لنوو، ال‌جی و سونی قرارداد ساخت این نمایشگرها را امضا کرده‌اند اما هنوز محصولی به بازار عرضه نشده است. از بین این شرکت‌ها، به نظر می‌رسد که لنوو فاصله‌ی زیادی تا عرضه‌ی نمایشگر هوشمند ندارد و گویا در فصل تابستان چنین نمایشگری را عرضه می‌کند. با توجه به اینکه کنفرانس گوگل I/O در چند روز آینده برگزار می‌شود، احتمالا در این کنفرانس چنین گجت‌هایی معرفی نخواهند شد ولی شاید تصاویر یا نمونه‌های اولیه‌ی آن‌ها نمایش داده شوند.

گوشی گوگل پیکسل میان‌رده: چندی پیش گزارش‌های متعددی در مورد احتمال عرضه‌ی گوشی گوگل پیکسل میان‌رده منتشر شد. طبق این گزارش‌ها، این گوشی به احتمال زیاد در ماه‌های ژوئیه یا آگوست معرفی می‌شود که فاصله‌ی زمانی زیادی تا کنفرانس I/O دارد.

کنسول استریمینگ بازی: بر اساس گزارش‌های مختلف، گوگل تا انتهای سال ۲۰۱۷ می‌خواست یک کنسول استریمینگ بازی را عرضه کند که البته تا حالا چنین اتفاقی نیفتاده است. چنین پروژه‌ای نیازمند همکاری تعداد زیادی توسعه‌دهنده است و از آنجایی که در کنفرانس گوگل I/O 2018 برنامه‌ی مرتبط با بازی وجود ندارد، پس نباید انتظار انتشار اخبار مربوط به این کنسول را داشته باشیم.

سرویس پخش موسیقی: گوگل در تلاش است با ترکیب یوتیوب و Google Play Music، یک سرویس جدید تحت عنوان YouTube Remix راه بیندازد و Google Play Music را از دور خارج کند. این سرویس قرار بود در ماه مارس عرضه شود ولی به دلایلی این اتفاق رخ نداد. از آنجایی که گوگل در مورد این سرویس توضیحات چندانی را ارائه نداده، احتمالا در I/O امسال حرفی از آن به میان نخواهد آمد.

منبع: Arstechnica

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه