افزایش فروش سونی در اثر گسترش بازار سنسورهای CMOS

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
سنسورهای CMOS - سونی

در سال‌های اخیر تقریبا با معرفی هر نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند شاهد پیدایش حداقل یک ایده‌ی جدید در زمینه‌ی دوربین هستیم. این جنگ مداوم برای یافتن مزیتی رقابتی در زمینه‌ی عکاسی باعث شده تا تامین‌کنندگان سنسورهای CMOS شاهد رشد عظیمی در فروش محصولات خود باشند. بنا بر گزارش Yole Development این صنعت در پنج سال آینده نیز شاهد رونق بزرگ دیگری خواهد بود و انتظار می‌رود ارزش کلی آن در اثر نرخ رشد ترکیبی سالیانه ۱۰٫۴ درصد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ در انتهای این دوره به رقمی در حدود ۱۸٫۸ میلیارد دلار برسد.

سونی بزرگ‌ترین بازیگر این صنعت است که می‌تواند از رشد تقاضای جدید منفعت ببرد. این کمپانی شاهد افزایش فروش ۳۱ درصدی سنسورهای CMOS خود در سال‌های اخیر بوده و درآمد آن از این صنعت از ۲٫۸ میلیارد دلار به ۳٫۶ میلیارد دلار افزایش یافته. سهم بازار سونی هم تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده ولی مشکلات سودآوری نشان می‌دهند که شرایط بازار در برخی مناطق بسیار دشوار شده است.

۰۱ - سنسورهای CMOS - سونی

کمپانی‌های پاناسونیک و On Semiconductor هم با افزایش ۳۸ و ۲۱ درصدی شاهد رشد فروش مشابهی بوده‌اند. البته بیشترین رشد فروش با افزایش ۶۳ درصدی در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ متعلق به کمپانی SK Hynix بوده. این رشد عظیم پس از آن رخ داد که کمپانی موفق شد در زمینه‌ی ترند افزایش رزولوشن دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند خود را به‌خوبی مطرح کند. جالب است که بازیگران بزرگ دیگری نظیر سامسونگ، OmniVision و توشیبا به‌هیچ‌وجه چنین رشدی را تجربه نکرده‌اند و حتی کمپانی‌های دیگری از جمله STMicroelectronics، کانن و Galaxycore شاهد سقوط درآمد خود در همین دوره بوده‌اند. در مجموع رشد درآمد ۱۲ درصدی فروش سنسورهای موبایل در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به مبلغی معادل ۶٫۷ میلیارد دلار می‌رسد.

به نظر می‌رسد دو پیشرفت تکنولوژیک وجود دارد که می‌توان این رشد جدید در بازار سنسورهای تصویربرداری را نتیجه‌ی آن‌ها دانست. اولین مورد حرکت به‌سوی طراحی «بک‌ساید ایلومینیشن» (Backside Illumination) یا BSI در طول چند سال اخیر بوده که نه‌تنها کیفیت تصاویر را بالا برده بلکه به افزوده شدن امکانات جدیدی نظیر تکنولوژی‌های فوکوس خودکار بهتر و لرزشگیر اپتیکال (OIS) کمک کرده است. مورد دوم هم به رواج یافتن دوربین‌های دوتایی مربوط می‌شود.

۰۲ - سنسورهای CMOS - سونی

گرچه دوربین‌های دوتایی چند سالی است که در این حوزه وجود داشته‌اند، ولی انتظار می‌رود این تکنولوژی در سال آینده سهم بیشتری از بازار سنسورهای CMOS را به خود اختصاص دهد. درحالی‌که نسخه‌های فعلی دوربین دوتایی تنها به حوزه‌ی عکاسی محدود می‌شوند، احتمالا دوربین‌های دوتایی آینده به تجربه‌هایی فراگیرتر و تعاملی‌تر مربوط خواهند شد. برای مثال تکنولوژی احساس سه‌بعدی مانند پروژه‌ی تانگو گوگل راه خود را به محصولات بازار باز خواهد کرد.

پیشرفت دوربین‌های دوتایی علاوه بر امکان استفاده از برخی قابلیت‌های جذاب جدید در عکاسی موبایل، انتظار می‌رود عملکرد دوربین‌های کوچک را در زمینه‌ی عکاسی در نور کم  بهبود دهد. مسئله‌ای که در حال حاضر جزو مشکلات معمول سنسورهای کوچک دوربین‌های موبایل محسوب می‌شود. این موضوع به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در پیشرفت دوربین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. گرچه برای نفوذ حداقل ۲۰ درصدی این تکنولوژی به بازار گوشی‌های هوشمند در یک سال به نظر می‌رسد لازم باشد اپل یا سامسونگ استفاده از دوربین‌های دوتایی در محصولات خود را بپذیرند.

البته تنها ظهور ایده‌های جدید در حوزه‌ی سنسورهای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند نیست که موجب رشد شده است. پدید آمدن بخش‌های کاملا جدیدی در بازار هم نقش بزرگی در این زمینه بازی می‌کند. صنعت خودروسازی، پهپادها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جزو مواردی هستند که بازارهای کاملا جدیدی برای تولیدکنندگان سنسور ایجاد کرده‌اند. به لطف پیشرفت دستیارهای رانندگی و تکنولوژی آنالیز تصویر، بازار دوربین‌های خودرو به یکی از حوزه‌های کلیدی در این افزایش تبدیل شده است. درآمد حاصل از فروش سنسورهای CMOS خودروها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به اندازه‌ی ۲۳ درصد افزایش یافته و از ۲۷۹ میلیون دلار به ۵۳۷ میلیون دلار رسیده است.

۰۳ - سنسورهای CMOS - سونی

کار بازار گوشی‌های هوشمند هم هنوز با دوربین‌ها به اتمام نرسیده و تکنولوژی‌ها و ترندهای نویدبخشی در افق دید آینده‌ی این صنعت دیده می‌شود. درحالی‌که واقعیت مجازی و گوشی‌های موبایل شانه‌به‌شانه‌ی هم در حال رشد کردن هستند می‌توانیم منتظر باشیم تا برخی تکنولوژی‌های هیجان‌انگیز در حوزه‌ی تصویر و ویدیو این دو پلتفرم را به هم پیوند بزنند.

منبع: Android Authority

E3_News

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. امیر

    آینده سونی بسیار درخشان است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه