آیفون X چگونه نقشه‌های سامسونگ را به هم می‌ریزد؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آیفون X چگونه نقشه‌های سامسونگ را به هم می‌ریزد؟

زمانی که اپل در سال ۲۰۱۳ گوشی آیفون ۵ اس را همراه با حسگر اثر انگشت Touch ID عرضه کرد، کاملا مشخص بود که این شرکت بار دیگر جهت حرکت صنعت گوشی موبایل را تغییر داده است. پیش از عرضه‌ی این آیفون، گوشی‌های دیگری از چنین حسگری استفاده کرده بودند، اما حسگر اثر انگشت این گوشی‌ها کارایی چندان بالایی نداشتند و تجربه‌ی کاربری آن‌ها هم خیلی بد بود. اپل هم مطابق معمول، از اشتباهات دیگران درس گرفت و سریع‌ترین حسگر اثر انگشت را ارائه داد؛ حسگری که به‌سرعت با استقبال کاربران مواجه شد. بدیهی است که رقیب اپل یعنی سامسونگ به‌سرعت دست‌به‌کار شد تا این مشخصه‌ی هیجان‌انگیز را در گوشی‌هایش تعبیه کند؛ اما عجله‌ی سامسونگ موجب عرضه‌ی محصولاتی شتاب‌زده شد که حسگر اثر انگشت آن‌ها رقیب قدری برای Touch ID محسوب نمی‌شدند. به نظر می‌رسد که با عرضه‌ی آیفون X یا همان آیفون ۱۰، تاریخ بار دیگر در حال تکرار شدن است.

قابلیت تشخیص چهره را پیش از این در گوشی‌های هوشمند مختلفی دیده‌ایم، اما به نظر می‌رسد که اپل بار دیگر توانسته اولین شرکتی باشد که از این مشخصه به نحو احسن بهره ببرد. درحالی‌که از مدت‌ها قبل، شرکت‌های سازنده‌ای مانند سامسونگ برای تشخیص چهره از دوربین جلویی گوشی و فناوری‌های سنتی استفاده می‌کردند که طبق گزارش‌ها، دور زدن آن‌ها کار چندان سختی نبود، اپل تصمیم گرفت مسیر دیگری را طی کند.

آیفون X چگونه نقشه‌های سامسونگ را به هم می‌ریزد؟

اپل سال‌ها برای توسعه‌ی سیستم تشخیص چهره‌ی TrueDepth موجود در آیفون X وقت صرف کرده و نام آن را Face ID گذاشته است. این سیستم در بریدگی فوقانی آیفون X قرار گرفته و با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند پروژکتور نقطه‌ای، دوربین مادون‌قرمز و دیگر موارد می‌تواند چهره‌ی کاربر را شناسایی کند. نتیجه‌ی این وسواس اپل، تکنولوژی مدرنی است که تابه‌حال مورد مشابه آن را در هیچ گوشی هوشمندی ندیده‌ایم.

حالا، رقیبان اپل در تلاش‌اند که فناوری مشابه TrueDepth را برای استفاده در گوشی‌های هوشمندشان توسعه دهند. بدون شک توسعه‌دهندگان گوشی‌های اندرویدی بدون فوت وقت از فناوری Face ID کپی‌برداری خواهند کرد. اگر هم از تاریخ درس گرفته باشیم، می‌توانیم انتظار کیفیت پایین اولین نمونه‌های مشابه این فناوری را بکشیم. چنین رویکردی چندان عجیب نیست و خبر بدی محسوب نمی‌شود؛ خبر بد این است که تمرکز همه‌جانبه‌ی سازندگان گوشی‌های اندرویدی روی ساخت فناوری مشابه Face ID، احتمالا یکی از جذاب‌ترین پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت گوشی‌های هوشمند را در نطفه خفه می‌کند.

در ماه ژوئن بود که شرکت کوالکام از توسعه‌ی حسگر اثر انگشت جذابی خبر داد که می‌تواند در زیر نمایشگر یا در زیر پوشش فلزی تعبیه شود و علاوه بر این، در هنگام قرار گرفتن در زیر آب هم کار کند؛ اما حالا احتمالا این فناوری را در عمل نخواهیم دید؛ بر اساس اظهارات «مینگ چی کو» (Ming-Chi Kuo)، تحلیل‌گر باسابقه‌ی موسسه‌ی KGI Securities، بعد از معرفی آیفون X، علاقه به توسعه‌ی فناوری اسکن سه‌بعدی تا حد زیادی افزایش یافته است.

آیفون X چگونه نقشه‌های سامسونگ را به هم می‌ریزد؟

این تحلیل‌گر همچنین می‌گوید که چنین شرکت‌هایی در حین این فرایند، هرچه بیشتر از توسعه‌ی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر دورتر می‌شوند. اگر آن‌طور که اپل می‌گوید، آینده از آن فناوری تشخیص چهره باشد، پس این شرکت‌ها لزومی نمی‌بینند که میلیون‌ها دلار را صرف یک فناوری کنند که در حال کشیدن نفس‌های آخرش است.

بر اساس خبرهای غیررسمی، احتمالا سامسونگ در گوشی نوت ۹، از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده خواهد کرد. اما سامسونگ پس از سال ۲۰۱۱ که به محبوبیت فبلت‌ها کمک کرد، معمولا درزمینه‌ی دیگری پیشگام نبوده است. اگر اپل در گوشی‌های آینده‌اش حسگر اثر انگشت را فراموش کند و به سمت فناوری تشخیص چهره حرکت کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دیگر شرکت‌ها هم فناوری حسگر اثر انگشت را فراموش کنند و به استفاده از سیستم تشخیص چهره روی بیاورند.

منبع: BGR

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴ دیدگاه
  1. Avatar شهرام

    سلام قدرت اپل از قدرت رسانه ای و تبلیغاتی امریکا نشات میگیره وگرنه بسیاری از مواردی که اپل تقلید کرده رو لاپوشونی میکنن شارژ سریع یا بی سیم تقلید نیست ؟ حسگر عنبیه چشم که با مادون قرمز عمل میکنه رو چرا نادیده میگیرید یا صفحه خمیده که شاهکار سامسونگه و اپل ازش خریده و استفاده میکنه بنظرم اپل اتفاقا خیلی جا مونده از سامسونگ

  2. Avatar amir

    سلام خسته نباشید این حسگر تشخیص چهره که ازش صحبت میکنین مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ رو گوشی لومیا ۹۵۰XL ارائه داد که از مادون قرمز استفاده میکنه و نمیشه مثل گوشی های سامسونگ به راحتی دورش زد حتی در تاریکی مطلق یا با عینک دودی هم میتونه تشخیص بده فناوری تازه ای نیست چون خودم این گوشیو دارم و الان دارم با اون پست میزارم این اپل و سامسونگ هستن که از مایکی کپی کردن????????????????????????

    1. Avatar سید سعید هاشمی

      سلام ، فن هیچ برندی نیستم اما اون ۹۵۰ حسگر عنبیه چشم هست و این حسگر چهره ترو دپت !!!

  3. Avatar محمد

    یه جوری گفتین سامسونگ فقط تو زمینه فبلت ها پیشگام بوده و در چیز دیگه ای پیشگام نبوده انگار اپل خیلی پیشگام بود
    اپل که همیشه اینقدر صبر میکنه تا بخواد یه تکنولوژی رو بزاره رو گوشی هاش که دیگه به تکامل رسیدن
    سامسونگ الان تو زمینه تراشه پیشگامه
    تو زمینه صفحه نمایش های اولد اونم نه هر نمایشگری ، بلکه بهترین نمایشگر با توجه به سایت مرجع displaymate
    تو زمینه صفحه نمایش خمیده
    تو زمینه صفحه نمایش بدون حاشیه
    تو زمینه بکارگیری قلم نوری در سری نوت
    تو زمینه بکارگیری آخرین تکنولوژی ها
    در گوشی هاش همیشه پیشگام بوده
    حالا بگید اپل تو کدومش پیشگام بود????

  4. Avatar Net-Hunter

    یکم جانب دارانه بود این مطلب انقد بزرگش نکنین اپل رو

  5. Avatar محمد

    خلاصه مقاله: سامسونگ همش از رو آیفون کپی میکنه.

  6. Avatar رضا

    تاچ آیدی اپل یکی از کندترین سنسورهاست، جالبه که همه چی این گوشی کپی هست و این متن کپی بقیه رو نقد کرده 🙂

    1. Avatar رضا

      دوست عزیز این سنسور درزمان خودش شاهکار بود

  7. Avatar شهراد فرقانی

    آره آره واقعا تشخیص چهره اپل خیلی خوبه
    تو مراسم معرفیش همه دیدن :)))))

  8. Avatar ساسان

    به نظر منFace ID بسیار فناوری مزخرفیه و همون اثر انگشت خیلی بهتره.
    شما تصور کن تو یه روز زمستانی کلاه رو تا گوشات کشیدی و شال گردن دور صورتت پیچیدی حتما باید صورتتو نمایان کنی .
    درصورتی که حسگر قرنیه نیازی به نمایان کردن کل صورت نداره و حتی از روی عینک آفتابی هم جواب میده.
    یا فکر کن روی موتور سیکلت باید کلاه رو برداری تا گوشی بشناست
    یا اصلا تو خونه دراز کشیدی و گوشیت روی زمینه بعد حتما باید گوشی رو راست صورتت بگیری تا باز بشه .
    اینکه میگن امنیت بالاتری داره هم واسه گول زدن افکار عمومیه وگرنه همون حسگر تشخیص قرنیه مایکروسافت ۳ سال پیش معرفی کرد خیلی از این بهتر عمل میکرد.
    خیلی مضحکه که میگن از هر ۵۰ هزار نفر ممکنه یه نفر بتونه با اثر انگشت گوشیه شما رو باز کنه. اصلا تصور کن که بتونه . یه نمونه که کسی تونسته باشه رو گزارش بدین ما هم بدونیم .
    اصلا مگه تو گوشی چی داریم که آیفون اینقدر گوشیاشو بسته طراحی میکنه که کاربر به بدبختی بخواد یه فایلی رو انتقال بده. بعدش هم خود شرکت آیفون بارها ثابت شده که جاهایی که نیاز باشه اطلاعات کاربران رو در اختیار سازمان های جاسوسی آمریکا قرار داده.
    اینا همش کارهای نمایشی برای خالی کردن جیب مردمه وگرنه همون سطح امنیت اثر انگشت کفایت میکنه واسه گوشی و هر زمان هم خودشون بخوان به تمام اطلاعات کاربر دسترسی دارن.

  9. Avatar امین

    اسکنر عنبیه پس چی؟ سرعت بالا و دقت زیاد که به هیچ وجه نمیشه ازش رد شد. فقط مشکلش زیر نور مستقیم آفتابه ولاغیر

  10. Avatar واراند

    ظاهرش که از s8 زشت تر کلا فناوری جدیدی هم نداره ایفون شبی ایران خودرو خدمونه که ۲۰۶ یه هر پاشین دیگرو شبی رانا یا ماشین دیگه می کنه و به خریدادش میده یه سری هم الکی دست می زنن واسش ????????????????

  11. Avatar علی

    باز هم صحبت های یک طرفه ی اقای اسفندیاری!
    تقریبا از نیمه ی مقاله میشد بفهمی کی اونو نوشته.
    شما میشه اولین دفعه که اپل در یک زمینه با ایفونش بعد از ۶ جهت بازار رو تغییر داد بگین؟
    فورس تاچ ؟ لایو فوتو؟ حذف جک؟(اگه به لیست برند های محبوب نگاه کنید میبینید نه سونی نه هواوی نه الجی و نه سامسونگ جک رو حذف نکردن هرچند این کاریه که بالاخره باید اتفاق بیفته ولی اونا میگن زوده)
    تعداد محصولاتی که از خروجی مادون قرمز سامسونگ کپی برداری کردن بیشتر از اونایی بود که از اپل تو حذف جک کپی برداری کردن!
    کلا چیزی که زیاده توی این همه گوشی اندرویدی تلاش های با یا بی فرجام برای استفاده از یه تکنولوژیه که میشه اون هایی که قبل از نمونه ی اپلی بوده رو تلاش های نافرجام که اپل کاملش کرد و اونایی که بعدش بوده رو تلاش های هولهولکی برای کپی از اپل اسم گذاشت ولی واقعا این طوره؟
    (اینو در مورد سنسور اثر انگشت نمیگم در این یک مورد درست میگید همون طور که در باره ی شروع فبلت توسط سامسونگ درست میگفتید یا خیلی امکانات پر استفاده ی دیگه که توسط برند های دیگه ترند شد.)
    ولی اگه با این دید نگاه کنید میشه گفت پیشرو در زمینه ی صفحه نمایش بی حاشیه سامسونگ بوده و مثلا می میکس تلاش نا فرجام قبلی بوده.
    یا ترند کم کردن مگاپیکسل گوشی ها برای ایجاد پیکسل های بزرگ تر رو سامسونگ راه انداخت و تالاش اچ تی سی در وان ام ۷تلاش نا فرجام قبلی بود.(من اینارو نمیگم ولی به نظرم اگه با دیدی که اقای اسفندیاری نسبت به اپل دارن مثلا به سامسونگ نگاه کنید اینارو میگید و همچنین اگه به برند های دیگه هم با این دید نگاه کنید مورد های قابل توجهی به ذهنتون میرسه)
    در کل به نظرم در چند سال اخیر اپل بیشر از این که پیشروی بازار باشه دنباله رو ی بازار بوده(ضد اب بودن از سونی، بوکه کردن تصویر از اچ تی سی ،دوربین دوگانه از الجی(چون اچ تی سی تکنولوژیشو کنار گذاشت و بعد از اون این ترند با الجی شروع شد)، شارژ بی سیم (نمیدونم کدوم اول بود)، اسپیکر استریو از اچ تی سی، صفحه نمایش سوپر امولد از سامسونگ ،صفحه نمایش بی حاشیه از شیائومی همه چیز هایی هستن که اپل به تقلید از بازار به گوشی هاش اضافه کرده که بسیار هم کار خوبیه و در مقابل چیز های مهمی که اپل در چند سال اخیر ترند کرده تاچ ایدی و تا حدی پرداخت موبایلی رو فقط میشه گفت.
    در کل حرفم اینه که قطعا اپل بخاطر ارزش برند بسیار بالاش و نو اوری هاش تاثیر خیلی زیادی در بازار داشته ولی این طور که میگین هم یکه تاز بازار در نو اوری نبوده که بقیه ی برند ها برای کپی ازش هول بزنن بنا بر این نگران نباشین شک نکنین (حد اقل در چد سال اینده) هیچ برندی برای کپی از اپل سنسور اثر انگشتش رو حذف نمیکنه.
    تا یادم نرفته اینم بگم که خود سامسونگ در مراسم رونمایی از اس ۸ اشاره کرد که تشخیص صورتش ایمنی بالایی نداره فقط سریع ترین راه برای باز کردن گوشیه و فقط وقتی پیشنهاد میشه که یه پوشه ی امن تو گوشیتون داشته باشین که مثلا با اسکنر عنبیه باز میشه.
    به شخصه بعید میدنم منظور اقای مین جی کو از برند هایی که دارن این طور از اپل تقلید میکنن برند های اصلی و بزرگ بازار باشه.

    1. Avatar حسین میم

      آقا به آقای اسفندیاری چیکار داری؟ مطلب ترجمه شده و لینک منبع هم پایینش گذاشته شده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه