افراد قدبلندتر، فاصله‌ها را بهتر تخمین می‌زنند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
قدبلند

چه در بیابان باشیم و بخواهیم خطر را تشخیص دهیم، و چه در کنسرت به دنبال یک زاویه دید مناسب باشیم، قد بلند هزاران سال است که یک مزیت به حساب می‌آید. حالا تحقیقات جدید نشان می‌دهد نحوه نگاه افراد قد بلند به جهان، به آنها کمک می‌کند که مسافت‌ها را در محیط‌های تاریک بهتر تخمین بزنند.

مغز انسان برای محاسبه فاصله یک شی، از علایمی استفاده می‌کند که به مرور زمان یاد گرفته تا عمق را تخمین بزند. این نشانه‌ها شامل اندازه‌ی یک شی نسبت به دیگر اشیا، بافت مخصوص آن شی و ارتفاعش از زمین می‌شود. اما در اتاق تاریکی که فرد فقط می‌تواند شی را ببیند، تمام ابزارهای مغز برای محسابه فاصله حذف می‌شود.

محققان روی ۲۴ نفر آزمایش انجام داده و آنها را به دو گروه کوتاه قد و بلند قد تقسیم کردند. این افراد در یک اتاق تاریک و ناآشنا قرار داده شدند. تنها منبع نور در این اتاق چراغ‌های LED قرمز رنگ و کم‌نور بود که روی زمین و سقف قرار داشت. محققان به این افراد یک توپ پینگ پنگ آویزان نشان دادند، در این میان یک چراغ LED هم به مدت دو ثانیه فلش می‌زد. سپس این توپ پینگ پنگ را برداشتند و افراد باید در اتاق حرکت می‌کردند تا مکان توپ را پیدا کنند.

در مواردی که توپ در فاصله‌ای بیشتر از ۳ متر قرار داشت، افراد قد بلند عملکرد بهتر و دقیقتری در حدس زدن فاصله آنها داشتند. این آزمایش برای فضای باز و روشن هم انجام شد و افراد قد بلند حتی در حالت نشسته، باز هم در برآورد فاصله بهتر بودند. محققان می‌گویند هر چه چشم فرد بالاتر باشد، راحت‌تر می‌تواند به پایین نگاه کند و فاصله بین دو شی را ببیند. مغز یک فرد قد بلند نقشه درونی بهتری برای پردازش فاصله تهیه می‌کند.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه