کاوشگر خورشیدی پارکر اولین سال ماموریتش را پشت سر گذاشت

۲۲ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) ناسا را با عنوان فضاپیمای رکوردشکن می‌شناسند. فضاپیمایی که رکوردهای مختلفی را در دوران ماموریتش جا به جا کرده و به تازگی اولین سال فعالیتش را پشت سر گذاشته است. کاوشگری که خورشید را «لمس» خواهد کرد و در تلاش است تا به برخی سوالات بی‌جواب درباره‌ی خورشید پاسخ دهد.

کاوشگر خورشیدی پارکر ۱۲ اوت سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. در این یک سال زمین یک بار به دور خورشید گشته است اما پارکر در حال طی کردن سومین مدارش به دور خورشید است. این فضاپیما در طول این یک سال دو بار به خورشید نزدیک شده است و حدود دو هفته‌ی دیگر نیز به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از خورشید (در این دوره مداری) خواهد رسید. پارکر در ادامه‌ی ماموریتش و با انجام مانورهای مداری مختلف چندین بار دیگر نیز از فاصله‌ی بسیار کمی از خورشید گذر خواهد کرد.

فضاپیمای پارکر تا کنون رکوردهای مختلفی را جا به جا کرده است. این کاوشگر خورشیدی از هر فضاپیمایی به خورشید نزدیک‌تر شده است و از سوی دیگر عنوان سریع‌ترین فضاپیما را نیز به خود اختصاص داده است.

این فضاپیما به افتخار یوجین پارکر (Eugene Parker) نام‌گذاری شده است. این فیزیک‌دان برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ نظریه باد خورشیدی را مطرح کرد. باد خورشیدی جریانی پیوسته از ذرات و میدان‌های مغناطیسی است که از خورشید به بیرون پرتاب می‌شود. این اولین بار است که یک ماموریت فضایی به افتخار یک فرد زنده نام‌گذاری می‌شود.

تلاش برای حل سوالات بی‌جواب

کاوشگر خورشیدی پارکر در اولین سال ماموریتش و در جریان دو گذرش از نزدیکی خورشید مجموعه‌ای از داده‌های علمی را جمع‌آوری کرده است.

ای فضاپیما چهار ابزار علمی را در اختیار دارد که با کمک آن‌ها داده‌هایی مربوط به ذرات خورشیدی، پلاسمای باد خورشیدی، میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، تابش رادیویی خورشید و ساختار جو بیرونی خورشید (تاج) را جمع‌آوری می‌کند.

یکی از اهداف این ماموریت حل مسئله‌ی دمای بسیار زیاد تاج خورشید است. تاج که بخش بیرونی جو خورشید است به طور قابل توجهی از سطح خورشید داغ‌تر است. در حالی که فاصله‌ی آن از مرکز خورشید نسبت به سطح بسیار بیشتر است. علت دمای بسیار زیاد تاج خورشید یکی از بزرگ‌ترین رازهای خورشید است. یکی دیگر از اهداف ماموریت پارکر کسب اطلاعاتی درباره‌ی فرآیند پرتاب شدن ذرات و پلاسمای خورشید به منظومه شمسی است.

یکی از ابزارهای پارکر که WISPR نام دارد از ساختار باد خورشیدی تصویربرداری می‌کند. ویدئو بالا که در بازه‌ای چهار روزه تصویربرداری شده است جریان باد خورشیدی را به خوبی نشان می‌دهد. خورشید در این ویدئو خارج از میدان دید و در سمت چپ تصویر قرار دارد و به خوبی می‌توان جریان باد خورشیدی را از سمت چپ به راست مشاهده کرد. بخش مرکزی راه شیری در این ویدئو در سمت راست دیده می‌شود و سیاره عطارد نیز در سمت چپ قابل مشاهده است.

تیم کاوشگر خورشیدی پارکر در حال پردازش و تحلیل داده‌های این فضاپیما از دو بار گردشش به دور خورشید هستند و داده‌ها به زودی و در سال جاری میلادی منتشر خواهد شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از کاوشگر خورشیدی پارکر.

Credit: NASA/JHUAPL

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه