از نادر خبرهای خیلی خوبی که از پاریس آمد

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی قاره‌ها و کشورهای مختلف را از نظر مصرف انرژی الکتریکی بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آفریقا هنوز در تاریکی به سر می‌برد. بیش از نیمی از جمعیت ۱٫۱ میلیارد نفری قاره‌ی آفریقا به برق دسترسی ندارند. کل تولید انرژی قاره‌ی آفریقا، از قاهره در شمال گرفته تا کیپ‌تاون در جنوب، به ۱۶۰ گیگاوات می‌رسد؛ چیزی در حدود فقط نصف تولید الکتریسیته‌ی کشور ژاپن. درحالی که کنفرانس تغییر اقلیم پاریس در جریان است، اتحادیه‌ی آفریقا و بانک توسعه‌ی آفریقا، تصمیم خود را برای اجرای یک برنامه‌ی بسیار بلندپروازانه اعلام کردند. مقامات این دو سازمان گفتند قصد دارند کاری کنند که تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت تولید برق این قاره از منابع تجدیدپذیر و دوست‌دار محیط‌زیست، به ۳۰۰ گیگاوات برسد.

قرار است تا ۱۵ سال آینده، پروژه‌های بزرگی در راستای بهره‌برداری از انرژی خورشید، انرژی باد، انرژی زمین‌گرمایی و انرژی آب اجرا شود که تولید الکتریسیته‌ی آن‌ها، دو برابر همه‌ی انرژی الکتریکی است که اکنون در آفریقا تولید می‌شود. «آکینوومی آدسینا» (Akinwumi Adesina) که مدیر بانک توسعه‌ی آفریقا است، در مراسم رسمی رونمایی از برنامه‌ی انرژی‌های تجدید پذیر آفریقا طی برگزاری کنفرانس تغییر اقلیم پاریس گفت: «آفتاب تابان آفریقا باید به غیر از بارور کردن زمین‌های کشاورزی، بتواند چراغ‌های خانه‌هایمان را هم روشن کند.» او این‌طور ادامه داد: «منابع عظیم آبی ما باید بتوانند فراتر از آبیاری زمین‌های کشاورزی، نیروی مورد نیاز در صنایع‌مان را هم تولید کنند.»

او با اشاره به پتانسیل عظیم این قاره در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و امکان فراهم کردن الکتریسیته برای ۷۰۰ میلیون نفری که در آفریقا از آن بی‌بهره‌اند، گفت: «آفریقا را از نو بسازید و آن را مکانی پر از نور کنید.»

برای اینکه متوجه بزرگی این پروژه بشوید، باید گفت که اکنون چین پرچم‌دار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است و توانایی تولید ۳۸۰ گیگاوات انرژی الکتریکی، عمدتا از مزارع بادی و انرژی آبی را دارد. حالا کشورهای آفریقایی می‌خواهند در کمتر از یک دهه، تقریبا به همین میزان انرژی الکتریکی تولید کنند.

مقامات آفریقایی کاملا امیدوار هستند، چرا که قرار است جامعه‌ی جهانی، ۱۰۰ میلیارد دلار برای دست و پنجه نرم کردن با تغییر اقلیم هزینه کند. این درحالیست که بانک جهانی قول داده ۱۶ میلیارد دلار برای توسعه‌ی فناوری‌های تولید انرژی با حداقل میزان کربن به آفریقا اختصاص دهد.

آدسینا این نکته را یادآور شده که کشورهای صنعتی باید به این قاره کمک زیادی بکنند چرا که هم‌اکنون این قاره کمترین میزان گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند و در عوض بیشتر از همه در معرض عوارض تغییر اقلیم قرار دارد. گرمایش جهانی بیشتر از همه روی این قاره تاثیر می‌گذارد و مردم آفریقا در آینده خشکسالی‌های بیشتری را تجربه خواهند کرد.

منبع: WashingtonPost

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه