افراد دو زبانه بهتر می‌توانند در درس خواندن تمرکز کنند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دو زبانه

اگر دوست دارید یک زبان خارجی را یاد بگیرید و انگیزه لازم را ندارید، بد نیست بدانید که یافته‌ی جدید دانشمندان انگیزه کافی را به شما می‌دهد. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تسلط در بیش از یک زبان، می‌تواند قدرت تمرکز و توجه ما را افزایش دهد.

محققان بریتانیایی پی برده‌اند که افراد دو زبانه در مقایسه با کسانی که فقط یک زبان را بلدند، بهتر می‌توانند روی کارشان تمرکز کنند. از طرف دیگر، این نتایج درباره تاثیر یادگیری زبان بر مغز اطلاعاتی می‌دهد. دانشمندان سال‌هاست که درباره تاثیرات یادگیری زبان دوم بر مغز اختلاف نظر دارند.

رابطه بین دوزبانگی و توجه قبلا هم نشان داده شده است، اما دقیقا مشخص نیست که آیا یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند تمرکز مغز را بهتر کند یا اینکه به مغز کمک می‌کند تا عوامل حواس پرتی را مسدود کند.

محققان دانشگاه بیرمنگام برای فهم نحوه تاثیر دوزبانگی بر تمرکز ما، ۹۹ داوطلب را مورد مطالعه قرار دادند. ۵۱ نفر آنها فقط انگلیسی صحبت می‌کردند و ۴۸ نفر دیگر هم از سن پایین به دو زبان انلگیسی و چینی مسلط بودند. سپس محققان روی هر دو گروه سه آزمایش روان‌شناسی شناخته شده انجام دادند.

در آزمون اول مهارت شرکت‌کنندگان در مسدود کردن عوامل حواس‌پرستی بررسی می‌شد. آزمون دوم مهارت افراد را در تمرکز می‌سنجید و آزمون سوم هم مدت زمان واکنش‌ نشان دادن را آنها در شرایط غیرمنتظره مورد بررسی قرار داد.

امتیاز هر دو گروه در آزمون اول تقریبا یکسان بود. این نشان می‌دهد که آنها در مسدود کردن عوامل حواس‌ پرتی به یک اندازه مهارت داشتند. اما یک‌زبانه‌ها در طول هر سه آزمون واکنش کندتری داشتند. محققان می‌گویند مغز یک فرد دو زبانه به خاطر تجربه‌اش در تغییر زبان، بهتر می‌تواند تمرکزش را حفظ کند.

«اندریا کرات»، یکی از محققان این پژوهش و همکارانش می‌خواهند درباره چگونگی افزایش تمرکز و توجه در دوزبانه‌ها بیشتر بفهمند. او می‌گوید: «در حال حاضر، به خوبی می‌دانیم که صحبت کردن به یک زبان دیگر، ساختار مغز ما و نحوه عملکرد آن را تغییر می‌دهد. اما ما نمی‌دانیم این تغییرات چگونه به تغییرات رفتاری منجر می‌شود.»

منبع: Science Alert

Drone_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه