شما بگویید: Apple Music یا Spotify؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اپل موزیک در برابر اسپاتیفای - اصلی

بار دیگر شنبه از راه رسید و نوبت یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» است. اگر به یاد داشته باشید چندی پیش دعوایی بین سرویس موسیقی «اسپاتیفای» (Spotify) و اپل بر سر نحوه‌ی پرداخت حق اشتراک درگرفت که بسیاری آن را به تلاش اپل برای تحت فشار قرار دادن جدی‌ترین رقیب سرویس موسیقی خودش یعنی «اپل موزیک» (Apple Music) تعبیر کردند. ما هم فرصت را غنیمت شمردیم و تصمیم گرفتیم شما بگویید این هفته را به این سؤال اختصاص دهیم: کدام سرویس موسیقی آنلاین بهتر است، اپل موزیک یا اسپاتیفای؟

علی‌رغم این‌که استیو جابز با ایده‌ی سرویس‌های موسیقی حق‌اشتراکی مخالف بود، اپل پس از مرگ او با معرفی سرویس اپل موزیک رسما وارد این حوزه شد. اپل موزیک اندکی بیش از یک سال پیش یعنی در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی به بازاری وارد شد که از قبل با حضور سرویس‌های دیگری نظیر اسپاتیفای اشباع شده بود. به اعتقاد خیلی‌ها اسپاتیفای که چیزی بیش از ۱۰ سال از معرفی آن می‌گذرد شناخته‌شده‌ترین سرویس استریم موسیقی در دنیا است و رقیب اصلی اپل موزیک محسوب می‌شود. علی‌رغم این‌که در ظاهر هر دوی این سرویس‌ها شباهت‌های زیادی به هم دارند ولی شاید تفاوت‌های آن‌ها بیشتر از شباهت‌هایشان باشد. بیایید با هم نگاهی سریع  به این شباهت‌ها و تفاوت‌ها بیندازیم.

اپل موزیک اسپاتیفای
حق اشتراک ماهیانه ۹.۹۹ دلار ۹.۹۹ دلار
حق اشتراک خانوادگی ۱۴.۹۹ دلار ۱۴.۹۹ دلار
استفاده‌ی رایگان ایستگاه رادیویی Beats 1 استریم آنلاین (همراه با تبلیغات)
دوره آزمایشی سه ماه یک ماه
آرشیو موسیقی بیش از ۳۰ میلیون آهنگ بیش از ۳۰ میلیون آهنگ
پشتیبانی iOS، اندروید، مک، ویندوز، اپل TV iOS، اندروید، ویندوزفون، مک، ویندوز، پلی‌استیشن ۳ و ۴

طبیعتا اولین و مهم‌ترین چیزی که در مورد یک سرویس موسیقی مطرح می‌شود گستردگی و جامعیت آرشیو آهنگ‌های آن است. به نظر می‌رسد در این زمینه اپل موزیک و اسپاتیفای تقریبا با هم برابر باشند. هر دو سرویس در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون آهنگ در آرشیو خود دارند. البته اپل مدعی است که آهنگ‌ها و آلبوم‌های اختصاصی بیشتری دارد و به نظر می‌رسد ادعایش تا حدی هم درست باشد. در مجموع هر دو سرویس آرشیو بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌تواند کاملا راضی‌کننده باشد.

هر دو سرویس اپل موزیک و اسپاتیفای به قابلیتی به نام رادیو هم مجهز هستند ولی عملکرد آن‌ها در این زمینه تفاوت زیادی با هم دارد. اپل موزیک یک ایستگاه رادیویی آنلاین زنده به نام Beats 1 دارد که به‌طور ۲۴ ساعته توسط DJهای حرفه‌ای اداره می‌شود. این ایستگاه رادیویی علاوه بر پخش کردن آهنگ، بحث‌هایی در مورد تحولات مهم موسیقی و مصاحبه‌هایی اختصاصی با خوانندگان مشهور هم دارد. علاوه بر Beats 1 امکان دسترسی به ایستگاه‌های رادیویی دیگری هم در اپل موزیک وجود دارد که توسط متخصصان موسیقی بر اساس سبک‌های مختلف تنظیم شده‌اند. در مقابل اسپاتیفای ایستگاه رادیویی زنده ندارد ولی می‌توانید ایستگاه‌هایی را بر اساس هنرمند، سبک، آهنگ، پلی‌لیست یا آلبوم موردعلاقه‌ی خود بسازید. اسپاتیفای به‌صورت خودکار آهنگ‌های مشابه را پیدا کرده و به این ایستگاه‌ها که در واقع پلی‌لیست‌های بی‌انتها هستند اضافه می‌کند.

۰۱ - اپل موزیک در برابر اسپاتیفای

تقریبا تمام سرویس‌های استریم موسیقی تلاش می‌کنند ذائقه‌ی موسیقی شما را درک کرده و بر اساس آن آهنگ‌ها و آلبوم‌های جدیدی را به شما پیشنهاد کنند. طبیعتا اپل موزیک و اسپاتیفای هم از این قاعده مستثنی نیستند ولی نحوه‌ی عملکرد آن‌ها اندکی متفاوت است. اپل موزیک برای این کار از موتوری به نام Beats Music استفاده می‌کند ولی تنها به الگوریتم‌ها اتکا ندارد و برای انتخاب و مدیریت پلی‌لیست‌ها از افراد حرفه‌ای هم بهره می‌گیرد. هنگامی‌که برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی اپل موزیک کنید این سرویس اجازه می‌دهد سبک‌ها و هنرمندان محبوب خود را برگزینید و پس از چند روز استفاده، بخش For You مملو از پلی‌لیست‌ها و آلبوم‌های پیشنهادی با توجه به ذائقه موسیقی شما خواهد بود. البته متاسفانه پیشنهادهای اپل موزیک برای کسانی که به دنبال چیزهای واقعا جدید می‌گردند چندان هیجان‌انگیز نیست. اپل موزیک معمولا تمایل دارد هنرمندان سرشناس‌تری را پیشنهاد دهد که احتمالا اکثر آن‌ها را از قبل می‌شناسید. در مقابل اسپاتیفای در بخش Discovery‌ خود آلبوم‌ها و هنرمندانی را پیشنهاد خواهد داد که کمتر شناخته‌شده هستند و می‌توانند برای شما جذاب‌تر باشند. بخش Discovery اسپاتیفای هم با توجه به سوابق آهنگ‌هایی که قبلا گوش کرده‌اید و در نتیجه با توجه به ذائقه‌ی شخصی شما تنظیم می‌شود.

از نظر رابط کاربری و سهولت استفاده کفه‌ی ترازو (حداقل تا پیش از رسیدن iOS 10) به‌راحتی به سمت اسپاتیفای سنگینی می‌کند. اپلیکیشن اپل موزیک ظاهر زیبایی دارد ولی از نظر عملکرد و قابلیت دسترسی سریع به محتوای مورد نظر چندان مناسب نیست. انجام هر کاری نیاز به رجوع به بخش مجزایی از اپلیکیشن دارد و عدم یکپارچگی رابط کاربری موجب ایجاد تجربه‌ای نه‌چندان جذاب می‌شود. به نظر می‌رسد در این زمینه اسپاتیفای موفق شده با اتکا به تجربه‌ی بیشتر خود بهتر عمل کند. اپلیکیشن اسپاتیفای ساده، آسان و سرشار از قابلیت‌هایی است که تجربه‌ی روان و دل‌چسبی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

۰۲ - اپل موزیک در برابر اسپاتیفای

از دیگر برتری‌های اسپاتیفای نسبت به اپل موزیک، پشتیبانی آن از پلتفرم‌های بیشتر است. علی‌رغم این‌که اپل با معرفی اپلیکیشن اپل موزیک برای اندروید تلاش کرد دامنه‌ی نفوذ خود را در میان کاربران پلتفرم‌های دیگر بالا ببرد ولی همچنان این سرویس بیش از همه به اکوسیستم خود اپل وابسته است. اپلیکیشن اپل موزیک علاه بر آیفون، آیپد، آیپاد و اپل TV برای گوشی‌های اندرویدی هم عرضه شده و امکان استفاده از آن توسط آیتونز روی ویندوز و مک هم وجود دارد. اسپاتیفای علاوه بر تمام این پلتفرم‌ها برای گوشی‌های ویندوزفون و پلی‌استیشن هم اپلیکیشن تولید کرده است. اسپاتیفای از یک منظر دیگر هم برنده‌ی این مبارزه خواهد بود. اسپاتیفای در قبال حضور تبلیغات اجازه می‌دهد به‌صورت رایگان از سرویس موسیقی آنلاین استفاده کنید. البته استفاده‌ی شما محدود به پلی‌لیست‌هایی ترکیبی (Shuffle Play) خواهد بود و امکان رد کردن آهنگ‌ها هم محدودیت خواهد داشت. در مقابل اپل موزیک بدون پرداخت حق اشتراک ماهیانه تنها امکان گوش دادن به ایستگاه رادیویی Beats 1 را به کاربرانش می‌دهد.

برای استفاده از امکانات کامل هر دو سرویس اپل موزیک و اسپاتیفای از جمله دانلود موسیقی و گوش دادن در حالت آفلاین باید حق اشتراکی ماهیانه را پرداخت کنید. حق اشتراک ماهیانه‌ی هر دو سرویس در حالت تک‌کاربره مبلغ ۹.۹۹ دلار و در حالت خانوادگی (مجموع ۶ نفر) ۱۴.۹۹ دلار است. با توجه به این‌که اسپاتیفای امکان فعال کردن اکانت پرمیوم از طریق پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپ‌استور (App Store In-App Purchase) را بسته (همان چیزی که بین اپل و اسپاتیفای مورد اختلاف است)، کاربران ایرانی محصولات اپل برای پرداخت حق اشتراک اپل موزیک با استفاده از گیفت‌کارت‌های آیتونز کار راحت‌تری خواهند داشت. البته امکان فعال کردن اکانت پرمیوم اسپاتیفای با استفاده از گیفت‌کارت‌های مخصوص این سرویس هم وجود دارد. گفتنی است اپل سه ماه دوره‌ی آزمایشی برای دسترسی رایگان به تمام امکانات سرویس موسیقی خود در نظر گرفته ولی دوره‌ی آزمایشی اسپاتیفای تنها یک ماه است.

در نهایت باید گفت که اپل موزیک و اسپاتیفای در نگاه کلی بسیار شبیه به هم هستند. هر دو آرشیو عظیمی از موسیقی دارند، بر اساس سلیقه‌ی شما پیشنهادهایی را ارائه می‌کنند، از نوعی رادیو بهره می‌برند و حق اشتراک ماهیانه‌ی آن‌ها هم برابر است. به‌ظاهر هیچ تفاوت بزرگی وجود ندارد که با قاطعیت موجب برتری یکی از این دو سرویس باشد و همین موضوع انتخاب را سخت‌تر خواهد کرد. تفاوت این دو سرویس در نکات ظریف ولی مهمی است که برخی از آن‌ها را با هم بررسی کردیم. بنابراین تصمیم نهایی برای انتخاب هر کدام از این دو سرویس به نیاز و سلیقه‌ی افراد برمی‌گردد. شما کدام سرویس را بیشتر می‌پسندید، اپل موزیک یا اسپاتیفای؟ از اینجا به بعد ما فضا را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا استدلال یا تجربه‌ی خود را در مورد برتری هر کدام از این دو سرویس با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، با حفظ احترام به نقد نظرات یکدیگر و مباحثه با هم بپردازید. در پایان همین هفته ما نظرات شما را جمع‌بندی و در مطلبی جداگانه منتشر خواهیم کرد.

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

Drone_Ad

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۹ دیدگاه
  1. Avatar اپل

    به نظر من اپل موزیک فوق العاده هست اون عزیزانی که حسودیشون میشه که آیفون ندارند و نمیتونن از اپل موزیک استفاده کنن لطفا نظر اشتباه ندن اگر دقت کنین اپل موزیک شامل ۵۰ میلیون آهنگه اما اسپاتیفای فقط و فقط ۳۵ میلیون آهنگ داره پس چطور میتونین بگین اپل موزیک بهتره؟؟

  2. Avatar مریم

    اون دیدگاه هایی که خوندم همه قدیمی شده بودن و برا چند سال پیش بودن. ولی دیدگاه من الان که سال ۹۸ هست:
    بیایید رو راست باشیم اگه پول نمیخوایم بدیم و میخوایم از سرویس رایگان استفاده کنیم خب اسپاتیفای! نه اینکه بهتر یا بدتر باشه ، خب مجبوریم اسپاتیفای رایگان استفاده کنیم چون اصلا اپل رایگان نداره! ولی در عوض بابت این رایگان گوشی کردن حق عوض کردن و بازگشتن به آهنگ رو ندارید و باید به صورت شافل گوشی کنید ضمن اینکه تو اسپاتیفای باید کلی بین ترک ها تبلیغ بشنوید و ضمن اینکه این خفت رو هم به جون بخرید و از فیلتر شکن استفاده کنید. ( اسپاتیفای در ایران فیلتر نیست بلکه خود اسپاتیفای نمیخواد ما ایرانیا ازش استفاده کنیم!!) ضمن اینکه وقتی هم از فیلتر استفاده میکنید باید به همون کشوری وصل بشید که تو تنظیمات اسپاتیفای تعریف کردید!! وگرنه در صورت تغییر کشور تعریف شده تنظیمات با کشور فیلتر شکن بعد از چند روز به شما اجازه دسترسی نمیده!! به هر حال خیلی ممکنه که پیش بیاد که فیلتر شکنی که باهاش کار میکردید اصلا یه روز وصل نشه! یا وصل شه و مثلا به جای آمریکا به فرانسه وصل شه! و مثل من الان مجبورید تبلیغات فرانسوی گوش کنید!!( اگه این کار رو اپل کرده بود تحریم کرده بود که وا ویلایی که نمیکردن مردم!!!)

    حالا ولی اگه بخوایم سرویس پولی رو استفاده کنیم قطعا من اپل رو ترجیح میدم. چون حداقل اپل تا الان که این سرویسش رو برای ما ایرانیا تحریم نکرده! ضمن اینکه برا کسانی که اپل دارند هم استفاده ازش راحت تره و با پلیر موزیک خود گوشی مچ هست. ضمن اینکه برعکس حرفهایی که دوستان میزدند الان اپل موزیک برای ویندوز و اندروید هم موجوده! و فقط یک بحث میمونه که اونم بحث حسی هست که طرف میگه من اندورید دارم نمیخوام با سرویس اپل کار کنم! که دیگه اون حسابش جداست و باید همون خفتی که اسپاتیفای برا ایرانیا درست کرده رو به جون بخرند!
    مورد دیگه اینکه این همه از پلی لیست های اسپاتیفای تعریف میکنن و به به و چه چه! والا ما که استفاده کردیم هیچ کدومش خیلی با اونچه من میخواستم مچ نبود! بالاخره موسیقی سلیقه ای هست و نمیشه یک پلی لیست ساخت که همه ازش راضی باشن و این قبول ، ولی این دیگه دلیل برتری نمیتونه باشه چون شاید یکی مثل من از پلی لیستاش خوشش نیاد! مثلا پلی لیست دینر یا ورزش یا … هیچکدومش مناسب نبود!

    به هر حال در آخر اینکه به نظر من اگه اسپاتیفای ایران رو از تحریم خارج کنه و اپل موزیک هم مثل اسپاتیفای سرویس رایگان بذاره اون موقع میشه اینها رو در شرایط یکسان مقایسه کرد و گرنه میشه مثل همونا که من بالا گفتم.

  3. Avatar امید

    من از پرمیوم جفتش استفاده کردن قطعا spotify رو ترجیح میدم
    ولی بزرگترین مشکل عدم سرویس دهی این سرویس تو ایران هست که ِِDNS ایران رو قبول نمیکنه پس اگه بخوایید آنلاین بشد باید از V.P.N استفده کنید با اینکه فیلتر نیست

  4. Avatar آرمان

    اکثرا اسپتیفاى مخصوصا به دلیل کاربرى راحت و سرعت انتخاب میکنن،
    خارج از هر موضوع خیلى مایلم بدونم کدوم یکى از سرویس ها در خصوص آهنگ های ایرانی ، آرشیو قوى ترى دارند ، اگر دوستان اطلاع دارند از این نظر بررسی کنند لطفا

    1. Avatar padraaa

      اپل موزیک اهنگ های ایرانی و بیشتر داره تا اسپاتی فای

  5. Avatar اسپات

    اسپاتیفای خیلی بهتره

  6. Avatar یوسف

    هیچ کدوم. سامسونگ میلک موزیک از همه بهتره. هم ایستگاه پخش رادیویی آنلاین داره و هم با توجه به انتخاب خودت متونی یک ایستگاه درست کنی. هم هم قسمتی داره برای خواننده های تازه. و همیشه هم فعلا میتونی رایگان استفاده کنی. ولی با ارتقا به نسخه پرمیوم هم میتونی آهنگارو دانلود کنی و هم شخصی سازی های بیشتری داره.

    1. Avatar Ali Reza

      😐

  7. Avatar alireza

    قطعا spotify

  8. Avatar فاضل

    با فاصله زیاد ایپاتیفای بهتره،
    Spotify همواره تمرکزشو روی کارش گذاشتهتا بهترین خدمات رو به کاربر بده این در حالیه که سرویس اپل میوزیک خواه نا خواه زیر چتر اپله و ممکنه تحت سیاست های رقابتی یا دعواهای اپل با شرکت های دیگه مثل گوگل قرار بگیره و برای کاربرانش در سایر سیستم عامل ها مشکل بوجود بیاد.

  9. Avatar hamid21979

    ” گفتنی است اپل سه ماه دوره‌ی آزمایشی برای دسترسی رایگان به تمام امکانات سرویس موسیقی خود در نظر گرفته ولی دوره‌ی آزمایشی اسپاتیفای تنها یک ماه است.”

    دوره ی آزمایشی اسپاتیفای ۷ روزه 🙁

  10. Avatar Ali Reza

    یکی از نکات جالبی که کسی اشاره نکرده اینه که برنامه ی Track ID یکی که از پخش های اسپاتیفای و هر آهنگی رو نشناسید میتونید باهاش شناسایی کنید و تواسپاتیفای داشته باشیدش و دانلودش کنید و ازش لذت ببرید

  11. Avatar رضا

    من از هر دو سرویس استفاده کردم و به چن دلیل Spotify رو بهتر می دونم :
    ۱. Spotify اجازه می ده رو کامپیوتر و تبلت بدون هیچ محدودیتی از سرویسش استفاده کنید و فقط گه گاه ی تبلیغ چن ثانیه میگزاره در صورتی که Apple Music اصلا همچین اجازه ای رو نمی ده .
    ۲. من یکبار تمام موسیقی هام از روی iTune پرید و این نرم افزار هیچ گونه بکاپی از Playlists رو Cloud نگه نمی داره در صورتی که تمام Playlists های شما روی Spotify سیو می شه( این موضوع وقتی واستون خیلی مهمتر میشه که سال ها آهنگاتون رو دسته بندی کرده با
    ۳.برای استفاده از Spotify هر وسیله ای که داشته باشید اوکیه درصورتی که iTune این گونه نیست.
    ور در آخر ی موضوع اخلاقی هم هست که اپل کپی کار Spotify رو انجام داده .

  12. Avatar Smash

    من از اول با Spotify کار کردم. انقدر هم خوب و کامل هست که فکر سرویس دیگه ای به ذهنم خطور نکنه. یعنی تا حالا نشده با خبر شم که مثلاً فلان سرویس فلان امکانات و داره که وسوسه شم برم امتحانش کنم. یعنی Spotify منِ کاربرو تا این حد راضی نگه داشته.
    یکی از چیزهای مورد علاقم تو Spotify اجراهای زنده و مصاحبه ـهاشه. نمیدونم جاهای دیگه هم همچین چیزی دارن یا نه.

    راستی، رابط کاربریش هم فوق العادست.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه