طرح استادیوم المپیک ۲۰۲۰ ژاپن جنجال‌برانگیز شد

۲ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در حالی که المپیک ۲۰۲۰ قرار است در ژاپن برگزار شود، این کشور از مدتی پیش در فکر ساختن استادیومی ویژه‌ی برگزاری مسابقات بوده است. این پروژه در ابتدا به تیم «زاها حدید» (Zaha Hadid) سپرده شد ولی هزینه‌های هنگفت طرحی که آن‌ها ارایه دادند، از سوی مسوولان رد شد و طرح دیگری با مسوولین کنگو کوما به تایید رسید.

رویداد المپیک ۲۰۲۰ برای ژاپن که میزبان مسابقات است بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل یک استادیوم که تمام نیازهای مسابقات و جمعیت را پوشش بدهد، خیلی خوب می‌تواند وجهه‌ی ژاپنی‌ها را تا حد زیادی پیش کشورهای بین‌المللی بالا ببرد.

ژاپن که حساسیت فوق‌العاده‌ای روی این کار دارد، در ابتدا مسوولیت طراحی استادیوم المپیک‌اش را به «زاها حدید» (Zaha Hadid) سپرد تا خیال‌اش از بابت داشتن یک مجموعه‌ی بی‌نظیر راحت باشد. ولی طرحی که تیم خانم حدید عرضه کرد، ۲٫۰۲ میلیارد دلار خرج برمی‌داشت. این هزینه خیلی بالاتر از برآورد مسوولان بود و بهتر دیدند که کار را به اشخاص دیگری محول کنند.

زاها حدید دو سال پیش در مسابقه‌ای که برای طراحی استادیوم ژاپن برگزار شده بود، نفر اول شد ولی طرحی که برای این پروژه ارایه داد، در تیرماه توسط نخست وزیر ژاپن، «شینزو آبه» (Shinzo Abe) مردود اعلام شد. ژاپن بودجه‌ی ۱٫۳۱ میلیارد دلار برای ساخت استادیوم المپیک در نظر گرفته بود و تحقق طرح تیم حدید برای این کشور منطقی نبود.

آلبوم کانسپت طرح‌های زاها حدید را در زیر ببینید.

«کنگو کوما» (Kengo Kuma) و «تویو ایتو» (Toyo Ito) که هردو از بهترین معمارهای معاصر و اهل یاپن هستند، به رقابت پرداختند؛ در نهایت، طرح کوما نظر مسوولان انجمن ورزش ژاپن و کارشناسان را جلب کرد. کنگو کوما طرحی ارایه داد که هم با ۱٫۲۶ میلیارد دلار، هزینه‌ی کم‌تری می‌طلبید و هم در مقایسه با طرح حدید، قرابت بیش‌تری با فرهنگ و عقاید ژاپن داشت.

طرح پیشنهادی تویو ایتو

طرح پیشنهادی تویو ایتو

حدید این رفتار مسوولان را “باورنکردنی و تعجب‌آور” می‌داند. او اعلام کرد که بابت از دست دادن قرارداد ناراحت نیست و گفت: “قضیه اصلا درباره‌ی طرح یا بودجه نبود، ضمن این‌که فرم و لی‌اوت طرح جدید آقای کوما شباهت‌هایی هم به کانسپت ما دارد. دیتیل‌ها (جزییات) و فرم کاسه‌ی فرورفته‌ای که ما در نظر گرفته بودیم، به وضوح در طرح پیشنهادی آقای کوما دیده می‌شود. ژاپن و شرکت‌های معماری آن کشور در این پروژه درها را رو به دنیا بستند.”

حدید آشکارا کوما را به کپی‌کاری متهم کرده و بر خلاف آن‌چه که عنوان شده، این رفتار مسوولان و مهندسان ژاپنی تا حد زیادی او را متعجب کرده است.

در این‌که زاها حدید یکی از بزرگ‌ترین معماران عصر حاضر است، شکی نیست. او متولد عراق است، در انگلستان تحصیلات معماری را گذرانده و سال‌هاست که با کارهای منحصربه‌فرد و معروف‌اش که عموما به سبک‌های دیکانستراکشن (ساختارشکن) و ارگانیک بوده‌اند، در دنیا سفارش می‌گیرد و از طرف کارشناسان نقد می‌شود. حدید به طراحی صنعتی، نقاشی و طراحی لباس هم می‌پردازد. بازخوردهای متناقض متعددی هم نسبت به کارهای او در سطح جهانی به چشم می‌خورد.

طرح جنجال‌برانگیز استادیوم المپیک ۲۰۲۰ ژاپن در «یویوگی پارک» (Yoyogi Park) توکیو ساخته خواهد شد. در پایان، عکس‌های طرح تایید شده‌ی کوما را ببینید.

japan-olympic japan-olympic-stadium-kk japan-olympic-stadium-kk2

منبع: Ubergizmo و Dezeen

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar ابراهیم

    موضوع خوبی بود دست شما درد نکنه خانم فرزانه احسانی مؤید

  2. Avatar علی

    کاشکی یه زره از ژاپن یاد بگیریم

  3. Avatar bijan

    طرح کوما اصلا قابل مقایسه با طرح حدید نیست.
    طرح کوما بیشتر شبیه یه همبرگره که برگه های کاهو از بغلش زده بیرون.

    1. Avatar امیر اسدی

      ولی اگه سریالها و انیمه های ژاپنی رو دیده باشی میبینی واقعا عناصر ژاپنی توش بیشتره نسبت به طرح حدید، طرح چوب, گیاه و راهرو ها ، ولی طرح حدید هم فوقالعاده است و حیف شد!

  4. Avatar پژمان

    تورشو از الان دارن رزرو میکنن من میخوام رزرو کنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه