حسگر اثرانگشت برای اولینبار در چه گوشیای استفاده شد؟

هنگامی که اپل آیفون ۵s را معرفی کرد، از حسگر تشخیص اثرانگشت این گوشی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتیاش استفاده کرد. مدتی بعد هم شرکت HTC با مدل One Max پای این حسگر را به گوشیهایش باز کرد.
به زودی اثرانگشت توانست جایگزین پسورد و پینکد در گوشیهای ردهبالا شود و امروزه حتی گوشیهای میان رده هم، از این حسگر استفاده میکنند. شرکتهای مختلف، با توجه به دیدشان از وضعیت ارگونومیک دست انسان، این حسگر را در جاهای متفاوتی قرار میدهند.
باور اشتباه عموم براین است که اپل اولین شرکتی بود که از حسگر تشخیص اثرانگشت در گوشیهای هوشمندش استفاده کرد، ولی استفاده از این فناوری در گوشیهای موبایل، تاریخچهی قدیمیتری دارد.
در زمستان سال ۲۰۱۱، شرکت موتورولا از یک گوشی جذاب به نام «اتریکس» (Atrix) رونمایی کرد. کلید Home این گوشی که روی لبهی بالاییاش قرار داشت، مجهز به این حسگر بود و کاربر میتوانست برای بازکردن قفل گوشی، از این کلید استفاده کند. با اینکه اتریکس اولین گوشی اندرویدی با حسگر اثر انگشت بود، ولی اولین گوشیای نبود که از این فناوری استفاده میکرد.

موتورولا Atrix؛ اولین گوشی اندرویدی با حسگر تشخیص اثرانگشت
در سالهای گذشته و پیش از پیدایش سیستمهای عامل iOS و اندروید، شرکتهای ایسر، توشیبا و پنتک هم حسگر اثر انگشت را به شکلهای مختلف بر روی گوشیهایشان قرار داده بودند.
سال ۲۰۰۷، گوشیهای G500 و G900 شرکت توشیبا که از سیستم عامل ویندوز موبایل استفاده میکردند، جزو اولین گوشیهای هوشمندی بودند که قابلیت تشخیص اثرانگشت را داشتند.

محل عجیب قرارگیری حسگر اثرانگشت در گوشی توشیبا G900
اما در نهایت اگر پسوند «هوشمند» را هم حذف کنیم، به سال ۲۰۰۴ و مدل GI100 شرکت پنتک میرسیم. این گوشی تاشو در پایین نمایشگر بیرونیاش، یک حسگر تشخیص اثرانگشت داشت که برای بازکردن قفل گوشی مورد استفاده میشد. GI100 هیچ امکان خاصی نداشت و دوربین ۱٫۳ مگاپیکسلی و نمایشگرهای رنگی، از بارزترین امکاناشاش بودند.

پنتک GI100؛ اولین گوشی مجهز به حسگر تشخیص اثرانگشت، سه سال پیش از معرفی اولین آیفون عرضه شد
یکی دیگه از توهمات اپلی ها بر باد رفت،
استاد اپل همچین ادعایی ندارد
این شمایی که توهم داری
ضمنا” این رو یادت باشه کار را که کرد آنکه تمام کرد
بهر حال به بلوغ رسوندن یک تکنولوژی خودش خیلی مهمه
و اپل به خاطر این موضوع به خودش میباله
نگفتن اپل، گفتن اپلی ها، یعنی طرفدار های اپل. بار ها من دیدم که یکی از طرفدارهای اپل داشته در این مورد حرف میزده، منم گوشیم و از جیبم در می آوردم و بهش نشون میدادم که Atrix در سال 2011 حسگر اثر انگشت داشته.
فرقی نمیکنه
اپلی ها هم همچین ادعایی ندارن
اپلی ها و سامسونگی ها لطفاً دیگه حرف اضافی ممنوع.
بستونه هر چی کل کل میکنید. البته من خودمم سامسونگ دارم ولی تعصب ندارم رو هیچ برندی چون همه برندها در نوع خودشون خوبن.
حبابی دیگر از توهمات اپل ترکیــد ؛ جالبه اسم این کاراشون و میذارن نوآوری
این که مشخص بود اپل اول نیست مگر اینکه کسی هیچ اطلاعاتی نداشته از روند تکنولوژی!
نکنه اصلی اینه که مثلا باز کردن صفحات اینترنتی مگه اپل اختراعش کرد؟ نه! ولی وقتی این کار رو توی آیفون آورد بهترین و لذت بخش ترین و کاربردی ترین حالت موجود توی دنیا شد!
اثر انگشت هم همین داستانه… و سایر بخشهای آیفون که عالی عمل میکنند مثل دوربین و یا پرداخت اپل پی و سایر امکانات نرم افزاری مثل نحوه مکاتبه های پیامکی و پخش موزیک و غیره و غیره ! اینها موجود بودن توی دستگاههای دیگه ولی اپل نوع کاربردی و لذت بخش تری از اون رو معرفی کرد و برای همین همه کمپانی ها دنبال اپل میروند
تا جايي كه يادمه خيلي قبل تر از ورود اپل به بازار موبايل و شيفتگي عاشقان استيو جابز براي ربط دادن تمام اتفاقات دنياي تگنولوژي به شركت اپل، گوشي K750 با اينترنت ديزلي 2g ايرانسل براحتي صفحات وب را بارگزاري مي كرد چيزي كه شما ازش خبر نداري فرق HTML هاي مختلفه كه جذابيت صفحات وب را بهتر كرد اونم فقط تو همين چند سال اخير وگرنه بازكردن صفحات وب و موزيك پليرهاي جذاب و … خيلي وقت روي گوشي هاي نوكيا و سوني اريكسون بود اما چيزي كه نبود عشق به برند و توسعه همگون با سود بود باعث شد شركت هاي نوظهور تو حوزه سل فون ها مثل اپل و سامسونگ بتونند خوب بازار را بدست بگيرند.
همون موقع که اپل آیفون رو معرفی کرد همه گفتن فلش رو ساپورت نمیکنه پس به درد نمیخوره و این بحث تا زمان معرفی نسل دوم آیپد ادامه پیدا کرد تا شرکت ادوبی خودش بیخیال شد و بقیه هم فهمیدن نظر اپل درست بوده. حالا بماند، من نمیدونم کجای نظر من منظورتونه!!! حس کاربری به بهترین نحو با اولین آیفون اومد توی دنیای گوشی های هوشمند و این چیزی نیست که با مخالف شما بخواد خدشه دار بشه. سنسور اثر انگشت هم بوده ولی این اپل بود که شیک و راحت و کاربردی و خراب نشدنی و … طراحی و تولیدش کرد. حالا باز با اینم مخالفت کنید.
اسم فلش را آوردی جالبه بدونید کنه فلش را روی اسمارت فون , اندروید احیا کرد. ولی از اونجا که مایکروسافت در صدد تضعیف اندروید بود با بستن یک قرار داد به ارزش یک میلیارد دلار و اعطای این کمک بلا عوض جهت جبران خسارت های adobe, درخواست عدم پشتیبانی فلش از تمام سیستم های لینوکسی منجمله اندروید و لینوکس دسکتاپ را صادر کرد. با توجه به اینکه adobe در بحران شدید مالی قرار داشت, این شرایط را پذیرفت و کلا هیچ هزینه و سرمایه گذاری بابت توسعه ورژن های جدید فلش روی این اندروید و لینکوس دیگر انجام نداد. و عملا آان را رها کرد تا نابود شود….
و اما چرا اپل دشمن فلش بود…توضیح ساده ای داشت…نوشتن یک برنامه فلش که بتواند روی تمام سیستم های عامل اجرا شود از اهداف ایجاد فلش بود (مثل جاوا) . خوب اگر این برنامه ای که بر اساس فلش نوشته شده بود و قرار بود روی ایفون اپل اجرا شود به راحتی به ویندوز موبایل و یا اندروید و یا بلک بری منتقل میشد و اجرا میشد, پس برتری پلتفرم ایفون در تعداد برنامه هایی که کاربر میتوانست از انها استفاده کند با استفاده از فلش بعنوان یک زبان و محیط اجرایی به خطر می افتاد. پس با بهانه قرار دادن مصرف باتری کلا فلش را ایفون حذف کرد. بعدا دیدیم وقتی فلش در اندروید پیاده سازی شده این مشکل هرگز مشاهده نگردید و کذب بودن ادعای اپل اثبات گردید.
دوست عزیز در زمان اوج اعتراض بقیه به اپل که چرا فلش رو ساپورت نمیکنه و بالاگرفتن شایغه ها شاید حدود 4 سال پیش اگه درست خاطرم باشه آقای فیل شیلر اومد یه توضیح 1 صفحه ای کامل گذاشت توی سایت اپل در این مورد که جالبه اول از همه اشاره شده بود که اپل با ادوبی هیچ مشکلی نداره وسهم بالایی از محصولات ادبی رو هم در اختیار داره ولیios با فلش پلیر مشکل داره و فکر میکنند که راه مناسبی برای صفحات اینترنتی نیست پس اون رو ساپورت نخواهد کرد. زمان گذشت و در نهایت ادوبی خودش پایان عمر فلش رو اعلام کرد
حالا نظر اپلی ها عوض شد . الان میگن منظورمون کیفیت بوده
شما از چه سازمانی هستی که تونستی از همه طرفداران اپل نظر سنجی کنی ؟ سطح اطلاعات تخصصیت چقدره؟
معمولا اولین، برای کسی هست که کاری را انجام بده و بر اون کار پافشاری کنه.
اگه اپل هم فقط یک بار از این حسگر استفاده میکرد. این کار به نامش ثپت نمیشد. در واقع پافشاری کردن، این حس را در مردم ایجاد میکند که این کار هوشمندانه و به موقع بوده.
الان ماکروسافت در گوشیه خودش حسگر عنبیه چشم قرار داده که شما برای استفاده باید به خودتون زحمت بدین. ولی اگه روی همین کار پافشاری کنه و این تکنولوژی رو ساده تر و سریع تر کنه. میتونه استفاده از این حسگر را به نام خودش بزنه.
استفاده از موس هم به نام اپل هست چون تلاش و پافشاری کرد. در واقع این کاربران هستند که چیزی را، به نام یک تلاشگر میزنند.
شما هم بجای تخریب، یاد بگیرید و یک تلاشگر باشید.
اپل بجای استفاده از سی پی یو قوی تر که برای بازی به کار نمیاد و بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داره از کارت گرافیک قویتر استفاده میکنه که خیلی بیشتر به درد کاربرانی میخوره که دوست دارن با گوشی شان بازی کنند. و چند سالی را که گوشی در دستشان هست از بازی های بروزتر و متنوع تری برای سرگرمیشان استفاده کنند. شما اگر یک اسکنر برای کارت گرافیک بر روی کامپیوترتان نصب کنید میبینید که در زمان اجرای بازی های سنگین. کارت گرافیک در نهایت ظرفیت در حال کار بوده در حالی که سی پی یو در یک –چهارم و یا یک-سوم ظرفیت کاری خودش است.
قبل از تخریب فکر کنیم.
-ظاهرا ما یاد گرفتیم که یا علمه تبلیغ بلند کنیم یا چوبه تخریب-
اپل پافشاری نمیکنه بلکه تحمیق میکنه و هر گاه منافعش دیگر تامین نشود تغییر موضع میدهد و از کاربران هم میخواهد که فراموش کنند..در چنین مواردی اگر حتی تکنولوژی بهتر و موثرتری وجود داشته باشد به سبب همین اقدام به فراموشی سپرده میشود و یا به تاخیر می افتد….همانطور که ایفون 3.5 اینچی تا موقعیکه جابز زنده بود تنها استاندارد پذیرفته شده یک گوشی هوشمند محسوب میشدو………و البته در حالت خوشبینانه بعضی وقتها هم میشه اسمش را لجاجت گذاشت…. در مورد استفاده از یک تکنولوژی پارامترهای بیشتری از پافشاری یا حتی لجاجت اهمیت دارد مثل صرفه اقتصادی, کارایی و تبلیغات … و در هیچ یک از موارد هیچ شرکت یا تولید کننده ای نمیتواند خلاف این پارامترها تصمیم گیری کند.
پس به نظر شما مردم یه مشت بی فکر و بی عقل هستند، در برابر این شرکتها؟
یکم کتاب بخونید بجای جابجا کردن نظرات از دهانی به دهانی دیگر.
اگر حرکت دادن افکار انقدر راحت هست. پس انسانیت هیچ ارزشی ندارد.
در مورد استاندارد جابز، باید بدانید که تبلیغات روش های خواص خود را دارد. و همه ی شرکتها این کارها را انجام داده اند. ولی در نهایت این مردم و افکار جمعیست که روند کار را مشخص میکند. و مردم به چیزهایی که تجربه بهتری دارند رای بیشتری میدهند. و البته تنوع طلبی نقش بسیاری داشته و شرکتها باید این حس، از نیاز جامعه را هم رفع کنند.
من تبلیغ هیچ شرکت و برندی را نمیکنم و فقط در زمانی که نیازی دارم، برای رفع آن نیاز از محصولات شرکتهای مختلف استفاده میکنم. و خوشبختانه وقتی بدون طرفداری و فکر باز به دیگران نگاه میکنم و روند خریدهایشان را ملاحظه میکنم. این رفع نیاز و شعور را در آنها میبینم.
در مورد وجود پارامترهای بیشتر در یک موضوع حق با شماست
بسیار عالی جناب D&A به نکات جالبی اشاره کردید
هیچ چیز برای اولین بار توسط اپل اختراع نشده…اینها توهمات و خیال بافی های طرفداران اپله…
ممنون از قلم شیوای آقای فرهنگ حشمتی که باعث شد اپلی ها دیگه غلو نکنن…از شما بزرگوار خواهش میکنم تحقیقات خودتون رو برای اولین گوشی دارای دوربین هم انجام بدین و همه رو آگاه کنین…
ممنونم;این صفحه ایه که اپلی ها به هیچ عنوان بهش سر نمیزنن و اگه هم بزنن حرفی واسه گفتن ندارند…
زنده باد دی جی کالا و آقای حشمتی…زنده باد سامسونگ
اپل 70درصد ایده هاشو از شرکتای کمتر شناخته شده خریده
اپل مثل یه کرکس که افتاده به جون شرکتای کوچیک
اپلی ها به کنار ولی اپل هیچ وقت ادعا نکرد که آیفون اولین اسمارت فون مجهز به حسگر تشخیص اثر انگشته!اگه به خاطر داشته باشین گفته بود اولین آیفونه مجهز به این سیستمه! اپلیا زیاد بزرگش میکنن! سامسونگیا هم که دلشون میخواد نخود هر آشی باشن و تیکه ای پرونده باشن! اخه این کارا یعنی چی! چیزی که اصلا وجود نداشته رو میسازین!
پنتک هم اولین گوشی نیست. البته شاید از نظر برد بازار منظورتون بوده:
[ENG]
1998 : Siemens PSE and Triodata
2000 Jan : Sagem MC 959 ID with a ST/Upek fingerprint sensor
2002 Nov : IBM & CDL Paron MPC PDA+GSM
2002 Nov : The HP iPAQ h5450
2003 Feb : Casio & Alps Electric
2003 Feb : The Fujitsu F505i
2004 Feb : The Fujitsu F900i
2004 May : The Fujitsu F506i
2004 Jul : An Hitachi G1000
2004 Aug : The Pantech GI100
2004 Aug : LG-LP3800
2004 Dec : The Fujitsu F901iC
2004 Nov : HP iPAQ hx2700
2005 Sep : HP iPAQ h2790
2005 Oct : Samsung SCH S370
2005 Oct : Lenovo ET980
2005 Oct : The Fujitsu F902i
2006 Jan : The Fujitsu F702iD
2006 Mar : HPC Sirius P6500
2006 Apr : The Fujitsu F902iS
2006 Oct : The Fujitsu F903i
2007 Jan : Hitachi W51H
2007 Apr : The Fujitsu F904i
2007 Aug : The Fujitsu F1100
2007 Sep : The Fujitsu F905i
2007 Jun : The Porsche P9521
2008 May : The F906i
2008 Jul : Motorola Q9 Napoleon
2008 Sep : The Porsche P9522
[/ENG]
http://biometrics.mainguet.org/appli/appli_smartphones_history.htm
یه سلامی هم بکنیم به جانی آیو
.
.
.
.
سلام دروغگوی کبیر
دروغگو گفتی و بس…انسان خودشیفته و بی ادب و گستاخ…به تازگی مطالبی از خرابکاریهای استیوجابز رو شده که براتون محیا میکنم…
آقای حشمتی عزیز نظرم ثبت بشه خواهشا
آخی…
کامنتا واقعا جالبه یه جورایی جنگ فقیر و غنیه!
آهان دیدین شما با اون آیفونتون بهتر نیستین…
شاید از ژست گرفتن آیفونی ها خسته ایم یا شایدم هم خیلی دلمان میخواهد!
خوندن تاریخچه اپل کاری میکنه که ادم عاشق این برند بشه. و البته سامسونگ بی نظیره و از نظر راحتی اندروید و زیادی نرم افزار های کاربردی توی هر زمینه ای که ساخته خود ایرانیا هست مثل ابزار های حقوقی فرهنگ لغت ادبیات و غیره. دلیل استفاده از گوشی اندرویدی هست.
در هر صورت اپل خیلی زیباست و شیک ولی گران و محدود و کمی سخت از نظر استفاده ی اسان.
خلاصه اپل با همه محدودیت هاش کاری میکنه ادم دوستش داشته باشه،
باسلام.من به نظر همه دوستان احترام میزارم ولی بزارید نظر خودمم بدم.بنظر اینجانب دنیای ارتباطات بیشتر ازهرکمپانی به کمپانی معظم موتورولا بدهکار هست بله چیزی درحدود۲۵هزار اختراع که کسی ازانها مطلع نیست.اختراعاتی نظیر بلوتوث وای فای شیشه نشکن مانیتور رنگی وغیره ازان گذشته زبان طراحی موتورولا با تمام کمپانی های دیگه هم بسیار تفاوت داره
لطفا حرفام رو تا آخر بخونید من اصلا اپل رو قبول ندارم و این حرف رو به خاطر این نمیزنم که خودم سامسونگ دارم بلکه دلیل حرفم اینه که اپل قابلیت های محدودی داره مثلا در سامسونگ نوت 10حسگ اثل انگشت وجود داره ولی اپل 11 این قابلیت رو نداره و یا سامسونگ نوت 10 قابلیت بوکه داره که یعنی در زمان فیلم برداری شما میتونید نور های فیلم رو تار کنید که فیلم رو خیلی زیبا تر میکنه ولی اپل 11 این قابلیت رو نداره اپل فقط برند سازی کرده و موفق هم بوده ولی باید واقع بینانه توی خرید گوشی تصمیم بگیریم.