رمزهای دائمی کارت‌های بانکی از ابتدای خرداد حذف نمی‌شوند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
حذف رمز دوم کارت های بانکی

در روزهای اخیر خبرها حاکی از این بود که بانک مرکزی از ابتدای خرداد ماه اجازه استفاده از رمز دوم دائمی را به کاربران کارت‌های بانکی نمی‌دهد. موضوع حذف رمز دوم کارت‌های بانکی به موجی از اظهار نظرهای مختلف منجر شد. خبر این بود که از این تاریخ، موقع انجام تراکنش‌های اینترنتی به‌جای استفاده از رمز دوم همیشگی باید رمز یکبار مصرف درخواست کنیم که هربار پس از صدور فقط ۶۰ ثانیه مهلت استفاده دارد. اما برخی اعتقاد داشتند این موضوع پرداخت‌های اینترنتی را دشوار خواهد کرد؛ چون راهکار جامعی وجود ندارد و هر بانک به روش خودش رمز دوم را صادر می‌کند. حتی شنیده می‌شد که برخی از بانک‌ها از ابلاغیه‌ی بانک مرکزی اعلام بی‌‌اطلاعی می‌کردند و با وجود نزدیک شدن به پایان اردیبهشت، راهکاری برای این منظور تدارک ندیده بودند.

البته استدلال بانک مرکزی برای انجام این‌کار قابل درک است. چون در سال‌های اخیر بسیاری از افراد به دلیل امنیت پایین رمزهای دائمی کارت‌های بانکی، مورد سرقت قرار گرفتند. اما حالا به گزارش خبرگزاری‌ها بانک مرکزی فعلا اجرای طرح را به تعویق انداخته و رمزهای ایستا یا دائمی از ابتدای خرداد حذف نمی‌شوند. موضوعی که نشان می‌دهد شاید اعتراض کاربران به اجرای نسنجیده‌ی این طرح چندان هم بی‌مورد نبوده است. واقعا به نظر می‌رسد هنوز شبکه‌ی بانکی کشور و کاربران برای این تحول آماده نیستند.

بیشتر بخوانید: حذف رمز دوم کارت‌های بانکی؛ ابهامات کاربران و پاسخهای بانک مرکزی

پیش از این در مطلبی تلاش کرده بودیم به ابهامات کاربران در مورد اجرای این طرح پاسخ دهیم، اما به نظر می‌رسد هنوز اما و اگر زیادی در مورد چگونگی اجرای این طرح وجود دارد. باید منتظر بمانیم بانک مرکزی داستان حذف رمز دوم دائمی را به شکل دقیق‌تری شفاف سازی کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه