اسکراب چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

۲۱ آبان ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
اسکراب چیست

برای این که پوست بدن شادابی و تازگی خود را حفظ کند، لازم است که سلول‌های مرده از لایه‌های رویی برداشته شوند و سلول‌های جدید و شاداب در سطح پوست باقی بمانند. در این زمان است که پوست درخشان و شفاف به نظر می‌رسد و سلامت خود را به خوبی نمایان می‌کند. یکی از روش‌های لایه برداری پوست استفاده از اسکراب بدن و اسکراب صورت است. شاید برایتان سؤال باشد که اسکراب چیست؟ در اصل اسکراب لایه بردار و ترکیبی از مواد مختلف با دانه‌های ریز یا گرانول‌هایی است که کمی ساختار آن را زبرتر می‌کند تا بتواند اضافات پوستی را به راحتی از روی پوست جدا کند. البته اگر دانه‌ها درشت باشند می‌توانند پوست را دچار التهاب و آسیب کند. درست مانند سفیدآب که در زمان‌های قدیم برای لایه برداری پوست بدن در حین حمام کردن استفاده می‌شد.

لایه برداری پوست با استفاده از اسکراب

اسکراب صورت خانگی

سلول‌های مرده پوست، چربی‌های طبیعی بدن، استفاده از لوازم آرایشی و گرد و غبار و ذرات آلوده در هوا می‌توانند منافذ پوست شما را ببندند. با استفاده از لایه برداری، می‌توانید همه این ذرات را پاک کنید و باعث شوید که پوست روشن‌تر و شفاف‌تر به نظر برید و احساس تمیزی بیشتری داشته باشید. پوست ما مدام در چرخه تجدید سلول‌ها وجود دارد، سلول‌های تازه و جدید ساخته می‌شوند و جایگزین سلول‌های قدیمی و مرده می‌گردند. با استفاده از عمل لایه برداری، از طریق پاک کردن لایه رویی پوست که حاوی سلول‌های مرده است و ظاهر کردن لایه جدید پوست که در زیر آنها قرار دارد، فرآیند جایگزینی سلول‌ها بهتر انجام می‌شود. با کمک لایه برداری پوست، آلودگی و باقی مانده سلول‌های مرده تمیز و سلول‌های جدید آزاد می‌شوند. در نتیجه این عمل، مرطوب کننده‌ها بهتر جذب پوست می‌گردند. اسکراب‌ها محصولاتی هستند که در اشکال مختلف تولید می‌شوند. این محصولات می‌توانند به شکل ژل یا کرم‌هایی باشند که دانه‌های ریز یا همان اسکراب‌ها درون آنها دیده می‌شوند و یا حالت سفت و جامدتری تری داشته باشند. تنوع این محصولات در دسته لوازم آرایشی و بهداشتی به حدی زیاد است که نمی‌توان آنها را به طور دقیق دسته‌بندی کرد.

پس به طور کلی می‌توان مزایای اسکراب بدن و اسکراب صورت را این‌گونه معرفی کرد:

  • پوست بدن را با حذف سلول‌های مرده و ظاهر کردن سلول‌های جدید، شاداب و تازه‌تر می‌کند.
  • پوست را جوان‌تر نشان می‌دهد.
  • رطوبت رسانی به پوست بهتر انجام می‌شود.
  • محصولات برنز کننده پوست تأثیر بیشتری می‌گذارند.

لایه بردار اسکراب

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اسکراب خوب تنها مخصوص به پوست صورت است و به غیر از اسکراب صورت، بدن نیازی به لایه برداری ندارد. باید بدانید که به هیچ وجه این‌طور نیست چون جایگزین شدن سلول‌ها در هر قسمت از بدن وجود دارد که همین موضوع موجب نیاز به لایه برداری می‌شود. لیف کشیدن بدن در حین حمام با توجه به جنس و نرمی لیف هم نوعی لایه برداری محسوب می‌شود. استفاده از سفیدآب کاری است که از گذشته باب بوده است. برای تغذیه و احساس آرامش بیشتر پوست به سراغ اسکراب بدن و اسکراب پا بروید.

برخی از محصولات کارخانه‌ای که به نام اسکراب‌ها تولید می‌شوند، به دلیل اینکه مواد شیمیایی را بعد از شسته شدن وارد سیستم آبی می‌کنند، برای محیط زیست ضرر دارند. این هم یک دلیل دیگر برای اینکه از اسکراب بدن خانگی برای لایه برداری استفاده کنید. یکی از نکاتی که در حین استفاده از اسکراب باید در نظر داشته باشید، این است که با فشار زیادی آن را روی پوست خود نمالید. ترکیبات باید به گونه‌ای باشد که بدون آسیب رساندن به پوست و نیاز به نیروی زیاد تأثیر خود را بگذارند. در قسمت پیشانی، بینی و چانه که منافذ باز بیشتری وجود دارند، می‌توانید ماساژ پوست با حرکات دورانی را بیشتر انجام دهید. اگر اسکراب شما خاصیت مرطوب‌کنندگی هم داشته باشد، یک ترکیب کامل و خوب برای صورت به شمار می‌رود.

یکی دیگر از نکات مهم این است که در استفاده از اسکراب‌ها و به طور کلی لایه بردارها زیاده‌روی نکنید. با توجه به نوع پوست شما استفاده از اسکراب لایه بردار بدن و صورت متفاوت است. ولی به طور کلی بیش از یک تا دو بار در هفته برای پوست خشک تا پوست چرب نباید از اسکراب استفاده کرد. چرا که باعث نازک شدن پوست و التهاب آن می‌شود. پس بهتر است بگوییم اسکراب روزانه ممنوع است؛ باید اجازه بدهید تا سلول‌های جدید جایگزین شوند تا بتوانید سلول‌های مرده را از روی پوست جمع کنید! فراموش نکنید که بعد از اسکراب پوست حتماً نیاز به ضد آفتاب و کرم مرطوب‌کننده دارد. به یاد داشته باشید که بعد از وکس، اپیلاسیون، شیو و به طور کلی اصلاح موهای زائد، از اسکراب استفاده نکنید. در این مواقع پوست حساس شده است.

اسکراب بدن

اگر پوست شما حساس و خشک است بهتر است به سراغ اسکراب طبیعی برای پوست بروید و مطمئن باشید که مواد شیمیایی التهابی برای پوستتان به وجود نمی‌آورد. اسکراب‌های نمکی و شکری از رایج‌ترین درمان‌های خانگی هستند که به راحتی هم تهیه می‌شوند. برخی دیگر از موادی که در انواع خانگی اسکراب‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل عسل، قهوه، روغن زیتون و دیگر روغن‌های مرطوب کننده، بلغور جو و اسانس‌های روغنی می‌شوند. پس اگر این مواد همین حالا درون کمک و کابینت‌های خانه شما وجود دارد، دست به کار شوید.

برای نگهداری اسکراب‌های خود می‌توانید از ظرف‌های شیشه‌ای درب دار مانند شیشه مربا، سس و مانند آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که آنها را به خوبی شسته و خشک کرده باشید. می‌توانید اسکراب را برای اینکه مدت طولانی‌تری سالم بماند و خراب نشود، درون یخچال نگهداری کنید.

اسکراب قهوه

اسکراب قهوه

کافئین موجود در قهوه به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. این اسکراب خصوصاً برای افرادی که پوست خود را برنز کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود. ترکیبی از قهوه و نعنا برای این اسکراب خانگی بی‌نظیر است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، گردش خون را افزایش می‌دهد و آب آوردن بدن در بافت‌ها را کاهش می‌دهد. نصف پیمانه دانه‌های قهوه، نصف پیمانه نمک طبیعی اصل هیمالیا یا نمک دریا، یک چهارم پیمانه روغن نارگیل مایع و دو قطره اسانس روغنی نعناع را با هم مخلوط کنید.

اسکراب شکری

روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است و شکر قهوه‌ای خاصیت لایه برداری دارد. روغن بادام شیرین حاوی ویتامین ای است و باعث نرم و صاف شدن پوست بدن می‌شود. یک و نیم پیمانه شکر قهوه‌ای، یک پیمانه روغن نارگیل مایع، یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و کمی گلبرگ گل رز خشک شده را با هم مخلوط کنید و درون یک ظرف شیشه‌ای تمیز نگهداری کنید.

اسکراب موز و شکر

لایه بردار پوست

برای تهیه این اسکراب خانگی، نیاز به موزهای رسیده‌ای دارید که در حال قهوه‌ای شدن هستند. موز یک مرطوب کننده ملایم است و به کنترل چربی پوست کمک می‌کند. پس این اسکراب برای پوست چرب و یا نواحی از بدن که چربی بیشتری تولید می‌کند، مناسب است. یک موز رسیده، یک قاشق غذاخوری شکر دانه درشت یا شکر قهوه‌ای و یک چهارم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل یا هر اسانس روغنی دیگر را با هم مخلوط کنید. برای له کردن موز می‌توانید از چنگال استفاده کنید، فقط توجه کنید که مخلوط کردن مواد، آن را به شکل ترکیب پوره مانند در نیاورد. این ترکیب را می‌توانید در حمام به روی پوست خود بمالید و به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. یک دقیقه صبر کنید و سپس بدن خود را بشویید. اگر می‌خواهید آن را روی صورت بزنید، فقط از پوره موز استفاده کنید و مراقب اطراف چشمان خود باشید که آغشته نشود. سپس صورت را با آب گرم بشویید.

اسکراب وانیلی شکر قهوه‌ای

نصف پیمانه روغن نارگیل، نصف پیمانه شکر قهوه‌ای و نصف قاشق چای‌خوری وانیل را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را در حین حمام کردن روی پوست خود بمالید، ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

اسکراب مرکبات

اسکراب نرم کننده

استفاده از این اسکراب بعد از یک ورزش سنگین پیشنهاد می‌شود. نصف پیمانه تنک دریایی، نصف پیمانه روغن بادام، زیتون یا هر روغن دیگری را با یک قاشق چای‌خوری آب و پالپ مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ فروت یا نارنج) ترکیب کنید. این ترکیب را در حین حمام کردن روی پوست خود بمالید و حواستان به چشم‌ها باشد. سپس آن را بشویید.

اسکراب نمک دریا و اسطوخودوس

نصف پیمانه از نمک دریایی، یک چهارم روغن بادام شیرین، چند قطره روغن اسطوخودوس و چند گلبرگ خشک شده اسطوخودوس را با هم ترکیب کنید.

اسکراب شفاف کننده پوست حساس

اسکراب بدن

پوست خود را با اسکراب صورت خوش عطر و مغذی نرم و صاف کنید. بلغور جو موجود در آن خاصیت ضدالتهابی دارد و برای پوست حساس و خشک مناسب است. نصف پیمانه بلغور جو پخته نشده، نصف پیمانه شکر قهوه‌ای، یک چهارم پیمانه روغن زیتون و چند قطره اسانس روغنی موردعلاقه‌تان را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را در مکان خشک نگهداری کنید. زمانی که می‌خواهید این اسکراب را استفاده کنید، پوستتان باید مرطوب باشد و آن را در به شکل حرکات دورانی روی پوست بمالید. اگر پوست شما خیلی حساس است، از اضافه کردن شکر صرف نظر کنید. می‌توانید برای احساس آرامش بیشتر کمی گلبرگ خشک شده اسطوخودوس را هم به این ترکیب بیفزایید.

اسکراب روغن زیتون و شکر با لیمو

اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از این اسکراب استفاده کنید. روغن زیتون موجود در این مخلوط به متعادل کردن پوست کمک می‌کند و یا آب‌رسانی به پوست، آن را هرگز خشک باقی نمی‌گذارد. سه چهارم پیمانه روغن زیتون، سه پیمانه شکر دانه درشت، آب گرفته شده از یک عدد لیموی تازه و چند قطره از اسانس روغنی تقویت‌کننده را با هم مخلوط کنید. برای مثال اسانس رزماری و گریپ فروت برای تقویت پوست بدن مناسب هستند. بهتر است ابتدا روغن و شکر را با هم مخلوط کنید و سپس در دو مرحله آب‌لیمو و اسانس را به آن بیفزایید. به دلیل وجود لیمو در این ترکیب، نوعی سفیدکننده بدن شناخته می‌شود.

اسکراب جوش شیرین و چای سبز

خواص چای سبز

چای سبز خواص زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به جوان‌سازی، کنترل چربی صورت و درمان جوش اشاره کرد. پس می‌توان این ترکیب را به عنوان اسکراب خانگی برای پوست چرب و اسکراب ضد جوش هم معرفی کرد. یک قاشق چای‌خوری نمک اپسوم، سه قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک چای کیسه‌ای از برگ‌های چای سبز (یک قاشق غذاخوری) را با هم مخلوط کنید و سپس ۴ قاشق غذاخوری از روغن هسته انگور، زیتون یا بادام شیرین را به آن بیفزایید. این اسکراب برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه هم مناسب است.

اسکراب لب

اسکراب لب

برای این که پوست لب شما نرم و صاف باشد، می‌توانید نوعی اسکراب لب تهیه کنید. کمی روغن زیتون را با شکر دانه ریز مخلوط کنید و کمی عصاره نعناع یا وانیل به آن بیفزایید. کمی از این خمیر را روی لب‌های خود بمالید و کمی ماساژ بدهید. این اسکراب خوردنی است و نیاز به شستشو هم ندارد. برای تهیه شکر دانه ریز می‌توانید شکر معمولی را کمی در مخلوط‌کن قرار دهید تا بافت آن پودری‌تر شود.

بیشتر بخوانید: همه آنچه در مورد لایه برداری پوست صورت باید بدانید

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه