چرا اپل به دنبال معرفی آیپد پروی دوم است؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
آیپد پرو

از معرفی و عرضه‌ی جهانی نخستین تبلت با کیبورد جداشونده‌ی اپل یعنی آیپد پرو (iPad Pro)، حدود شش ماهی می‌گذرد و این شرکت توانسته فروش خوبی را با این محصول نوآورانه در این مدت تجربه کند. اما چیزی که هنوز مانند معمایی در ذهن من باقی مانده و پاسخ‌ دقیقی برای آن پیدا نکردم، این است که اپل چگونه توانسته با این محصول خود که کمبودها و ضعف‌هایی مشهودی دارد، در مقطعی فروشی بهتر از بهترین تبلت هیبریدی دنیا یعنی سرفیس پرو ۴ (Surface Pro 4) داشته باشد و از آن پیشی بگیرد. بهترین دلیلی که توانستم برای این اتفاق عجیب پیدا کنم و خودم را تا حد زیادی قانع کنم، وجود پدیده‌ای به نام جادوی اپل است. جادوی این شرکت چیزی جز اعتبار نیست و اپل به‌وسیله‌ی این جادو توانسته اعتماد مردم را به‌خوبی جلب کند و آن‌ها را متقاعد به خرید تبلت خود کند. بنابراین من معتقدم اپل به سبب اعتباری که در چند سال اخیر از آیفون‌ها و آیپدها برای خود به دست آورده، توانسته کاری کند که آیپد پرو فروش خوبی داشته باشد.

     ‌‌‌‌‌‌‌

اپل که حتی فکرش را هم نمی‌کرد روزی نخستین تبلت هیبریدی ناپخته‌اش بتواند فروشی بهتر از محصول تکامل‌یافته‌ی مایکروسافت داشته باشد، اکنون قصد دارد تا با معرفی دومین تبلت هیبریدی‌اش، موفقیت گذشته‌ی خود را تکرار کند. چند وقتی می‌شود که شایعه‌ی معرفی نسل بعدی آیپدها در سایت‌های تکنولوژی قوت گرفته و بحث اصلی این روزهای من با همکارانم به مشخصات این تبلت و موفقیت آن مربوط می‌شود. از سوی دیگر، اخیرا شرکت اپل دعوت‌نامه‌ی روز ۲ فروردین (معادل با ۲۱ مارس) خود را ارسال کرده است.

آیپد پرو قلم

حال بیایید تا یک بار دیگر هر آنچه را در مورد جدیدترین آیپد اپل می‌دانیم، با هم مرور کنیم. لازم به ذکر است که آنچه ما در مورد جدیدترین آیپد اپل می‌دانیم، چیزی فراتر از شایعات مطرح شده نیست، لذا امکان وجود خطا در این پیش‌بینی‌ها وجود دارد. شایعات زیادی وجود دارند که می‌گویند نام تبلت جدید اپل، «آیپد پرو» است نه آیپد ایر ۳. وجود پسوند «پرو» در نسل بعدی آیپدها بیانگر این موضوع است که این محصول شباهت‌های سخت‌افزاری زیادی با آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی دارد. ازاین‌رو هرگز دور از ذهن نیست که اپل، آیپد پرو ۹٫۷ اینچی خود را با قلم و کیبورد قابل جدا شدن معرفی کند. همچنین احتمال دارد که این تبلت از تراشه‌ی قدرتمند A9 که پیش از این در آیفون‌های ۶s شاهد آن بودیم، بهره ببرد و دارای چهار اسپیکر بر چهار گوشه‌ی لبه‌های آن باشد. اما آن چیزی این محصول را بیش از آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی جذاب‌تر می‌کند، قیمت پایین‌تر و رقابتی‌تر آن است. انتظار می‌رود که آیپد پرو ۹٫۷ اینچی قیمتی مشابه با تبلت‌های خانواده‌ی ایر داشته باشد.

حال بیایید با هم ببینیم که چرا با وجود آن‌که زمان زیادی (حدود یک سال و نیم) از معرفی آخرین آیپد ایر (ایر ۲) می‌گذرد، اما اپل هنوز تمایلی به معرفی نسخه‌ی جدیدتر این خانواده ندارد؟ آیا اپل می‌خواهد برای همیشه با خانواده‌ی ایر خود خداحافظی کند و با به کار بردن ترفندی تجاری، آیپد پرو ۹٫۷ اینچی را جایگزین ایر ۳ کند؟ یا این‌که همچنان باید منتظر رونمایی ایر ۳ بمانیم؟

اهالی کوپرتینو به‌خوبی می‌دانند که فروش جهانی تبلت‌های ساده، سال‌به‌سال در حال کم شدن است و ازآنجاکه اکثر تبلت‌های در حال تولید این شرکت یعنی ایر ۲ و مینی ۴ از خانواده‌ی تبلت‌های ساده به‌حساب می‌آیند، اپل این خطر را احساس می‌کند که میزان سهمش از بازار تبلت‌ها، کمتر و کمتر شود. ازاین‌رو بهترین راه ممکن برای اپل در این شرایط آن است که رو به محصولی آورد که جذابیت‌های زیادی برای کاربران داشته باشد و امتحانش را به‌خوبی پس داده باشد. بله، دقیقا منظورمان تبلت‌های هیبریدی است. ازاین‌رو باید آیپد پرو را تنها ستاره‌ی پرفروغ اپل در آسمان تبلت‌ها دانست. اپل در صورت معرفی آیپد پرو ۹٫۷ اینچی، نه‌تنها در مسیر آینده‌ی تبلت‌ها حرکت می‌کند، بلکه کمک و لطف بزرگی در حق فروش آیپدهای خود خواهد کرد. اما شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که چرا اپل دو ویژگی قلم و کیبورد را در آیپد ایر ۳ خود به کار نمی‌برد؟ به نظر می‌رسد که اپل می‌خواهد این دو امکان را تنها در تبلت‌های سری پروی خود به کار ببرد. ضمن این از لحاظ روانشناسی، پسوند پرو می‌تواند تاثیر بهتری در ذهن کاربر داشته باشد. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد، باید این اقدام اپل را نوعی ترفند تجاری بدانیم. راستش را بخواهید، هنوز هیچ‌چیز در مورد آینده‌ی تبلت‌های ایر مشخص نیست، اما واضح است که اپل تمرکز اصلی‌اش را روی تبلت هیبریدی خود گذاشته و در این اندیشه و امید به سر می‌برد که بتواند همپای رقیب کهنه‌کار و باسابقه‌اش یعنی مایکروسافت رقابت کند و محصولی تولید کند که بتواند جایگزین لپ‌تاپ‌ها باشد. اما بسیار دور از ذهن است که این موضوع در مورد آیپد پرو ۹٫۷ اینچی به وقوع بپیوندد. به احتمال زیاد، آیپد پروی جدید هرگز محصولی انقلابی نخواهد بود.

اما چرا آیپد پرو ۹٫۷ اینچی؟ به نظر من علاقه و خواست مردم، مهم‌ترین دلیل اپل برای تولید این تبلت است. بگذارید مثالی بزنم. تعداد زیادی از دوستان و همکاران بعد از کار کردن با قلم و کیبورد اپل بسیار ذوق‌زده شدند و دوست داشتند تا اپل این دو وسیله‌ی جانبی را هم برای تبلت‌های کوچک‌تر و البته ارزان‌تر ایر، عرضه می‌کرد. آیپد پرو واقعا تبلت بزرگ و دست و پاگیری است و مطمئنا جابجایی آن، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران است. اما آیپد پرو ۹٫۷ اینچی با داشتن اندازه‌ی نمایشگر مناسب، جابجایی راحت و بهره‌بردن از قلم و کیبورد انتخاب به‌مراتب سنجیده‌تری به‌حساب می‌آید. اپل امیدوار است آن دسته از کاربرانی که سال‌ها آیپد خود را آپدیت نکرده‌اند و معتقدند هنوز آیپد قدیمی‌شان به‌راحتی می‌تواند از پس تمام کارهایشان برآید، متقاعد به خرید آیپد پرو ۹٫۷ اینچی‌اش بشوند.

    ‌‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. Avatar ياسين

    مشتاقانه منتظر دیدن آیپد پرو ٩.٧ اینچی هستم…

  2. Avatar امیر

    تا اونجا کخ من اطلاع دارم فروش سرفیس از آیپد پرو بیشتر بودو اینکه سیستم عامل IOS اصلا به پای ویندوز نمیرسه. آخه فتوشاپ و یا اتوکد و … نسخه ویندوز کامل تره یا نسخه موبایلی IOS . آیپد پرو احمقانه ترین محصول بعد استیو جابز بود. من عاشق سری مک و آیفون آپل هستم ولی این دیگه واقعا احمقانس که یک دیوایس هیبریدی با OS یک دیوایس موبایلی بیاد. حداقل اپل باید سیستم سبکی از مک رو مثل نسخه های rt ویندوز روی سرفیس اولیه روی آیپد پرو قرار میداد. نمیدونم دوستان چه اسراری دارن بگن که هرچی اپل میسازه فوق العادست. یک کلام آیپد پرو فقط مخصوص اپل فن های دو آتیشست وگرنه ۹۰% قابلیت هاش یا روی آپد های عادی هست یا با آپدیت نرم افزار میشه آوردشون

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه