اولین نگاه به iOS 9

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

شرکت اپل به‌تازگی نسخه آزمایشی از سیستم‌عامل iOS 9 را در اختیار برخی از کاربران و توسعه‌دهندگان قرار داده است.

با ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل iOS 9 آشنا شوید.

این سیستم‌عامل به شکل رسمی در پاییز امسال در اختیار همه‌ی افرادی که از سیستم‌عامل iOS استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرد. برخلاف iOS 7 یا iOS 8 که حجم بسیار زیادی داشتند، اپل در iOS 9 یک تجدید نظر انجام داده و تغییرات زیرکانه‌ای را در آن به وجود آورده تا نسخه جدید این سیستم‌عامل با حجم کمتر و تغییرات زیادی همراه باشد. در نسخه آزمایشی که از iOS 9 منتشرشده، با چند ویژگی جالب برای آیفون و آی‌پد مواجه خواهید شد که کار کردن با این پلتفرم‌ها را آسان‌تر می‌کنند.

ios9-1

این نسخه آزمایشی قبلا در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته بود. اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید از نسخه جدید این سیستم‌عامل زودتر از سایرین استفاده کنید، می‌توانید این نسخه آزمایشی را که به‌تازگی به‌صورت عمومی منتشر شده، روی دستگاه خود نصب کنید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این نسخه آزمایشی با باگ‌های مختلفی همراه است که ممکن است در برخی قسمت‌ها کاربران را اذیت کنند. اپل هم به افرادی که می‌خواهند از این نسخه آزمایشی استفاده کنند هشدار داده که این نسخه را روی دستگاه اصلی خودشان نصب نکنند. افرادی که iOS 9 را نصب کرده‌اند به این موضوع اشاره کرده‌اند که این سیستم‌عامل فعلا دارای مشکلات زیادی است که اپل باید آن‌ها را تا پاییز امسال برطرف کند. همچنین هنوز شرکت‌های مختلف برنامه‌های خودشان را برای این سیستم‌عامل آپدیت نکرده‌اند و به همین دلیل برخی از برنامه‌ها روی آن کار نمی‌کنند؛ اما در حالت کلی شاهد تغییرات زیادی در این سیستم‌عامل جدید خواهید بود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ظاهر

از نظر ظاهری سیستم‌عامل iOS 9 تفاوت چندانی با iOS 8 ندارد و اگر با سیستم‌عامل iOS 8 کار نکرده باشید، نمی‌توانید متوجه تغییرات گرافیکی اندک این نسخه بشوید. اپل از iOS 7 به بعد سعی کرده که همیشه تغییرات زیادی را در ظاهر نسخه‌های جدید به وجود بیاورد؛ اما در iOS 9 شاهد تغییرات کمی در این بخش هستیم. یکی از تغییراتی که نظر شما را به سمت خودش جلب می‌کند، استفاده از فوت سانفرانسیسکو است که اپل برای محصولاتش از آن استفاده می‌کند. این فونت جایگزین فونت Helvetica در نسخه‌های قبلی شده است. فونت سانفرانسیسکو اولین بار در «ساعت اپل» به کار رفته بود و فونتی بسیار ساده و خوانا به حساب می‌آید. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که اندازه خوبی برای این فونت در نظر گرفته شده است. البته این احتمال وجود دارد که بسیاری از مردم متوجه تغییرات فوت Helvetica با سانفرانسیسکو نشوند؛ اما نگاه کردن به این فونت جدید احساس خوبی به کاربر منتقل می‌کند.

ios9-2

تغییر دیگری که از نظر ظاهری در این نسخه از سیستم‌عامل iOS دیده می‌شود، صفحه‌کلید است. اپل یک حالت گرافیکی جدید را برای حروف کوچک و بزرگ در نظر گرفته تا کاربر به شکل بهتری متوجه تغییر حالت صفحه‌کلید بشود. همچنین یک نوار ابزار جدید برای استفاده از صفحه‌کلیدهای بلوتوث را مشاهده می‌کنید که امکان پیش‌بینی کلمات و ابزاری مانند Copy، Cut و Paste را به وجود می‌آورد. در ادامه با یک سیستم جدید در چینش آیکون برنامه‌ها مواجه می‌شوید. این سیستم چینش جدید باعث می‌شود که کاربر بتواند آیکون برنامه‌ها را با اسکرول کردن به سمت چپ و راست تغییر دهد. این ویژگی به شکل خوبی روی آی‌پد که از صفحه‌نمایش بزرگی برخوردار است اجرا می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که این ویژگی روی آیفون خوب اجرا نمی‌شود و همان حالت چینش قبلی که در iOS 8 وجود داشت، گزینه بهتری است. همچنین در iOS 9 قابلیت دسترسی سریع به مخاطب‌هایی که با آن‌ها در تماس بودید، وجود ندارد و اپل باید این قابلیت را به این نسخه بازگرداند.

ios9-3

آخرین تغییری که iOS 9 از نظر ظاهری با آن مواجه شده، مربوط به قسمت موتور جستجوی آن می‌شود. با حرکت دادن اولین «صفحه خانه» به سمت چپ یا حرکت دادن هر «صفحه‌خانه‌ای» به سمت پایین می‌توانید به موتور جستجو دسترسی داشته باشید. زمانی که از صفحه‌خانه اول به موتور جستجو وارد می‌شوید، اپل گزینه‌های بیشتری را به شما ارایه می‌دهد که مخاطب‌های مورد علاقه، یا مکان‌هایی که در نزدیکی شما قرار دارند را به‌نمایش در می‌آورد.

سیستم‌عامل هوشمند

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات iOS 9 شامل دستیار صوتی آن‌که «سیری» نام دارد، می‌شود. رابط کاربری سیری در این سیستم‌عامل به چیزی که از آن در اپل واچ دیده بودیم شباهت دارد. دستیار صوتی اپل در این نسخه به آنالیز چیزهایی که روی گوشی شما قرار دارند، می‌پردازند. به‌طور مثال سیری بخش تقویم، مخاطب‌ها و ایمیل‌ها را آنالیز می‌کند و به شما می‌گوید که در طول روز باید چه‌کارهایی انجام دهید و پیشنهادهایی را در زمان حرکت در بین منوها بیان می‌کند. سیری می‌تواند مخاطب یا برنامه‌ای که به دنبال آن هستید را به شما پیشنهاد کند. او حتی می‌تواند رستوران‌ها، سینماها، مراکز خرید و پمپ بنزین‌های نزدیک شما را هم مشخص کند.

ios9-4

سیری همه‌کاره است

سیری در قسمت موتور جستجوی سیستم‌عامل iOS 9 هم حضور دارد. او در این قسمت براساس مکانی که در آن قرار گرفته‌اید، پیشنهادهای مختلفی را ارایه می‌کند و خبرهای گوناگونی را به‌نمایش در می‌آورد. همچنین خود موتور جستجو هم باهوش‌تر از قبل عمل می‌کند. البته هنوز نمی‌توانیم به شکل خوبی سیری جدید را با دستیار صوتی گوگل مقایسه کنیم. چرا که سیری حریم خصوصی افراد را بیشتر حفظ می‌کند و بیشتر روی چیزهایی که در گوشی وجود دارد توجه می‌کند؛ اما دستیار صوتی گوگل خدمات اینترنتی بیشتری را انجام می‌دهد و اطلاعات مختلفی را با دسترسی به اینترنت به نمایش در می‌آورد.

ios9-5

سرویس نقشه

زمان زیادی از معرفی سرویس نقشه اپل می‌گذرد و این شرکت قابلیت مسیریابی به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی را به تازگی به آن اضافه کرده است. این قابلیت فعلا در چند شهر فعال شده که شامل بالتیمور، برلین، شیکاگو، لندن، مکزیک، نیویورک، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو، تورنتو، واشنگتون و چند شهر از کشور چین می‌شود. مسیرهای حمل و نقل عمومی یک لایه جدید را به نقشه اپل اضافه کرده‌اند و کاربر مسیرهای مترو، اتوبوس و قطارها را مشاهده خواهد کرد. همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، قطار و مترو هم روی نقشه مشخص می‌شوند. نقشه اپل می‌تواند مکان‌های نزدیک کاربر مانند کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها را به‌نمایش در بیاورد. کاملا مشخص است که اپل قصد دارد با سرویس نقشه گوگل رقابت کند و این احتمال می‌رود که کاربران اپل هم مانند همیشه از برنامه‌های این شرکت روی سیستم خودشان استفاده کنند.

ios9-6

یادداشت‌ها

برنامه «یادداشت‌ها»(Notes) از جمله برنامه‌هایی است که اپل به آن توجه زیادی داشته و در iOS 9 با تغییرات زیادی همراه شده است. یکی از قابلیت‌های جدیدی که به برنامه یادداشت‌ها اضافه شده، استفاده از آن در سرویس نقشه اپل، عکس‌ها و چک‌لیست‌ها است. کاربر می‌تواند یادداشت‌هایی به شکل جداگانه برای هر کدام از این بخش‌ها به‌وجود بیاورد. کاربر می‌تواند روی عکس‌های خودش با انگشت یادداشت بنویسد و آن‌ عکس را به یادداشت‌های مختلف بچسباند. اگر تا این لحظه از سرویس‌های یادداشت‌برداری دیگری مانند Evernote استفاده می‌کردید، به نظر میرسد که در iOS 9 می‌توانید از سرویس اپل استفاده کنید.

ios9-7

چند وظیفه‌ای و قابلیت تصویر در تصویر

سیستم‌عامل iOS 9 روی آی‌پد ویژگی‌های جدیدی از چند وظیفه‌ای (Mutitasking) را به نمایش در آورده است. قابلیت Slide Over جدیدی را در آن مشاهده می‌کنید که به کاربر اجازه می‌دهد با Swipe کردن به سمت راست، برنامه دیگری که قبلا اجرا شده را مشاهده کند. کاربر می‌تواند دو برنامه را به صورت همزمان روی صفحه‌نمایش مشاهده کند که در این حالت صفحه‌نمایش به دو قسمت تقسیم می‌شود. قابلیت تقسیم صفحه یکی از ویژگی‌هایی است که درحالت Slide Over به وجود آمده و تنها زمانی فعال می‌شود که تبلت درحالت افقی قرار گرفته باشد. این قابلیت مدت‌ها پیش در سیستم‌های ویندوز و اندروید دیده شده بود و اکنون در سیستم‌عامل iOS هم مشاهده می‌شود.

با استفاده از قابلیت تقسیم صفحه می‌توانید به یک سایت نگاه کنید و در همان حالت ایمیل خود را بنویسید. این قابلیت باعث می‌شود که آی‌پد کاربرد بیشتری در حالت‌های مختلف پیدا کند. متاسفانه در نسخه آزمایشی iOS 9 نمی‌توان برنامه‌هایی که برای شرکت اپل نیستند را در این حالت مشاهده کرد. البته اپل به این موضوع اشاره کرده با عرضه نسخه نهایی این سیستم‌عامل، قابلیت تقسیم صفحه روی نرم‌افزارهای دیگر هم فعال می‌شود.

ios9-8

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به بخش چند وظیفه‌ای iOS 9 اضافه شده، تصویر در تصویر نام دارد که در قسمت ویدیوها به کار می‌آید و دقیقا همان چیزی را به نمایش در می‌آورد که از اسم آن مشخص است. با این قابلیت می‌توانید یک ویدیو را در حالت کوچک‌تر مشاهده کنید و در همین زمان هم می‌توانید با یک برنامه دیگر کار کنید. باز هم باید به این موضوع اشاره کنیم که این ویژگی در سیستم‌عامل‌های ویندوز و اندروید وجود داشت. البته هنوز برنامه‌هایی مانند یوتوب و Netflix را نمی‌توان به این صورت اجرا کرد.

ios9-9

بخش اخبار

اپل در iOS 9 کاری کرده تا برنامه اخبار بتواند با نرم‌افزارها Flipboard، Feedly رقابت کند. در این برنامه می‌توانید موضوع خبر و منابع مختلف را به آن اضافه کنید تا خبرهای گوناگون به‌نمایش در بیایند. البته اپل این امکان را به وجود آورده تا توسعه‌دهندگان بتوانند خبرهایی را روی سایت خودشان قرار دهند که به صورت خاص برای نمایش در برنامه اخبار اپل تولید شده‌اند. در حال حاضر توسعه‌دهندگان زیادی از این قابلیت استفاده نمی‌کنند، اما اپل یک بخش مخصوص برای این اخبار در نظر گرفته است. خبرهای دیگر می‌توانند به همان حالت اینترنتی که در مرورگرها به نمایش در می‌آیند، در این برنامه دیده شوند.

ios9-10

منتظر چه چیزهایی باشیم؟

این‌ها تنها چند تغییر مهم در iOS 9 بودند که به آن‌ها اشاره کردیم. اپل قصد دارد تغییرات بیشتری را در این نسخه به وجود بیاورد. تغییراتی که هنوز درباره آن اطلاعاتی منتشر نشده است. شاید در آینده شاهد تغییراتی در بخش اعلان‌ها باشیم. شاید تغییرات دیگری در سرویس موسیقی اپل به وجود بیاید. احتمالا با تغییرات بعدی شاهد بیشتر شدن سرعت این سیستم‌عامل خواهیم بود. شاید برنامه‌های Wallet و Passbook جدیدی با این سیستم‌عامل معرفی شوند. امیدواریم که در این نسخه از iOS با مصرف باتری بهتر و امنیت بالاتری مواجه باشیم. اپل این نسخه از سیستم‌عامل iOS را در اختیار توسعه‌دهندگان و مردم قرار داده تا بتواند با توجه به بازخوردها، مشکلات آن را برطرف کند؛ اما تا زمانی که این تغییرات به وجود بیاید، بهتر است از iOS 8 استفاده کنیم و شاهد عرضه آپدیت‌های مختلف برای نسخه آزمایشی iOS 9 باشیم.

منبع: Theverge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه