آیا قانون ۵ ثانیه صحت دارد؟

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
قانون 5 ثانیه

محققان بار دیگر قانون ۵ ثانیه را رد کردند. این قانون می‌گوید اگر غذا به زمین بیفتد، تا ۵ ثانیه هنوز تمیز است و می‌توانیم آن را برداریم. به عبارت دیگر، ۵ ثانیه طول می‌کشد تا باکتری‌ها به آن تکه غذا حمله کنند.

محققان غذاهای مختلفی را در سطوح مختلف آزمایش کردند تا ببینند باکتری‌ها چقدر سریع به سمت آن می‌روند. آنها پی بردند که باکتری‌ها در کمتر از یک ثانیه به غذا حمله‌ور می‌شوند.

این تیم چهار نوع سطح را انتخاب کردند: استیل خالص، کاشی سرامیک، چوب و فرش. سپس انواع مختلفی از غذا را از جمله هندوانه، نان خشک، نان کره‌ای و آب‌نبات روی این سطوح انداختند.

آنها نوعی باکتری بی‌خطر و غیربیماری‌زا به نام Enterobacter aerogenes را در آزمایشگاه پرورش داده و سطوح را با آن پوشاندند. هر تکه غذا روی همه‌ی سطوح پوشیده با باکتری انداخته شد و به مدت‌های ۱، ۵، ۳۰ و ۳۰۰ ثانیه روی آنها باقی ماند.

روی هم رفته، این محققان ۱۲۸ سناریوی مختلف را آزمایش کرده و هر کدام را ۲۰ بار تکرار کردند. این تیم پی برد که بزرگترین عامل تاثیرگذار در سرعت انتقال باکتری‌ها، میزان رطوبت موجود در غذا و پس از آن نوع سطح بود. هر چه غذا مدت طولانی‌تری روی سطح باقی می‌ماند، باکتری‌های بیشتری به آن می‌رسیدند.

این تیم می‌گوید، با اینکه تماس طولانی غذا با سطح منجر به آلودگی بیشتری می‌شود، برداشتن غذا در کمتر از ۵ ثانیه هنوز زمان زیادی است تا تعداد بسیاری زیادی از باکتری‌ها به آن منتقل شوند. مخصوصا اگر غذا مرطوب یا چسبناک باشد، مثل هندوانه و آب‌نبات.

یک نکته‌ی غافلگیرکننده هم در این آزمایش وجود داشت. شاید شما فکر کنید فرش به خاطر اینکه گرد و خاک را جذب می‌کند و زود کثیف می‌شود، از همه بدتر باشد. اما محققان پی بردند که در واقع فرش از همه بهتر است، چون ساختارش سطح تماس با غذا را به حداقل می‌رساند.

منبع: Science Alert

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar حامد رحمتی

    مطلب جالبی بود …! لذت بردم
    کامنت های دوستان هم در نوع خودش خیلی جالب بود! خخخ

  2. Avatar فرمسک رشیدی

    این که ویدیوی vsause!

  3. Avatar صابر

    ما که نفهمیدیم!!!

  4. Avatar پوریا

    ما که هرچی میفته ور میداریم یه فوت میکنیم و میخوریمش!

  5. Avatar Saman

    چه سوال مسخره ای!
    وقتی چیزی روی زمین میوفته باکتری ها بو نمیکشن تا پیداش کنن و آلودش کنن، خیلی ساده اونایی که زیر غذا قرار میگیرن بهش میچسبن، بعد از اون روی زمین بودن یا نبودنش تفاوتی نمیکنه، در هر صورت باکتری ها به سرعت شروع به تکثیر توی اون محیط مناسب برای زیست میکنن و غذا رو آلوده میکنن.

  6. Avatar سلام

    حتی اگر مواد غذایی مدت کمی (مثلا چند ثانیه ! ) روی سطح تمیز و ” استریل ” باقی بماند مقدار قابل توجهی باکتری و قارچ و ویروس روی سطح آن جمع میشود ! !
    این یک واقعیت است چون مقدار زیادی از این عوامل در هوا معلق هستند
    پس برای همین است که ” باید ” مواد غذایی را بالای دمای ۶۰ درجه یا زیر ۴ درجه نگهداری کرد

  7. Avatar ارشاد

    ممنون، خیلی جالب بود، در اسلام هم رطوبت مهمترین عامل انتقال نجاست و کثیفی هست. کاش میشد در کشور خودمون هم از این تحقیقات انجام بدیم.

    1. Avatar حسین

      واقعا چه ربطی به نجاست و اسلام داشت؟
      نجاست و کثیفی و باکتری ربطی به هم ندارن. فرق سگ و قناری چیه؟ چرا فقط خون جهنده نجسه؟
      چرا به اسلام مطالب الکی تحمیل میکنید!؟

  8. Avatar علیرضا

    چه مطلب جالبی بودش

    بازم از این جور چیزها بزارید

  9. Avatar مسعود

    یه قانونی هم هست هنوز محققان بهش دست نیافتن، اینکه وقتی یه چیزی روی زمین افتاد بردار یه فوت بکن تمام میکروب‌ها و باکتری‌هاش از بین میره

    1. Avatar New folder

      داداش اون فوت رو فقط ایرانی ها دارن… و الا اونور آب که هنوز به فناوری فوت ما نرسیدن! (:

  10. Avatar محمد

    چرا اینقدر به خودشون زحمت دادن اینها که چیزهای ساده ای هستند و به راحتی آدم متوجه میشه . تقریبا شبیه همون مساله ای هست که تو دین خودمون اومده…

    1. Avatar فريد

      خب دلیل نمیشه که چون توی اسلام اومده یا چون همه میدونن کثیفه، دانشمندها تحقیق نکنن.
      خب همه میدونستن کپکها و قارچ ها سمی و کشنده و خطرناک هستند و از قدیم هم هیچکس اونها رو نمیخورد، اما این آلکساندر فلمینگ بود که از کپک پنیسیلین، اولین آنتی بیوتیک رو به همین اسم ساخت.
      لطفا انقدر به دانشمندها گیر ندید. اونها بدیهیات ما و شمارو از یک دید دیگه بررسی میکنند.

    2. Avatar unicorn

      زحمت میدن چون واسشون مهمه که ثابت بشه، حتی پیش و پا افتاده ترین مسائل ! چون بین ادعا و اثبات تفاوت قائل میشن 🙂

  11. Avatar amir

    ازین ببعد سفره نمیندازیم و رو فرش میخوریم غذارو 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه